handdator

Visa fullständig version : Bra split ?


Shoyan
2012-06-10, 23:41
Hej undrar om denna split funkar bra.

Måndag : Bröst,biceps, triceps
Tisdag: Ben,mage
Onsdag: Rygg,axlar
torsdag: Börja om.
Söndag: Vila, eller träning av ljumskar mm.

Skulle det fungera bra ?
Söndagar kommer jag köra ljumskar och andra mindre muskelgrupper för att förebygga skador som jag haft tidigare eller vila.
Sedan vill jag även behålla min kondition som jag har nu, behöver inte förbättra den. Hur ska jag göra för att behålla den.

Tack !!

Rusk
2012-06-11, 11:35
Hur länge har du tränat och vilken volym/övningar per pass snackar vi om?

frong
2012-06-11, 12:40
Som sagt innan behöver man lite mer fakta än bara övningarna för att vi skall kunna hjälpa.

Bibehålla konditionen, spring 1-3 gånger i veckan.

Shoyan
2012-06-11, 13:37
Hur länge har du tränat och vilken volym/övningar per pass snackar vi om?

Har tränat i typ 2 år men seriöst de senaste 3-4 månaderna.
Tänkte 3 övningar för varje muskelgrupp samt 4 set med 8-12 rep på varje övning.

Shoyan
2012-06-11, 13:41
Som sagt innan behöver man lite mer fakta än bara övningarna för att vi skall kunna hjälpa.

Bibehålla konditionen, spring 1-3 gånger i veckan.

Är 16 år gammal, runt 175 cm lång och väger ca 70 kg.
Har tränat på gymmet senaste 2 åren men seriöst i typ 4 månader.
Men har inte kunnat köra helt seriöst för att jag har haft fotbollsträningar så det har gjort att jag inte har kunnat träna på gymmet så jätte mycket. Brukar bli 3 pass i veckan nu sen resten av dagarna är det fotboll.
Just nu så kör jag underkroppen en dag sen överkroppen en dag osv.
Har uppehåll på fotbollen snart så därför kommer jag kunna gymma mer.

frong
2012-06-11, 14:00
Kolla in bumbis 3-splitschema.

Rusk
2012-06-11, 14:46
Har tränat i typ 2 år men seriöst de senaste 3-4 månaderna.
Tänkte 3 övningar för varje muskelgrupp samt 4 set med 8-12 rep på varje övning.

12 set per muskel i ett så frekvent upplägg och med din erfarenhet, inget jag rekommenderar.
Så många set per muskel ser man oftast i splits där varje muskel tränas 1 gång i veckan och du planerar att göra det med endast 2 dagars vila emellan.

Shoyan
2012-06-11, 19:32
12 set per muskel i ett så frekvent upplägg och med din erfarenhet, inget jag rekommenderar.
Så många set per muskel ser man oftast i splits där varje muskel tränas 1 gång i veckan och du planerar att göra det med endast 2 dagars vila emellan.

Hur skulle du kört ?

Tack för svaren !! :)