handdator

Visa fullständig version : Behöver avancera


ariak
2012-06-10, 20:15
tjena, nu har jag styrketränat efter ett schema som en PT gjorde åt mig som är ungefär såhär. uppvärming löpning 1.8km. -lyfta på maskin helkroppspass - varva ner löpning 2.3km.

jag har kört efter det här schemat i 2 månader nu (har styrketränat fritt sen flera månader innan) och behöver avancera.. läste på nätet att man inte bygger mer muskler efter ett tag när man tränar på maskin p.g.a nån balans skit.. så skulle nån vara vänlig och lägga upp ett schema åt mig med övningar som verkligen kommer ge fina resultat? tack!

PS. hur många set,reps och ifall jag ska dricka nån proteinshake före,under eller efter träning. tar BCAA innan och Whey 80 efter med 3 bananer.

Endumen
2012-06-10, 20:43
LÄS lite först innan du frågar.

Det finns ju flera saker som har inverkan på hur ditt träningsupplägg ska vara. Exempelvis vad du har för mål med träningen!

När jag började styrketräna körde jag en split på tre dagar där jag delade upp hela kroppen. Det såg ut ungefär såhär:

Bröst/biceps
Rygg/triceps
Axlar/mage/ben

Dessa varierade jag med en dags vila mellan.

Antalet övningar och repetitioner är helt upp till dig.

Jag brukar köra på en vikt tills dess att jag kan göra 6reps utan problem, då höjer jag.

Men som sagt! Mer info om vi skall kunna hjälpa dig!

Endumen
2012-06-10, 20:45
För övrigt tror jag inte du behöver smula i dig 3 bananer och en shake efter träning! Ät bara bra under dagen och ta en shake efter så blir det nog perfekt!

312
2012-06-10, 22:03
Min teori om att många PT's lägger upp skitscheman bevisas än en gång. Är det muskelbyggning du är ute efter? Finns massor på forumet, läs stickys. :)

Denna är bra: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Endumen
2012-06-10, 22:55
Ja, tyvärr har nog många PTs ett standardschema som de kör på oavsett storlek och form på den behövande. Dock finns det bra och seriösa PTs med!

okiol
2012-06-11, 01:45
jodå, visst kan man fortsätta att bygga muskler med maskiner, men frågan är vad man vill... Jag föredrar och rekommenderar alltid fria vikter av diverse anledningar, och att bygga scheman runt de övningar som finns i stronglifts.com, dvs knäböj, bänk, marklyft, skivstångsrodd, marklyft, stora basövningar. Dock är teknik väldigt viktigt i dessa övningar, och om du inte är beredd att lägga VÄLDIGT mycket tid och energi på att naila tekniken så kanske det är bättre att fortsätta köra maskiner? (dock skulle jag rekommendera att lägga mycket tid och energi på tekniken) Så mitt tips är att följa stronglifts.com schema, det är perfa för nybörjare, men följ schemat slaviskt, och var riktigt pedantisk med tekniken! och nöj dig inte med halvbra!