handdator

Visa fullständig version : Någon skillnad på dessa triceps extsions?


Gust87
2012-06-10, 00:26
Jag avskyr liggande triceps extension bakom huvudet med stång och även frenchpress så jag undrar om denna övning är ett lika bra alternativ?
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBLyingTriExt.html

pezrulezhaakon
2012-06-10, 00:31
Gust87

Jo, det är ett bra alternativ. Skillnaden är att du får lite mer stabiliseringsatbete för axeln.
Du kan även använda ett rep och köra i CC med trissan i bottenläget, samt ha ryggstödet i ca 45-50 graders uppåtlut.

ceejay
2012-06-10, 00:37
why u hate on extensions med stång?

Pungis
2012-06-10, 00:56
Den enda övning jag får ont av att köra (armbågarna). Vet inte om den är bra?

pezrulezhaakon
2012-06-10, 00:57
Pungis

Får du ont i armbågarna av övningen är inte ditt utförande så bra.

Pungis
2012-06-10, 00:59
Pungis

Får du ont i armbågarna av övningen är inte ditt utförande så bra.

Kan vara så. Har bara provat den som hastigast...
Å andra sidan vet jag inte vad man kan göra fel

svenbanan
2012-06-10, 01:09
Kan vara så. Har bara provat den som hastigast...
Å andra sidan vet jag inte vad man kan göra fel

Det behöver ju inte vara ett teknikfel direkt. Det kan ju vara så att du är stel någonstans vilket påverkar negativt

pezrulezhaakon
2012-06-10, 01:12
Pungis

Finns mycket man kan göra som kroppen inte tycker om i den övningen.

Arne Persson
2012-06-10, 06:20
Den enda övning jag får ont av att köra (armbågarna). Vet inte om den är bra?

Prova att dorsalflexera handlederna.
Problemet med att utföra övningen med handlar är att när man blir stark och hantlarna blir stora så blir övningen otymplig och begränsad i rörelsebanan.

Sheogorath
2012-06-10, 06:30
Pungis

Finns mycket man kan göra som kroppen inte tycker om i den övningen.

Ett av mina kanske viktigaste budskap till styrketränande patienter är att alla övningar inte passar alla kroppar, oavsett teknik. Exempelvis hade många axlar sannolikt mått bra av att ge fan i plan bänkpress i lågreps, vissa kommer må knas av dips, vissa armbågar av tricepsextensions med rakstång, finns förutsättningar för trånga förhållanden kring radialisnerven i Frohses arkad kanske man inte ska leka omvänd handledscurl osv.

Det finns i stort sett alltid alternativ till övningar för att "träffa" avsedd muskel och även om problem i många fall beror på teknik är det knappast så att alla övningar är lämpliga för alla.

Sheogorath
2012-06-10, 06:33
Jag avskyr liggande triceps extension bakom huvudet med stång och även frenchpress så jag undrar om denna övning är ett lika bra alternativ?
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBLyingTriExt.html

Har du prövat att köra liggande extensions alternativt french press med kraftigt vinklad Z-stång eller "Triceps-blaster" ("Hammer"-stång) istället för rak stång? Det kan göra hela skillnaden.

Med det sagt gillar jag din övning och har den som standard, dock från 45-graders bänk som "Pez" föreslog. Hantlar för min del, inte kabel:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBInclineTricepsExt.html

Degpekka
2012-06-10, 07:09
Tycker det är skönare att få mer rörelse i axelleden, även om man kör med hantlar eller stång. Med hantlar blir det lite annorlunda för då kan ha mer böjning i armbågsleden eftersom vikten inte måste runt huvet.

Gust87
2012-06-10, 11:15
why u hate on extensions med stång?

Gillar inte övningen helt enkelt, känns som att huvudet ska spricka när stången är bakom huvudet:p
Till Pez och Sheo, tack för råden, den övningen utförd på lutande bänk såg riktigt skön ut:)

312
2012-06-10, 11:22
Samma problem här, får ont i armbågarna av både tricepsextensions och pushdowns, hur jag än gör. Samma problem med övningen du länkade, tyvärr.

Degpekka
2012-06-10, 11:45
Samma problem här, får ont i armbågarna av både tricepsextensions och pushdowns, hur jag än gör. Samma problem med övningen du länkade, tyvärr.

Har du normal rörlighet i triceps? hur utåtvinklade är armarna när du kör?

pezrulezhaakon
2012-06-10, 14:07
Sheogorath

Japp, helt rätt att all träning inte passar alla. Men i de allra flesta fallen är det inte själva övningen som är fel utan utförandet och verktyget man använt. Därför så går det nästan alltid att justera övningen så man undviker problemen.

pezrulezhaakon
2012-06-10, 14:08
312

Om du har möjlighet att filma ditt utförande skulle det vara lättare att avgöra vad som inte stämmer.

pezrulezhaakon
2012-06-10, 14:10
Gust87

Vill huvudet "spricka" kan det bero på två vanliga orsaker. Det ena att ditt andningsmönster inte stämmer i övningen, och/eller att du omedvetet trycker huvutet bak i bänken för hårt.

Arne Persson
2012-06-10, 15:06
En underbar öfvning...! Mina handleder och armbågar är fortfarande i perfekt skick! Observera den klassiska Sitho-utrustningen.

En bild för + 30 år sedan.:em::D

312
2012-06-10, 15:19
312

Om du har möjlighet att filma ditt utförande skulle det vara lättare att avgöra vad som inte stämmer.

Kanske borde tillägga att jag bara kört tricepsextensions två gånger. Pushdownsmaskinens vajjer gick av, så fick byta övning. Fick till övningen lite bättre på sista seten, så det gjorde ont lite mer på nedre triceps. Vet inte om det var på just muskeln eller inte, men förmodligen. Får samma på biceps, det gör ont i muskeln att träna den.

Ska prova lite olika tekniker så bör det lösa sig själv, och värma upp ordentligt. :)

pezrulezhaakon
2012-06-10, 15:41
312

Hmm nedre triceps? Skulle då mer tro på en överbelastningskänning i triceps muskelsena eller bursan vid olecranon....

pezrulezhaakon
2012-06-10, 15:42
Arne Persson

Underbar retrobild!

Sån ställning använde man mycket i sin ungdom...

Arne Persson
2012-06-10, 15:55
Arne Persson

Underbar retrobild!

Sån ställning använde man mycket i sin ungdom...

Jo, Sitho var "Numero Uno" under 70- och början på 80-talet.:D