handdator

Visa fullständig version : jordnötsmör


Aliansoo
2012-06-11, 11:11
Är jordnötsmör bra att äta om man försöker gå ner i vikt?

Fishtank
2012-06-11, 11:18
Väldigt energitätt och ej fullvärdigt protein men sure sör jordnötssmör+proteinpulverdieten om du vill, själv föredrar jag andra energikällor.
Vad du äter spelar inte så stor roll så länge som du ligger på underskott.
Vill du behålla så mycket muskler som möjligt så rekommenderas det att försöka hålla proteinintaget över 2xkv.

Aliansoo
2012-06-11, 11:24
okej tack !

Pretorian
2012-06-11, 11:25
Jordnötssmör är lite lyxmat för mig under diet. Jag ser det som proteinrikt godis men det är mycket kalorier.

Sniggel
2012-06-11, 12:19
Det kan ju självklart ingå i en vitkminskningskost. Men jag skulle inte vilja säga att det rankas högt. Det är relativt mättande men det är också kaloritätt. Det är väldigt gott och riskeras att överätas. Vanliga jordnötter är ett bättre alternativ eftersom det mättar bättre och kanske inte tas upp lika bra som en finfördelad sörja.
Proteinet är inte speciellt kvalitativt och fettet är väl hyfsat.

Jag har själv använt jordnötter på diet eftersom jag tycker att man kan få en tillfredsställelse av det som gör det värt att äta. Det innehåller ju även mikronutrienter som kan vara nyttiga och komplettera övriga kosten.

Dreas
2012-06-11, 12:39
Jordnötssmör är brutalt överskattat av vissa som något bra för träning.

Är det gott, ät det eller försök att få in det om du känner att du vill äta jordnötssmör.

Dålig proteinkvalité och inte så bra fettfördelning gör det inte direkt till ett bra val under diet.