handdator

Visa fullständig version : bänkpressteknik


okiol
2012-06-11, 13:07
Jag hoppas att det här inte är ett tjatigt ämne, men det verkar som att världen är indelad i två delar: dom som säger att man ska svanka så mycket som möjligt och få en så kort rörelse som möjilgt, använda hela kroppen inkl benen etc.

Och så den andra då som försöker göra det till mer att man ska ha platt rygg längs bänken, och så finns det hybriden som kör med lite naturlig svank. Jag kan räkna in dom här i andra gruppen ändå, för dom känns som att dom är i ungefär samma idé.

Min fråga är egentligen: Är det någon som har någon form av fantastisk källa som utvärderar nackdelarna med eventuella påfrestningar på ryggen av att svanka så mycket, och ifrågasätter om den korta rörelsen är ett dåligt sätt att träna?

Jag är generellt helt för att ha så stora övningar som möjigt med en massa muskler som arbetar tillsammans, så bänk enligt SL-skolan känns perfa, men mitt mål är hälsa, inte höga resultat på bp-lyft, som det känns att många som rekommenderar det första alternativet är.

Mao är jag enbart intresserad av att försöka optimera övningen så att den träna överkroppen och då kanske främst bröstmuskulaturen så bra och allsidigt som möjligt, om det visar sig att den korta rörelsen och svanken inte på något sätt innebär att det är en sämre träning så vore jag överlycklig, för då fick jag det bästa från två världar. :) Tack så mycket

frong
2012-06-11, 13:11
Det är ju skillnad på bänk för att bygga bröst och för att få styrka i bänken skulle jag påstå i alla fall.
Kolla videos på youtube och jämför mellan en SL-tävling samt när en byggare ligger och kör bänk så kommer du se skillnader, t.ex. på bryggan samt vinklarna på armarna.

okiol
2012-06-11, 13:15
Det är ju skillnad på bänk för att bygga bröst och för att få styrka i bänken skulle jag påstå i alla fall.
Kolla videos på youtube och jämför mellan en SL-tävling samt när en byggare ligger och kör bänk så kommer du se skillnader, t.ex. på bryggan samt vinklarna på armarna.

Jag vet vad skillnaderna är ;) vad jag är ute efter är någon form av undersökning som visar att SL-tekniken är a) sämre för hälsan, pga risk för överansträngning i ryggen eller kort rörelse eller något i den stilen, eller b) den korta rörelsen är jättebra och inga problem alls (och då förutsätter jag själv att den passar mig bättre iom att jag är ute efter styrka, inte snygga tuttar, den biten överlåter jag åt tjejerna)

frong
2012-06-11, 13:19
SL-rörelsen är snarare mindre skadligt, skonsammare för axlarna.

Viktoraspen
2012-06-11, 13:39
Bygger man verkligen mer massa på brösten om man utför SL-teknik? Låter mindre troligt eftersom du lyfter ju kortare, och fuskar(brygga)

Thornblom
2012-06-11, 13:41
Skit i byggartekniken på bänken. Försök bara få upp så mycket vikt som möjligt på de reps-antal du bestämt.
Lång/Kort TuT, halvreps, full ROM osv kan du ägna dig åt vid hantelpressen.
Det är min femma.

130kg finsk sisu
2012-06-11, 13:43
Ganska få kan brygga mer än att de förtjänar 2-4cm lyftväg. Men i.o.m att du drar ihop skulderbladen och får ett bentryck och en spänd rygg så avlastar du axlarna. Belastningen på bröstet ökar ju mer du drar ihop ryggen skulle jag tro. Lyfter du med skulderbladen "ute" blir det axlarna som gör mer jobb.

frong
2012-06-11, 13:52
Bygger man verkligen mer massa på brösten om man utför SL-teknik? Låter mindre troligt eftersom du lyfter ju kortare, och fuskar(brygga)

Vet inte hur det blir, man kopplar ju in mer muskler vid SL-lyft dock får man upp mer vikt. Jag kör bänk för att bygga styrka främst, fokus på bröst försöker jag främst få under de andra övningarna.

okiol
2012-06-11, 14:01
Ganska få kan brygga mer än att de förtjänar 2-4cm lyftväg. Men i.o.m att du drar ihop skulderbladen och får ett bentryck och en spänd rygg så avlastar du axlarna. Belastningen på bröstet ökar ju mer du drar ihop ryggen skulle jag tro. Lyfter du med skulderbladen "ute" blir det axlarna som gör mer jobb.

ok! om det är som du säger så låter ju det perfa. 2-4cm låter verkligen lite dock? om man ligger relativt platt mot att möta stången långt ner på kroppen i brygga och ta emot den med en liten extra svank just vid träffen som bra SL-teknik är känns som att det kan ge över en decimeter utan problem? såg en video som verkade grym för SL-teknik där han i stort sett rekommenderade att man skulle ligga så obekvämt som möjigt... obekvämt = någonting är fel i min bok, så det jag är lite rädd för är ifall folk märker att dom tar mer med SL-tekniken och sen i efterhand i sitt huvud kompenserar för alla eventuella brister man kan tänkas få med den tekniken.

För som jag har sett hälsotips och folk som är utbildade för funktionell styrka, så brukar dom oftast tala för att man ska reducera svanken så mycket som möjligt.

Kommer ihåg att när vi testade fysen på bosön med handbollen så fick man inte svanka i bänken, t ex. Och flera fys-utbildade tränare har sagt liknande, och i boken "Maximal Muskeltillväxt" står det någonting i stil med att svanka är för att imponera med stora vikter för polarna, och är ok att göra ibland, men normalt vill vi ha ryggen längs bänken, och fötter på bänk ifall man inte klarar av att göra det utan det, tror det hade någonting med möjligheter att skada ryggen att göra.

Så jag kommer att försöka ta med de bästa argumenten som jag hittar här som är FÖR SL-tekniken, och sen försöka att debattera lite med min tränare, som är duktigt utbildad på området och se vad han säger. (Har ni någonting MOT den så är det såklart också välkommet :) )

EDIT: rätta mig gärna om jag har fel med det där om att man kan "tjäna" en decimeter utan problem

apfel
2012-06-11, 14:59
att svanka när man bänkar är inget problem för ryggen. ingen kraft riktas så att diskarna kan ta skada och tiden man ligger på bänken i svank är relativt kort. hur skulle ryggen ta skada av att svanka är den fråga som du borde ställa din tränare.

milax
2012-06-11, 15:57
att svanka när man bänkar är inget problem för ryggen. ingen kraft riktas så att diskarna kan ta skada och tiden man ligger på bänken i svank är relativt kort. hur skulle ryggen ta skada av att svanka är den fråga som du borde ställa din tränare.
Ok att svanka inte är någon fara, men hur illa är det att köra med rumplyft?

pezrulezhaakon
2012-06-11, 17:28
milax

Kör du med rumplyft i syfte att putta upp stången så riskeras diskarna klart mer än en "orörlig" brygga.

bertbert
2012-06-11, 17:57
Det här är ett ganska komplext ämne. Om man ligger utan svank på bänken kan det också medföra att man ligger ostadigt och kan vingla rätt mycket. Jag skulle nog hävda att bästa sättet att minimera risken för skador i bänken är att ligga så stadigt som möjligt.

Det gör iallafall undertecknad genom att köra ren SL-bänk. Dvs jag har i princip all vikt på fötterna och skulderbladen. Rumpan är på bänken men den trycker inte på bänken. Jag har anspänning hela vägen från fötter till skuldror. Då blir det inget flaxande, stången kontrolleras genom hela lyftet. Även i en lång arbetsserie är lyften väldigt lika varandra.

Då minimeras även risken för att man rycker till och orsakar någon ryggskada.

milax
2012-06-11, 18:55
milax

Kör du med rumplyft i syfte att putta upp stången så riskeras diskarna klart mer än en "orörlig" brygga.

Det var flera år sedan jag slutade med det. Var lite viktkåt. Jag kunde inte köra bänk alls på lång tid efter det pga ryggsmärtor. :smash:
Fast jag puttade nog inte upp den med magen, men jag spände upp rumpan innan jag gick ned med stången. Kändes inte bra alls efter ett tag...

pezrulezhaakon
2012-06-11, 21:55
milax

Inte så konstigt. Fullständigt logiskt. :)

milax
2012-06-12, 07:44
milax

Inte så konstigt. Fullständigt logiskt. :)
Nej, fullständigt korkat! ;) (av mig alltså...)

okiol
2012-06-13, 09:04
Det här är ett ganska komplext ämne. Om man ligger utan svank på bänken kan det också medföra att man ligger ostadigt och kan vingla rätt mycket. Jag skulle nog hävda att bästa sättet att minimera risken för skador i bänken är att ligga så stadigt som möjligt.

Det gör iallafall undertecknad genom att köra ren SL-bänk. Dvs jag har i princip all vikt på fötterna och skulderbladen. Rumpan är på bänken men den trycker inte på bänken. Jag har anspänning hela vägen från fötter till skuldror. Då blir det inget flaxande, stången kontrolleras genom hela lyftet. Även i en lång arbetsserie är lyften väldigt lika varandra.

Då minimeras även risken för att man rycker till och orsakar någon ryggskada.

Vad jag har förstått ska man möta stången med sin svank precis i touch-ögonblicket i SL-lyft? Det här med stabilitet har jag hört som argument tusen gånger, men ALDRIG haft problem med faktiskt, och har inte sett någon som har haft problem med det heller. Det jag har haft problem med är faktiskt att få känningar i ryggen, men då kanske problemet är att jag får gå tillbaka och lära mig SL-tekniken bättre då, helt enkelt? :) (för även om stabiliteten inte känns jätteviktig, så vill jag fortfarande se till att göra stora övningar där många muskler samarbetar, annars kunde jag lika väl bara köra flies direkt och träna pecsen i hela rörelsen ändå.

bertbert
2012-06-13, 12:21
Du är stabil i hela lyften, du möter inte stången med svanken utan det finns en tankemodell att man istället för att sänka stången till brösten lyfter bröstet till stången. Det har dock inte så mycket med din frågeställning här att göra.

Det viktiga är att ha en stabil plattform att pressa från, och det får man bara om man har kontroll hela vägen från häl till nacke.

Lillgrabben
2012-06-13, 18:13
Bertberts svar var riktigt bra!

Många blandar tydligen samman ett gott bendriv med lite underliga avarter. En vanlig avart är att försöka jucka fast skrevet i taket när stången närmar sig bröstkorgen, så att stången därigenom får sig en skjuts uppåt.... - Detta är inte "leg-drive"...:D

bertbert
2012-06-13, 18:39
Precis, en del får för sig att skrevet ska placeras långt över stången i vändningen!

Det är bara att inse att vi börjar bli gammalmodiga lillgrabben, förr var det klackarna i taket som gällde, nu är det uppenbarligen ballarna i taket... :MrT:

okiol
2012-06-13, 20:53
okok! jahapp det får väl kanske bli att lära sig SL-teknik, då... har bara kört rörlighet och teknikträning i säkert en månad nu, men ingen bänk, så kanske ska passa på att träna teknik när jag ändå har möjlighet... Jag kollade lite SL-videor, jag trodde verkligen att folk mötte stången med svanken, men där hade jag tydligen fel. Jag tror f ö att jag ska satsa på "döda" bänkpressar, för att försöka få med en större rörelse, kanske t o m stanna bara lite över bröstet för att kontraintuitivt få en längre rörelse. :) well well, tackar och bockar för svaren.