handdator

Visa fullständig version : Från och med NU slutar jag snusa.


Thornblom
2012-06-10, 22:47
Gott folk. Efter att ha snusat Ettan Lös konstant i 5 år skall jag nu lägga ned. 5 år kanske inte tycks mycket för vissa, men om du snusar 4 dosor lös i veckan så är det tillräckligt för att bli djävulskt beroende.
Spottade precis ut min sista pört, i min sista "spottkopp" (en folkölsburk med uppriven topp). Vemodigt? Ja. Men vafan, nu får det vara slut!

Ville bara dela med mig av detta.
Jag uppskattar gärna tips och peppningar.

God kväll.

http://www.snuscentral.org/images/stories/Snus/ettan_los.jpg

Glen
2012-06-10, 22:48
Bra jobbat!

Rikard Jansson
2012-06-10, 22:48
Konstant tuggande av tuggummi samt borsta tänderna ofta är skillnad mellan success och fail! Alltså inte nikotin-tuggummin då, utan såna där typ extra-white

Thornblom
2012-06-10, 22:49
Konstant tuggande av tuggummi samt borsta tänderna ofta är skillnad mellan success och fail! Alltså inte nikotin-tuggummin då, utan såna där typ extra-white

Tack, ska köpa en låda extra-white!

ceejay
2012-06-10, 22:50
ska du inte ta en till?

Endumen
2012-06-10, 22:53
Starkt jobbat!

Thornblom
2012-06-10, 22:56
ska du inte ta en till?

*screwy*...........:laugh:

Oxe
2012-06-10, 23:04
Sluta är det lätta det jobbiga är att inte börja igen.

Just bäddat ner mig med en prilla rapé som skall få verka en 45min innan det är dags att sova mmm

Thornblom
2012-06-10, 23:23
Sluta är det lätta det jobbiga är att inte börja igen.


Kan du definiera skillnaden? ;)

luderlasse
2012-06-11, 10:52
Kan du definiera skillnaden? ;)

Det märker man efter några månad när man är fri från beroendet och man liksom bara är sugen på något å vips så står man där med en dosa i handen, trodde först det var ett dåligt skämt men det är sant.

Tips är även att ha rätt mental inställning, den största myten kring att sluta snusa är att det är svårt, går man in mer inställningen att det är svårt så ser man det inte som så stor personlig förlust att börja igen och därför är det lättare att halka dit.

Se även fördelarna, mat blir godare, plånboken mår bättre, tänderna blir vitare, honorna flockas kring en (kanske inte det sista).

Kwon
2012-06-11, 10:54
Gött jobbat Thornblom!

Det skall mycket till för att bli fri från en "addiction"!

312
2012-06-11, 11:03
Sluta är det lätta det jobbiga är att inte börja igen.

Just bäddat ner mig med en prilla rapé som skall få verka en 45min innan det är dags att sova mmm

Du nickar oxe men snusar den svagaste snusen? Inte ok.

Lycka till, jag ska själv sluta snart, även jag snusar ettan lös. Lär bli ett helvete. *cry*

Therealslimshady
2012-06-11, 11:04
Do it, do it.

PowPow
2012-06-11, 11:05
Som Oxe sa.. det är inte svårt att sluta. Det svåra är att inte börja igen senare.

Skit i att sluta, säger jag.

Tjuckot
2012-06-11, 12:10
Jag kan tipsa om http://www.slutarokalinjen.org/pdf/slutasnusa.pdf som är lite av en manual för hur man kan sluta. Det viktiga är att vara medveten om att det är två saker man brottas med; nikotinberoende & vanor (allt från att ha prillan under läppen till att bli bjuden av folk). Många snusare brukar ha god hjälp av nikotinläkemedel i form av plåster, lite generellt.

Men läs gärna den manualen eller snacka med sluta röka linjen. De flesta som slutar röka/snusa behöver få lite hjälp och stöd.

Men framförallt. Lycka till!

Pungis
2012-06-11, 12:21
Jag har blivit kvitt det fysiska beroendet flera gånger, men fallit dit pga det psykiska. Snus är gott och fint, och det är jävligt svårt att glömma.

Man får ALDRIG ta en snus till i hela sitt liv. Försök glömma :)

Donner
2012-06-11, 12:40
kör hårt! Själv har jag slutat 3 gånger.

Thornblom
2012-06-11, 13:11
Tack för alla tips!
Men det är nog som ni säger. Att låta bli att ta en snus av polarna när man sitter och tar en öl är nog det allra svåraste.

Oxe
2012-06-11, 14:05
Du nickar oxe men snusar den svagaste snusen? Inte ok.

Lycka till, jag ska själv sluta snart, även jag snusar ettan lös. Lär bli ett helvete. *cry*

Det är förjävligt eller hur att jag inte snusar nåt starkare än Rapé som innehåller lika mycket nikotin som Grov, General eller Ettan

Jag snurrar runt mellan sorterna General lös är standard och Rapé protion.
Dom starkare snus sorterna tycker jag tenderar att vara sämre kvalitetsmässigt skulle ev vara Skrufs med högre nikotinhalt som skulle vara av rätt kvalitet.

Thornblom
2012-06-11, 14:22
Det är förjävligt eller hur att jag inte snusar nåt starkare än Rapé som innehåller lika mycket nikotin som Grov, General eller Ettan

Jag snurrar runt mellan sorterna General lös är standard och Rapé protion.
Dom starkare snus sorterna tycker jag tenderar att vara sämre kvalitetsmässigt skulle ev vara Skrufs med högre nikotinhalt som skulle vara av rätt kvalitet.

Haha, så sant. Swedish Match har en standard på 8mg/g, med några undantag. Där vissa ligger på 6mg/g och vissa upp mot 12mg/g.
En portion inne innehåller väl runt 0.8-1g snus.
Lös däremot kan man få djävulskt, beroende på hur man lägger in den, hur mycket saft man "bakar" ut, osv. De brukar vara större än 1g också.

Beelz
2012-06-11, 15:33
Efter alla gånger jag försökte sluta så var det just förens jag verkligen ville själv sluta som det gick, och då var det 100ggr lättare också. Man måste nog inse själv att det är dax, folk som tjatade gjorde mig bara mer irriterad

mjölk-dryck
2012-06-11, 16:06
Lyssna inte på pessimist-mobben. Om du vill sluta så kan du! Faktum är att du redan har gjort det, det enda du behöver göra nu är att härda ut abstinensen (du kommer tro att du aldrig mer kommer kunna vara lycklig utan nikotin mm.) och sedan hålla dig till ditt beslut. Så länge du inte tillåter dig fantisera om ännu en "sista prilla" är du hemma.

Jag har själv slutat efter att ha rökt/snusat i några år så feel free to pma om du vill.

gratefuldead
2012-06-11, 17:17
Slutade för någon månad sedan och har inte tagit en snus sedan dess.

Det går, tro mig. Träna mycket, var aktiv. Direkt du känner att du sitter där och är sugen - gör något! Något som får tankarna på annat.

Till slut kommer du inte känna suget lika mycket längre. Visst du kommer att känna smått sug i månader efter och möjligtvis flera år, men inte lika stort.

Håll ut :)

mangemani
2012-06-11, 17:31
vill du sluta till 100%, så kommer du klara det där galant, inga problem, så lycka till:)

Tjuckot
2012-06-11, 18:03
Vad många vill få fram är att motivationen är riktigt viktig. Men det är också viktigt att planera och vara redo för vilka situationer som kan vara tuffa, dvs sådana då du vanligtvis snusat. En hel del annat också ifs. Försökt tidigare? Några bra erfarenheter därifrån? Vad vet du e.g om nikotin? Kan du lära dig något mer om det som kan förklara varför du mår som du mår före/under/efter snusstopp. Jag arbetar med detta till vardags och min erfarenhet är att de som är motiverade och har en bra planering, dom går det bäst för.

312
2012-06-11, 18:09
Det är förjävligt eller hur att jag inte snusar nåt starkare än Rapé som innehåller lika mycket nikotin som Grov, General eller Ettan

Jag snurrar runt mellan sorterna General lös är standard och Rapé protion.
Dom starkare snus sorterna tycker jag tenderar att vara sämre kvalitetsmässigt skulle ev vara Skrufs med högre nikotinhalt som skulle vara av rätt kvalitet.

Det kanske är lika mycket nikotin i, men man känner ju verkligen ingenting av dem, det hjälper ju inget alls. Men det är bara mina 5 cent, skulle bara skoja till det lite för att du hette Oxe.

Rikard Jansson
2012-06-11, 18:11
om man planerar att sluta snusa och faktiskt tänker fullfölja så är ju ett tips att vänja sig vid portion i nån vecka innan man slutar helt

Tjuckot
2012-06-11, 19:16
om man planerar att sluta snusa och faktiskt tänker fullfölja så är ju ett tips att vänja sig vid portion i nån vecka innan man slutar helt

Byta till portion, Byta märke, snusa på den sida av läppen man inte är van vid, flytta snusdosan från "vanliga" stället om man har ett sådant osv, köra varannan ingefära/papperstuss/whatever ist för snus. Bra exempel på hur man kan bryta gamla vanemönster.

Hemma Gymmaren
2012-06-11, 20:30
Tanka bilen för 50kr istället för en snusdosa.

Herman H
2012-06-11, 20:55
Det viktiga är att göra precis som du gjorde, sluttade. Väldigt måna säger att de ska "försöka" sluta och det fungerar inte, då har man redan förlorat. Antingen så "gör" man eller så "gör" man inte, det finns absolut inga mellanting!

Detta är från en som slutade snusa den 22e december för 4½ år sen och fortfarande är sambo med samma dam trots julhelgen och abstinens. Inga återfall alls. Hade snusat i 15år.


Lycka till! :hbang:

filmjölk
2012-06-11, 21:14
Grovsnus lös ftw. Smakar inte parfym eller ngt annat, bara god tobak, saftig och helylle.

Rikard Jansson
2012-06-11, 21:15
Hur folk kan snusa annat än Skruf stark lös är för mig helt oförståeligt.

Ajsomfan
2012-06-11, 21:54
Du fixar det. Det är lätt.

Det. Är. Lätt.

(snusfri i 12 månader nu efter 18 år en dosa/dag konsumtion. CT ftw)

filmjölk
2012-06-11, 22:29
Hur folk kan snusa annat än Skruf stark lös är för mig helt oförståeligt.

Bläää, den smakar som Kronan, fast sämre. Grov, Kronan, Ettan och i nödfall General. Fast tom. ännu bättre än Grov är havanna snus från välsorterade tobakshandlare, för typ 80 spänn dosan. Tror inte den finns längre:( Jag svär att den var så god att man fick oral orgasm.

BlötSnö
2012-06-11, 22:54
Jag låg på runt 1½ dosa om dagen innan jag slutade.
Det värsta var att bryta de rutiner som man vävt in snusandet i. Fanns en del specifika punkter på varje arbetspass som jag brukade baka en snus eller peta in 2 portion.
Man blev rent deprimerad de första dagarna, när man var tionde minut försökte ta en snus, konstaterade att dosan inte fanns där och blev lite tom inombords.
Det värsta gick för min del över på en vecka. De morgonliga blodtrycksfallen höll i sig en månad. Kunde varken snyta mig eller nysa utan att grabba tag i en dörrpost först, för annars skulle jag säkerligen rasat omkull.
Som tidigare nämnts fungerar tuggummi som bra substitut. Jag tog även under en period tepåsar och tömde halvt för att sedan pilla in. Efter ett tag kändes det inte motiverat i hjärnan och då var det bara att lägga ner den verksamheten.

Köp för tusan inga substitut. Om inte annat, så för att det är rena lurendrejeriet. De kostar lika mycket som tobaksprodukter, men lär ju inte innehålla speciellt dyra ingredienser. Det är helt enkelt någon glad lirare som sitter och täljer guld, för att folk har så svårt att ta sig ur beroendet och är villiga att betala ockerpriser för substitut.

Thornblom
2012-06-12, 23:23
Tack för alla svar.
Nu är det inte lätt. Dricker lite öl med polarna, som sitter och snusar för fulla muggar. Men jag kämpar på!

göteborg
2012-06-12, 23:50
Har aldrig haft problem att sluta snusa. Gått från storsnusare till 0 flera gånger! Det var de jag ville säga. Godaste snusen är general, lös och i påse

Rahf
2012-06-13, 00:04
Tack för alla svar.
Nu är det inte lätt. Dricker lite öl med polarna, som sitter och snusar för fulla muggar. Men jag kämpar på!

Ha tuggummi som du kan använda ifall polarna börjar bröla in prillor i käften.

Thornblom
2012-06-13, 00:35
Ha tuggummi som du kan använda ifall polarna börjar bröla in prillor i käften.

Jo, det är det jag kör på nu!

Elgreco
2012-06-13, 05:13
Lycka till! Slutade själv för c:a 4 månader sen, så det är
Möjligt även om det kanske inte känns så
I början. Efter ett tag slutar man helt enkelt att tänka på snussen.... Men fy fan, de första 3-4 dagarna är värst. Fixar du dem, så fixar du det. Mitt tips, för utom de du fått.. Så fort du börjar känna dig sinnesjukt sugen, gå ut o powerwalka. Var ut jämt o promenera! Än en gång, lycka till!

awesomooo
2012-06-13, 08:00
Jag har testat att sluta flera gånger men pallar inte trycket då jag blir ett jävla monster. Längsta uppehållet jag har haft var i två veckor när jag var på semester, skulle köpa en stock på Arlanda innan men tänkte att det benne mig är dags att sluta nu. Första som händer när man landar på Arlanda igen är att springa till Pressbyrån och köpa en Rapè. Besviken blir man.

När man tänker tillbaka så är det 6 år sedan jag började. Man var ju hård och spelade hockey och det var ju krav på att man skulle snusa. Jag började alltså när jag var femton och lyckades vara diskret med det i drygt två år för mina föräldrar.

M|cke
2012-06-13, 09:25
Det är ju värst 2-3 veckor efter man slutat, då är man på sitt bästa humör :D

Snusfri i 7 år efter 19 års snusande varav dom sista åren även sovandes med snus...

*flex*

Degpekka
2012-06-13, 09:37
Tack för alla svar.
Nu är det inte lätt. Dricker lite öl med polarna, som sitter och snusar för fulla muggar. Men jag kämpar på!

Gött! Fortsätt kämpa på! :)

svass
2012-06-13, 09:50
Kör hårt! Jag slutade själv efter 15 års snusande. Men det var svårt och det är väldigt lätt att trilla dit igen. När man varit snusfri i ett år så kommer idiotiska tankar som att man kanske skulle fira med en liten dosa Catch mini och pang så sitter man där med tre portionspåsar ettan under läppen igen. Ett tips: när du varit snusfri i 1000 dagar kan du slappna av och börja betrakta dig som snusfri. Fram tills dess är du en nykter nikotinist. I början när det är som jävligast kan faktiskt substitut som Onico etc hjälpa.

Thornblom
2012-06-19, 17:23
Jahapp, dryga veckan nu!

Tjuckot
2012-06-19, 19:25
www.slutasnusa.se (http://www.slutasnusa.se) är lite mer inriktat på ämnet, med forum m.m :) Kanske kan hjälpa?

Hur har första veckan varit?