handdator

Visa fullständig version : Vad föreslås som späntsträning?


Blackan95
2012-06-10, 18:05
Vilka övningar är bäst för att öka sin vertikala spänst? behövs det en massa stretching för att lyckas bättre?

pezrulezhaakon
2012-06-10, 18:08
Blackan95

Det beror på vad du ska använda din spänst till, vilken träningsvariant du bör köra.

Blackan95
2012-06-10, 18:09
Jag spelar basket så hoppa lite högre och kunna dunka bättre :)

dauit
2012-06-10, 18:11
jumpsquat och squat i allmänt(speciellt explosivt kan jag tänka mig vara bra för ökad spänst.

pezrulezhaakon
2012-06-10, 18:14
Blackan95

Boxjump, och olika plyometriska hoppvarianter hjälper dig. Men var nogrann med att inte hoppa för mycket. Håll ner antalet radikalt och fokusera på kvalitén på hoppen.

Blackan95
2012-06-10, 18:14
tack för svaret, tänkte lägga in jumpsquat till nästa benpass så jag tänker i rätt banor :)

svenbanan
2012-06-10, 19:08
Det finns diverse trådar här där folk har frågat liknande frågor. Det finns diverse länktips och förslag på progressioner som jag inte orkar med just nu. Men försök hitta dessa trådar genom att söka kan ju vara en bra start.

Det vettigaste tipset jag kan ge i ett fåtal meningar är att inte börja med för avancerade hoppvarianter på en gång. Det är inte en bra idé att bara hitta en övning och köra på den, eftersom risken då är att man inte har rätt grund innan och skadar sig istället. Nu vet inte jag exakt vad du menar med jumpsquat, men tänk på att detta är nåt som du kan sabba ryggen ordentligt med om du inte vet vad du sysslar med, om du har en skivstång på axlarna. Ägna dig åt hoppträning istället skulle jag säga, men börja med grunderna...