handdator

Visa fullständig version : Liggande stångextension bakom huvudet, vad har jag gjort för fel?


krubkungen
2012-06-10, 11:04
Hejhej. Jo denna övning har jag kört med ett tag och tycker att den tar bra på triceps och man får en bra pump.

Men nu är det så att jag har lyckats få tennisarmbåge av denna övning
(rätt säker på det).
Kände av smärtan 1-2tim efter förra passet tidigare i veckan och igår körde jag samma övning och det provocerande fram smärtan. Jag antar att jag har haft fel teknik eller kört alldeles för tungt?

Vilken annan övning kan ni rekommendera som aktiverar triceps långa huvud lika bra som stångextension?

Degpekka
2012-06-10, 11:47
Hur ofta och hur mycket har du kört övningen? set/reps/vikt?

krubkungen
2012-06-10, 12:01
Hur ofta och hur mycket har du kört övningen? set/reps/vikt?

Rätt mycket. 4-5set 2ggr i veckan, ibland dropset.
Reps: 5-10
Vikt: 15-40kg

Zizou
2012-06-10, 12:01
Du kanske har låtit armbågarna falla för långt ut och inte använt dig av dorsalflexerade handleder? Inte för att jag nu tror att just dorsalflexionen påverkar armbågarna, men jag kan ha fel.

French press aktiverar långa huvudet riktigt bra också. Den kan du ju testa. Liknande rörelse som liggande extension, fast du gör den sittandes. Så det kanske påfrestar armbågen lika mycket?

Stor Hård Ådrig
2012-06-10, 12:34
Kör du med rak stång? Testa EZ-curl om du har, annars. Funkar lika bra för tricepsextensions till skillnad från curls då rak stång är bättre.

krubkungen
2012-06-10, 12:39
Du kanske har låtit armbågarna falla för långt ut och inte använt dig av dorsalflexerade handleder? Inte för att jag nu tror att just dorsalflexionen påverkar armbågarna, men jag kan ha fel.

French press aktiverar långa huvudet riktigt bra också. Den kan du ju testa. Liknande rörelse som liggande extension, fast du gör den sittandes. Så det kanske påfrestar armbågen lika mycket?

Det där med dorsalflexerade handleder skulle kunna vara en orsak. Armbågarna brukar ej falla ut innan sista repsen.

Skulle ju Kunna prova 45 incline hantelextension. Eller en hands hantelextension.

krubkungen
2012-06-10, 12:41
Kör du med rak stång? Testa EZ-curl om du har, annars. Funkar lika bra för tricepsextensions till skillnad från curls då rak stång är bättre.

Jag har växlat, beroende på vad som är ledigt i gymmet. Föredrar rakstång.

Pungis
2012-06-10, 13:09
Rak stång är bättre i det långa loppet, i skadeförebyggande syfte

Stor Hård Ådrig
2012-06-10, 13:26
Rak stång är bättre i det långa loppet, i skadeförebyggande syfte

Källa på det tack.

Pungis
2012-06-10, 13:35
dubbel

Pungis
2012-06-10, 13:36
Källa på det tack.

Det får du leta reda på själv

Det finns mängder med folk på forumet som skadat handleder/underarmar eftersom de använt ez-stänger till curls och extensioner och handlederna får undermålig stretch

pezrulezhaakon
2012-06-10, 14:14
krubkungen

Är du säker på att du inte förväxlat golfarmbåge och tennisarmbåge?

Det är mycket osannolikt att du skulle dragit på dig en tennisarmbåge i liggande tricepspress då du har pronerade underarmar.

krubkungen
2012-06-10, 18:02
krubkungen

Är du säker på att du inte förväxlat golfarmbåge och tennisarmbåge?

Det är mycket osannolikt att du skulle dragit på dig en tennisarmbåge i liggande tricepspress då du har pronerade underarmar.

Nix. Tex ifall jag lyfter upp handleden så smärtar det/stelt. Samma sak med långfingret.

pezrulezhaakon
2012-06-10, 18:12
krubkungen

Golfarmbåge (medial epikondylit) är den som sitter på insidan/undersidan av underarmen och tennisarmbågen (lateral epikondylit) sitter på utsidan/ovansidan.

Om du har ont på utsidan/ovansidan som tennisarmbåge, så skulle jag rikta uppmärksamheten mot någon annan övning som du gjort.

krubkungen
2012-06-10, 18:34
krubkungen

Golfarmbåge (medial epikondylit) är den som sitter på insidan/undersidan av underarmen och tennisarmbågen (lateral epikondylit) sitter på utsidan/ovansidan.

Om du har ont på utsidan/ovansidan som tennisarmbåge, så skulle jag rikta uppmärksamheten mot någon annan övning som du gjort.

Jo men det är stångextensionen som provocerade fram smärtan senast. Annars så skulle det kunna vara Sidolyft.

Anders The Peak
2012-06-10, 18:41
Oftast uppträder inflammationen som en tennisarmbåge när man har överbelastat tricepsfästet.Tricepsextension brukar vara kraftigt provocerande.

Golfarmbåge då handlar det om underarmsmusklernas fästen som har tagit stryk.

pezrulezhaakon
2012-06-10, 18:54
krubkungen

Precis. Sidolyft är en klart starkare kandidat till ditt problem. Det gäller både hantelvarianten och kabelvarianten.
Sedan kan problemet visa sig i andra övningar utan att just den övningen behöver vara orsaken.

pezrulezhaakon
2012-06-10, 18:55
Anders The Peak

Tennisarmbåge beror också på underarmsmuskelfästesproblem och inte triceps.

Anders The Peak
2012-06-10, 18:57
Anders The Peak

Tennisarmbåge beror också på underarmsmuskelfästesproblem och inte triceps.

Självklart är det så. Jag var bara lite otydlig i svaret kring det.

Men jag tror inte att kruubbkungen har tennisarmbåge utan mer en inflammation i tricepsfästet.

Arnoldski
2012-06-10, 19:29
Jag har själv sista året haft väldiga armbågsproblem, och som jag minns det var den första situation som det uppstod smärta just liggande tricepsextention. Det är för mig en stor sorg eftersom triceps var min favvomuskel att träna, och liggande tricepsextention min favoritövning för triceps....

Just nu är jag glad om jag överhuvudtaget kommer undan med nån form av press och rena tricepsövningar är bara att glömma.
-Mitt tips är att omedelbart ta det lugnt med allt vad armbågsextentionsövningar heter så du inte hamnar i pisset som jag. (nu verkar jag iofs ha en fallenhet för inflammationer och liknande och får ständigt ont i alla fästen, men ändå)

Jag ska noga bevaka tråden och se vad för tips som dyker upp ifall jag också kan hitta nåt matnyttigt då inget verkar råda bot på mitt problem :-S

Anders The Peak
2012-06-10, 20:39
Jag har själv sista året haft väldiga armbågsproblem, och som jag minns det var den första situation som det uppstod smärta just liggande tricepsextention. Det är för mig en stor sorg eftersom triceps var min favvomuskel att träna, och liggande tricepsextention min favoritövning för triceps....

Just nu är jag glad om jag överhuvudtaget kommer undan med nån form av press och rena tricepsövningar är bara att glömma.
-Mitt tips är att omedelbart ta det lugnt med allt vad armbågsextentionsövningar heter så du inte hamnar i pisset som jag. (nu verkar jag iofs ha en fallenhet för inflammationer och liknande och får ständigt ont i alla fästen, men ändå)

Jag ska noga bevaka tråden och se vad för tips som dyker upp ifall jag också kan hitta nåt matnyttigt då inget verkar råda bot på mitt problem :-S

Kom ihåg att inte ha för stor volym, 4-8(6 set kanske är medelvägen) set per muskel/per pass två ggr i veckan är en lagom träningsdos för de flesta.

Utöver ger bara utnöttning och slitna leder som oftast slutar i långa skadeperioder/kroniska inflammationer.

Arne Persson
2012-06-10, 21:00
Kom ihåg att inte ha för stor volym, 4-8(6 set kanske är medelvägen) set per muskel/per pass två ggr i veckan är en lagom träningsdos för de flesta.

Utöver ger bara utnöttning och slitna leder som oftast slutar i långa skadeperioder/kroniska inflammationer.

Intressant då att jag mfl "högsettare" inte drabbats av det tramset då?

Anders The Peak
2012-06-10, 21:04
Intressant då att jag mfl "högsettare" inte drabbats av det tramset då?

Hur ser din högsettare ut?

1*12, 1*8, 1*6, 1*3, 1*1, 1*1, 1*1, 1*1, 1*1, 1*1

Nu ska man lägga träningen på rätt nivå både volym och intensitet bör vara avpassad för indvíden för att ge optimala resultat.

pezrulezhaakon
2012-06-10, 22:06
Arne Persson

Vissa har troligen stått långt fran i kön när det delades ut hållbara leder.

Annars är de flesta problem nära nog alltid beroende på utförandet.

Arne Persson
2012-06-10, 22:12
Arne Persson

Vissa har troligen stått långt fran i kön när det delades ut hållbara leder.

Annars är de flesta problem nära nog alltid beroende på utförandet.

Ingen av mina kompisar som tränat på liknande sätt har tagit skada av det, trots årtionden av träning.

pezrulezhaakon
2012-06-10, 22:16
Arne Persson

Tur för dem.
Men det förminskar inte problemet som existerar nuförtiden.

Arne Persson
2012-06-10, 23:21
Arne Persson

Tur för dem.
Men det förminskar inte problemet som existerar nuförtiden.

Det är tråkigt att den mänskliga evolutionen tycks hastigt ha upphört för Homo sapiens sapiens efter 90-talet... och speciellt efter PT-hysterin och internets intåg... Då började tydligen diverse defekter på människokroppen plötsligt uppträda som omöjliggjorde utförande av flertalet klassiska övningar och tekniker utan mlm fatala följder...:)

pezrulezhaakon
2012-06-10, 23:23
Arne Persson

Jag kan ju med hedern i behåll säga att jag inte är styrd av nåt PT-nonsens :)

Den gamla skolan var av segt virke som minsann inte läckte ut om nåt gjorde ont. Och om de mot förmodan gjorde det så blev de besvarade med "du får träna hårdare" eller liknande....

Ett Orm
2012-06-10, 23:39
Arne Persson

Jag kan ju med hedern i behåll säga att jag inte är styrd av nåt PT-nonsens :)

Den gamla skolan var av segt virke som minsann inte läckte ut om nåt gjorde ont. Och om de mot förmodan gjorde det så blev de besvarade med "du får träna hårdare" eller liknande....

Exakt, eller att de som fick ont helt enkelt slutade träna...

Arne Persson
2012-06-11, 05:28
Exakt, eller att de som fick ont helt enkelt slutade träna...

Det måste kännas skönt idag att veta att man behöver inte längre "ta i" när man tränar... Dagens "kunskap" och "vetenskap" tycks ju styrka detta...

Anders The Peak
2012-06-11, 07:14
Det måste kännas skönt idag att veta att man behöver inte längre "ta i" när man tränar... Dagens "kunskap" och "vetenskap" tycks ju styrka detta...

Jag vet inte hur du får in alla fördomar och tolkningar i ditt huvud. Det låter lite Ehrlianskt över det... Du vet vet vem jag menar skitsnackets mästare...

Arne Persson
2012-06-11, 07:18
Hur ser din högsettare ut?

1*12, 1*8, 1*6, 1*3, 1*1, 1*1, 1*1, 1*1, 1*1, 1*1

Nu ska man lägga träningen på rätt nivå både volym och intensitet bör vara avpassad för indvíden för att ge optimala resultat.

Såhär min vän...:)

Ligg tricepsext. 101010-15 3 3 1-3 3 3 3 3 3 3 1-3 1-3

Ev droppset 1-3, 3, 6, 6, 6, 10, 10, 10

French press fri stång 10 8 8 6 4 333 1

Push down 3-5X 8-10
Superset med
French P. 3-5X 8-10

Arne Persson
2012-06-11, 07:20
Jag vet inte hur du får in alla fördomar och tolkningar i ditt huvud. Det låter lite Ehrlianskt över det... Du vet vet vem jag menar skitsnackets mästare...

Jaha, jag bara tolkar dom allmänna "trenderna" samt expertkommentarer från bl.a dig...;):)

Anders The Peak
2012-06-11, 08:10
Såhär min vän...:)

Ligg tricepsext. 101010-15 3 3 1-3 3 3 3 3 3 3 1-3 1-3

Ev droppset 1-3, 3, 6, 6, 6, 10, 10, 10

French press fri stång 10 8 8 6 4 333 1

Push down 3-5X 8-10
Superset med
French P. 3-5X 8-10

Tänk att jag klarar mig med ett par övningar för triceps:
French extension uppvärmning 1*30, arbetsset 3*6 60 kg
Pushdown 3*6-8 Fullt mag ca 70kg

Ett Orm
2012-06-11, 08:27
Det måste kännas skönt idag att veta att man behöver inte längre "ta i" när man tränar... Dagens "kunskap" och "vetenskap" tycks ju styrka detta...

Japp! Känns det inte lite trist att du har slitit hårt i många år helt i onödan?
Hade du bara kört enligt modern vetenskap så hade passen vartit som massage och du hade tom kunnat ta en glass efteråt...cofffee

Fredrik_S
2012-06-11, 09:43
Ingen av mina kompisar som tränat på liknande sätt har tagit skada av det, trots årtionden av träning.

Det är nog som sagt pga perfekt utförande. Tack vare dig som guide :)

Jag tror att de allra flesta som inte fått professionell guidning(räknar definitivt inte random PT som proffessionell) tyvärr tränar på ett hyfsat ogynnsamt sätt för deras leder och fästen och för att minimera skadorna sänks repetitionerna och seten istället för finslipning av tekniken så belastningen hamnar där den ska, som självklart är det som skulle gjorts i första hand.

krubkungen
2012-06-11, 10:53
Oftast uppträder inflammationen som en tennisarmbåge när man har överbelastat tricepsfästet.Tricepsextension brukar vara kraftigt provocerande.

Golfarmbåge då handlar det om underarmsmusklernas fästen som har tagit stryk.

Nja tricepsfästet är det inte. Tex ifall jag håller en kastrull som är fylld med mat i så gör det ont i underarmen.
Jo jag misstänker att bristande teknik/ hög belastning/ hög frekvens är orsaken.

krubkungen

Precis. Sidolyft är en klart starkare kandidat till ditt problem. Det gäller både hantelvarianten och kabelvarianten.
Sedan kan problemet visa sig i andra övningar utan att just den övningen behöver vara orsaken.

Så kan det mycket väl vara, eller en kombination av båda. Vad tror du om denna övning tills problemet har lagt sig? där håller man annorlunda jämfört med stången

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBInclineTricepsExt.html

Jag har själv sista året haft väldiga armbågsproblem, och som jag minns det var den första situation som det uppstod smärta just liggande tricepsextention. Det är för mig en stor sorg eftersom triceps var min favvomuskel att träna, och liggande tricepsextention min favoritövning för triceps....

Just nu är jag glad om jag överhuvudtaget kommer undan med nån form av press och rena tricepsövningar är bara att glömma.
-Mitt tips är att omedelbart ta det lugnt med allt vad armbågsextentionsövningar heter så du inte hamnar i pisset som jag. (nu verkar jag iofs ha en fallenhet för inflammationer och liknande och får ständigt ont i alla fästen, men ändå)

Jag ska noga bevaka tråden och se vad för tips som dyker upp ifall jag också kan hitta nåt matnyttigt då inget verkar råda bot på mitt problem :-S

Jösses vad fick det att gå så långt? Måste ha fått en redig inflammation i senan.

Det är nog som sagt pga perfekt utförande. Tack vare dig som guide :)

Jag tror att de allra flesta som inte fått professionell guidning(räknar definitivt inte random PT som proffessionell) tyvärr tränar på ett hyfsat ogynnsamt sätt för deras leder och fästen och för att minimera skadorna sänks repetitionerna och seten istället för finslipning av tekniken så belastningen hamnar där den ska, som självklart är det som skulle gjorts i första hand.

Ja jag har nog haft alldeles för hög belastning som har lett till bristande teknik eller bara dålig teknik från början. En annan orsak kan ju vara att jag har höjt frekvensen till 3-1-3splitt vilket gör att triceps får stryk 2ggr i veckan. Innan fick den bara en dag där jag tränade biceps/triceps.

Arne Persson
2012-06-11, 10:54
Tänk att jag klarar mig med ett par övningar för triceps:
French extension uppvärmning 1*30, arbetsset 3*6 60 kg
Pushdown 3*6-8 Fullt mag ca 70kg

Och jag värmer upp med 50kg/10 reps, 60kg/10 reps och 70kg/10-15 reps. Därefter börjar jag träna...

Push down i Cable cross eller?:)

Anders The Peak
2012-06-11, 11:19
Och jag värmer upp med 50kg/10 reps, 60kg/10 reps och 70kg/10-15 reps. Därefter börjar jag träna...

Push down i Cable cross eller?:)

Självklart i cablecrossen...

Arne Persson
2012-06-11, 12:07
Självklart i cablecrossen...

Då kan du halvera vikten pga av hjulet som sitter på viktmagasinet.;)

pezrulezhaakon
2012-06-11, 13:28
krubkungen

Ja, den kan funka. Men kör gärna excentriska underarmscurl. Handflatan mot golvet. Hjälp till i den koncentriska fasen med andra handen och bromsa vikten excentriskt ensamt med den problemsidan.

Arnoldski
2012-06-11, 14:03
Jösses vad fick det att gå så långt? Måste ha fått en redig inflammation i senan.



Jag vet inte faktiskt. Jag ska dock direkt säga att jag inte vet vilken den korrekta diagnosen är då jag inte varit hos läkare, men jag kan konstatera att oavsett hur mycket jag vilar kan ens den enklaste lilla armbågssträckning provocera fram smärta, även om den inte är så intensiv, men den skrämmer mig.

Jag tror som sagt jag har dassiga gener för jag får problem hela tiden, men jag har inga bra teorier. Jag är overkligt stel i en viss rörelse dock och kanske kan den spöka på något lurigt sätt...
Om jag ska försöka peka uppåt mot taket med armbågarna (och således har armbågarna böjda) får jag knappt upp dem i ögonhöjd... :-S (alltså framför kroppen, i det planet, tror att det blir en flexionsrörelse i axeln, fast med böjda armbågar -med uträtade armbågar blir det inte alls samma problem)
kanske har det lett till nån ogynsam sedbelastning under mnga år som försvagat den senan eller nåt (=kvasidiagnos från mig utan riktig grund, men en teori eftersom jag inte kommit på nåt bättre).

krubkungen
2012-06-11, 14:08
krubkungen

Ja, den kan funka. Men kör gärna excentriska underarmscurl. Handflatan mot golvet. Hjälp till i den koncentriska fasen med andra handen och bromsa vikten excentriskt ensamt med den problemsidan.

Har redan börjat :)

Anders The Peak
2012-06-11, 14:32
Då kan du halvera vikten pga av hjulet som sitter på viktmagasinet.;)
Nja jag kan säkerligen köra på samma vikter som du gör Arne utan att behöva skryta om det...

Arne Persson
2012-06-11, 15:36
Nja jag kan säkerligen köra på samma vikter som du gör Arne utan att behöva skryta om det...

Det hoppas jag verkligen att du kan...

Gober
2012-06-11, 15:43
Om man kanske får sticka in en fråga här i sandlådan. Vad är egentligen skillnaden på frenchpress och liggande tricep ext..? Jag har ovetande kallat liggande triceps extension för french press.

pezrulezhaakon
2012-06-11, 15:44
Gober

Frenchpress har för mig alltid varit tricepspress med en hantel bakom huvudet. Sittande eller stående.

Gober
2012-06-11, 15:47
Gober

Frenchpress har för mig alltid varit tricepspress med en hantel bakom huvudet. Sittande eller stående.

Jaha se där, det har jag kallat tricepsextension :D

pezrulezhaakon
2012-06-11, 15:48
Gober

Det är inte fel eftersom rörelsen är en tricepsextension :)

Men det blir lite som att beskriva ett fordon som "bil" och inte Volvo, Saab, eller så.....

ceejay
2012-06-11, 15:50
frenchpress har jag kallat allt där jag sitter/står med överarmarna ovanför huvudet och kört triceps med antingen cable, stång eller hantel