handdator

Visa fullständig version : PF, lite frågor


SassyFit
2012-06-11, 07:27
Har googlat men inte hittat svar...

Min kompis kör periodisk fasta och har slutat småäta, jag älskar att alltid ha nåt att tugga på... Så funderar på att köra periodisk fasta jag också för att bli kvitt med småätandet.

Mina frågor är... Jag gillar att springa på morgonen om jag hinner med det, efter löpturen är det ju viktigt med ett återhämtningsmål... Hur gör jag då om jag är ute och springer kl 6-7 på morgonen men fastan bryts först kl 12?

Räknar man kalorier även om man kör PF?

Just nu äter jag 5 mål om dagen och är inte speciellt hungrig men vill gärna ha nåt att stoppa i munnen om jag sitter hemma mycket och pluggar.

Sen vill jag också försöka komma ifrån det där med kaloriräknandet lite, även om jag har 1-2 kg kvar på deffen.

Sen slutligen, jag gillar att festa med måtta, hur gör jag om mitt ätfönster är mellan 12-20? Jag dricker ju alkohol (kalorier) in på natten...

Lychgate
2012-06-11, 07:33
Tror inte PF är något för dig. Satsa på att skippa småätandet istället.

Man räknar kalorier på PF, det är inget "gratiskort" till att äta skit bara för att man håller det inom en mindre period under dagen.

rooz
2012-06-11, 07:41
tror inte pf är något för dig. Satsa på att skippa småätandet istället.

Man räknar kalorier på pf, det är inget "gratiskort" till att äta skit bara för att man håller det inom en mindre period under dagen.
+1.

SassyFit
2012-06-11, 08:14
Tack för så snabba svar, jag var lite osäker...

Varför tror ni inte PF passar mig, förresten? Ren nyfikenhet.

Och har ni några tips på hur man kommer över det där suget att småäta något här och där?

Dreas
2012-06-11, 08:19
Tack för så snabba svar, jag var lite osäker...

Varför tror ni inte PF passar mig, förresten? Ren nyfikenhet.

Och har ni några tips på hur man kommer över det där suget att småäta något här och där?För att du springer så tidigt som du gör.

Ja, man bestämmer sig för att sluta och håller sig ifrån att småäta. Jobbigt i början men när man jobbat bort vanan går det fin fint.

Pretorian
2012-06-11, 08:23
Du kan fortfarande äta färre mål men större. Och då får det inte vara något småätande mellan de få måltiderna. Bra deal va?

rooz
2012-06-11, 08:30
För att du springer så tidigt som du gör.

Ja, man bestämmer sig för att sluta och håller sig ifrån att småäta. Jobbigt i början men när man jobbat bort vanan går det fin fint.

Det är ju inte det som är det mest kritiska känner jag.

1. Dålig grundkunskap om kost & näring överlag
2. Den stora fördelen med PF, verkar TS ha missat.
3. Dåliga Googlekunskaper.

SassyFit
2012-06-11, 08:49
Dålig grundkunskap om kost och näring?
Utveckla, tack. (Speciellt när du inte vet hur jag äter)

Googlekunskaper är inte heller den kritiska delen tycker jag men det är ju jag det...


Dreas - tack för svaret, PF verkar då passa dem som tränar på kvällar lite bättre, tyvärr är jag en morgonmänniska och vill gärna köra på morgonen om jag hinner. Då blir det väl till att slåss med demoner och tugga tuggummi... (har inget sötsug men vill ha nåt att suga på/tugga på emellanåt, uttråkad?)

Eddie Vedder
2012-06-11, 08:53
Jag håller med om att det inte passar dig. Inte alls faktiskt. Men om du nu tror att den långa fastan är bra för dig så får du väl helt enkelt äta under morgon och förmiddag och sedan fasta hela eftermiddagen och kvällen.

Det låter för mig som tortyr men alla är ju olika.

SassyFit
2012-06-11, 09:25
Nej, jag skapade ju tråden av den anledningen att jag funderade på om det skulle funka, de flesta har ju sitt ätfönster under eftermiddag/kväll. Möjligen kan det funka sen när jag jobbar, då hinner jag inte på morgonen om jag inte nu ska ut och kuta kl 4 på morgonen (vilket jag inte tror jag orkar med...)

Men just nu pluggar jag på distans så jag är hemma mycket. Småätandet försvinner när jag sysselsätter mig. För tillfället pluggar jag hemma halva sommaren = uttråkad emellanåt och sugen på nåt. Får köpa hem morötter och knapra på några eller nåt.

vicarious
2012-06-11, 09:40
Läsvärt angående din fundering med festandet http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Finns översatt också http://www.body.se/artiklar/nyheter/20110718/sanningen-om-alkohol-fettforbranning-och-muskeltillvaxt

SassyFit
2012-06-11, 10:23
Har redan den första länken som bokmärke, så har lite koll redan. Det blir inte varje vecka jag festar, dricker inte så mycket heller eftersom jag är så liten. En starköl räcker för jag ska känna av effekten.

Dricker iofs mest vin, mindre kalorier. Men efter att ha cyklat 10 mil i lördags blev det ett par goda öl till pizza, man får ju passa på :D

Men visst är det en bra länk! Tack för den iallafall!

Mattiays
2012-06-12, 08:31
Klarar du PF så ska du köra det. Jag gjorde misstaget att jag fastade till kl 6 och på andra dagen slank en kycklingtallrik ner. Drog ut och gick samt jogga för att bränna bort de dock hehe! Fortsätter nu med vanlig deff

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

forslund
2012-06-12, 08:47
Finns ju vissa här på forumet som kör morgonlöpning med PF.

Användaren Los bland annat körde 10g EAA efter morgonlöpningen och sedan åt han inte förrän vid lunch. Inte regelrätt fasta men en kompromiss som kanske funkar för dig.

SassyFit
2012-06-12, 10:11
Har funderat och tror faktiskt jag skippar PF, jag ser ju fördelarna med det men jag tror inte det passar mig så bra. Kanske senare när jag börjat jobba men då har jag förmodligen hunnit sluta deffa så då spelar det ingen större roll.

Jag går ju inte heller hungrig, felet med mig sitter i det mentala, att jag vill ha nåt att tugga på. Får jobba på det helt enkelt :)

Reaper123
2012-06-12, 10:11
Saxat från leangains.com

Early morning fasted training
Here's a sample setup for a client that trains early in the morning and prefers the feeding phase at noon or later. Read this for details regarding this protocol.

6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.

For the sake of conveniency, I recommend getting BCAA in the form of powder and not tabs. Simply mix 30 g of BCAA powder in a shake and drink one third of it every other hour starting 5-15 minutes pre-workout. Tabs are cheaper, but much more of a hassle (you're going to have to pop a lot of tabs). Check my supplements guide for specific brand recommendations.Detta borde inte vara helt åt helvete för dig TS, om du även vill träna styrketräning på eftermiddagen vissa dagar? Kanske dela upp målen 50-50...

Annars är det ju som sagt inget magiskt med PF, passar det inte livsstilen man har får man prova sig fram något som passar... så kör jag, skräddarsyr varje dag efter hur min träning ser ut men grundar dieten på PF/leangains! :)

SassyFit
2012-06-12, 11:40
Jag kör gymmet på sena eftermiddagar nu när de har eftermiddagsstängt (12-16 är det stängt) och jag lägger aldrig konditionsträningen på samma dag som jag gymmar, det är inte ens nödvändigt för min del.

Problemet med min löpning är att jag lätt får sk löparmage och springer därför som bäst när jag fastat länge, ska jag springa på kvällen så ser jag till att vara helt tom i magen (ingen mat alls på minst 4 timmar). Cykling går bra om jag väntar 3 h.
Så av den enkla anledningen springer jag helst på morgonen, med endast ett stort glas vatten + en koffeintablett i magen.

Som du själv säger är det ju inget magiskt med PF även om vissa prisar upplägget till höjderna, jag är bara nyfken på olika kostupplägg och provar gärna mig fram.