handdator

Visa fullständig version : Bästa protein pulvret ?


ameiner
2012-06-10, 16:33
Som topic lyder så undrar jag vilket det bästa protein pulvret är enligt dig!
Du får gärna motivera varför och länka till vart jag kan hitta det och dylikt.

Har tänkt mig max pris på 1000 kr gärna större vikt än 1 kg.

Funderar på att köpa QNT's protein då det verkar vara riktigt bra pga mängden protein per portion.
http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/qnt-delicious-whey-protein-22kg.html

Så hoppas få många svar och tips!

Tack på förhand!

Sheogorath
2012-06-10, 16:37
Hade jag bara fått välja ett hade jag valt Eiselts "Double Pro". Fungerar i alla lägen. Smakerna choklad, jordgubb och pistasch är alla väldigt goda. Choklad är det godaste pulvret jag smakat utan konkurrens. Vill man "fluffa" är det lämpligt också. Bra nattprotein p.g.a. hög kaseinhalt. Man kan hitta det för 166 kr för 750 gram om man köper tre eller fler från en större nätkedja.

Kischen
2012-06-10, 16:45
Bäst på vad? Smak och pris är i praktiken det som skiljer om du jämför liknande produkter.

ameiner
2012-06-10, 16:47
Bäst på vad? Smak och pris är i praktiken det som skiljer om du jämför liknande produkter.

bygga muskelmassa, återhämtning och sådant.

Kischen
2012-06-10, 16:49
bygga muskelmassa, återhämtning och sådant.

Jaha, ja då blir det tunt med svar eftersom ingen kommer kunna backa upp att det ena pulvret är bättre än det andra.

ameiner
2012-06-10, 16:50
Jaha, ja då blir det tunt med svar eftersom ingen kommer kunna backa upp att det ena pulvret är bättre än det andra.

whey 100 från starnutrition, värt att köpa ?

Sheogorath
2012-06-10, 16:51
bygga muskelmassa, återhämtning och sådant.

OK då får du nog "läsa på" som man så populärt säger. Det är inte så att olika proteinpulver skiljer sig väsentligt på de där punkterna. Ägg-, kött- och mjölkproteiner är alla bra för att "bygga muskelmassa, återhämtning" och "sådant".

Kischen
2012-06-10, 16:55
Star nutrition har jag inte använt på många år. Det finns billigare och godare märken. Body Science eller whey FX eller varför inte kolozzeums egna.

begt
2012-06-10, 17:30
whey 100 från starnutrition, värt att köpa ?

Det är för dyrt och inte särskilt gott.

vicarious
2012-06-10, 17:36
whey 100 från starnutrition, värt att köpa ?

Om du är laktosintolerant, inte annars.

Kischen
2012-06-10, 17:37
Om du är laktosintolerant, inte annars.

Finns fortfarande billigare och godare *popcorn*

ameiner
2012-06-10, 17:40
http://shop.kolozzeum.com/sv/erbjudanden/optimum-nutrition-serious-mass-5455gr.html

Är detta något att köpa? Eller kolozzeums egna kanske ? För deras egna har högt protein värde.

Sheogorath
2012-06-10, 17:45
http://shop.kolozzeum.com/sv/erbjudanden/optimum-nutrition-serious-mass-5455gr.html

Är detta något att köpa? Eller kolozzeums egna kanske ? För deras egna har högt protein värde.

Det där är ju en gainer. Vad vill du ha egentligen?

Nebuchadnezzar
2012-06-10, 17:52
Syntha-6 är rätt dyrt men fantastiskt gott. Inte lika hög proteinhalt som renodlade proteinpulver, men eftersom du länkade en gainer nu antar jag att det inte är ett problem.

Annars gillar jag också Double Pro.

Kischen
2012-06-10, 17:54
http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/kolozzeum-pure-whey-900gr.html

ameiner
2012-06-10, 17:58
Vill öka i muskelmassa :-)

Fjällbrynt
2012-06-10, 18:33
Proteinpulver är inte din lösning för att öka i muskelmassa. Ät mycket och träna hårt, proteinpulver kan du tänka på senare. Vill du verkligen ha proteinpulver ska du ta det efter din styrketräning. Om du inte är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker så kan du köpa exempelvis whey-80 eller whey FX eller Body science protein, dessa är de billigaste på marknaden och skiljer sig inte speciellt mycket mot de dyrare. Sen tycker jag du kan söka och kolla lite på detta forum, finns mycket info kring det mesta här.

bizniz
2012-06-10, 18:38
Fairing Sloow choklad smakade som drömmen.

http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/fairing-sloow-protein-750gr.html

ameiner
2012-06-10, 18:49
Proteinpulver är inte din lösning för att öka i muskelmassa. Ät mycket och träna hårt, proteinpulver kan du tänka på senare. Vill du verkligen ha proteinpulver ska du ta det efter din styrketräning. Om du inte är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker så kan du köpa exempelvis whey-80 eller whey FX eller Body science protein, dessa är de billigaste på marknaden och skiljer sig inte speciellt mycket mot de dyrare. Sen tycker jag du kan söka och kolla lite på detta forum, finns mycket info kring det mesta här.

Är tyvärr ganska svårt att surfa runt här, eftersom jag bara har en iPhone i nuläget :-p

Men om jag vill öka i muskelmassa och vikt är gainer det bästa för mig ? Äter mycket och dylikt redan.

Fishtank
2012-06-10, 18:53
Det du bör göra är att läsa på om kost och träning innan du börjar fundera på att köpa tillskott.

ameiner
2012-06-10, 18:54
Har ingen möjlighet att göra det i nuläget, men träningen har jag redan koll på, så får ta mig tid och läsa på kosten då :-) tack för tipset!

Ondskapelsen
2012-06-10, 19:20
Har ingen möjlighet att göra det i nuläget, men träningen har jag redan koll på, så får ta mig tid och läsa på kosten då :-) tack för tipset!

No offense, men träning och kost går hand i hand.
Jag har svårt att tänka mig att du har "koll" på träningen och samtidigt frågar vilket protein som bygger mest muskler. Helt fel fråga helt enkelt.
Du har fått många kloka tips här, surfa runt lite här på forumet. Det finns mycket att lära, även för oss gamla medlemmar.

blondyz
2012-06-10, 21:17
Men om jag vill öka i muskelmassa och vikt är gainer det bästa för mig ? Äter mycket och dylikt redan.

Äter du tillräckligt för att få önskad utveckling är gainer inget för dig. Billigt vassle efter träningen om du vill vara petig, kör själv Body Science.

deadich
2012-06-10, 22:37
Den som ger mest protein per krona. Personligen tycker jag att det är vansinne att köpa sånt där whey som kostar typ 300 kr kilot.

Till ts rekommenderar jag att du spar dina pengar tills du har mer kunskap eftersom att du verkar sakna tillräckligt med kunskap om kost för att veta vad du behöver.

strikt
2012-06-10, 22:45
Köp billigaste pulvret du hittar, sök igenom alla shoppar och prova dig fram tills du hittar någon smak som fungerar.

Och för er som säger att han inte har koll, han försöker ju skaffa sig koll. Och med tanke på hans stats i signaturen så borde han tränat en del iaf.

Oxe
2012-06-10, 23:19
köp qnt testa är du nöjd fotsätt annars testa nåt nytt...

själv kör jag nästintill bara produkter ifrån fairing och allmax, för det är det som jag föredragit efter några års testande, köper nån burk/påse annat då och då men hamnar alltid tillbaks till dom märkena

TREX
2012-06-10, 23:26
Det som är godast för minsta peng.

Veiron
2012-06-10, 23:28
Det "bästa" proteinet = Whey FX

Varför? Billigast !

patflat
2012-06-11, 06:31
Jag har kört med WHEY FX och ISOLATE FX under lång tid och är mycket nöjd med dessa två.

De är billiga och de smakar helt ok.

Den förstnämnde innehåller dock Aspartam som jag egentligen av princip är emot :).
Aspartam är ju ganska omdebatterat.

Jag är faktiskt lite nyfiken på att testa proteinpulver som innehåller Stevia istället, men det får bli vid ett senare tillfälle. De är ju trots allt lite dyrare, men det skiljer inte så många $$$$$.
Men det får bli efter att jag har förbrukat de påsar jag har kvar.

Men om någon kan ge tips på något proteinpulver som innehåller så få tillsatser som möjligt så skulle jag vara tacksam. Helst med någon typ av smak och som inte är jättedyr.

Best to you all

Stor Hård Ådrig
2012-06-11, 07:24
Köp inte Star nutritions... enda proteinpulvret jag inte gillat.

ameiner
2012-06-11, 07:36
Har hört 10 personer snart säga att jag inte har koll på kost, jag är medveten om det :-) Så det är därför jag ber er proffs om lite hjälp annars hade jag aldrig gjort en tråd ;-)

Men jag ska satsa på att äta rätt istället för protein/kosttillskott då alltså?
Måste jag då ha 3 dubbla intaget protein via kost och sådant då?

OBS jag är nybörjare på kost som så många andra bekräftat! :-)

Dreas
2012-06-11, 07:57
Du vill marka och böja lika mycket som du bänkar? Där har du nog något viktigare att se över än ditt intag av protein ifall du vill växa.

Ja, satsa på kosten, fyll ut med några proteindrinkar under dagen ifall det underlättar.

lurre86
2012-06-11, 08:17
Har hört 10 personer snart säga att jag inte har koll på kost, jag är medveten om det :-) Så det är därför jag ber er proffs om lite hjälp annars hade jag aldrig gjort en tråd ;-)

Men jag ska satsa på att äta rätt istället för protein/kosttillskott då alltså?
Måste jag då ha 3 dubbla intaget protein via kost och sådant då?

OBS jag är nybörjare på kost som så många andra bekräftat! :-)

Det är inget magiskt med proteinpulver. De är protein helt enkelt inget annat. Om du har svårt att komma upp i den proteinmängd du vill via mat så kan de va lämpligt med proteinshake.

Om du kommer upp i önskad mängd så kan proteinshake efter träningspasset vara bra.

De du måste förstå är att själva pulvret inte kommer göra att du ökar bättre i muskelmassa. Protein som protein.

Du hade lika gärna kunnat drika mjölk efter passet som att ta proteinpulvret. Hoppas du förstår vad jag menar. De är protein inget annat.

Fördelarna med pulvret är att de är mkt protein per krona och att de är lätt att ta med.

Har du någe hum om hur mkt protein du kommer upp i per dag? Du bör sikta på ca 150 g.

Sheogorath
2012-06-11, 08:30
TS: tänk på att det finns proteiner i nästan allt du äter: Pasta, ris, gryn, broccoli osv. Inte bara i klassiska proteinkällor som ägg, mjölk, fisk etc.

komigen
2012-06-14, 11:36
Nu lånar jag tråden lite. Jag funderar på att testa protein, ser denna produkt bra ut? Det är det billigaste jag kan hitta, kan man lite på denna sida? http://www.************.com/whey.html

Även en till liten fråga, hur mycket pulver ska man ta per portion? Tänkte ta en gång efter träning, och vad ska man blanda det med? :) Tack!!

Nehe, sidan verkar inte funka att länka, men skriv in detta: www.g y m v a r u h u s e t.com/whey.html (inge mellanrum)

Sheogorath
2012-06-14, 11:46
Nu lånar jag tråden lite. Jag funderar på att testa protein, ser denna produkt bra ut? Det är det billigaste jag kan hitta, kan man lite på denna sida? http://www.************.com/whey.html

Även en till liten fråga, hur mycket pulver ska man ta per portion? Tänkte ta en gång efter träning, och vad ska man blanda det med? :) Tack!!

Nehe, sidan verkar inte funka att länka, men skriv in detta: www.g y m v a r u h u s e t.com/whey.html (inge mellanrum)

Jag tror ju inte att censureringen är till för att kringgås så det där var kanske ett misstag som kan kosta dig en varning, men hur som helst är Whey Fx det bästa vasslepulvret jag smakat.

Efter träning är 26-38 gram Whey Fx lagom om du blandar det med vatten. Vatten är såklart smidigast efter träning så slipper du ha med dig mjölk till gymmet.

Pretorian
2012-06-14, 11:48
Scitecs Whey är godast enligt mig. Har precis beställt tre nya smaker jag inte testat. För mig är det värt att betala lite extra om det är gott, det gäller även maten jag äter. Svårt att klara en deff annars.

komigen
2012-06-14, 11:48
Jag tror ju inte att censureringen är till för att kringgås så det där var kanske ett misstag som kan kosta dig en varning, men hur som helst är Whey Fx det bästa vasslepulvret jag smakat.

Efter träning är 26-38 gram Whey Fx lagom om du blandar det med vatten. Vatten är såklart smidigast efter träning så slipper du ha med dig mjölk till gymmet.

Okej tack för svar! Så det är så enkelt asså, häll ner pulvret i shakern, lite vatten, skaka, drick? :)

användaren
2012-06-14, 11:49
Nu lånar jag tråden lite. Jag funderar på att testa protein, ser denna produkt bra ut? Det är det billigaste jag kan hitta, kan man lite på denna sida? http://www.************.com/whey.html

Även en till liten fråga, hur mycket pulver ska man ta per portion? Tänkte ta en gång efter träning, och vad ska man blanda det med? :) Tack!!

Nehe, sidan verkar inte funka att länka, men skriv in detta: www.g y m v a r u h u s e t.com/whey.html (inge mellanrum)

blanda det med vatten om du inte vill ha mycket kalorier. om du bulkar så kan du blanda med mjölk för att få lite mera kalorier och godare smak.

det är mest smaken och priset som varierar mellan de olika proteinpulvrena. så den blir säkert jätte bra.

Sheogorath
2012-06-14, 11:49
Okej tack för svar! Så det är så enkelt asså, häll ner pulvret i shakern, lite vatten, skaka, drick? :)

Jepp. Sen hem och ät rejält med mat som är rik på både protein (fisk, fågel, kött, mejeriprodukter, ägg osv) och stärkelse (ris, pasta, potatis, gryn osv).

komigen
2012-06-14, 11:53
Scitecs Whey är godast enligt mig. Har precis beställt tre nya smaker jag inte testat. För mig är det värt att betala lite extra om det är gott, det gäller även maten jag äter. Svårt att klara en deff annars.
Jag har lärt mig att smaken inte spelar någon roll! Bara man får i sig det som är bra. Men visst, roligare om det är gott :D
Jepp. Sen hem och ät rejält med mat som är rik på både protein (fisk, fågel, kött, mejeriprodukter, ägg osv) och stärkelse (ris, pasta, potatis, gryn osv).

Har gymmet hemma, inte tillgång till allt men har tillgång till de vikter, hantlar o maskiner jag behöver för att träna hela kroppen. Jag käkar middag direkt efter passet, ska jag ta proteinet i samband med maten? Eller blir det för mycket protein för kroppen att ta upp då? Kanske jag ska ta shakern nån timma efter middagen?

Sen om jag blir tvungen att äta någon låg protein-mat så kan jag ju ta shakern i samband med maten. Eller vad säger du/ni?

Sheogorath
2012-06-14, 12:06
Jag har lärt mig att smaken inte spelar någon roll! Bara man får i sig det som är bra. Men visst, roligare om det är gott :D


Har gymmet hemma, inte tillgång till allt men har tillgång till de vikter, hantlar o maskiner jag behöver för att träna hela kroppen. Jag käkar middag direkt efter passet, ska jag ta proteinet i samband med maten? Eller blir det för mycket protein för kroppen att ta upp då? Kanske jag ska ta shakern nån timma efter middagen?

Sen om jag blir tvungen att äta någon låg protein-mat så kan jag ju ta shakern i samband med maten. Eller vad säger du/ni?

Om du kan äta mat direkt efter passet behöver du ingen proteindryck då. Du får mer se det som ett smidigt sätt att få upp proteininnehållet i din totala kost. Jag tar t.ex. en vassledryck med mitt pastamål efter träningen så slipper jag greja med köttfärssås osv. Enkelhet, helt enkelt.

Du kan dricka ditt protein även tillsammans med en högproteinmåltid om du vill (blåbärsvassle tillsammans med köttfärssås, mums! ;)). Du tar upp allt.

komigen
2012-06-14, 12:09
Om du kan äta mat direkt efter passet behöver du ingen proteindryck då. Du får mer se det som ett smidigt sätt att få upp proteininnehållet i din totala kost. Jag tar t.ex. en vassledryck med mitt pastamål efter träningen så slipper jag greja med köttfärssås osv. Enkelhet, helt enkelt.

Du kan dricka ditt protein även tillsammans med en högproteinmåltid om du vill (blåbärsvassle tillsammans med köttfärssås, mums! ;)) om du vill det. Du tar upp allt.

Är det så? Jag satt och läste igår att just gällande vassleprotein tar inte kroppen upp allt, det kanske är en myt?
(Om man äter mycket vassleprotein på samma gång då alltså)

Holabandola
2012-06-14, 12:13
SELF 100% Isolat. Finns inget bättre och billigare. 140kr/kg
Löser sig med en sked. Typ noll kolisar och fett.
Smakar skit med mjölk, men väldigt bra med vatten.(bästa smak).
Jag blir bra i magen av den, får fina mörkbruna korvas.

Jag har ätit många proteiner, men inget slår den.

Sheogorath
2012-06-14, 12:13
Är det så? Jag satt och läste igår att just gällande vassleprotein tar inte kroppen upp allt, det kanske är en myt?
(Om man äter mycket vassleprotein på samma gång då alltså)

Det gäller eventuellt om magen är tom. Men nu pratar vi ju om vassle i samband med mat. Då kommer du ta upp allt (helt säkert så länge det är vanlig, ordentlig mat som även innehåller lite fett). Det är mycket möjligt att allt tas upp oavsett, men för säkerhets skull kan man begränsa sig till 30 g vassleprotein om magen är tom (35-40 g pulver beroende på sort). Är magen inte tom kan du ta hur stora portioner du vill.

komigen
2012-06-14, 12:15
Det gäller eventuellt om magen är tom. Men nu pratar vi ju om vassle i samband med mat. Då kommer du ta upp allt (helt säkert så länge det är vanlig, ordentlig mat som även innehåller lite fett). Det är mycket möjligt att allt tas upp oavsett, men för säkerhets skull kan man begränsa sig till 30 g vassleprotein om magen är tom. Är magen inte tom kan du ta hur stora portioner du vill.

Okej då förstår jag allt, tack tack! :) :)

nyvaken
2012-06-17, 18:58
Ännu en nybörjare på ja.. både kost o träning. Har gymmat sen april, stronglifts. Fixar inte att äta mer än jag brukar! Nu kanske det beror på att stronglifts först nu börjar bli tufft, första månaden kändes som teknikuppvärmning. Men skulle det räcka att äta tre normala måltider o komplettera med säg två proteinshakes? Tar man dem lika mkt varje dag eller främst träningsdagar?
Har troligen 7-8 kg flott jag gärna skulle vilja bränna bort, går förhoppningsvis lite av sig själv när jag inte är lika mkt fikamoster längre.

vicarious
2012-06-17, 19:19
Men skulle det räcka att äta tre normala måltider o komplettera med säg två proteinshakes? Tar man dem lika mkt varje dag eller främst träningsdagar?
Har troligen 7-8 kg flott jag gärna skulle vilja bränna bort, går förhoppningsvis lite av sig själv när jag inte är lika mkt fikamoster längre.

Räcka för vad? Ta proteinshakes om din kost inte är tillräckligt proteinrik. Får du i dig tillräckligt med protein så finns det ingen vits med tillskott. Sen kan man ju diskutera vad som är "tillräckligt" i sammanhanget men om du deffar tycker jag 2g protein per kilogram kroppsvikt bör vara ett minimum.

nyvaken
2012-06-17, 20:56
Allt material jag läst hittills säger att man bör göra sig beredd på att äta mkt mer än man är van. Mina "normala" måltiders dags-summa ligger på ca 2500 kcal vilket alltså skulle vara för lite, shakes tar jag för att jag nog aldrig ätit mer än 300g kött/fisk per dag och än så länge tar det emot att äta mer.

nyvaken
2012-06-17, 20:57
Räcka för vad?

Räcka till att både överleva dagen samt se resultat av tyngdlyftningen.

farsan baloo
2012-06-20, 08:52
Kollo hade något steviasötat protein med kort datum till bra pris alldeles nyligen, kanske värt att kolla?

/Farsan

Jag har kört med WHEY FX och ISOLATE FX under lång tid och är mycket nöjd med dessa två.

De är billiga och de smakar helt ok.

Den förstnämnde innehåller dock Aspartam som jag egentligen av princip är emot :).
Aspartam är ju ganska omdebatterat.

Jag är faktiskt lite nyfiken på att testa proteinpulver som innehåller Stevia istället, men det får bli vid ett senare tillfälle. De är ju trots allt lite dyrare, men det skiljer inte så många $$$$$.
Men det får bli efter att jag har förbrukat de påsar jag har kvar.

Men om någon kan ge tips på något proteinpulver som innehåller så få tillsatser som möjligt så skulle jag vara tacksam. Helst med någon typ av smak och som inte är jättedyr.

Best to you all