handdator

Visa fullständig version : Elavtal som student - fast eller rörligt?


Kafka
2012-06-09, 17:53
Tjenamoss,

Jag står inför en flytt, och ska därför välja vilket sorts elabonnemang jag ska ha (Fortum är tydligen den enda leverantören...). Eftersom elen ingick i mitt förra hyresavtal så har jag aldrig behövt tänka på elpriser, men nu måste jag alltså börja göra det. Jag frågar därför er med mer erfarenhet vad som är det bästa alternativet - fast eller rörligt avtal - om ens främsta elkonsumtion är en dator som står på ca 14 timmar om dygnet, och i övrigt inte så mycket mer än det normala (ingen TV, men lampor på då och då, osv)?

Tack på förhand

K

Fredszky
2012-06-09, 18:33
eftersom du skriver att din främsta elkonsumtion är datorn antar jag att du inte står för uppvärmningen av lägenheten, skulle jag välja rörligt pris.

Olegh
2012-06-09, 19:17
Elleverantör kan du välja fritt, dock kommer du alltid behöva betala en viss nätavgift till nätägaren.

www.elskling.se

Ignatius72
2012-06-10, 07:21
Rörlig, att skilja på från tillsvidare (som är alla bolags dyraste variant), då det historiskt sett varit det billigaste. Det innebär också att man kan byta precis när man vill. Så jag skulle säga att det är tvärtom, har man hög konsumtion så är det bättre med rörligt. Vig låg så handlar det bara om några kr i skillnad nästan oavsett vad man väljer.

Kafka
2012-06-10, 21:16
@Fredszky: det stämmer; hyresvärden står för värmen.
@Olegh: ja, du har rätt. Fortum äger nätet; håller på att spana in elskling.

Hur många kWh per år tror ni det blir? Jag har googlat lite, och det verkar som att runt 3000 kWh är vad typ en normal två drar. Förutom en dator som står på mycket så tror jag att jag är rätt snål - brukar inte ha lampor på i onödan osv.

Fishtank
2012-06-10, 21:51
Jag körde då fast och längsta bindningstiden då avtalet automatiskt bryts då man flyttar.