handdator

Visa fullständig version : Kondition vs styrketräning


Galatico
2012-06-09, 17:00
Googlade och såg att, det är inte bra att köra kondition och styrketräning samma dag! Och varken dagen efter för det kan påverka musklerna..

Är det sant? För Då undrar jag hur ska man göra för att det inte ska påverka varandra eller bli sämre resultat

Jag styrketränar varannan dag
Och tar det lugnt på helgerna

Måndag
Bröst/triceps/ben
Tisdag- vilar
Onsdag
Axlar/biceps
Torsdag- vilar
Fredag
Rygg/mage/ben

Lördag/söndag vilar

begt
2012-06-09, 17:09
http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Separera konditionsträningen och styrketräningen så mycket det går, helst olika dagar. Måste du träna båda samma dag så kör styrketräning först.

andeem
2012-06-09, 17:09
Även om det inte är optimalt går det säkert bra med ett par konditionspass i veckan. För de allra flesta överväger fördelarna, skulle jag tro.

Galatico
2012-06-09, 17:25
http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Separera konditionsträningen och styrketräningen så mycket det går, helst olika dagar. Måste du träna båda samma dag så kör styrketräning först.

Tack för artikeln, ja, jag förstog det, men hur kan man separerade mer än att ta det efter styrketräningen, finns det fler alternativ?

Galatico
2012-06-09, 17:26
Även om det inte är optimalt går det säkert bra med ett par konditionspass i veckan. För de allra flesta överväger fördelarna, skulle jag tro.

Tack för dit svar! :)

begt
2012-06-09, 17:40
Tack för artikeln, ja, jag förstog det, men hur kan man separerade mer än att ta det efter styrketräningen, finns det fler alternativ?

Det är bättre att konditionsträna t.ex. 8 timmar efter styrketräningen jämfört med just efteråt.

Tolkia
2012-06-09, 17:46
Frågan du bör ställa dig först av allt är kanske om du är så "optimal" och styrketränar på en sådan nivå att detta är den faktor som begränsar dig mest. För väldigt många är det inte så, och man förlorar mer på att man måste krångla till det med träningen än vad man från början förlorade på att man överhuvudtaget konditionstränar.

begt
2012-06-09, 17:53
Frågan du bör ställa dig först av allt är kanske om du är så "optimal" och styrketränar på en sådan nivå att detta är den faktor som begränsar dig mest. För väldigt många är det inte så, och man förlorar mer på att man måste krångla till det med träningen än vad man från början förlorade på att man överhuvudtaget konditionstränar.

Håller med. De som är nybörjare inom styrketräning förlorar nog inte särskilt mycket på att styrketräna ganska nära inpå konditionstränigen.

Zizou
2012-06-09, 18:41
Frågan du bör ställa dig först av allt är kanske om du är så "optimal" och styrketränar på en sådan nivå att detta är den faktor som begränsar dig mest. För väldigt många är det inte så, och man förlorar mer på att man måste krångla till det med träningen än vad man från början förlorade på att man överhuvudtaget konditionstränar.

Håller med. De som är nybörjare inom styrketräning förlorar nog inte särskilt mycket på att styrketräna ganska nära inpå konditionstränigen.

Får hålla med där :)
Sen ser man ju även många som inleder alt. avslutar sina pass med konditionsträning, och även dom får ju bra styrkeökningar/resultat. Springer man däremot flera mil i veckan och ligger på en riktigt hög nivå konditionsträning, så kan jag tänka mig att styrkeresultaten blir mycket mer lidande.

Galatico
2012-06-09, 20:00
Tack så mycket för all svar :) då vet jag att jag göra båda...

feedhurley
2012-06-09, 20:22
Separera konditionsträningen och styrketräningen så mycket det går, helst olika dagar. Måste du träna båda samma dag så kör styrketräning först.

Vet att Nicklas Lidström har under en större del av sin karriär kört styrketräning direkt efter sina matcher och matcherna får väl anses vara den tid som han tar ut sig som mest konditionsmässigt under säsongen. Det verkar ha gått bra för honom och tror han har haft en och annan vettig tränare i sin 20(21?) åriga tid i Detroit.

svenbanan
2012-06-09, 22:12
Vet att Nicklas Lidström har under en större del av sin karriär kört styrketräning direkt efter sina matcher och matcherna får väl anses vara den tid som han tar ut sig som mest konditionsmässigt under säsongen. Det verkar ha gått bra för honom och tror han har haft en och annan vettig tränare i sin 20(21?) åriga tid i Detroit.

Fast en hockeymatch är inte särskilt likt det som vanligen kallas konditionsträning. 60s aktivitet följt av 3-4min vila eller vad kan det handla om? Om man skulle översätta det till löpning skulle det väl handla om en handfull rusher i maxfart i varierande längd från 10m till 100m med kort vila. Sedan längre vila. Repetera detta i en timmes tid.

Inte direkt samma sak som att ligga och pressa på landsväg i 90min strax under tröskelfart...

z_bumbi
2012-06-10, 10:44
Vet att Nicklas Lidström har under en större del av sin karriär kört styrketräning direkt efter sina matcher och matcherna får väl anses vara den tid som han tar ut sig som mest konditionsmässigt under säsongen. Det verkar ha gått bra för honom och tror han har haft en och annan vettig tränare i sin 20(21?) åriga tid i Detroit.

Att träna efter match är mer för att behålla den styrka spelaren har byggt upp under försäsongen eller i hans fall den som han har byggt upp under +30 års träning. Tränar man regelbundet och mycket under lång tid så ger det resultat men om man vill ha liknande resultat på någon enskild av egenskaperna som en hockeyspelare har så finns det snabbare sätt. Det gäller kondition, styrka och, gissar jag, även rörlighet.

add3
2012-06-10, 11:10
Konditionsträning + styrketräning har i senare studier visat att sambandet inte nödvändigtvis påverkar muskelnedbrytningen nämnvärt. Under samma dag har det dock visat sig mer negativt påverkande. Jag skulle föreslå vila mellan passen, samt mycket mat (kolhydrater) för att fylla på lagren och inte bryta ned muskler för energi.

begt
2012-06-10, 11:34
Att träna efter match är mer för att behålla den styrka spelaren har byggt upp under försäsongen eller i hans fall den som han har byggt upp under +30 års träning. Tränar man regelbundet och mycket under lång tid så ger det resultat men om man vill ha liknande resultat på någon enskild av egenskaperna som en hockeyspelare har så finns det snabbare sätt. Det gäller kondition, styrka och, gissar jag, även rörlighet.

Japp.

Skidåkarna har samma typ av upplägg. De norska landslagsåkarna har en grundträningsperiod i början av säsongen med mycket styrketräning på olympiatoppen. Sedan styrketränar de mindre under resten av året och mest för att behålla det de har byggt upp.

Eddie Vedder
2012-06-10, 14:13
Konditionsträning + styrketräning har i senare studier visat att sambandet inte nödvändigtvis påverkar muskelnedbrytningen nämnvärt. Under samma dag har det dock visat sig mer negativt påverkande. Jag skulle föreslå vila mellan passen, samt mycket mat (kolhydrater) för att fylla på lagren och inte bryta ned muskler för energi.

Fast muskelnedbrytningen har det aldrig handlat om i det här fallet. Utan sämre uppbyggnad.