handdator

Visa fullständig version : Tekning för att hitta kontakt.


Seaturtle
2012-06-10, 23:51
Tja, jag undrar om ni har några tips att dela om gym teknik. Sådant info och insikt som kommer med erfarenhet.

Om marklyft: När jag sänker stången efter första lyftet, så tar jag inte ner röven lika långt ner som den är i tex startläge, är det något man ska göra eller går det bra så.

Vart ska man fokusera kraften när man lyfter? Jag sprider lite ut det över överkroppen, mage, armar, trycker lite med hälarna och knullar framåt.

Lats övningar: får ingen kontakt. minns inte senaste gången jag hade träningsvärk i vingarna. tar i och gör 4 övningar 5 set var. Tar i hårt. Känner hur det blir hårt men jag fattar inte hur man kopplar av resten, vad ska man tänka på?
Testa dra bak skuldrorna lite mer vid sittande rodd, hjälpte lite.

Ska man skita i kontakt och överbelasta istället ;?

pezrulezhaakon
2012-06-10, 23:58
Kontroll är mycket viktigare än kontakt.

Seaturtle
2012-06-11, 00:02
vad innebär det? att utföra övningen enligt rätt rörelsebana? Det är inga problem.

Poängen är att ta jag vill göra övningar rätt inte bar tillsynes, utifrån sett, utan jag vill vara vacker på insidan med och använda rätt mekanismer och muskler.

pezrulezhaakon
2012-06-11, 00:10
Ok, om du har rätt rörelsebana så borde inte kontakten vara svår att hitta. Bara träna på att använda de musklerna mest som är viktigast för övningen.

Jr.
2012-06-11, 00:35
I olika dragövningar för ryggen brukar jag fokusera på att dra bak/ner med skuldrorna så mycket som möjligt innan jag börjar dra med armarna. Jag vet inte om det aktiverar ryggmusklerna bättre, men tycker att det verkar ta mycket bättre i ryggen sen jag började med det.
värt att testa kanske?