handdator

Visa fullständig version : Är cable crounsches tillräkligt?


ps3fanswe
2012-06-10, 21:18
Är cable crounces tillräkligt för magen?

10 set i veckan totalt?

Täcker de hela magen?

Sidorna på magen?

Masterpan
2012-06-10, 21:29
Ja det räcker

pezrulezhaakon
2012-06-10, 21:31
ps3fanswe

Förutsatt att du hittar rätt i övningen så duger den finfint. Dock inte den mest effektiva magövningen.

Stor Hård Ådrig
2012-06-10, 21:32
Ojoj jag har sett många kreativa stavningar på "crunches" men den här tar nog hem priset. ;)

OnT så tränar den absen, men för att komma åt sidorna på magen (obliques) får du göra andra övningar.

Brick
2012-06-10, 21:33
Är cable crounces tillräkligt för magen?

10 set i veckan totalt?

Täcker de hela magen?

Sidorna på magen?

Intressant stavning :) Det är inget måste att köra mage överhuvudtaget. Vill du få större magmuskler eller vill du bli starkare?

pezrulezhaakon
2012-06-10, 21:40
Stor Hård Ådrig

Crunches tar alldeles utmärkt på obliquerna. Det behövs inte alls några andra övningar för att träffa dem bra.

daloatf
2012-06-10, 21:42
ps3fanswe

Förutsatt att du hittar rätt i övningen så duger den finfint. Dock inte den mest effektiva magövningen.

Vad är mest effektivt då? Rulla stång framför medan man står på alla 'fyra', typ armhävningsposition?

Rusk
2012-06-10, 21:46
Intressant stavning :) Det är inget måste att köra mage överhuvudtaget. Vill du få större magmuskler eller vill du bli starkare?

Ingen muskel är ett måste men vill man undvika skador och muskulär obalans så bör man träna magen.
Många som skippar magen får tillslut smärtor och problem med nedre ryggen, jag är ett exemplar.

Dreas
2012-06-10, 21:47
Har sett alldeles för många som kör cable crunches med mer höftrörelser än mage.

Personligen skulle jag lagt in 2-3 set av 2 övningar till iaf. Brutalbänk, hjulet och plankan är tre övningar som jag gillar och brukar variera mellan tillsammans med Cable crunches.

pezrulezhaakon
2012-06-10, 21:48
daloatf

Tja, om du är ute efter en bra stabiliserande/statisk magträning som är riskig för axellederna så är den också ok :)

Jag förutsätter att hypertrofi är i sikte, och då gäller det att köra dynamiska crunchvarianter där man har möjlighet att belasta magen så hårt som möjligt. CC-crunch KAN vara en sådan övning, men den är ganska krånglig och mycket lättare att fuska i än en rygg"liggande" crunchvariant.

Ex:

http://www.ourfiresidenorterra.net/Assets/Fireside+at+Norterra+Digital+Assets/Home+Page+Stuff/Fitness+Gallery/Freemotion/Abdominal.jpg

eller:

http://www.inspirefitnesssolutions.co.uk/images/primary_extra_large_img/346~hur-bench-abdominal-isolator-1200.jpg

Spetälsk
2012-06-10, 21:50
Ingen muskel är ett måste men vill man undvika skador och muskulär obalans så bör man träna magen.
Många som skippar magen får tillslut smärtor och problem med nedre ryggen, jag är ett exemplar.+1 för svaga magmuskler är inte kul för ryggen.

ps3fanswe
2012-06-10, 22:07
När jag kör cable cruches så bränns det bra i magen. Hur många rep bör man ligga på? Vill köra för volym:)

Gå till fail?

pezrulezhaakon
2012-06-10, 22:20
ps3fanswe

Kör till teknisk fail oavsett vilken variant du kör. Även om du kan vrida ur trasan ytterligare ettpartre gånger.
Du kan ju variera ganska mycket med hastighetsförändringar i de båda faserna (konc/exc) Långsamt åt båda håll, fort koncentriskt, superlångsamt tillbaka, stanna på mitten, mm. Det anpassas ju bara med olika mängd belastning.

Mellan 8-15 reps gäller här också.

ps3fanswe
2012-06-10, 22:24
ps3fanswe

Kör till teknisk fail oavsett vilken variant du kör. Även om du kan vrida ur trasan ytterligare ettpartre gånger.
Du kan ju variera ganska mycket med hastighetsförändringar i de båda faserna (konc/exc) Långsamt åt båda håll, fort koncentriskt, superlångsamt tillbaka, stanna på mitten, mm. Det anpassas ju bara med olika mängd belastning.

Mellan 8-15 reps gäller här också.

Hur menade du, trots att du kan vridaur trassan ett par tre gånger till?

deadich
2012-06-10, 22:27
daloatf

Tja, om du är ute efter en bra stabiliserande/statisk magträning som är riskig för axellederna så är den också ok :)

Jag förutsätter att hypertrofi är i sikte, och då gäller det att köra dynamiska crunchvarianter där man har möjlighet att belasta magen så hårt som möjligt. CC-crunch KAN vara en sådan övning, men den är ganska krånglig och mycket lättare att fuska i än en rygg"liggande" crunchvariant.

Ex:

http://www.ourfiresidenorterra.net/Assets/Fireside+at+Norterra+Digital+Assets/Home+Page+Stuff/Fitness+Gallery/Freemotion/Abdominal.jpg

eller:

http://www.inspirefitnesssolutions.co.uk/images/primary_extra_large_img/346~hur-bench-abdominal-isolator-1200.jpg

Så med att det inte var den mest effektiva magövningen så menade du främst för att det är väldigt svårt att göra den "rätt"?

För övrigt kan ju lite transversus abdominis-träning med stomach vacuums på vilodagar eller när man är hemma och har tråkigt vara något att fundera över.

pezrulezhaakon
2012-06-10, 22:40
deadich

Ja, det är belastningen och tiden som är avgörande för hypertrofin. Men hellre att man varierar de belastade crunchvarianterna då det skiljer på belastningskurvan. Alltså var i rörelsen den tyngsta belastningen infinner sig. Och där skiljer det mellan de olika varianterna.

Ja, vill du leka med transversus kan du göra det. Ju bättre aktivering av den desto bättre chanser för en frisk rygg.

pezrulezhaakon
2012-06-10, 22:41
ps3fanswe

Att du kan fuska upp några reps till.

Stanna hellre lite tidigare så kan du få ihop fler bättre utförda reps sammanlagt på ditt magpass.

daloatf
2012-06-10, 22:49
daloatf

Tja, om du är ute efter en bra stabiliserande/statisk magträning som är riskig för axellederna så är den också ok :)

Jag förutsätter att hypertrofi är i sikte, och då gäller det att köra dynamiska crunchvarianter där man har möjlighet att belasta magen så hårt som möjligt. CC-crunch KAN vara en sådan övning, men den är ganska krånglig och mycket lättare att fuska i än en rygg"liggande" crunchvariant.

Ex:

http://www.ourfiresidenorterra.net/Assets/Fireside+at+Norterra+Digital+Assets/Home+Page+Stuff/Fitness+Gallery/Freemotion/Abdominal.jpg

eller:

http://www.inspirefitnesssolutions.co.uk/images/primary_extra_large_img/346~hur-bench-abdominal-isolator-1200.jpg

Ok, ungefär som jag misstänkte.

Just nu kör jag cable crunches stående med tyngdpunkten bakåt (som i raka mark) och fixerad höft. Armarna har jag låsta vid huvudet med böjda armbågar. De är fixerade under hela rörelsen. Andas in på den excentriska delen och andas ut på den koncentriska delen.

Sedan kör jag hängande benlyft där jag kör lungt med lite svank, försöker jobba med magen.

pezrulezhaakon
2012-06-10, 22:54
daloatf

Ok, bra.

Benlyftet är dock en situpsövning, men du kanske vill ha en sån?

daloatf
2012-06-10, 22:57
daloatf

Ok, bra.

Benlyftet är dock en situpsövning, men du kanske vill ha en sån?

Ja lite höftböjare vill jag ha med.

pezrulezhaakon
2012-06-10, 23:06
daloatf

Gött! :)