handdator

Visa fullständig version : cross vs löpband


Aliansoo
2012-06-11, 11:10
Vilket är bättre om man är ute efter att gå ner i vikt, är de crossmaskinen eller löpbandet ?

vicarious
2012-06-11, 11:28
På en crosstrainer brukar man förbruka mer energi jämfört med löpband, förutsatt att man håller samma intensitet. Det viktiga är dock kaloribalansen, det är den som avgör om du går ned i vikt eller inte, inte vilken maskin du väljer.

Nebuchadnezzar
2012-06-11, 11:44
Man är snyggare på löpbandet.


Jag har också hört att crossen ska bränna lite mer, men har inte gjort någon jämförelse själv. Hur brukar man jämföra intensitet mellan olika cardioformer? Puls?

vicarious
2012-06-11, 11:53
Man är snyggare på löpbandet.


Jag har också hört att crossen ska bränna lite mer, men har inte gjort någon jämförelse själv. Hur brukar man jämföra intensitet mellan olika cardioformer? Puls?

% av VO2 max tror jag det brukar vara.

aldoschadewitz
2012-06-11, 14:35
Vet inte men jag föredrar bandet vid steddypase cardio och stegmaskinen (vad den nu heter) vid ibtervallträning

Eddie Vedder
2012-06-11, 14:39
Kaloriförbrukning är svårt tycker jag. Det beror helt på vilken kapacitet man själv har att pressa sig i de båda. Men vill man förbruka många kcal per pass och göra det ofta så tror jag cross-trainern vinner i längden. I alla fall generellt.

Låt 1000 personer köra pass som förbrukar 800 kcal vardera fyra gånger i veckan. Grupp 1 på löpbandet och grupp 2 på cross-trainern. Följ i 12 veckor och se vilka som 1) skadat sig och 2) rapporterat mest slitna kroppar. Jag gissar på att det gått bättre för grupp 2.

Becky
2012-06-12, 10:32
Hur mycket bör man räkna med att maskinen lägger på i förbrukningen kontra vad man förbränner? Står typ att jag förbränner 800 kcal i timmen på crosstrainern med motstånd 10. Är knappt jobbigt. Känns orimligt att det skulle förbränna så mycket. Springer jag 25 minuter kanske jag blir dösvettig, men enligt maskinen har jag förbränt mindre än crosstrainern. Vad kan man egentligen räkna med? (väger 57-58 kg)

Reaper123
2012-06-12, 10:42
Jag skulle rekommendera Crosstrainern av samma anledning som Eddie påpekade. Sen känns det generellt mindre jobbigt att hålla en hög intensititet på denna maskin jämfört med löpbandet, iaf enligt mig!

Jag kör dock löpband när jag kör indivduell kardio och crosstrainer när jag kör "pulgsgång" i grupp :)
Hur mycket bör man räkna med att maskinen lägger på i förbrukningen kontra vad man förbränner? Står typ att jag förbränner 800 kcal i timmen på crosstrainern med motstånd 10. Är knappt jobbigt. Känns orimligt att det skulle förbränna så mycket. Springer jag 25 minuter kanske jag blir dösvettig, men enligt maskinen har jag förbränt mindre än crosstrainern. Vad kan man egentligen räkna med? (väger 57-58 kg)Om det är en där du kan knappa in din vikt bör den vara rätt så nära verkligheten, kanske +- 5-10%. Men Ska du hålla 800 kcal/h på en crosstrainer med din vikt får du ligga bra nära maxpuls största delen av passet (gissar vilt).

Jag personligen brukar räkna på kroppsvikten*distansen på ett ungefär lite beroende på intensitet/motstånd osv när det tex gäller löpning, men räknar inte så noga på detta förvisso!

Becky
2012-06-12, 10:48
Jag skulle rekommendera Crosstrainern av samma anledning som Eddie påpekade. Sen känns det generellt mindre jobbigt att hålla en hög intensititet på denna maskin jämfört med löpbandet, iaf enligt mig!

Jag kör dock löpband när jag kör indivduell kardio och crosstrainer när jag kör "pulgsgång" i grupp :)
Om det är en där du kan knappa in din vikt bör den vara rätt så nära verkligheten, kanske +- 5-10%. Men Ska du hålla 800 kcal/h på en crosstrainer med din vikt får du ligga bra nära maxpuls största delen av passet (gissar vilt).

Jag personligen brukar räkna på kroppsvikten*distansen på ett ungefär lite beroende på intensitet/motstånd osv när det tex gäller löpning, men räknar inte så noga på detta förvisso!

Men det är det som är märkligt. Jag knappar in vikten och ligger i "förbränningszonen", alltså inte nära maxpuls. Ändå tickar mätaren på som bara den. På 25 minuter har man bränt upp mot 400 kcal, är inte trött och bara lite svettig. Hm? Litar inte på det, det är för bra. *screwy*

Reaper123
2012-06-12, 11:05
Men det är det som är märkligt. Jag knappar in vikten och ligger i "förbränningszonen", alltså inte nära maxpuls. Ändå tickar mätaren på som bara den. På 25 minuter har man bränt upp mot 400 kcal, är inte trött och bara lite svettig. Hm? Litar inte på det, det är för bra. *screwy*Utan att veta vad din kropp upplever som "bara lite svettig" skulle jag tro att 600 kcal/h är en mer rimlig siffra, alltså borde 25 min landa på strax under 300 kcal.

Som exempel. Jag kör något gymmet kallar pulsgång, där det är 5st 4mins intervaller där 2 av intervaller har röda toppar på pulsen. Jag brukar köra minst 3 röda toppar och på mina 88 kg räknar jag på dessa ~20min att jag förbränner cirka 350-400 kcal.

Förstår dock inte behovet av att veta exakt!? Jag brukar kolla på helheten gällande min "aktivitetsfaktor".

- Har jag varit måttligt aktiv tar jag mitt bmr x 1.3-1.4 (gå till från/bussen, jobbat 8h, städat lite hemma osv).
- Är jag på gymmet och lyfter lite skrot/slöjoggar lite landar jag kanske på 1.4-1.5 beroende på intensitet och längd.
- Är jag på gymmet/i löpspåret och kör högenintesiv kardio i mer än 30 min så kanske jag snuddar på x 1.7, kombinerar jag även detta med styrketräning och/eller kanske något "body pump"-pass är jag nog omkring 1.8-2.0 i akitivtetsfaktor!

nu tog jag dessa siffrorna sådär på en höft, men hoppas du förstår mitt tankesätt gällande mitt kcalut/dag? :)

clappen
2012-06-12, 11:09
Hur mycket bör man räkna med att maskinen lägger på i förbrukningen kontra vad man förbränner? Står typ att jag förbränner 800 kcal i timmen på crosstrainern med motstånd 10. Är knappt jobbigt. Känns orimligt att det skulle förbränna så mycket. Springer jag 25 minuter kanske jag blir dösvettig, men enligt maskinen har jag förbränt mindre än crosstrainern. Vad kan man egentligen räkna med? (väger 57-58 kg)

Kolla vad du har för puls när du springer på löpbandet, säg 10km/h. Då kommer du ungefär bränna din kroppsvikt i kcal/per km. Dvs 57-58kcal/km. Vi säger att du har en snitt puls på 140 när du håller den här intensiteten.

Då kan du ganska enkelt tänka ut hur mycket du förbrukar när du står på crosstrainern (förutsatt att du har ungefär samma snittpuls). Så om du håller intensiteten som krävs för att ha 140 i snittpuls i 1 timme på crosstrainern, kommer du ungefär bränna 570-580 (kanske något mer för att det just är crosstrainer) i timmen, för det motsvarar samma ansträning för dig som krävdes på löpbandet.

Förutsättningarna för att det ska kunna appliceras på detta vis är såklart att du inte är en löpare (tekniskt löpsteg), utan en "vanlig motionär" som varken springer eller crosstrainar flera timmar om dagen. Samt att din kondition måste vara ungefär lika bra såklart som vid "mät tillfällena".

Becky
2012-06-12, 11:13
Jag hajar. Jag brukar alltid gångra typ med 1,3 och sen lägga på kcal för all träning jag gör. Därför är det ju intressant att veta hur mycket varje aktivitet ger, men det är lite lurigt. Cyklar jag upp för en svinjobbig backe och knappt kan andas blir förbränningen ändå enligt Runkeepern ganska låg. Samma med löpträningen, trots att jag är hur svettig som helst. Brukar avsluta med 25 min crosstrainer, men känns ändå som ju högre intensitet man utför nåt med, desto mer borde man förbränna, trots att maskinen visar annorlunda.

Kanske är en pulsklocka ett bra alternativ. Crosstrainern känns ju dock mindre slitsam än löpbandet, så den är väl att föredra i förbränningssyfte. Sjukt tråkig dock! ;)

Becky
2012-06-12, 11:14
Kolla vad du har för puls när du springer på löpbandet, säg 10km/h. Då kommer du ungefär bränna din kroppsvikt i kcal/per km. Dvs 57-58kcal/km. Vi säger att du har en snitt puls på 140 när du håller den här intensiteten.

Då kan du ganska enkelt tänka ut hur mycket du förbrukar när du står på crosstrainern (förutsatt att du har ungefär samma snittpuls). Så om du håller intensiteten som krävs för att ha 140 i snittpuls i 1 timme på crosstrainern, kommer du ungefär bränna 570-580 (kanske något mer för att det just är crosstrainer) i timmen, för det motsvarar samma ansträning för dig som krävdes på löpbandet.

Förutsättningarna för att det ska kunna appliceras på detta vis är såklart att du inte är en löpare (tekniskt löpsteg), utan en "vanlig motionär" som varken springer eller crosstrainar flera timmar om dagen. Samt att din kondition måste vara ungefär lika bra såklart som vid "mät tillfällena".

Tack för tipset - det ska jag testa!