handdator

Visa fullständig version : Absolutism (100 procent nolltolerans mot alkohol)


AEB
2012-06-10, 23:30
Tja. Blev nyss nykterist, "straight edge" (inga droger, ingen nikotin, ingen alkohol). Blev nyfiken och tänkte kolla ifall det är många här som är nykterister? Lär väll vara en del. *flex* :hbang:

Holabandola
2012-06-11, 00:01
Ja, inte ens kaffe dricker jag :-)

Blir så jäkla bakis av alkohol så det är inte värt det.

Sist jag var full var 4 år sedan.

Kan dock dricka en virre-pinne, ett litet glas rött eller en baileys för att det är gott. Dock aldrig så det ger något rus.

Mår jag bättre? Nja, jag mår inte sämre iallafall

Anatis87
2012-06-11, 00:14
Ja, inte ens kaffe dricker jag :-)

Blir så jäkla bakis av alkohol så det är inte värt det.

Sist jag var full var 4 år sedan.

Kan dock dricka en virre-pinne, ett litet glas rött eller en baileys för att det är gott. Dock aldrig så det ger något rus.

Mår jag bättre? Nja, jag mår inte sämre iallafall

Hur tänkte du nu?
Säger emot dig själv i ett och samma inlägg, bra där!

On topic:
Nej, är ej nykterist. Men alkohol är något som inte ingår i mitt vanliga intag, dricker vid fåtal tillfällen. Är dock beroende av nikotin.

Holabandola
2012-06-11, 00:28
Jag är ingen fundamentalist. Alkohol har en trevlig smak, men att bli full eller ens berusad är inget jag vill.
Verkar onödigt hårt att inte dricka alls. Det är ju mängden som ställer till det, inte själva handlingen i sig.

Anatis87
2012-06-11, 00:34
Jag är ingen fundamentalist. Alkohol har en trevlig smak, men att bli full eller ens berusad är inget jag vill.
Verkar onödigt hårt att inte dricka alls. Det är ju mängden som ställer till det, inte själva handlingen i sig.

Då kanske det är en formell onödighet att säga ja till att man är nykterist och sedan säga att man dricker? Vad vet jag? Men har vänner som är nykterister och de skulle bli bra förbannade om en påstår sig vara nykterist och sedan säga att de kan dricka. Det kan helt enkelt anses vara respektlöst.

AEB
2012-06-11, 00:39
Då kanske det är en formell onödighet att säga ja till att man är nykterist och sedan säga att man dricker? Vad vet jag? Men har vänner som är nykterister och de skulle bli bra förbannade om en påstår sig vara nykterist och sedan säga att de kan dricka. Det kan helt enkelt anses vara respektlöst.
ja men exakt. Dricker man 1 gång per år så dricker man. Då dricker man bra lite, men dricker fortfarande. :)

AEB
2012-06-11, 00:40
Det är som att säga att man äter vegetariskt när man äter fisk, bara massa trams.

Anatis87
2012-06-11, 00:56
ja men exakt. Dricker man 1 gång per år så dricker man. Då dricker man bra lite, men dricker fortfarande. :)

True story!

Lust att berätta varför du gjort detta valet att leva "straight edge"?

AEB
2012-06-11, 01:13
True story!

Lust att berätta varför du gjort detta valet att leva "straight edge"?
Ja, jag har knarkat rätt mycket, dock varit ren i över 1 år. Har haft alkohol problem. Jag är rätt impulsive och klarar knappt dricka lite utan det blir alltid så att jag spyr, det påverkar träningen negativt och jag tror att jag mår bäst ifall jag tar helt avstånd från skiten :)

Anatis87
2012-06-11, 01:18
Ja, jag har knarkat rätt mycket, dock varit ren i över 1 år. Har haft alkohol problem. Jag är rätt impulsive och klarar knappt dricka lite utan det blir alltid så att jag spyr, det påverkar träningen negativt och jag tror att jag mår bäst ifall jag tar helt avstånd från skiten :)

Låter klokt. Har och kan man ej ha en sund relation till det bör man ha avstånd enligt mig. Strongt att gå ut med det, skumt nog verkar folk tycka att man är galen för att man inte dricker, att man kanske väljer att gå på fest eller gå ut nykter.

Men hur har det mottagits av din omgivning?

AEB
2012-06-11, 01:46
Låter klokt. Har och kan man ej ha en sund relation till det bör man ha avstånd enligt mig. Strongt att gå ut med det, skumt nog verkar folk tycka att man är galen för att man inte dricker, att man kanske väljer att gå på fest eller gå ut nykter.

Men hur har det mottagits av din omgivning?
ja alltså jag kom ut med det kl 23.00 så det har inte gått så lång tid. Men jag kommer fortfarande följa med mina vänner till krogen, kanske inte lika ofta. Jag tror anledningen till att folk blir irriterade är för att man går emot normen. Folk har också fått för sig att man försöka visa att man är bättre än någon när man är nykter. Tycker det är helt fel. Jag skiter fullständigt i om mina vänner dricker. Det är ett eget val man gör. Finns ju inget positiv med alkohol, det kostar egentligen bara samhället pengar och skulle det inte finnas alkohol lagligt som det gör idag hade jag nog inte börjat dricka när jag var 11 osv. Nu lever vi ju i en sådan värld och jag tänker inte hindra folk från att dricka, jag vill dock själv inte vara en del av det. Har varit med om för mycket skit och har en vän som dött av droger. Nej tack :)

Nutrid
2012-06-11, 06:37
ja alltså jag kom ut med det kl 23.00 så det har inte gått så lång tid. Men jag kommer fortfarande följa med mina vänner till krogen, kanske inte lika ofta. Jag tror anledningen till att folk blir irriterade är för att man går emot normen. Folk har också fått för sig att man försöka visa att man är bättre än någon när man är nykter. Tycker det är helt fel. Jag skiter fullständigt i om mina vänner dricker. Det är ett eget val man gör. Finns ju inget positiv med alkohol, det kostar egentligen bara samhället pengar och skulle det inte finnas alkohol lagligt som det gör idag hade jag nog inte börjat dricka när jag var 11 osv. Nu lever vi ju i en sådan värld och jag tänker inte hindra folk från att dricka, jag vill dock själv inte vara en del av det. Har varit med om för mycket skit och har en vän som dött av droger. Nej tack :)

Jag tycker att du resonerar på ett bra sätt. Fortsätt häng på dina vänner så att du inte får bilden av att man inte har ett socialt umgänge så fort alkoholen uteblir för så behöver det inte vara.

Ha det!

1684_
2012-06-11, 08:03
ja å alltid varit, kommer alltid vara.

Eddie Vedder
2012-06-11, 08:07
Det är som att säga att man äter vegetariskt när man äter fisk, bara massa trams.

Du sa det så jag slapp. ;) Om du vill kan jag ändra titeln så att det framgår att det handlar om absolutism, dvs stone cold nolltolerans. Annars kommer det bli en miljon inlägg av "Jag dricker bara ... " och "Jag blir aldrig full men ... " osv.

Anatis87
2012-06-11, 08:12
ja alltså jag kom ut med det kl 23.00 så det har inte gått så lång tid. Men jag kommer fortfarande följa med mina vänner till krogen, kanske inte lika ofta. Jag tror anledningen till att folk blir irriterade är för att man går emot normen. Folk har också fått för sig att man försöka visa att man är bättre än någon när man är nykter. Tycker det är helt fel. Jag skiter fullständigt i om mina vänner dricker. Det är ett eget val man gör. Finns ju inget positiv med alkohol, det kostar egentligen bara samhället pengar och skulle det inte finnas alkohol lagligt som det gör idag hade jag nog inte börjat dricka när jag var 11 osv. Nu lever vi ju i en sådan värld och jag tänker inte hindra folk från att dricka, jag vill dock själv inte vara en del av det. Har varit med om för mycket skit och har en vän som dött av droger. Nej tack :)

okej, då har det ej gått lång tid. Är helt med dig på det, de är ej mig du behöver övertyga. Är själv en av dem som dricker såpass sällan att jag allt som oftast är nykter på fester och krogen. Svensken (olika dryckesmönster i olika länder) har i alla tider försökt supa ihjäl sig och det är tragiskt att man inte lärt sig något av det.

StNicholaus
2012-06-11, 08:27
ja alltså jag kom ut med det kl 23.00 så det har inte gått så lång tid. Men jag kommer fortfarande följa med mina vänner till krogen, kanske inte lika ofta. Jag tror anledningen till att folk blir irriterade är för att man går emot normen. 1. Folk har också fått för sig att man försöka visa att man är bättre än någon när man är nykter. Tycker det är helt fel. Jag skiter fullständigt i om mina vänner dricker. Det är ett eget val man gör. 2. Finns ju inget positiv med alkohol, det kostar egentligen bara samhället pengar och skulle det inte finnas alkohol lagligt som det gör idag hade jag nog inte börjat dricka när jag var 11 osv. Nu lever vi ju i en sådan värld och jag tänker inte hindra folk från att dricka, jag vill dock själv inte vara en del av det. Har varit med om för mycket skit och har en vän som dött av droger. Nej tack :)

Fetmarkering 1:
Det är lustigt det där hur en (1!) 'icke-drickande' kan dra ned en hel fest. Plötsligt blir alla lite out-of-focus och undrar vad som är på tok. "Varför dricker inte X?" är frågan på allas läppar. Är X en tråkmåns? Nykterist? Bådadera? Äter X mediciner? Är denne sjuk? O.s.v.

Jag tycker naturligtvis att man gör precis som man vill (var under flera år den som antingen inte drack ö.h.t, eller 'bara' drack måttligt (läs, lite) när bjöds till fest. Men, jag måste likafullt erkänna att en 'icke-drickande' på sätt och vis är lite av mig upplevs som en 'party-pooper'. Det sistnämnda är mina subjektiva upplevelser, vilka naturligtivs är både själviska och fel.

Fetmarkering 2:
Här håller jag inte med. Jag tycker att det finns många positiva saker med alkohol. Njutning och tillfredsställelse (är själv både en whisky- och vinkännare). En utmärkt komponent i en trevlig middag. En perfekt sällskapsdryck (något glas lättar inte sällan upp stämningen och den allmänna trivseln). Liksom en rejäl fest kan ge såväl goda minnen som vänner för livet.

Ni vet utrycket som säger att man inte känner en människa förrän man har haft sex med densamma (amerikanskt ursprung, har jag för mig)? Lite så är det att bli rejält kalas med andra människor. Plötsligt delar man något 'speciellt' som stärker banden och tilliten till varandra.

Det sistnämnda kan låta löjligt och naivt, men det är mina högst personliga upplevelser. Upplevelser som gäller såväl mitt festande med studenter, affärsmän/-kvinnor och bönderna på vischan.

Att det sedan finns baksidor med alkohol är självklart. Men för mig personligen, och utifrån mitt förhållande till alkohol, så överväger fördelarna nackdelarna med råge.

Slutligen, all lycka med din nyinslagna väg! :)

King Grub
2012-06-11, 09:01
Blev nyfiken och tänkte kolla ifall det är många här som är nykterister?

Jag har aldrig druckit alkohol, aldrig provat cigaretter eller andra former av tobak, och aldrig provat starkare droger än koffein, så, ja.

andeem
2012-06-11, 09:55
Blev nyfiken och tänkte kolla ifall det är många här som är nykterister?Funderar lite på att bli. Men tycker att det är sjukt gott med öl eller vin till godare mat, så jag fruktar att frestelsen blir för stor. Sprit kan jag nog klara mig utan.

Har intresseklubben antecknat?

LunaSpice
2012-06-11, 10:00
Jag har varit starkt och brutalt beroende av opiater men lyckas skaffa hjälp i grevens tid och mår idag oförtjänt bra. Inga droger, ingen alkohol, nada nikotin. Livet är fantastiskt ändå... eller kanske trots det. Jag dömer ingen oavsett vilka val de gör gällande vanor/ovanor men mitt val att avstå helt även från alkohol har räddat mig från återfall tror jag. Cheers! :D

Juxta
2012-06-11, 10:01
Vid 18 års ålder blev jag straight edge(hade inga problem utan lyssnade mycket på hardcore och punk där straight edge kommer ifrån), när jag senare blev äldre slutade jag kalla mig straight edge aktivt och fortsatte bara med att inte dricka, röka, knarka osv. Om folk vet vad straight edge är säger jag att jag är det, men inte annars, mest för att jag inte orkar förklara eller känner nödvändigt att tillhöra något. Men det var dock det som fick in mig på banan. Jag gillar det, såhär 17 år senare.

Trots min ålder kan jag fortfarande bli irriterad på folk som drar in avtagandet från sex mm i straight edge, bara för att den kristna högern i USA lade till det på senare tid.

Beelz
2012-06-11, 11:48
Jag har tröttnat på droger, jag vill kunna göra saker varje dag ifall jag känner för istället för att behöva ligga på soffen resten av dagen efter för man är bakfull, eller har varit uppe hela natten.

Och så kan jag bli otrevlig eller göra dumma saker som jag får ångest över, så som nykter mår jag bäst :)

Spartansk
2012-06-11, 12:00
Jag har aldrig druckit alkohol, aldrig provat cigaretter eller andra former av tobak, och aldrig provat starkare droger än koffein, så, ja.

Aldrig provsmakat ens?

King Grub
2012-06-11, 12:03
Nej.

Spartansk
2012-06-11, 12:05
Nej.

Otroligt imponerande.

Btw, du har inte missat något. All alkohol smakar skit.

G_lund
2012-06-11, 13:03
Btw, du har inte missat något. All alkohol smakar skit.

Det tycker jag man gjort om man aldrig testat,
men det känns som fel ställe att ta den diskussionen.

Starkt gjort av Grub och väldigt starkt av TS att bestämma sig!
Keep ut the good work!

Zorban
2012-06-11, 13:06
Varför väljer man att bli 100% nykterist helt plötsligt, om man gillar att ta något glas vin/öl och kan hantera det? Dvs att uttryckligen bestämma sig för att aldrig göra det, och givetvis vara tvungen att gå runt och berätta det ;-)

Juxta
2012-06-11, 13:14
Varför väljer man att bli 100% nykterist helt plötsligt, om man gillar att ta något glas vin/öl och kan hantera det? Dvs att uttryckligen bestämma sig för att aldrig göra det, och givetvis vara tvungen att gå runt och berätta det ;-)

Det kan ju bero på ett avståndstagande också. Inte bara en preferens.

Zorban
2012-06-11, 13:16
Det kan ju bero på ett avståndstagande också. Inte bara en preferens.
Hur menar du då? Av vilken anledning? Bara nyfiken.

Sheogorath
2012-06-11, 13:24
Hur menar du då? Av vilken anledning? Bara nyfiken.

Alla personer kan inte hantera alla droger på ett "nyktert" sätt. Att avstå totalt och berätta det för "alla" (så att man känner sig mer tvingad att hålla sig till sitt löfte) kan vara ett sätt som fungerar för vissa för att inte återfalla i ett problematiskt bruk (dvs missbruk).

Spartansk
2012-06-11, 13:26
Varför väljer man att bli 100% nykterist helt plötsligt, om man gillar att ta något glas vin/öl och kan hantera det? Dvs att uttryckligen bestämma sig för att aldrig göra det, och givetvis vara tvungen att gå runt och berätta det ;-)

Kan tänka mig några olika skäl.

- Man tycker inte att skillnaden mellan att dricka och vara nykter är speciellt stor, så man tycker att man lika gärna kan vara nykter, av magrute- och ekonomiskäl.
- Man vill känna att man klarar av allt här i livet, inklusive att ha sjukt kul bland folk, utan att behöva en skjuts av droger.
- Man vill inte riskera att i framtiden få alkoholproblem (man kanske kan hantera det nu, men man vet aldrig hur det blir framöver).

Juxta
2012-06-11, 13:34
Hur menar du då? Av vilken anledning? Bara nyfiken.

Man kanske inte gillar alkohol som laglig drog, eller att alkohol bara är skit, och även om en del klarar av att bara ta ett glas vin, gör extremt många inte det utan att supa på helgen är normalt och det är normaliserandet av missbruket hos andra man vill visa sitt avståndstagande emot.

Finns säkert en miljon andra orsaker, många är säkert personliga medans andra är mer samhällspolitiskt grundade.

Zorban
2012-06-11, 13:36
Alla personer kan inte hantera alla droger på ett "nyktert" sätt. Att avstå totalt och berätta det för "alla" (så att man känner sig mer tvingad att hålla sig till sitt löfte) kan vara ett sätt som fungerar för vissa för att inte återfalla i ett problematiskt bruk (dvs missbruk).
Jag skrev i mitt första inlägg att detta handlade om folk som faktiskt kunde hantera det och hålla sig till att dricka med måtta. Har man problem är det ju en helt annan sak.
Kan tänka mig några olika skäl.
- Man tycker inte att skillnaden mellan att dricka och vara nykter är speciellt stor, så man tycker att man lika gärna kan vara nykter, av magrute- och ekonomiskäl.
- Man vill känna att man klarar av allt här i livet, inklusive att ha sjukt kul bland folk, utan att behöva en skjuts av droger.
- Man vill inte riskera att i framtiden få alkoholproblem (man kanske kan hantera det nu, men man vet aldrig hur det blir framöver).
Men att ta ett glas vin till maten ibland är ju inget som påverkar magrutorna/hälsan negativt. Och jag kan förstå om man aldrig köper alkohol, av ekonomiska skäl, men det är ju inte samma sak som att vara uttalat nykter.

Sedan kan man ju dricka av många fler skäl än att bli full, t.ex för det är gott till maten. Vilket främst var det jag syftade på. Om man inte kan klara av saker i livet, inklusive att ha kul, utan alkohol så är det en annan sak.

Jag syftade främst på personer som tar ett glas vin till maten eller nån öl, för att det är gott och trevligt.
Man kanske inte gillar alkohol som laglig drog, eller att alkohol bara är skit, och även om en del klarar av att bara ta ett glas vin, gör extremt många inte det utan att supa på helgen är normalt och det är normaliserandet av missbruket hos andra man vill visa sitt avståndstagande emot.

Finns säkert en miljon andra orsaker, många är säkert personliga medans andra är mer samhällspolitiskt grundade.
Oki, visste inte det var så vanligt att avstå från saker av samhällspolitiska skäl för att göra en poäng, men om du säger det så. Då har jag fått ett bra svar på min fråga.

Beelz
2012-06-11, 13:37
Alkohol är nog en av världens sämsta droger, så mycket skit som händer bara för att folk inte kan dricka måttligt. Det är ett under att dom inte förbjuder skiten

Spartansk
2012-06-11, 13:40
Man kanske helt enkelt inte vill stödja alkoholtillverkarna ekonomiskt.

Sheogorath
2012-06-11, 13:43
Jag skrev i mitt första inlägg att detta handlade om folk som faktiskt kunde hantera det och hålla sig till att dricka med måtta. Har man problem är det ju en helt annan sak.


Sorry, my bad.

Juxta
2012-06-11, 13:48
Oki, visste inte det var så vanligt att avstå från saker av samhällspolitiska skäl för att göra en poäng, men om du säger det så. Då har jag fått ett bra svar på min fråga.

Det var inte meningen att låta dryg för övrigt, ser nu att mitt inlägg kan tolkas så.

Eddie Vedder
2012-06-11, 14:19
Det är ett under att dom inte förbjuder skiten

Tycker du verkligen det? Alltså jag förstår dina invändningar mot alkoholen men du kan väl inte på fullt allvar mena att du inte förstår varför det är tillåtet? Jag förstår att religion är tillåtet även fast jag tycker det är genomkorkat. Därför att det har en bergfast plats i vår kultur såväl idag som historiskt och man petar inte bara bort det för att någon tycker att det är irrationellt.

Beelz
2012-06-11, 15:27
Tycker du verkligen det? Alltså jag förstår dina invändningar mot alkoholen men du kan väl inte på fullt allvar mena att du inte förstår varför det är tillåtet? Jag förstår att religion är tillåtet även fast jag tycker det är genomkorkat. Därför att det har en bergfast plats i vår kultur såväl idag som historiskt och man petar inte bara bort det för att någon tycker att det är irrationellt.

Använde mig kanske av fel talesätt kanske;)

Ajsomfan
2012-06-11, 21:17
Jag har aldrig druckit alkohol, aldrig provat cigaretter eller andra former av tobak, och aldrig provat starkare droger än koffein, så, ja.

This is some crazy shit right here in swenneland. Respekt!

Själv är jag spiknykter (och drog givetvis) sen två år och gör vissa försök då och då att lägga koffeinet på hyllan det med. Umgås rätt mycket med en amfetaminist så alla pwo's som är i gråzonen är big nono. För där han är, dit vill jag inte. Och på beskrivningarna folk ger i jacked/craze trådarna låter det väldigt likt starka CS-rus. Pund helt enkelt.

Edit: jo, jag trillar dit på det mesta. All or nothing med huvudet före och försiktigheten bortglömd i dimmorna.

lindgren04
2012-06-11, 22:05
Jag är nykter sen ett år tillbaka men inte pga av moraliska skäl utan för att jag inte kan hantera alkoholen.. Har haft många bra år med alkohol också, Så tycker det är hårt att döma alla som dricker. Det stora flertalet klarar ju faktiskt av att hålla de på en bra nivå!!

AEB
2012-06-11, 23:31
Vid 18 års ålder blev jag straight edge(hade inga problem utan lyssnade mycket på hardcore och punk där straight edge kommer ifrån), när jag senare blev äldre slutade jag kalla mig straight edge aktivt och fortsatte bara med att inte dricka, röka, knarka osv. Om folk vet vad straight edge är säger jag att jag är det, men inte annars, mest för att jag inte orkar förklara eller känner nödvändigt att tillhöra något. Men det var dock det som fick in mig på banan. Jag gillar det, såhär 17 år senare.

Trots min ålder kan jag fortfarande bli irriterad på folk som drar in avtagandet från sex mm i straight edge, bara för att den kristna högern i USA lade till det på senare tid.
"Kristna som tog över", syftar du på hardline nu? Håller dock med dig, för mig är det viktigaste inte att tillhöra straight edge kultur eller bli identifierad som "edge" utan mer själv känna att jag vill vara fri från dåliga berusningsmedel. Sen finns det ju dock berusnings medel som tex kaffe men jag anser inte att det är lika dåligt. Men det är ju jag. Sedan stödjer ju straight edge som kulturen ett drogfritt samhälle, och är därför anledning till att folk som är edge/nykterister inte vill umgås med drickare/knarkare. Jag skiter dock i ifall mina vänner dricker alkohol, kommer inte lösa något bara för att jag slutar umgås med dem, det är inte så att de kommer lägga ner flaskan och sluta. Det är lite deras liv, och ja, klart vi har ett ansvar som med människor, och ja det är rätt sjukt att det är lagligt även fast det skadar mer än det hjälper. Kolla bara våldsbrotten. Alkohol borde ju vara förbjudet, om man tänker sunt, och tänker på hela samhället och inte bara på sig själv. Klart man vill fest och vissa resonerar ju "ja men då borde de som inte kan hantera alkohol få dricka." aa fast hur skulle man kontrollera det? Det lättaste är ju faktiskt bara att förbjuda det. Även då jag söp rejält så tyckte jag också det är lite skevt hur en sådan drog som alkohol är lagligt när det bara kostar pengar för oss alla.

AEB
2012-06-11, 23:32
Tycker du verkligen det? Alltså jag förstår dina invändningar mot alkoholen men du kan väl inte på fullt allvar mena att du inte förstår varför det är tillåtet? Jag förstår att religion är tillåtet även fast jag tycker det är genomkorkat. Därför att det har en bergfast plats i vår kultur såväl idag som historiskt och man petar inte bara bort det för att någon tycker att det är irrationellt.
Kör på! ;)

AEB
2012-06-11, 23:38
Fetmarkering 1:
Det är lustigt det där hur en (1!) 'icke-drickande' kan dra ned en hel fest. Plötsligt blir alla lite out-of-focus och undrar vad som är på tok. "Varför dricker inte X?" är frågan på allas läppar. Är X en tråkmåns? Nykterist? Bådadera? Äter X mediciner? Är denne sjuk? O.s.v.

Jag tycker naturligtvis att man gör precis som man vill (var under flera år den som antingen inte drack ö.h.t, eller 'bara' drack måttligt (läs, lite) när bjöds till fest. Men, jag måste likafullt erkänna att en 'icke-drickande' på sätt och vis är lite av mig upplevs som en 'party-pooper'. Det sistnämnda är mina subjektiva upplevelser, vilka naturligtivs är både själviska och fel.

Fetmarkering 2:
Här håller jag inte med. Jag tycker att det finns många positiva saker med alkohol. Njutning och tillfredsställelse (är själv både en whisky- och vinkännare). En utmärkt komponent i en trevlig middag. En perfekt sällskapsdryck (något glas lättar inte sällan upp stämningen och den allmänna trivseln). Liksom en rejäl fest kan ge såväl goda minnen som vänner för livet.

Ni vet utrycket som säger att man inte känner en människa förrän man har haft sex med densamma (amerikanskt ursprung, har jag för mig)? Lite så är det att bli rejält kalas med andra människor. Plötsligt delar man något 'speciellt' som stärker banden och tilliten till varandra.

Det sistnämnda kan låta löjligt och naivt, men det är mina högst personliga upplevelser. Upplevelser som gäller såväl mitt festande med studenter, affärsmän/-kvinnor och bönderna på vischan.

Att det sedan finns baksidor med alkohol är självklart. Men för mig personligen, och utifrån mitt förhållande till alkohol, så överväger fördelarna nackdelarna med råge.

Slutligen, all lycka med din nyinslagna väg! :)
"Njutning och tillfredsställelse"

ja och? Till vilken kostnad? Bara för att jag skulle ta en öl och kan hantera det (nu gör jag ju inte det längre) så betyder det ju inte att alla kan det. Och är det lagligt för mig är det lagligt för alla andra. Punkt.

"Jag tycker naturligtvis att man gör precis som man vill"

jag håller helt med dig. Men det folk glömmer ibland är att vi är människor. Vi är inte perfekta. Alla gör fel, vissa mer, vissa mindre, vissa olika typer av fel. Därför borde vi ha ett ansvar och bry oss om våra med människor. Klart kan man ha en drogliberal syn och legalisera alla droger, men då blundar man också för konsekvenserna som uppstår. Vilka personer är det som behöver berusnings medel? Ofta fattiga. Och varför behöver de berusningsmedel?

rbn
2012-06-12, 00:22
Är ingen renodlad nykterist men jag dricker ytterst sällan alkohol. Vi pratar kanske om 1-2 gånger om året, och då blir jag inte i närheten av så full som de flesta andra, har alltid god självkontroll. Tar någon öl sen är det bra.

Har aldrig rökt en cigarett i mitt liv, aldrig tagit droger.

Ramrod
2012-06-12, 02:12
Då kanske det är en formell onödighet att säga ja till att man är nykterist och sedan säga att man dricker? Vad vet jag? Men har vänner som är nykterister och de skulle bli bra förbannade om en påstår sig vara nykterist och sedan säga att de kan dricka. Det kan helt enkelt anses vara respektlöst.

Alla dina inlägg i den här tråden är formellt onödiga.

StNicholaus
2012-06-12, 07:28
"Njutning och tillfredsställelse"

ja och? Till vilken kostnad? Bara för att jag skulle ta en öl och kan hantera det (nu gör jag ju inte det längre) så betyder det ju inte att alla kan det. Och är det lagligt för mig är det lagligt för alla andra. Punkt.

"Jag tycker naturligtvis att man gör precis som man vill"

jag håller helt med dig. Men det folk glömmer ibland är att vi är människor. Vi är inte perfekta. Alla gör fel, vissa mer, vissa mindre, vissa olika typer av fel. Därför borde vi ha ett ansvar och bry oss om våra med människor. Klart kan man ha en drogliberal syn och legalisera alla droger, men då blundar man också för konsekvenserna som uppstår. Vilka personer är det som behöver berusnings medel? Ofta fattiga. Och varför behöver de berusningsmedel?

Jag förstår inte riktigt din första invändning. Kanske jag som är morgontrött, vad vet jag.

Att vi ska bry oss om varandra tycker jag är självklart (har jag skrivit något annat?). Men att att sätta likhetstecken mellan "att bry sig" och att "vara nykterist" alt. "förbjuda droger" är för mig märkligt.

Personligen är jag drogliberal (vilket kanske är relevant eftersom du tog upp drogliberalism i ditt inlägg). Inte för att jag själv nyttjar droger (utöver alkohol, tobak och koffein) utan för att jag av princip är emot att staten ska bestämma vad jag får/inte får stoppa i mig. Det handlar alltså inte om att "blunda för de konsekvenser som uppstår". Istället handlar det om att den som brukar (d.v.s. inte missbrukar) ska få göra det och den som missbrukar ska få den vård han eller hon behöver.

Att lagföra missbrukare, slänga in dem i häkten, lägga skattepeng efter skattepeng på att hålla rättegång etc. löser ju inga problem. Det är vård och medmänsklighet som dessa individer behöver, inte utanförskap.

Slutligen. Vill man leva ett nyktert liv ska man så få göra. Att hävda/tycka annat vore ju extremt märkligt. Men samtidigt ska den som vill få dricka bäst den vill. I grunden handlar det om individuell frihet och personligt ansvar.

Eddie Vedder
2012-06-12, 07:33
Kör på! ;)

Fixat. Nu får vi se om det kan feltolkas ändå. :D

Morty
2012-06-12, 07:40
Jag är Straight Edge. När jag var ung och dum drack jag 2%-ig cider några gånger samt rökte vattenpipa. Sen jag var 16 eller så har jag inte gjort något tyngre än koffeintabs, så planerar jag att hålla det.

Stor cred till Grub som inte ens har snesteg som ung, :thumbup:

Isola
2012-06-12, 07:46
I min värld är det lite skillnad mellan nykterist och absolutist.

Nykterist - kan dricka mindre mängder alkohol vid utvalda tillfällen, dock ej till rusningseffekt.

Absolutist - absolut nolltolerans till alkohol.

Jag klassar mig som absolutist, har aldrig varit full och de senaste 8-10 åren har jag inte druckit en droppe alkohol (innan dess intogs totalt kanske 2-3 groggar, en whiskeypinne eller två och något glas bål under några års tid).

För mig är det dock ingen större grej, har aldrig gillat alkohol varesig vad gäller smak (har förvisso inte testat allt, redogörelse enligt ovan) eller vad det gör med folk.

smeander
2012-06-12, 08:42
Ett glas rött varannan månad är mitt intag, endast hälsofördelarna såklart ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Aping
2012-06-12, 09:04
(nolltorelans)

Eddie Vedder
2012-06-12, 09:18
(nolltorelans)

Bra :D

J.V
2012-06-12, 12:03
Har funderat på det, eftersom farsan var alkoholist och det påverkade min uppväxt så pass negativt att jag fan inte vill hamna där och utsätta mina avkommor för det, även om jag verkligen inte är i närheten av några problem nu. Vill bara inte riskera det.

Att smutta på whiskey och dricka någon öl till maten är dock för gott för att jag ska ha slopat det än så länge. Dessutom är det ganska roligt att vara lite lullig ibland.

Ondskapelsen
2012-06-12, 12:07
Man kanske helt enkelt inte vill stödja alkoholtillverkarna ekonomiskt.

Detta finns det lösningar på :)!

Personligen dricker jag ett glas vin eller 2 i månaden och det är jag nöjd med :).

Kokowski
2012-06-12, 13:08
Jag har aldrig druckit alkohol, aldrig provat cigaretter eller andra former av tobak, och aldrig provat starkare droger än koffein, så, ja.

Varför inte?

King Grub
2012-06-12, 13:11
Varför skulle jag?

Eddie Vedder
2012-06-12, 13:34
Varför inte?

Måste det finnas en anledning? :)

Tompann
2012-06-12, 13:36
Måste det finnas en anledning? :)

Det mesta gör man väl av eller avstår från för en anledning? Är också intresserad om varför. Även om svaret är så simpelt som ''Jag har aldrig velat testa''.

Eddie Vedder
2012-06-12, 13:42
Det mesta gör man väl av eller avstår från för en anledning?

Det mesta jag inte gör är inget aktivt val. Det är bara saker som aldrig kommit mig till kännes. Att jag aldrig rört heroin är inget val jag gjort exempelvis. Jag tycker det är intressant att alla som inte dricker omedelbart får frågan "varför då?"

Rikard Jansson
2012-06-12, 13:42
Känns som en missad erfarenhet, även om nikotin och droger förstås är 99% negativt. Jag ångrar dock inte att jag försökte volta nerför gympasalstaket vid vår skola och höll på att dö typ, även om jag inte kommer göra om det! Trots det så 100 respekt-poäng till KG :D

Tompann
2012-06-12, 13:47
Det mesta jag inte gör är inget aktivt val. Det är bara saker som aldrig kommit mig till kännes. Att jag aldrig rört heroin är inget val jag gjort exempelvis. Jag tycker det är intressant att alla som inte dricker omedelbart får frågan "varför då?"

Jag tycker att det är ganska självklart. Majoriteten av människor dricker alkohol. Majoriteten av människor brukar inte heroin. Om Grub aldrig helt enkelt aldrig hamnat i en situation där han skulle ha druckit alkohol så är ju även detta ett bra svar på frågan ''Varför då?''

Faktum är ju dock att de flesta har kommit i kontakt med alkohol på ett eller annat sätt.

Vandraren
2012-06-12, 13:49
Jag har aldrig druckit alkohol, aldrig provat cigaretter eller andra former av tobak, och aldrig provat starkare droger än koffein, så, ja.

Det är nog ett smart val av dig.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Ondskapelsen
2012-06-12, 14:03
Jag tycker att det är ganska självklart. Majoriteten av människor dricker alkohol. Majoriteten av människor brukar inte heroin. Om Grub aldrig helt enkelt aldrig hamnat i en situation där han skulle ha druckit alkohol så är ju även detta ett bra svar på frågan ''Varför då?''

Faktum är ju dock att de flesta har kommit i kontakt med alkohol på ett eller annat sätt.

This.
Det är "norm" att dricka alkohol varpå alla som inte dricker kommer bli frågade om varför. Helt i regel med vanlig logik.
Jag menar inte att man absolut nödvändigtvis behöver välja bort alkohol aktivt, men i 99% av fallen så har nyktra människor aktivt valt att inte dricka alkohol.

Så att folk undrar "varför" man inte dricker, tycker åtminstone inte jag är det minsta konstigt.

andeem
2012-06-12, 14:05
Varför skulle jag?http://www.blogcdn.com/www.spinner.com/media/2007/08/jimmy-page-preston-400-073007.jpghttp://www.chantixsite.net/images/10-famous-people/2/steve-mcqueen.jpg

Därför.

Höjapulsen
2012-06-12, 19:37
Har för mig att jag såg King Grub dricka öl vid ett foto föreställande en koloträff..

Lillleif
2012-06-12, 19:44
Har inte druckit en droppe sedan annandag jul 2007.

cero
2012-06-12, 20:53
En fråga till er som avstår alkohol: hur har det påverkat erat sociala liv?

i 99% av fallen så har nyktra människor aktivt valt att inte dricka alkohol.

Detta håller jag med om.

Fishtank
2012-06-12, 21:02
Är inte nykterist nej.
Ett glas rött, en öl till maten.
Saker som är trevligt ibland, dock inga noll koll fyllor men lite utgång också såklart.
Men då är jag i krökaråldern också.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

312
2012-06-12, 21:02
Nykterist och nykterist, jag dricker knappt aldrig längre. Okej om jag fyller år, kanske, men annars aldrig.

Jag dricker alltid för mycket och kan helt enkelt inte hantera alkohol, så det är lika bra att låta bli.

Nikotin och koffein brukar jag dock.

Prost
2012-06-12, 22:10
Jag dricker aldrig, försöker följa Jesus exempel så superi är väl inget att föredra om man strävar efter det. Har dock aldrig supit innan jag kom till tro heller. Bara testat litegrann under ett nyår för länge sedan, jag upplevde att jag blev lite mer social och lugn bara. Inget speciellt alls.

Har aldrig testat eller varit ens sugen på att testa snus eller cigarretter någonsin. Tanken att börja med sådant är ju helt sjukt, man borde ju känna till idag att det inte är hälsosamt på något vis och det verkar inte det minsta lockande heller enligt mig. Kanske är det för att jag aldrig tyckt att det varit "coolt" på något sätt. Jag finner det pinsamt när folk försöker visa sig tuffa och Skryta med sina alkohol, tobak o drogvanor osv..

Testade dock nikotinfri vattenpipsgrejsmöjs med äpplesmak för länge sedan. Jag var jättehäftig. :-)

Tolkia
2012-06-12, 22:24
Har för mig att jag såg King Grub dricka öl vid ett foto föreställande en koloträff..
jag tror att jag vet vilket foto du menar. Och något säger mig att du har gått på samma nit som typ 85% av Grubs övriga beundrarskara.

add3
2012-06-12, 22:27
Jag är och har varit nykterist hela mitt mitt liv, inga droger, inge cigg/snus. All natural!

AEB
2012-06-15, 21:02
Jag förstår inte riktigt din första invändning. Kanske jag som är morgontrött, vad vet jag.

Att vi ska bry oss om varandra tycker jag är självklart (har jag skrivit något annat?). Men att att sätta likhetstecken mellan "att bry sig" och att "vara nykterist" alt. "förbjuda droger" är för mig märkligt.

Personligen är jag drogliberal (vilket kanske är relevant eftersom du tog upp drogliberalism i ditt inlägg). Inte för att jag själv nyttjar droger (utöver alkohol, tobak och koffein) utan för att jag av princip är emot att staten ska bestämma vad jag får/inte får stoppa i mig. Det handlar alltså inte om att "blunda för de konsekvenser som uppstår". Istället handlar det om att den som brukar (d.v.s. inte missbrukar) ska få göra det och den som missbrukar ska få den vård han eller hon behöver.

Att lagföra missbrukare, slänga in dem i häkten, lägga skattepeng efter skattepeng på att hålla rättegång etc. löser ju inga problem. Det är vård och medmänsklighet som dessa individer behöver, inte utanförskap.

Slutligen. Vill man leva ett nyktert liv ska man så få göra. Att hävda/tycka annat vore ju extremt märkligt. Men samtidigt ska den som vill få dricka bäst den vill. I grunden handlar det om individuell frihet och personligt ansvar.


"Att vi ska bry oss om varandra tycker jag är självklart" Vad bra.. men vänta nu lite.. -> "Personligen är jag drogliberal" och hur brydde man sig om andra då?

Finns det droger tillgängligt tar folk droger. Bara för att man legaliserar droger för att minska brotten så kan man säga att man skiter fullständigt i människor hälsa enligt mig. Finns för mycket forskning som visar att cannabis är farligt, men ändå finns det 10000 trådar på flashback där folk påstår att det är helt ofarligt. Ingen i ett missbruk vill ju göra det svårt för dem att få tag i sina droger.

Jag håller med dig om att man inte ska straffa de som tar droger, man ska hjälpa dem. Jag vet att slänga dem i fängelse inte löser något. Fler fattig har alkohol / drog missbruk än andra. Jag tycker man ska gå till botten med "varför" folk känner att de behöver droger och alkohol. Löser ju inte att legalisera droger, för det skulle bara kosta ännu mer skattepengar ifall man skulle behöva hjälpa de som råkar illa ut av droger, men klart att man skulle kunna skita i de som råkar illa ut och inte lägga skatte pengar på det, men hur hjärtlösa skulle vi inte vara då? "folk får skylla sig själva ifall det tar droger". Jasså.. hade de som tar kanske fått hjälp och blivit upplysta, som jag aldrig blev, kanske folk inte hade tagit droger. Jag tog enbart droger för jag mådde skit och ingen hjälpte mig. Jag klarade mig dock men andra gör inte det. Jag anser att jag hade tur helt enkelt. Då sket jag i allt och anade inte ens att jag mådde dåligt, men det insåg jag efter jag lagt av med drogerna. Då kom all ångest jag hade gömt med droger och alkoholen.

*hug*

AEB
2012-06-15, 21:04
En fråga till er som avstår alkohol: hur har det påverkat erat sociala liv?



Detta håller jag med om.
Blir faktiskt bättre. Nu har jag bakis dagen till att träffa fler vänner ;) Och känner mer pepp för att gå på spelningar osv :D

Maine_Cat
2012-06-16, 05:47
En fråga till er som avstår alkohol: hur har det påverkat erat sociala liv?



Detta håller jag med om.

Till det bättre, skönt att slippa ylande, påstridiga obehagliga tjatande människor som hänger och klänger..och får mig må psykist dåligt och känna sig rädd för att bli nedtrampad och slagen. De får gärna dricka bara jag inte behöver delta för att vara social *spy* Ärligt så vänder jag mig om går ifrån onyktra människor idag.

Nej jag är inte absolutist för jag bakar emellanåt konjakskransar.

StNicholaus
2012-06-16, 05:52
"Att vi ska bry oss om varandra tycker jag är självklart" Vad bra.. men vänta nu lite.. -> "Personligen är jag drogliberal" och hur brydde man sig om andra då?

Finns det droger tillgängligt tar folk droger. Bara för att man legaliserar droger för att minska brotten så kan man säga att man skiter fullständigt i människor hälsa enligt mig. Finns för mycket forskning som visar att cannabis är farligt, men ändå finns det 10000 trådar på flashback där folk påstår att det är helt ofarligt. Ingen i ett missbruk vill ju göra det svårt för dem att få tag i sina droger.

Att förbjuda andra att nyttja vad helst det vill är inte att bry sig. Det är att bestämma hur andra skall leva sina liv. Ett sorts förmynderi, i sin kärna.

Att bry sig är att ställa frågor till sina medmänniskor, fråga hur de mår och hur det är. Att bry sig är att sträcka ut en hand till den man tror behöver den och ta emot den hand som ber om hjälp. Inte att tro sig 'veta bättre' när kommer till sådant som är den enskildes ensak.

Vad gäller cannabis vet jag inte hur rumsrent det är att diskutera här men, om man samlar alla de studier som finns på området och söker upprätta någon sorts sammanställning så blir slutsatsen att cannabis inte är särskilt hälsovådligt. Liksom det aldrig rapporterats ett dödsfall etc. till följd av cannabisbruk.

Det är liksom inte för inte som Röda korset, tidigare högt uppsatta ministrar i Australien och flera amerikanska stater överväger legalisera cannabis. Vetenskapen är tydlig med att det är ett harmlöst rusningsmedel.

Jag håller med dig om att man inte ska straffa de som tar droger, man ska hjälpa dem. Jag vet att slänga dem i fängelse inte löser något. Fler fattig har alkohol / drog missbruk än andra. Jag tycker man ska gå till botten med "varför" folk känner att de behöver droger och alkohol. Löser ju inte att legalisera droger, för det skulle bara kosta ännu mer skattepengar ifall man skulle behöva hjälpa de som råkar illa ut av droger, men klart att man skulle kunna skita i de som råkar illa ut och inte lägga skatte pengar på det, men hur hjärtlösa skulle vi inte vara då? "folk får skylla sig själva ifall det tar droger". Jasså.. hade de som tar kanske fått hjälp och blivit upplysta, som jag aldrig blev, kanske folk inte hade tagit droger. Jag tog enbart droger för jag mådde skit och ingen hjälpte mig. Jag klarade mig dock men andra gör inte det. Jag anser att jag hade tur helt enkelt. Då sket jag i allt och anade inte ens att jag mådde dåligt, men det insåg jag efter jag lagt av med drogerna. Då kom all ångest jag hade gömt med droger och alkoholen.

*hug*

Men då tror jag vi är överens om att fängelse etc. inte löser problemet. Därför bör bruk och innehav för eget bruk av narkotika avkriminaliseras vilket innebär att det inte är lagligt att nyttja narkotika men inte heller kan leda till böter eller fängelse. Det tror åtminstone jag är en början.

Vidare får du sluta upp med att utgå från att alla som nyttjar narkotika på ett eller annat sätt är missbrukare alt. 'måste räddas'. Det finns gott om 'brukare' därute som lever ett helt vanligt liv som vilken Svensson som helst. De behöver varken räddas eller upplysas utan lämnas ifred som alla andra.

Nu har jag sagt mitt i den här diskussionen, ha en fortsatt trevlig lördag :)

Pinarello
2012-06-16, 07:12
Att förbjuda andra att nyttja vad helst det vill är inte att bry sig. Det är att bestämma hur andra skall leva sina liv. Ett sorts förmynderi, i sin kärna.



Är din frihet, avkriminalisering whatever värd mer än det slaveri som drogerna bevisligen orsakar andra? Du snackar om medmänsklighet. Jag säger att du snackar skit och är en hycklare av rang.

Tiefensee
2012-06-16, 08:21
Vad gäller cannabis vet jag inte hur rumsrent det är att diskutera här men, om man samlar alla de studier som finns på området och söker upprätta någon sorts sammanställning så blir slutsatsen att cannabis inte är särskilt hälsovådligt. Liksom det aldrig rapporterats ett dödsfall etc. till följd av cannabisbruk.

Utan att vara expert på cannabis så antar jag att de flesta cannabisbrukare röker cannabis och därmed får i sig lika mycket lungcancerbildande förbränningsångor som rökare. Även OM nu cannabis inte är hälsovådligt i sig så är det lika hälsovådliga förbränningsångor som hos vanliga cigg.

Så att det inte har rapporterats dödsfall låter ju högst otroligt.

MtotheM
2012-06-16, 11:33
Är din frihet, avkriminalisering whatever värd mer än det slaveri som drogerna bevisligen orsakar andra? Du snackar om medmänsklighet. Jag säger att du snackar skit och är en hycklare av rang.

Dock så har användningen av alla droger förutom cannabis minskat i bla. Portugal efter avkriminaliseringen, vidare så är inte folk som hamnat i en ond cirkel rädda att söka hjälp.

Utan att vara expert på cannabis så antar jag att de flesta cannabisbrukare röker cannabis och därmed får i sig lika mycket lungcancerbildande förbränningsångor som rökare. Även OM nu cannabis inte är hälsovådligt i sig så är det lika hälsovådliga förbränningsångor som hos vanliga cigg.

Så att det inte har rapporterats dödsfall låter ju högst otroligt.

Fast folk röker knappast lika många joints som vanliga cigg, och det är inte samma ämnen i cannabis som i vanliga cigg (om man nu inte blandar cannabiset med tobak) så den slutsatsen kan knappast dras.

Tiefensee
2012-06-16, 12:54
Fast folk röker knappast lika många joints som vanliga cigg, och det är inte samma ämnen i cannabis som i vanliga cigg (om man nu inte blandar cannabiset med tobak) så den slutsatsen kan knappast dras.

Hehe det kanske förvisso är sant, har ingen aning om hur många joints man röker :)

Ämnen spelar dock mindre roll, det är förbränningsångorna som är skadliga i rökning, hade man rökt te, banan eller annat hade man oxå fått i sig de skadliga ämnena.

Lillleif
2012-06-16, 13:21
[QUOTE=cero;5822930]En fråga till er som avstår alkohol: hur har det påverkat erat sociala liv?

Fler ärliga och djupare relationer med andra människor.

Spartansk
2012-06-16, 13:40
Varför skulle jag?

Grupptryck. Hur kan du motstå grupptrycket? Framförallt, hur kunde du göra det när du var tonåring?

En fråga till er som avstår alkohol: hur har det påverkat erat sociala liv?

Talar utifrån vad jag upplevde under mitt nyktra halvår: Det påverkade bara positivt. Det var som att dricka, förutom de negativa delarna (att man gjorde bort sig). Folk som träffade mig ute sa ofta (antingen till mig eller så fick jag höra det på omvägar) att de trodde att jag drack.

Grejen är att när folk runtomkring en är fulla och sociala, så pratar de ju med en, och så blir man också "i gasen" och social tillslut.

King Grub
2012-06-16, 14:44
Grupptryck pfft. Jag påverkas inte av grupptryck. Jag är omutbar och opåverkbar. ;) Säger jag nej är det nej. Fortsätter du tjöta är det fuck you motherfucker och /ignore.

Nebuchadnezzar
2012-06-16, 14:52
fuck you motherfucker och /ignore.

:thumbup:

AEB
2012-06-16, 17:28
Att förbjuda andra att nyttja vad helst det vill är inte att bry sig. Det är att bestämma hur andra skall leva sina liv. Ett sorts förmynderi, i sin kärna.

Att bry sig är att ställa frågor till sina medmänniskor, fråga hur de mår och hur det är. Att bry sig är att sträcka ut en hand till den man tror behöver den och ta emot den hand som ber om hjälp. Inte att tro sig 'veta bättre' när kommer till sådant som är den enskildes ensak.

Vad gäller cannabis vet jag inte hur rumsrent det är att diskutera här men, om man samlar alla de studier som finns på området och söker upprätta någon sorts sammanställning så blir slutsatsen att cannabis inte är särskilt hälsovådligt. Liksom det aldrig rapporterats ett dödsfall etc. till följd av cannabisbruk.

Det är liksom inte för inte som Röda korset, tidigare högt uppsatta ministrar i Australien och flera amerikanska stater överväger legalisera cannabis. Vetenskapen är tydlig med att det är ett harmlöst rusningsmedel.



Men då tror jag vi är överens om att fängelse etc. inte löser problemet. Därför bör bruk och innehav för eget bruk av narkotika avkriminaliseras vilket innebär att det inte är lagligt att nyttja narkotika men inte heller kan leda till böter eller fängelse. Det tror åtminstone jag är en början.

Vidare får du sluta upp med att utgå från att alla som nyttjar narkotika på ett eller annat sätt är missbrukare alt. 'måste räddas'. Det finns gott om 'brukare' därute som lever ett helt vanligt liv som vilken Svensson som helst. De behöver varken räddas eller upplysas utan lämnas ifred som alla andra.

Nu har jag sagt mitt i den här diskussionen, ha en fortsatt trevlig lördag :)


Vill bara göra mig lite tydligare så du förstår. Det handlar inte om att folk tar droger, utan varför. Folk som mår bra tar inte droger så är det bara. Jag är övertygad om det. Även fast vanliga Svenssons tar det betyder det inte att allt är bra i övrigt. För då skulle de inte finna någon mening med att ta droger ifall allt nu var så bra. Ja folk kanske är nyfikna och vill testa, man då får man fråga varför folk vill prova och testa, varför är det vanliga livet inte intressant nog, utan att vi måste tillföra droger för att kunna ha kul. Jag tycker man ska skapa egna endorfiner istället för att låta droger skapa det åt oss. :naughty:

Welli
2012-06-16, 17:40
Inte druckit på 3,5 år och drack väldigt sällan innan det. Slutade helt för att jag började träna och för att jag inte uppskattar fylla på samma sätt som andra verkar uppskatta det. Kan tycka att det är sjukt att folk ifrågasätter det så ofta. Man får ofta frågan om man har bilen etc. Till och med så att folk tror att man haft problem med alkohol innan eller liknande. Får ofta kommentarer som "fan vad starkt, det skulle jag aldrig klara". Angående att det skulle vara starkt jobbat tyder väl på att jag inte påverkas av alkohol på sama sätt som andra, jag har aldrig riktigt uppskattat att vara full, och då känns det onödigt att vara det eftersom det inte finns något positivt med det.

Jag är verkligen inte någon som gör en grej av att inte dricka utan nämner det helst inte just för att folk reagerar så konsigt. Är jag bland personer som bara är avläget bekanta så kan det ofta bli att man säger att man kör eller liknande för att slippa diskussionen.

Det enda negativa med att vara nykter på alla fester och när man går ut är att man upplever alla berusade som oerhört jobbiga ibland, vilket inte märks alla som man själv är berusad.

mikaelj
2012-06-25, 07:17
Fetmarkering 1:
Det är lustigt det där hur en (1!) 'icke-drickande' kan dra ned en hel fest. Plötsligt blir alla lite out-of-focus och undrar vad som är på tok. "Varför dricker inte X?" är frågan på allas läppar. Är X en tråkmåns? Nykterist? Bådadera? Äter X mediciner? Är denne sjuk? O.s.v.

Jag tycker naturligtvis att man gör precis som man vill (var under flera år den som antingen inte drack ö.h.t, eller 'bara' drack måttligt (läs, lite) när bjöds till fest. Men, jag måste likafullt erkänna att en 'icke-drickande' på sätt och vis är lite av mig upplevs som en 'party-pooper'. Det sistnämnda är mina subjektiva upplevelser, vilka naturligtivs är både själviska och fel.

Funderade över hur många sammanhang det finns, både professionellt och privat, där hela aktiviteten går ut på att dricka. Dricker man inte kommer man inte med i gänget. Jag är inte någon tyst mus bara för att jag inte dricker alkohol. Om kulturen är sådan att drickandet är en regelbunden del av umgänget (professionellt och privat) blir man över tid mindre och mindre delaktig i gemenskapen.

Och det är astråkigt. Varför håller folk på så?

spoonchest
2012-06-25, 07:56
Har sedan länge stegvis tappat poängen med att dricka alkohol.
Visst, är man ett gäng kompisar som har kul, och berusar sig med alkohol för att ytterligare spetsa till den gemensama "kul-känslan" så ser jag verkligen en poäng med det.

Men på senare år handlar det ju om att drickandet är själva huvudsyftet med sammankomsten.
Man behöver idag inte ha något annat syfte. Man behöver inte ens vara på bra humör. Spriten ska ner, för är man full har man kul.
Nej, jag har inte berusat mig på åratal. 5cider eller mellanöl på mina 93kg och jag har fått nog.
Jag står farligt nära gränsen till att bli absolutist, men dricker då tillfället fordrar att man står med en öl i hand.
I övrigt upskattar jag ett gott vin, men det är inget man berusar sig på. Ett glas räcker.

Om man skulle ta och bli absolutist. Bara för att jävlas.

sinaui
2012-06-25, 08:37
Viljan att kriminalisera allting handlar mer om någon sorts förvriden moral än faktabaserade resonemang, imo. Vi ser en kille som röker lite heroin i stadsparken och vi vill inte att det ska hända våra barn så vi tar den närmsta vägen och kanske inte den smartaste och förkastar allt som har med droger att göra.
Varför basera lagar på moral istället för vad som skulle gynna de allra flesta, säger jag. Omstrukturera droglagstiftningen på rätt grunder.

robbban3
2012-06-25, 15:09
Var absolutist innan jag var 18, har varit det ett par månader nu, druckit alldeles för mycket båda gånger då jag inte riktig vet min toleransnivå.
Annars mkt nöjd med att inte ha druckit då det mesta har varit positivt, det sociala har dock "exploderat" sen jag började dricka.

Sverker
2012-06-25, 17:07
Viljan att kriminalisera allting handlar mer om någon sorts förvriden moral än faktabaserade resonemang, imo. Vi ser en kille som röker lite heroin i stadsparken och vi vill inte att det ska hända våra barn så vi tar den närmsta vägen och kanske inte den smartaste och förkastar allt som har med droger att göra.
Varför basera lagar på moral istället för vad som skulle gynna de allra flesta, säger jag. Omstrukturera droglagstiftningen på rätt grunder.


Vad gynnar det oss att folk blir fulla ??

Förbjuda kanske inte skulle fungera för alkohol. Enligt mig ska vi istället förhindra nyrekryteringen av ungdomar. Helt enklelt vara föredömen och inte själva dricka.
På detta kommer att slå på lagning, smuggling, störa och vara ivägen för ungdomarna. Helt enkelt visa att vi bryr oss om dem.

hurril
2012-06-25, 17:16
Vad gynnar det oss att folk blir fulla ??

Förbjuda kanske inte skulle fungera för alkohol. Enligt mig ska vi istället förhindra nyrekryteringen av ungdomar. Helt enklelt vara föredömen och inte själva dricka.
På detta kommer att slå på lagning, smuggling, störa och vara ivägen för ungdomarna. Helt enkelt visa att vi bryr oss om dem.

För många innebär det kreativitet och det mående de söker.

Flex
2012-06-25, 19:21
Jag är nykterist, behöver ingen alkohol för att göra bort mig eller lyckas med dumma grejer. Är människa det är min enda ursäkt, behöver inte alkohol att skylla på :)

Pinarello
2012-06-25, 19:39
För många innebär det kreativitet och det mående de söker.

För många innebär det ett liv i misär, för att inte tala om lidandet för deras anhöriga. Din kreativitet och ditt välmående är förstås viktigare.