handdator

Visa fullständig version : För stel för knäböj ?


Mackan91
2012-06-10, 19:05
pXNKzGZp86U

hejsan hejsan, jag vet inte riktigt va jag ska ta mig till väga med mina knäböj. Det kan mycket väl vara så att jag är för stel för att komma djupt.

Sen tycker jag att jag fäller myket med ryggen, jag får inget ont eller något sånt pågrund utav det, bara att när jag försöker hålla ryggen mer rak så tippar jag bakåt. Kan liksom inte hålla balansen.

Jag har börjat stretcha lite nu på senaste men har ännu inte märkt nån skillnad. Jag har provat övningen där man lägger stången på knäna för att stretcha ut fotlederna.Men jag vet inte om jag är för stel eller vad jag gör fel för jag kan inte ens gå ner i den positionen som man ska vara i. Måste mer spänna mig för att inte ramla bakåt vid utförandet. Finns det någon slags överförings stretch man kan göra innan man börjar med stången på knäna ?

Tack på förhand !

MVH Markus

zpamode
2012-06-10, 19:11
Hade samma problem förut. Men jag har börjat stretcha så ofta jag får chansen.

T.ex när man sitter på en stol. Försök ha fötterna så långt bak som möjligt utan att hälarna åker upp i luften. Testa sitta på huk i några minuter om dagen. Börja med att stödja dig mot något så du inte ramlar bakåt.

Detta funkar för mig iaf! :)

z_bumbi
2012-06-10, 19:16
Gå ut åt rätt håll dvs backa ut ur ställningen och ta inte så många steg.

Spänn hela kroppen redan när du lyfter av stången från ställningen, nu har du dålig spänning och när du ska fixa det så börjar du svanka och flyttar därmed fram tyngdpunkten över tårna.

Du inleder med att böja dig i höften istället för att börja i knäna, då åker överkoppen framåt.

Det ser ut som du inte trycker isär knäna vilket du bör göra, iofs svårt att se från den vinkeln men du hamnar ovanpå låren ungefär som de som inte får isär knäna...

Där skulle jag börja och se vad som händer vid nästa pass.

exevision
2012-06-10, 19:23
Gå ut åt rätt håll dvs backa ut ur ställningen och ta inte så många steg.

Det ser ut som du inte trycker isär knäna vilket du bör göra, iofs svårt att se från den vinkeln men du hamnar ovanpå låren ungefär som de som inte får isär knäna...

Varför bör man göra dessa två saker?

norrkoping618
2012-06-10, 19:25
När du e helt slutkörd vill du inte gå 300 steg för att lägga tillbaka stången

z_bumbi
2012-06-10, 19:37
Varför bör man göra dessa två saker?

Utgång bakåt
*Kör du utan passare och måste dumpa stången så ska den inte hamna på ställningen.
*Det är lättare att lägga tillbaka stången.

Att pressa isär knäna är grundläggande böjteknik
*Det förhindrar förhoppningsvis att knäna åker ihop under lyftet eftersom knäna pressas utåt. (nu kan jag inte se om det sker från vinkeln på filmen så det är bara en allmänt iaktagelse).
*Man får mer utrymme mellan låren för att komma ner i djupet. Det är förvånande många som tror att de är stela när de helt enkelt bara kan göra några enklare justeringar av tekniken.

deadich
2012-06-10, 21:13
Tror mer på att det är dålig teknik

Mackan91
2012-06-10, 21:21
Gå ut åt rätt håll dvs backa ut ur ställningen och ta inte så många steg.

Spänn hela kroppen redan när du lyfter av stången från ställningen, nu har du dålig spänning och när du ska fixa det så börjar du svanka och flyttar därmed fram tyngdpunkten över tårna.

Du inleder med att böja dig i höften istället för att börja i knäna, då åker överkoppen framåt.

Det ser ut som du inte trycker isär knäna vilket du bör göra, iofs svårt att se från den vinkeln men du hamnar ovanpå låren ungefär som de som inte får isär knäna...

Där skulle jag börja och se vad som händer vid nästa pass.

Okej, jag ska testa detta.filmar det och kommer tillbaka för att se om det är nån skillnad!

Men jag måste dock säga att jag tycker det ser ut som om jag krummar ryggen något när jag är i mitt "bottenläge". Förslag på varför ?

EeJay
2012-06-10, 21:24
Rent analysmässigt så är det i ditt fall inte särskilt farligt att fälla ryggen så där mycket. Du har en god tyngdpunkt vilket ger inte extrema belastningar på korsryggen.

MEN

Du har antagligen dålig teknik. Du verkar inte böja någonting i fotled. Inte ens när du höjer hälarna blir det något bättre. Försök att gå framåt med knäna och sitta ned på huk istället för att bara böja i knäleden (även fast övningen heter knäböj :P )

Om det är en stelhet så är att hålla i någonting framför sig (typ en stolpe eller något) och sen böja en bra sak. Då kan du dra dig framåt och bättra på rörligheten i fotleden.

Mackan91
2012-06-10, 22:49
Rent analysmässigt så är det i ditt fall inte särskilt farligt att fälla ryggen så där mycket. Du har en god tyngdpunkt vilket ger inte extrema belastningar på korsryggen.

MEN

Du har antagligen dålig teknik. Du verkar inte böja någonting i fotled. Inte ens när du höjer hälarna blir det något bättre. Försök att gå framåt med knäna och sitta ned på huk istället för att bara böja i knäleden (även fast övningen heter knäböj :P )

Om det är en stelhet så är att hålla i någonting framför sig (typ en stolpe eller något) och sen böja en bra sak. Då kan du dra dig framåt och bättra på rörligheten i fotleden.

Jag kan inte gå fram med knät, då lättar hälarna. Så det kan mycket väl vara så att jag är stel i fotlederna. Det var däför jag försökte mig på övningen med stången på knäna som Sheo visar i sin video. Men jag kan inte ens komma ner så långt att jag känner nån stretch. Jag tappar bara balansen. Finns det någon övning som man kan göra istället för den som funkar lika bra ?

z_bumbi
2012-06-11, 10:16
Sittande vadpress, gör en paus i botten, kör upp upp till toppläget och håll spänningen där i 1-2 s, sänk ner igen samtidigt som du andas ut.

Icelane
2012-06-11, 11:02
Tänkte att jag lånar tråden lite och ber om hjälp jag med.. jag vill ha kritik på vad ni ser är fel, jag känner själv att det inte är rätt. http://www.youtube.com/watch?v=ItfJ8MuG_Cw&feature=youtu.be

ceejay
2012-06-11, 11:06
Tänkte att jag lånar tråden lite och ber om hjälp jag med.. jag vill ha kritik på vad ni ser är fel, jag känner själv att det inte är rätt. http://www.youtube.com/watch?v=ItfJ8MuG_Cw&feature=youtu.be


det första felet är kudden
det andra felet är att du har för mycket vikt på stången om du ska djupare
det tredje felet är att du inte går tillräckligt djupt.

Kan du sänka till 40kg och sätta dig på huk? Hur ser det ut? I och med att du uppenbart kan gå djupare än vad du visar i videon

Sheogorath
2012-06-11, 11:07
Jag kan inte gå fram med knät, då lättar hälarna. Så det kan mycket väl vara så att jag är stel i fotlederna. Det var däför jag försökte mig på övningen med stången på knäna som Sheo visar i sin video. Men jag kan inte ens komma ner så långt att jag känner nån stretch. Jag tappar bara balansen. Finns det någon övning som man kan göra istället för den som funkar lika bra ?

I min stretch ska du ta dig ut i läget där det tar stopp och "gunga" där genom att lägga fram kroppsvikten över pinnen/stången. Du behöver inte bry dig om någon specill stretchkänsla. Det är inte säkert att man upplever det om det är leden som är stel och inte musklerna. Du kommer att komma djupare och djupare. Du kan också komplettera med stretching i den sittande vadpressen som bumbi föreslog.

Den här är bäst tycker jag om man vill ta sida för sida:
http://www.thestretchinghandbook.com/archives/ezine_images/tennis-stretch_3.jpg

Jobba med att trycka ner över knäet med hela kroppsvikten och pressa ner hälen mot underlaget. Gunga lätt fram och tillbaka tills hälen släpper.

Icelane
2012-06-11, 11:23
det första felet är kudden
det andra felet är att du har för mycket vikt på stången om du ska djupare
det tredje felet är att du inte går tillräckligt djupt.

Kan du sänka till 40kg och sätta dig på huk? Hur ser det ut? I och med att du uppenbart kan gå djupare än vad du visar i videon

Jag kan inte sänka till 40kg och gå djupare, om jag står med bredare stance kan jag men jag försöker jobba med tekniken och med fötterna tätare ihop. När jag går djupare än vad jag gör på videon tappar jag kontrollen på mina knän också, 80kg är inte mycket för mig, redan sänkt en hel del enbart för att jobba med tekniken. Jag är på väg till gymmet nu så kan jag dra några set squat på 40, 60, 80, 100 och visa hur det ser ut på varje etapp.

ceejay
2012-06-11, 11:25
stå axelbrett med tårna pekandes lite utåt och tryck ut knäna så mycket du bara kan på vägen ned

Matte_
2012-06-11, 12:14
I min stretch ska du ta dig ut i läget där det tar stopp och "gunga" där genom att lägga fram kroppsvikten över pinnen/stången. Du behöver inte bry dig om någon specill stretchkänsla. Det är inte säkert att man upplever det om det är leden som är stel och inte musklerna. Du kommer att komma djupare och djupare. Du kan också komplettera med stretching i den sittande vadpressen som bumbi föreslog.

Den här är bäst tycker jag om man vill ta sida för sida:
[img]http://www.thestretchinghandbook.com/archives/ezine_images/tennis-stretch_3.jp

Jobba med att trycka ner över knäet med hela kroppsvikten och pressa ner hälen mot underlaget. Gunga lätt fram och tillbaka tills hälen släpper.


Sheo.
Jag testade övningen du tipsade om här. Jag får skjut ont vid höftböjaren när jag utför övningen. Det är bara det högra benet som gör ont. Får även ont när jag går djupt vid knäböj.

Har du något tips om vad det kan vara för fel?
Tack på förhand.

/Mathias

Sheogorath
2012-06-11, 12:16
Sheo.
Jag testade övningen du tipsade om här. Jag får skjut ont vid höftböjaren när jag utför övningen. Det är bara det högra benet som gör ont. Får även ont när jag går djupt vid knäböj.

Har du något tips om vad det kan vara för fel?
Tack på förhand.

/Mathias

Det behöver inte vara fel. Det kan vara bakre delen av adduktor magnus som är stram (känns inne i ljumsken). "Stretchkänsla" i den muskeldelen kan vara ganska smärtsamt/obehagligt. Töj försiktigt i det läget och se om det ger med sig över att antal dagar/veckor. I så fall har du vunnit rörlighet i problemområde 2 i knäböj. :)

Icelane
2012-06-11, 14:37
http://youtu.be/8U4sKJONFp0
http://youtu.be/AbFRgkCahso
http://youtu.be/qJ7OSLynHXg
http://youtu.be/GP3ey8ft5bU
http://youtu.be/rVPG18S905o
8U4sKJONFp0

ceejay
2012-06-11, 14:45
har du testat att sätta dig helt ned? Vad händer då? Tanken är att du ska sätta dig mellan benen, därför måste knäna ut.

Icelane
2012-06-11, 14:47
jag blev lärd att man skulle peka knäna mot fötterna och därför har jag alltid pressat in knäna, men om det du säger är sant har jag ju blivit lärd fel och kan därför inte squata, dags att lära sig nu kanske..

svenbanan
2012-06-11, 14:47
har du testat att sätta dig helt ned? Vad händer då? Tanken är att du ska sätta dig mellan benen, därför måste knäna ut.

Tyckte han skrev att han inte får fram knäna längre, och alltså sätter sig längre bakåt och ramlar på arslet.

svenbanan
2012-06-11, 14:49
jag blev lärd att man skulle peka knäna mot fötterna och därför har jag alltid pressat in knäna, men om det du säger är sant har jag ju blivit lärd fel och kan därför inte squata, dags att lära sig nu kanske..

Knäna ska gå rakt över stortårna är väl det som gäller. Varken utanför eller innanför. De flesta har inte sådan rörlighet att de kan låta knät tracka utanför foten, så det blir inte ett problem...

ceejay
2012-06-11, 14:56
jag blev lärd att man skulle peka knäna mot fötterna och därför har jag alltid pressat in knäna, men om det du säger är sant har jag ju blivit lärd fel och kan därför inte squata, dags att lära sig nu kanske..

Du ska nog börja tänka på att trycka ut knäna så mycket som möjligt.

kolla på videos från sanfranciscocrossfit så får du se lite grejer som är najs.
http://www.youtube.com/user/sanfranciscocrossfit/videos?query=squat

Det är inga problem att knäna går utanför foten

JBHzXF-mVjY

svenbanan
2012-06-11, 14:59
Det är inga problem att knäna går utanför foten



Säker på det?
Alla råd jag har hört går ju ut på att fotleden ska vara neutral i sidled...

Matte_
2012-06-11, 15:41
Det behöver inte vara fel. Det kan vara bakre delen av adduktor magnus som är stram (känns inne i ljumsken). "Stretchkänsla" i den muskeldelen kan vara ganska smärtsamt/obehagligt. Töj försiktigt i det läget och se om det ger med sig över att antal dagar/veckor. I så fall har du vunnit rörlighet i problemområde 2 i knäböj. :)

Har haft den onda känslan ca 3 veckor. Har provat att vila muskeln, att inte stretcha alls.
Och provat att stretcha lite lätt, men jag känner ingen större skillnad, utan gör fortfarande lika ont.

Känner även av vid höftböjaren, när jag ligger ner har benet rakt och lyfter det ett par decimeter upp. Det gör inte så ont, men jag känner att något är fel.

Mackan91
2012-06-12, 21:21
Jag testade att stretcha fotlederna idag:
uJmlczpGbOg

Ska jag hålla ryggen rakare eller ska jag bara fokusera på att
trycka fram kroppen över fötterna ? Ska jag försöka trycka ner röven mer
eller är det typ andra fasen i den här övningen ?

Jag försökte också på mig lite knäböj idag, men det känns som om allt man
kan göra fel gör jag fel ?

Ser mer ut som goodmornings med böjda ben, försökte trycka ut knäna men det gick sådär. Ser ut som om jag är kobent nästan.

0bYZr2zPYHI

När jag trycker ner rumpan i slutet av mina böj, är det dåligt eller betyder det att jag börjar bli lite rörligare ?

Tips och trix på vad som ska fixas mer

MVH Markus

z_bumbi
2012-06-13, 06:25
ta inte så många steg.

Spänn hela kroppen redan när du lyfter av stången från ställningen, nu har du dålig spänning och när du ska fixa det så börjar du svanka och flyttar därmed fram tyngdpunkten över tårna.

Du inleder med att böja dig i höften istället för att börja i knäna, då åker överkoppen framåt.

Det ser ut som du inte trycker isär knäna vilket du bör göra, iofs svårt att se från den vinkeln men du hamnar ovanpå låren ungefär som de som inte får isär knäna...

Där skulle jag börja och se vad som händer vid nästa pass.

Det här gäller fortfarande. Har du ingen som du kan få hjälp av?

Sheogorath
2012-06-13, 06:46
Jag testade att stretcha fotlederna idag:
uJmlczpGbOg

Ska jag hålla ryggen rakare eller ska jag bara fokusera på att
trycka fram kroppen över fötterna ? Ska jag försöka trycka ner röven mer
eller är det typ andra fasen i den här övningen ?


Du gör helt rätt. I den positionen behöver du inte bry dig om något annat än att komma ner i sittande. Du är färdig när du kan huksitta med hälarna i, med full kontroll och balans utan extravikt på stången. Extravikt är bra nu i början för att töja ut. Att få bak röven/räta ut svanken/få upp bröstet mm tar man hand om i nästa position så bry dig inte om det nu. Jag ska spara din video som ett exempel på hur det kommer se ut för de flesta i början.

Ser bra ut. Kör hårt.

Mackan91
2012-06-13, 20:44
Hur ofta rekommenderar ni att jag ska stretcha ? Just nu tänkte jag stretcha 5 dar i veckan, blir det bra eller ska jag köra mindre eller mer ? Har inte så nära till gymmet så det är lite jobbigt att ta mig in.

apfel
2012-06-13, 20:58
jag kan dela med mig lite av mina egna erfarenheter av rörlighetsträning...

jag började med ett rörlighetsprogram som en kille här på brädan lagt upp på sin hemsida. (styrkelabbet.se) där har han med bland annat sheo's båda stretcher för knäböjen, inklusive statisk stretching för hamstrings, adductor magnus, och iliopsoas.
jag kände efter ett tag att stretchen för hamstrings var helt överflödig så jag sket i den. jag började efter ett tag också skita i stretchen för iliopsoas då den inte tog något längre.

istället lade jag till fotledsrullningar och en statisk stretchövning för vaderna. sen har jag kört på så varje dag i 2 månaders tid. och jag ångrar mig INTE. jag kommer djupare än någonsin i böjen utan att få "buttwink" och känner mig inte stel alls längre.

jag har nu den senaste veckan bytt ut position 1 av sheo's stretcher mot en liknande då jag bara använder kroppstyngden och tar ett ben i taget. det slutade ta i den övningen också.

mina 5 cents går på att du borde köra dem rörlighetövningarna och sen kanske något för bröstryggen också, allt det finns på hemsidan som jag länkade till ovan.

lycka till!

Mackan91
2012-06-13, 21:42
Jag har börjat stretcha adductor magnus, vilket är insid lår/ljumskarna va ?

Får man fråga vad fotledsrullningar är ocn vad är en statisk stretchövning för fotlederna ?

Tack på förhand

MVH markus

Mackan91
2012-06-13, 21:44
Tänkte skriva att jag har tillgång till gymmet 5-6 dagar i veckan beroende på om det är jämn eller ojämn vecka, men vilka övningar kan jag göra hemma när jag inte har gymmet ?

apfel
2012-06-13, 21:46
Jag har börjat stretcha adductor magnus, vilket är insid lår/ljumskarna va ?

Får man fråga vad fotledsrullningar är ocn vad är en statisk stretchövning för fotlederna ?

Tack på förhand

MVH markus

fotledsrullningar= du rullar foten i cirklar.
statisk stretcövning för fotlederna eller vaderna kan se ut såhär: mf0qXpwy48k

Mackan91
2012-06-13, 22:13
Jag har ett par såna här hemma som jag inte köpte för så länge sen :
http://www.mikabsport.se/lyftarsko/179-0

ska jag stretcha i skorna eller är det bättre att stretcha först och sen använda skorna ?

Sheogorath
2012-06-14, 05:29
1. Jag har börjat stretcha adductor magnus, vilket är insid lår/ljumskarna va ?

Får man fråga vad fotledsrullningar är ocn vad är en statisk stretchövning för fotlederna ?

2. Tänkte skriva att jag har tillgång till gymmet 5-6 dagar i veckan beroende på om det är jämn eller ojämn vecka, men vilka övningar kan jag göra hemma när jag inte har gymmet ?

3. Jag har ett par såna här hemma som jag inte köpte för så länge sen :
http://www.mikabsport.se/lyftarsko/179-0

ska jag stretcha i skorna eller är det bättre att stretcha först och sen använda skorna ?

1. Ja.

2. Den här med ett ben i taget (eller två ben om du är stark nog i armarna för att orka hålla emot). Svanka för att få stretch i ljumskarna.

http://www.bentolson.co.uk/images/stretching_part_1/stretching_clip_image004.jpg

Samt den är:
http://www.thestretchinghandbook.com/archives/ezine_images/tennis-stretch_3.jpg

3. Om du ska böja i skorna kan du stretcha i skorna. Du stretchar ju för att klara av böjen med en viss teknik, eller hur?

exevision
2012-06-14, 11:09
Att pressa isär knäna är grundläggande böjteknik
*Det förhindrar förhoppningsvis att knäna åker ihop under lyftet eftersom knäna pressas utåt. (nu kan jag inte se om det sker från vinkeln på filmen så det är bara en allmänt iaktagelse).
*Man får mer utrymme mellan låren för att komma ner i djupet. Det är förvånande många som tror att de är stela när de helt enkelt bara kan göra några enklare justeringar av tekniken.

Är detta något man bör göra även i marklyft? Och skonar det knäna mer än då man har knäna rakt fram och ändå är tillräckligt rörlig.

exevision
2012-06-15, 15:42
bump

z_bumbi
2012-06-15, 15:48
När de flesta pressar isär knäna så hamnar knäna i linje med fötterna men även om de hamnar lite utanför den linjen är det antagligen bättre än att fälla in knäna. En del behöver inte tänka på det då det sker automatiskt men för det stora flertalet så är verkar det funka bättre att öva in det.

I marken bör knäna i alla fall något så när följa fötterna, i smalmark så blir vinkeln i knät inte lika akut som i böj så jag gissar att belastningen är lägre men det finns inte heller något att tjäna på att låta knät vandra in.
I sumo kan man få väldigt underliga knävinklar om man inte kontrollerar rörelsen.

exevision
2012-06-15, 16:05
Men om nu knäna pekar åt samma håll som fötterna och man håller de rakt fram, är det bättre eller sämre för knäna jämfört med att vinkla ut fötter och knän? Jag har nämligen inga problem med att komma djupt i knäböj även om jag har knän och fötter pekande framåt.

Om det nu är bättre att vinkla ut dem, hur mycket åt sidorna bör man vinkla?

exevision
2012-06-16, 18:07
bump

Mackan91
2012-06-17, 19:15
Jag måste bara tacka för att alla är sjukt hjälpsamma ! :)

Jag har hållt på i en vecka nu men jag har inte märkt några större förändringar men jag antar att det tar ett tag det här.

Men jag kommer tillbaka i slutet av månaden med några videos för bedömning om jag går framåt eller inte ^^

MVH Markus

Mackan91
2012-07-04, 19:16
Okej nu har jag snart stretchat i en månad och här kommer lite frågor:

1.
När jag stretchar mina fotleder med stången
på knäna så känns det som om de 2-3 första "seten" tar som fan i fotlederna. Men så fort jag kommer in på 4 och uppåt så känns det nästan inget alls. Ska jag bara fortsätta pressa eller gör jag något fel ?

2.
Jag har testat lite böj(kan inte hålla mig undan :smash:). Jag har testat att böja med knäna först men jag kommer bara ner några decimeter innan röven åker bak och ryggen fram. Jag får bara inte till det där med att "skjuta fram" höften. Va gör jag för fel mn tro ?

3.
Hur långa bör stretch passen vara och hur ofta ? Just nu kör jag 3-4 dagar i veckan och lägger kanske ner runt 15-20 min på det hela. Är det för lite ?

4.
Dagen efter jag har stretchat så har jag nästan stretchvärk (kan man säga så ?) Ska det vara så eller stretchar jag på fel sätt ?

Jag ska köra lite ben imorgon tänkte jag så jag kan filma både min stretchning och böj så får ni avgöra om jag går framåt eller bakåt.

MVH Markus

Sheogorath
2012-07-04, 19:23
Okej nu har jag snart stretchat i en månad och här kommer lite frågor:

1.
När jag stretchar mina fotleder med stången
på knäna så känns det som om de 2-3 första "seten" tar som fan i fotlederna. Men så fort jag kommer in på 4 och uppåt så känns det nästan inget alls. Ska jag bara fortsätta pressa eller gör jag något fel ?

2.
Jag har testat lite böj(kan inte hålla mig undan :smash:). Jag har testat att böja med knäna först men jag kommer bara ner några decimeter innan röven åker bak och ryggen fram. Jag får bara inte till det där med att "skjuta fram" höften. Va gör jag för fel mn tro ?

3.
Hur långa bör stretch passen vara och hur ofta ? Just nu kör jag 3-4 dagar i veckan och lägger kanske ner runt 15-20 min på det hela. Är det för lite ?

4.
Dagen efter jag har stretchat så har jag nästan stretchvärk (kan man säga så ?) Ska det vara så eller stretchar jag på fel sätt ?

Jag ska köra lite ben imorgon tänkte jag så jag kan filma både min stretchning och böj så får ni avgöra om jag går framåt eller bakåt.

MVH Markus

Inget av det du beskriver låter konstigt. Du stretchar absolut inte för lite. Lagom skulle jag säga - det krävs ganska intensiv rörelseträning om man är stel i leder. Släng upp filmer! :thumbup:

mikaelj
2012-07-04, 19:23
Jag blir stel i ljumskarna. Därför behöver jag göra den här övningen. Ingen av de andra övningarna som visats har gjort någon skillnad för min rörlighet i knäböj.

7XwKnk16Zbs

Har inte sett att någon har rekommenderat den innan. Det kanske där ditt problem också sitter.

nyvaken
2012-07-04, 20:20
Om jag ger mina fem cent också har du snart en dollar ;)

Har ingen lång erfarenhet men mer färskt minne av att prova (o försöka få rutin på) olika squat-tekniker. Speciellt stångens position, kör man Strongliftsprogrammet hamras det envist på om att Low Bar är bättre än att lägga den bakom nacken. Tyckte det var pest i början.
Men allt eftersom veckorna gick o jag stretchade rörligheten i axlarna så sitter stången mer o mer som gjuten i den lägre positionen, det är lättare att hålla armarna stilla o alltså balansen bättre och ryggen arbetar rakt o fint.
Öva med lägre vikter att nästan "falla" ner till strax under knähöjd och sen studsa upp. Knäböj är såklart inget höjdhopp men det är ändå en explosiv rörelse.

Mackan91
2012-07-05, 20:04
Här kommer lite stretching videos och en på knäböj.

Det kändes rätt så bra idag när jag körde. Går det i rätt riktning ?

0-DTY5XV36g

Här kommer lite "vanlig" stretching. Gör jag rätt ? ^^

Ljumskar:
gUHNPdrX_-M
som ni ser så jag mycket vigare i mitt vänstra ben än mitt högra.
Ska jag lägga mer fokus på högra eller ska jag bara stretcha båda
samtidigt och låta högra bara komma ikapp ?

Höft böjarna:
Z6DnbcrEen0

Rumpan:
PS9rJYVg0jc

Och sen sist körde jag lite knäböj. Det känns som det går åt rätt håll iaf.
Jag ramlade till lite på första repen, dålig balans ?
HwV3zALd0jk

Tips och ännu mer trix välkomnas väldigt mycket och alla har varit till
väldigt mycket hjälp hittills. :)

MVH Markus

Mackan91
2012-07-06, 16:09
bump

ariak
2012-07-06, 17:18
i feel you bro.. kommer heller inte ner :/

Mackan91
2012-07-08, 20:45
bumpar igen

mommy
2012-07-09, 08:42
Har inte läst hela tråden, men det ser ut som att du har stången ganska högt upp. Kan du flytta ner den till just ovanför skulderbladen? Jag tycker det blir mycket lättare att komma ner, ha ryggen rakare och få en bättre tyngpunkt då.

Morty
2012-07-09, 08:53
Har inte läst hela tråden, men det ser ut som att du har stången ganska högt upp. Kan du flytta ner den till just ovanför skulderbladen? Jag tycker det blir mycket lättare att komma ner, ha ryggen rakare och få en bättre tyngpunkt då.

Jag tycker rent personligen att low-bar squats är skit. Man fälls ihop som ett litet paket och vikten känns supertung, det är svårt att hålla ryggen och böjarna blir fula. Dock böjer många proffs med low-bar och när man kommer upp i vikter alt. kör SL så tycks low-bar vara melodin.

On Topic: Du måste få fram knäna. Dina smalben är nästan vertikala genom hel böjen, då är det nästan omöjligt att komma ner djupt och det är även därför du fäller så mycket i ryggen. Du måste för att hålla tyngtpunkten över dina fötter.

Det är säkert Soleus du är stel i, eller så är det en teknikfråga. Soleus Stretch (http://www.google.se/search?q=soleus+stretch&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=JI76T9_CEoWn4gTi6KGRBw&biw=1920&bih=1087&sei=KI76T4qrMez34QTx3KGIBw)

mommy
2012-07-09, 09:01
Jag tycker rent personligen att low-bar squats är skit. Man fälls ihop som ett litet paket och vikten känns supertung, det är svårt att hålla ryggen och böjarna blir fula. Dock böjer många proffs med low-bar och när man kommer upp i vikter alt. kör SL så tycks low-bar vara melodin.

Det skadar ju inte att prova. :)

On Topic: Du måste få fram knäna. Dina smalben är nästan vertikala genom hel böjen, då är det nästan omöjligt att komma ner djupt och det är även därför du fäller så mycket i ryggen. Du måste för att hålla tyngtpunkten över dina fötter.

Det är säkert Soleus du är stel i, eller så är det en teknikfråga. Soleus Stretch (http://www.google.se/search?q=soleus+stretch&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=JI76T9_CEoWn4gTi6KGRBw&biw=1920&bih=1087&sei=KI76T4qrMez34QTx3KGIBw)

Håller med, underbenen måste längre fram.

Du skriver att det går bättre, men det kan vara svårt att utvärdera då du är utan skor i första filmen och har SL-skor i andra, vilket hjälper rörligheten i fotleden liten om du är stel där (vilket det ser ut som).

Zizou
2012-07-09, 09:09
Jag tycker rent personligen att low-bar squats är skit. Man fälls ihop som ett litet paket och vikten känns supertung, det är svårt att hålla ryggen och böjarna blir fula. Dock böjer många proffs med low-bar och när man kommer upp i vikter alt. kör SL så tycks low-bar vara melodin.

+1.

Har kört low-bar hela tiden, böt till high-bar senaste passet. Kändes så mycket bättre. Skönare ställning, bättre form under lyftet och bättre kontakt i quads tycker jag. Och skönare för ryggen.
Enda nackdelen är att jag tycker att stången ligger skönare när man kör med low-bar, men det är nog en vanesak :)

prOtotype
2012-07-09, 09:17
Jag tycker att det ser klart bättre ut än den första filmen.

Du borde läsa Starting Strength av Mark Rippetoe som kvällsläsning ett tag framöver. Han går i detalj igenom knäböj och de olika teknikerna och varför vissa är att föredra framför andra. Om du följer hans råd så kommer du ändra stångplacering samt hur du har händerna för att låsa stången på axlarna istället för att använda händerna för att hålla den, vilket kanske inte är jätteviktigt nu, men det är att föredra när vikterna ökar för att undvika onödiga belastningar på armbågar och handleder.