handdator

Visa fullständig version : Nässelutslag - byta pulver


J.L
2004-01-27, 22:25
Hallå!

Jag är ny här på forumet, och ganska ny i "gymvärlden" också, inte tränat speciellt länge. Men kul är det, och jag satsar på att få lite muskler :thumbup:

Nu är det så att jag får nässelutslag (röda prickar i armvecken + klåda lite här och var) när jag käkar mitt proteinpulver. :furious:
Pulvret är Twinlab Tripley Whey Fuel.
Det känns rätt tråkigt att inte kunna äta det eftersom jag verkligen behöver det, har ökat några kilo på några veckor och det är skitkul (vart omöjligt att gå upp i vikt tidigare).

Nu till frågan: Har någon annan upplevt liknande besvär av proteinpulver, och vad gjorde ni åt saken?

Tipsa gärna om något annat proteinpulver/kreatin som kanske funkar, alternativt något annat jag kan proppa i mej för att öka i vikt + bygga muskler.

Tack.

Pez
2004-01-27, 22:30
Originally posted by J.L
Hallå!

Jag är ny här på forumet, och ganska ny i "gymvärlden" också, inte tränat speciellt länge. Men kul är det, och jag satsar på att få lite muskler :thumbup:

Nu är det så att jag får nässelutslag (röda prickar i armvecken + klåda lite här och var) när jag käkar mitt proteinpulver. :furious:
Pulvret är Twinlab Tripley Whey Fuel.
Det känns rätt tråkigt att inte kunna äta det eftersom jag verkligen behöver det, har ökat några kilo på några veckor och det är skitkul (vart omöjligt att gå upp i vikt tidigare).

Nu till frågan: Har någon annan upplevt liknande besvär av proteinpulver, och vad gjorde ni åt saken?

Tipsa gärna om något annat proteinpulver/kreatin som kanske funkar, alternativt något annat jag kan proppa i mej för att öka i vikt + bygga muskler.

Tack.

Är du säker på att det är nässelutslag och inte kontaktallergi?
Tänkte på att det just i armvecken gnuggar tröjan ganska mycket mot huden.. har du bytt tvättmedel eller sköljmedel på sistone?

Har du testat att inte käka pulvret ett tag? Bytt pulver?

Nässelutslag kommer av olika anledningar..stress, mat, kontaktallergi.. väldigt många kan få det av fruktyoghurt pg av nåt ämne i bär...

Fick liknande själv...kliande på framförallt mage, insida lår och vader... då var det tvättmedlet min "känsliga" hud inte pallade så då fick jag byta till "Neutral"-tvättmedel och det funkar utmärkt.

Välkommen till Kolozzeum förresten! :thumbup:

/pez

J.L
2004-01-27, 23:01
Anledningen till att jag tror att det är proteinpulvret är för att det är det ända "nya" jag tillför kroppen. Det var när jag började äta det som jag fick prickarna.

Jag fick sådana prickar när jag var mindre och åt grejer jag inte tålde. Är lite överkänslig mot vissa saker.

Ätit pulvret i 3 veckor ungefär, och jag har haft prickarna helatiden under den perioden.

Jag slutade äta pulvret i förrgår, och nu är prickarna borta....
Allt pekar alltså på att det är proteinpulvret som är orsaken. :(


Alla råd är välkomna.

Pez
2004-01-27, 23:20
Originally posted by J.L
Anledningen till att jag tror att det är proteinpulvret är för att det är det ända "nya" jag tillför kroppen. Det var när jag började äta det som jag fick prickarna.

Jag fick sådana prickar när jag var mindre och åt grejer jag inte tålde. Är lite överkänslig mot vissa saker.

Ätit pulvret i 3 veckor ungefär, och jag har haft prickarna helatiden under den perioden.

Jag slutade äta pulvret i förrgår, och nu är prickarna borta....
Allt pekar alltså på att det är proteinpulvret som är orsaken. :(


Alla råd är välkomna.

Testa ett annat pulver, köp små förpackningar. Testa 1kg exell tex, en annan smak än den du kör nu företrädesvis.

Funkar inte det - testa naturellt proteinpulver.

Kan inte på rak arm komma på annat än att du får testa olika tillverkare och försöka hitta ett pulver som du kan äta. Med lite tur är det ju bara just Twinlabs TWF du inte klarar av.

Lycka till.

/pez

J.L
2004-01-28, 08:20
Tack för hjälpen Pez :thumbup:

Jo jag får hoppas att det är just twinlab twf som jag inte tål.
Men smaken är naturell, så det är inte nått extra tillsatsämne jag reagerar mot.
Tänker proteinpulver som proteinpulver, lär väl reagera mot allt. :(

Tips på någon hemmagjord proteindrink som man kan slänga ihop och trycka i sej? :eating:

Pez
2004-01-28, 09:17
Originally posted by J.L
Tack för hjälpen Pez :thumbup:

Jo jag får hoppas att det är just twinlab twf som jag inte tål.
Men smaken är naturell, så det är inte nått extra tillsatsämne jag reagerar mot.
Tänker proteinpulver som proteinpulver, lär väl reagera mot allt. :(

Tips på någon hemmagjord proteindrink som man kan slänga ihop och trycka i sej? :eating:

Kom att tänka på en sak.. det kan vara värt att testa isolat och speciellt hydrolysat för dig. TWF är mer eller mindre enbart koncentrat.

/pez

J.L
2004-01-28, 10:54
Nått tips på bra och billig isolat man kan testa?

Tomas W
2004-01-29, 10:57
Märker av exakt samma sak, men det kliar även på glutes o knävecken ibland. Men det är framför allt i armvecken jag har små röda prickar. Men jag ska till en specilaist om en månad, jag kan PM dig om vad det var grundande orsak för mig.

Var oxå överkänslig när jag var yngre.

J.L
2004-01-29, 15:26
Tack, all hjälp uppskattas. Det är jobbigt när man inte riktigt vet vad det beror på. :smash:

Jag vill gärna ha något tillskott, då det känns som en omöjlighet att äta sej större på enbart mat för min del.
Kan äta hur mkt som helst. :eating:
Är ändå en tunnis.

Pez
2004-01-30, 02:42
Originally posted by J.L
Nått tips på bra och billig isolat man kan testa?

Har kollat upp det där.. hydrolysat ska iallafall funka för mjölk och proteinallergiker..

Fairing har ett naturellt hydrolysat: Whey Hydro.
Bittert som fasikens men det ger ju hår på bröstet.. :D
Blandat med apelsinjuice smakar det väldigt bra.

/pez

J.L
2004-01-30, 09:25
Originally posted by Pez


Har kollat upp det där.. hydrolysat ska iallafall funka för mjölk och proteinallergiker..

Fairing har ett naturellt hydrolysat: Whey Hydro.
Bittert som fasikens men det ger ju hår på bröstet.. :D
Blandat med apelsinjuice smakar det väldigt bra.

/pez


Tack för hjälpen :cheers:

Är det bra om jag även vill lägga på mej några kilo?

Proteinpulver, kreatin, gainer... jag är lite vilse i alla olika grejer :em:

Garnax
2004-01-30, 14:13
Twinlab tycker vi nog alla att du kan lägga ner...

Säkert bra produkter och så men att ta runt 330-350kr+
för 1kg protein när t.ex exell säljer 1kg vassle protein här för 169kr\kg

Pez
2004-01-30, 15:06
Originally posted by J.L



Tack för hjälpen :cheers:

Är det bra om jag även vill lägga på mej några kilo?

Proteinpulver, kreatin, gainer... jag är lite vilse i alla olika grejer :em:

Väldigt snabbt upptag på hydrolysat, kanske inte optimalt som mellanmål men efter träning är det kanon, hydrolyserat vassle är i mina ögon det absolut bästa vasslet du kan ta efter träning, i kombination med snabba kolhydrater (maltodex, dextropur, godis osv). Du kommer garanterat vara nöjd med resultatet du får av det.

Det enda som är negativt skulle vara priset - det är ett av dom dyrare tillskotten - samma prisklass som Twinlab men många gånger bättre, du får helt enkelt det du betalar för i motsats till Twinlab.

/pez

J.L
2004-01-30, 17:12
Ok, det låter bra.
Det ända jag är orolig för nu är att jag ska få allergiprickar och utslag av t ex whey hydro också.

Blir ju ändå några hundralappar man lägger ut.
Men jag får helt enkelt testa och se.