handdator

Visa fullständig version : Bulk och finnar :(


swaggedout
2012-06-11, 13:50
Tänkte om vi skulle dela med oss om lite tips. Vad jag fattat det så hjälper det inte hur mycket man än gör ren huden eftersom det kommer inifrån vad vi äter.

Jag har testat att sluta dricka mjölk, det gjorde att jag fick mycket bättre resultat, men har nu börjat bulka och vet inte riktigt vad det är som gör att jag får finnarna.

Det kan vara att jag äter kvarg/ägg, vet inte exakt vilka mejeri-produkter som man får acke av men mjölk och ost är några bidragande faktorer för mig iaf.

Jag äter allsidigt och vanlig husmanskost kan man säga, försöker använda mig av långsamma kolhydrater. Dock äter jag ganska mycket fett pga att det är lätt att fylla upp kalori-behovet med. Det är fan drygt att gå runt och tänka på vad man får äta för att inte få acke när det är drygt nog iaf att ligga på 4000kcal per dag.

Det jag testat som även hjälpt är zink och någon B-vitamin syra. Jag vet inte, är det verkligen bäst att hålla huden fuktig? Försvinner inte acke snabbare om man torkar ut huden totalt?

Spartansk
2012-06-11, 13:50
Det enda jag har märkt som ger mig mer finnar än vanligt är vassleproteinpulver.

swaggedout
2012-06-11, 13:55
Det enda jag har märkt som ger mig mer finnar än vanligt är vassleproteinpulver.

Samma här, men vad är det med just mjölk-protein/mjölk som gör att man får finnar? Och är det samma i kvarg,fil,keso också tror ni?

Tänkte om det är något speciellt ämne eller mejeri over-all

praktsvinet
2012-06-11, 14:18
Samma här, men vad är det med just mjölk-protein/mjölk som gör att man får finnar? Och är det samma i kvarg,fil,keso också tror ni?

Tänkte om det är något speciellt ämne eller mejeri over-all

Det är högst troligt att det är det höga insulinpåslaget.
Så när det kommer till kosten, så bör man med fördel undvika livsmedel
som ger höga och framför allt snabba insulinpåslag.

Och att torka ut huden är en dum idé, då det tenderar att stimulera talgproduktionen vilket i sin tur ger upphov till förvärrad akne. Använd istället
en fettfri moisturiser.

swaggedout
2012-06-11, 14:23
Det är högst troligt att det är det höga insulinpåslaget.
Så när det kommer till kosten, så bör man med fördel undvika livsmedel
som ger höga och framför allt snabba insulinpåslag.

Och att torka ut huden är en dum idé, då det tenderar att stimulera talgproduktionen vilket i sin tur ger upphov till förvärrad akne. Använd istället
en fettfri moisturiser.

Kan du hjälpa att hitta någon lista på mat som har hög nivå som man bör undvika?

312
2012-06-11, 14:45
Ta bort kesellan. För mig försvinner i alla fall 80% av aknen om jag slutar med mjölk helt. Jag får akne dagen efter bara jag tar en ostskiva eller en tugga kesella/mjölk/whatever.

Köp Great Earth Pantothenic Acid och ta en på morgonen och en på kvällen, det hjälper även väldigt bra, i alla fall för mig. Varför just det märket är för att den innehåller väldigt mycket, samt släpper ut lite i taget, så man slipper äta 21 tabletter utspritt under hela dagen som det verkar vara för andra tabletter.

Det du bör undvika är:
Proteinpulver (vassle/kasein, dvs mjölkproteinpulver) - Testa att byta ut mot äggproteinpulver, det gjorde jag.
Ost
Mjölk
Kvarg/Kesella
Ja, allt med mjölk i, även maträtter som har mjölk i, så kolla innehållsförteckningen innan du äter något du är osäker på. Var utan i två veckor så bör du märka resultat. :)

Dribinho
2012-06-11, 14:54
Kan ju dela med mig av en personlig anekdot:
Fick grymt mycket finnar av vad som troligtvis var dagligt kvargätande.
Har nu slutat helt med kvarg och dricker laktosfri mjölk i 80% av fallen.
Gällande proteinpulver kör jag på Whey-100 produkter som då innehåller lägre andel laktos vad jag förstått.
Resultat: Avsevärt mycket mindre finnar...

swaggedout
2012-06-11, 15:49
Ta bort kesellan. För mig försvinner i alla fall 80% av aknen om jag slutar med mjölk helt. Jag får akne dagen efter bara jag tar en ostskiva eller en tugga kesella/mjölk/whatever.

Köp Great Earth Pantothenic Acid och ta en på morgonen och en på kvällen, det hjälper även väldigt bra, i alla fall för mig. Varför just det märket är för att den innehåller väldigt mycket, samt släpper ut lite i taget, så man slipper äta 21 tabletter utspritt under hela dagen som det verkar vara för andra tabletter.

Det du bör undvika är:
Proteinpulver (vassle/kasein, dvs mjölkproteinpulver) - Testa att byta ut mot äggproteinpulver, det gjorde jag.
Ost
Mjölk
Kvarg/Kesella
Ja, allt med mjölk i, även maträtter som har mjölk i, så kolla innehållsförteckningen innan du äter något du är osäker på. Var utan i två veckor så bör du märka resultat. :)
Utan mjölk osv vad fan ska man då fylla ut med? Behöver ju stora energi källor och mycket protein. Just frukosten känner jag mig begränsad till utan mejeri, smör och ägg är det okey? Eller hör det med till samma mat som ger finnar?

OneManArmy
2012-06-11, 17:28
Prova laktosfria alternativ och se hur du reagerar.

Kischen
2012-06-11, 17:30
Varför just det märket är för att den innehåller väldigt mycket, samt släpper ut lite i taget, så man slipper äta 21 tabletter utspritt under hela dagen som det verkar vara för andra tabletter.


Vem gav dig denna fakta?

swaggedout
2012-06-11, 17:54
Prova laktosfria alternativ och se hur du reagerar.


ska testa det!

312
2012-06-11, 18:45
Kan ju dela med mig av en personlig anekdot:
Fick grymt mycket finnar av vad som troligtvis var dagligt kvargätande.
Har nu slutat helt med kvarg och dricker laktosfri mjölk i 80% av fallen.
Gällande proteinpulver kör jag på Whey-100 produkter som då innehåller lägre andel laktos vad jag förstått.
Resultat: Avsevärt mycket mindre finnar...

Laktos har väl inget med saken att göra? Det är, vad jag förstått, mjölkproteinet och något med LGF-1 att göra.

Utan mjölk osv vad fan ska man då fylla ut med? Behöver ju stora energi källor och mycket protein. Just frukosten känner jag mig begränsad till utan mejeri, smör och ägg är det okey? Eller hör det med till samma mat som ger finnar?

Hur ska jag veta? Gör som du vill, ät mjölk om du vill, men då får du ta aknen också. Jag klarar mig, det är bara att äta mat helt enkelt.

Vem gav dig denna fakta?

Flashbacktråden om pantotensyra, vadå då? Där rekommenderar alla just dem, pga att de innehåller mest Vitamin B-5 per tablett samt har "Time Release" under 4-8h eller liknande.

Morty
2012-06-11, 20:25
Laktos har väl inget med saken att göra? Det är, vad jag förstått, mjölkproteinet och något med LGF-1 att göra.


Du måste mena IGF-1, Insulin-like growth factor 1. Jag googlade LGF-1 och det var visst leukemia-derived growth factor-1...

swaggedout
2012-06-11, 22:24
Blir att testa b5!

312
2012-06-11, 22:29
Du måste mena IGF-1, Insulin-like growth factor 1. Jag googlade LGF-1 och det var visst leukemia-derived growth factor-1...

Så var det ja, haha. Tack för tillrättningen. :D


Blir att testa b5!

Kör på. Men det är mjölken som hjälpt mest, för mig.

Jag åt Tetralysal förr, dvs antibiotika för akne, och det hjälpte ändå inte om jag konsumerade mycket mjölk.

svag74
2012-06-11, 22:34
Kör på. Men det är mjölken som hjälpt mest, för mig.

Jag åt Tetralysal förr, dvs antibiotika för akne, och det hjälpte ändå inte om jag konsumerade mycket mjölk.

Samma här, mjölk/ost, samt för stora mängder vasslepulver.

Antibiotika känns inte som en långsiktig lösning; bättre angripa det som ger symptomen, än att ständigt försöka lindra dem.

swaggedout
2012-06-12, 06:14
Samma här, mjölk/ost, samt för stora mängder vasslepulver.

Antibiotika känns inte som en långsiktig lösning; bättre angripa det som ger symptomen, än att ständigt försöka lindra dem.

Tror fan jag får finnar av kvarg :/ det är typ enda proteinkällan jag har via mjölk/ost. Spontana tips på frukost runt 500 kcal som inte innehåller ost/mjölk/kvarg och har mycket protein?

svag74
2012-06-12, 14:31
Tror fan jag får finnar av kvarg :/ det är typ enda proteinkällan jag har via mjölk/ost. Spontana tips på frukost runt 500 kcal som inte innehåller ost/mjölk/kvarg och har mycket protein?

5 large-ägg?

Jag märkte förövrigt något underligt i helgen.
Jag testade, även om jag var rätt säker på att det skulle gå åt skogen, att käka 300g ostkaka till middag.
Är ju massa protein i, så tänkte det skulle vara som att äta 300g ost eller häva i sig mjölk.
Men nu, tre dagar senare, märks inget alls.
Så av någon anledning verkar mjölken/osten i ostkaka inte påverka, eller i alla fall inte alls lika mycket.
Kanske beror på hur mejeriprodukten behandlats :confused:
Härligt kunna äta det ibland i alla fall, riktigt gott ju *drool*

Kischen
2012-06-12, 17:50
5 large-ägg?

Jag märkte förövrigt något underligt i helgen.
Jag testade, även om jag var rätt säker på att det skulle gå åt skogen, att käka 300g ostkaka till middag.
Är ju massa protein i, så tänkte det skulle vara som att äta 300g ost eller häva i sig mjölk.
Men nu, tre dagar senare, märks inget alls.
Så av någon anledning verkar mjölken/osten i ostkaka inte påverka, eller i alla fall inte alls lika mycket.
Kanske beror på hur mejeriprodukten behandlats :confused:
Härligt kunna äta det ibland i alla fall, riktigt gott ju *drool*

Nå, det kan ju vara fler saker som spelar in än random maträtt = finnar!

svag74
2012-06-12, 18:00
Nå, det kan ju vara fler saker som spelar in än random maträtt = finnar!

Vad menas?
Jag får alltid problem av mjölk/ost, men förvånande nog fungerade ostkaka helt ok, trots proteinmängd motsvarande uppåt en liter mjölk.
Blev lite förvånad, bara det jag tänkte dela med mig av.
Man kanske inte ska dra alla mejeriprodukter över en kam (eller kant, vet aldrig vad man säger :D )

REDaction
2012-06-12, 18:45
Vet hur det är. Jag hade ganska stora problem med finnar i mina yngre år men är nu nära finnfri vilket jag får vara nöjd med om man tänker på mina tidigare problem. Förutom under just perioder då jag ligger på överskott. Då får jag genast större problem med finnar igen och verkligen ingenting kan stoppa det. Under deff funkar det motsatt och jag får riktigt bra hud. Så ja, är du som mig kommer ingenting hjälpa så länge du bulkar. Att man ska behöva ta sånt skit bara för att man vill se bra ut ;)

svag74
2012-06-12, 18:47
Vet hur det är. Jag hade ganska stora problem med finnar i mina yngre år men är nu nära finnfri vilket jag får vara nöjd med om man tänker på mina tidigare problem. Förutom under just perioder då jag ligger på överskott. Då får jag genast större problem med finnar igen och verkligen ingenting kan stoppa det. Under deff funkar det motsatt och jag får riktigt bra hud. Så ja, är du som mig kommer ingenting hjälpa så länge du bulkar. Att man ska behöva ta sånt skit bara för att man vill se bra ut ;)

Tvärtom här, då jag äter mer protein under deff, d.v.s. lite mer vasslepulver.
Över/underskott verkar inte ha någon betydelse för min del.