handdator

Visa fullständig version : Negativa hälsoeffekter av överdriven mängd konditionsträning


King Grub
2012-06-09, 12:17
A routine of regular exercise is highly effective for prevention and treatment of many common chronic diseases and improves cardiovascular (CV) health and longevity. However, long-term excessive endurance exercise may induce pathologic structural remodeling of the heart and large arteries. Emerging data suggest that chronic training for and competing in extreme endurance events such as marathons, ultramarathons, ironman distance triathlons, and very long distance bicycle races, can cause transient acute volume overload of the atria and right ventricle, with transient reductions in right ventricular ejection fraction and elevations of cardiac biomarkers, all of which return to normal within 1 week. Over months to years of repetitive injury, this process, in some individuals, may lead to patchy myocardial fibrosis, particularly in the atria, interventricular septum, and right ventricle, creating a substrate for atrial and ventricular arrhythmias. Additionally, long-term excessive sustained exercise may be associated with coronary artery calcification, diastolic dysfunction, and large-artery wall stiffening. However, this concept is still hypothetical and there is some inconsistency in the reported findings. Furthermore, lifelong vigorous exercisers generally have low mortality rates and excellent functional capacity. Notwithstanding, the hypothesis that long-term excessive endurance exercise may induce adverse CV remodeling warrants further investigation to identify at-risk individuals and formulate physical fitness regimens for conferring optimal CV health and longevity.

Mayo Clin Proc. 2012 Jun;87(6):587-95. Potential adverse cardiovascular effects from excessive endurance exercise.

svenbanan
2012-06-09, 14:41
Har du läst hela?

Var allt bara ett teoretiskt resonemang kring att de tror att överdriven långvarig kondidtionsträning kan leda till de där negativa effekterna? Eller fanns det faktiska data som pekade på att folk som ägnat sig åt ultramaraton i 20 års tid faktiskt hade högre frekvens av de negativa effekterna?

Intressant hur som helst.

1684_
2012-06-09, 16:18
går de inte å översätta? Min engelska e kass, denna vore intressant för mig....

King Grub
2012-06-09, 16:21
Har du läst hela?

Var allt bara ett teoretiskt resonemang kring att de tror att överdriven långvarig kondidtionsträning kan leda till de där negativa effekterna? Eller fanns det faktiska data som pekade på att folk som ägnat sig åt ultramaraton i 20 års tid faktiskt hade högre frekvens av de negativa effekterna?

Intressant hur som helst.

jp_zviTtIQk

http://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196%2812%2900473-9/fulltext

Rikard Jansson
2012-06-09, 16:27
King Grub, Morty, Poxe, killen som springer på stranden i sin avatarbild och har sub10 ironman som journalnamn som jag glömt bort vad han heter, etc, hur reagerar ni till en sån här studie?

Sniggel
2012-06-09, 16:31
Verkar ju inte vara någon större risk (om det nu ens är klarlagt, stod att det var fortfarande hypotehtical) av att träna extremt mycket konditionsträning. Att träna mycket eller enbart lagom och det känns som att riskerna inte längre finns. Enda undantagen är väl om man har genetiska defekter (som man kanske inte känner till).

pezrulezhaakon
2012-06-09, 16:31
1684_

Kort och gott:
För mycket konditionsträning sliter på kroppen :)

Liten sammanfattning:
Risk för negativa förändringar på hjärta och artärer. Närmare bestämt på höger kammare och höger förmak i hjärtat pga för hög blodvolym. Även muskulära problem i hjärtat

Det pekades på att det är reversibla problem inom 1 vecka. Men längre tids skadepåverkan riskerar troligen problem i det diastoliska trycket, arrytmier, samt att den stora artärens vägg förhårdnades.

Dock är detta ändå hypotetiskt, då det inte är tillräckligt konsekvent.

Poxeman
2012-06-09, 16:32
Jag tänker att det inte är det minsta oväntat att hård belastning av kroppen under lång tid KAN ha negativa effekter.
Men däremot är jag övertygad om att de positiva effekterna är så mycket större att det är menlöst att ens fundera på sånt här.

Sniggel
2012-06-09, 16:44
Maximalt vältränad är inte = maximal hälsa. Men ofta är det = mycket bra hälsa. Vilket är gott nog. Ungefär som Poxeman sa.

Det bästa för hälsa när det gäller träning är att träna lagom.
Något sånt här skulle jag tro är:
Hårt - 1-2 korta pass per vecka (kondition och/eller styrka. Styrkepassen kan vara längre eftersom vilomoment förlänger träningstiden)
Medel och måttlig ansträngning -> 2-5 pass i veckan (kondition)
"Fotsteg" - 15 000 om dagen. Ifall det inte uppnås via träningen eller jobbet (varje steg kan räknas dubbelt om det är fysiskt ansträngande typ) kan man promenera de steg som saknas.
Styrketräning - 1-2 pass per vecka
Rörlighetsträning - regelbundet, kan ingå i någon utav de träningsformer man väljer att utöva. Annars är någon typ av dans eller yoga bra exempel.
Undvika att sitta länge - varje dag.

Nu kanske det där anses som mycket träning av vissa. Men det är inte speciellt tuff träning utan det är bara regelbunden och varierad aktivitet med inslag av fysiska utmaningar.

Slartibartfast
2012-06-09, 17:41
Hur skulle ni se att ett recept för "optimal hälsa" skulle se ut? Hur mycket kondition och styrka?

King Grub
2012-06-09, 18:04
Hur skulle ni se att ett recept för "optimal hälsa" skulle se ut? Hur mycket kondition och styrka?

Senaste uppdaterade amerikanska rekommendationerna sammanfattade:

For additional and more extensive health benefits, adults should increase their aerobic physical activity to 300 minutes (5 hours) a week of moderate-intensity, or 150 minutes a week of vigorous-intensity aerobic physical activity, or an equivalent combination of moderate- and vigorous-intensity activity. Additional health benefits are gained by engaging in physical activity beyond this amount.

Adults should also do muscle-strengthening activities that are moderate or high intensity and involve all major muscle groups on 2 or more days a week, as these activities provide additional health benefits.

http://www.health.gov/paguidelines/guidelines/chapter4.aspx

Ungefär så kanske.

Everest
2012-06-11, 17:52
King Grub, Morty, Poxe, killen som springer på stranden i sin avatarbild och har sub10 ironman som journalnamn som jag glömt bort vad han heter, etc, hur reagerar ni till en sån här studie?

Live fast die young!;)

Att hålla på med uthållighetsgrejer är definitivt så pass givande för mig att det överväger eventuella hälsoaspekter. Ultramaraton-nissar är nog dessutom rätt underrespresenterade vad det gäller rökning, sprit osv så de kanske går jämt ut...

Rikard Jansson
2012-06-11, 18:04
Live fast die young!;)

Att hålla på med uthållighetsgrejer är definitivt så pass givande för mig att det överväger eventuella hälsoaspekter. Ultramaraton-nissar är nog dessutom rätt underrespresenterade vad det gäller rökning, sprit osv så de kanske går jämt ut...

Everest var det ja ^^

z_bumbi
2012-06-11, 18:11
Maximalt vältränad är inte = maximal hälsa. Men ofta är det = mycket bra hälsa. Vilket är gott nog. Ungefär som Poxeman sa.

Det bästa för hälsa när det gäller träning är att träna lagom.
Något sånt här skulle jag tro är:
Hårt - 1-2 korta pass per vecka (kondition och/eller styrka. Styrkepassen kan vara längre eftersom vilomoment förlänger träningstiden)
Medel och måttlig ansträngning -> 2-5 pass i veckan (kondition)
"Fotsteg" - 15 000 om dagen. Ifall det inte uppnås via träningen eller jobbet (varje steg kan räknas dubbelt om det är fysiskt ansträngande typ) kan man promenera de steg som saknas.
Styrketräning - 1-2 pass per vecka
Rörlighetsträning - regelbundet, kan ingå i någon utav de träningsformer man väljer att utöva. Annars är någon typ av dans eller yoga bra exempel.
Undvika att sitta länge - varje dag.

Nu kanske det där anses som mycket träning av vissa. Men det är inte speciellt tuff träning utan det är bara regelbunden och varierad aktivitet med inslag av fysiska utmaningar.

Styrketräningen bör nog inte beskrivas som hård, direkt hårt behöver få träna för att öka till eller behålla styrkan som räknas som hälsosam. Med tiden blir folk i alla fall ganska så starka.
Däremot så bör man nog satsa på att blanda om ganska rejält bland övningarna än vad som är normalt och variera repsen en del. T ex låga reps i början och sedan avsluta med högre reps. Låga för styrka och volym, höga reps för volym, muskeluthållighet och insulinkänslighet. Balansmoment (inte bara för balansen men ska man ändå träna så varför inte få in det?), enbens- och enarms, basövningar, isolation osv så kroppen tränar så allsidigt som möjligt.
Hård styrketräning kan vara motiverat om någon inte alls tränat och det börjar bli lite bråttom att komma i form (t ex Eva 78 år som kanske kan klara sig själv om hon blir starkare) men då endast för att nå ett uppsatt mål. Sen fasar man ut den delen då skaderisken trots allt är aningen högre (ffa för äldre).
Sen ska man inte glömma att det som ger bäst resultat för benhälsan är hoppande rörelser dvs där man får en hög impulsbelastning så vilken typ av konditionsträning har också betydelse, att bara cykla är t ex ingen höjdare (även om det självklart är bättre än att vara inaktiv) men kombinerar man det med att springa, spela basket, volleyboll etc så blir det bra.

15000 steg är högt men fullt rimligt under de förhållanden som du räknar upp och jag kan också tänka mig att sätta en min gräns i förhållande till den andra träningen som du beskriver. Jag måste däremot räkna lite på det för att se vad som blir rimligt men säg att man alltid går 70000 steg och sedan antingen tränar något annat eller går ytterligare 7000 steg så borde det bli ganska bra. Det kanske innebär att man hamnar lägre än motsvarande 15000 steg vissa dagar men annan träning innehåller andra komponenter som inte direkt kan översättas till steg.

Silencer
2012-06-11, 18:20
Lite anekdotiskt vill jag hävda att de friskaste åldringar jag träffat är de som åkt skidor hela livet. Ibland blir jag rädd över hur friska och pigga de är trots att de är 85.

Everest
2012-06-11, 18:29
Lite anekdotiskt vill jag hävda att de friskaste åldringar jag träffat är de som åkt skidor hela livet. Ibland blir jag rädd över hur friska och pigga de är trots att de är 85.

Bengt Eriksson, 59 vasalopp i rad....:hbang:

Doctor Snuggles
2012-06-11, 18:54
Undrar hur ultramaratonstammen Tahumaras har så (påstått) långa och hälsosamma liv isf. Genetisk adaption?
EDIT: lol, my bad, man ska inte lita på folk som gör reklam för sina böcker, och kolla upp fakta själv.
Tydligen lever de runt 50 år bara. Beror nog säkert på lite andra faktorer också, förstås.

filmjölk
2012-06-11, 19:39
Lite anekdotiskt vill jag tillägga att de friskaste "åldringarna", som inte röker, inte dricker, inte använder mediciner, äter nyttigt, har god hygien och motionerar samt så gott som aldrig haft en sjukdag ifrån jobbet dör vid 57.

Motsatsen till det blir 97. True story. Stort alkoholintag, dåliga hälsa med flera sjukdomar, tobak, fetma, dålig kost och inaktivitet kan addera 40 år till din totala livslängd

Inge Enveten
2012-06-11, 20:06
Lite anekdotiskt vill jag tillägga att de friskaste "åldringarna", som inte röker, inte dricker, inte använder mediciner, äter nyttigt, har god hygien och motionerar samt så gott som aldrig haft en sjukdag ifrån jobbet dör vid 57.

Motsatsen till det blir 97. True story. Stort alkoholintag, dåliga hälsa med flera sjukdomar, tobak, fetma, dålig kost och inaktivitet kan addera 40 år till din totala livslängd

Not sure if srs? Vad tror du det beror på i så fall då?

Morty
2012-06-11, 20:27
Live fast die young!;)

Att hålla på med uthållighetsgrejer är definitivt så pass givande för mig att det överväger eventuella hälsoaspekter. Ultramaraton-nissar är nog dessutom rätt underrespresenterade vad det gäller rökning, sprit osv så de kanske går jämt ut...

Word, träning är livet.

Jag tror dessutom inte att jag ligger i risken för negativa hälsoeffekter med runt 7-10h per vecka konditionsträning och ytterligare 3-4 styrketräning. Det är mycket träning, sure, men inget jämfört med proffs som tränar 2-3 gånger mer.

filmjölk
2012-06-11, 20:40
Not sure if srs? Vad tror du det beror på i så fall då?

Jag tror det beror på att trots vad alla andra säger, så är hälsa eller frånvaro av hälsa inte en speciellt viktig faktor i hur länge man lever. Jag har jobbat på diverse instutitioner, och många av de jag sett som blir riktigt gamla är inte friska pigga hälsosamma människor. Friskusar dör vid första hjärtkänning i bastun efter joggingrundan något år efter pension eller innan.

Jag tror stenhårt på fetma, rökning (gärna med KOL), livslångt medicinerande, mycket alkohol, oförmögenhet att arbeta och psykisk ohälsa, samt vara instutionaliserad för att uppleva sin 95-års dag. Gärna åka direkt ifrån fosterhemsplaceringen till psyket till äldrevården utan att passera "livet" emellan.

Doctor Snuggles
2012-06-11, 20:43
Känns som du har ett bra stickprov där, filmjölk.

filmjölk
2012-06-11, 21:04
Känns som du har ett bra stickprov där, filmjölk.

Faktiskt mer än ett:)

Doctor Snuggles
2012-06-11, 21:15
Faktiskt mer än ett:)

Jag tror inte du förstår hur man använder ordet "stickprov" (sample, sample size) inom statistik.

Höjapulsen
2012-06-12, 00:53
Tycker inte att ni ska dra för stora växlar och dra in personliga erfarenheter. Arne 87 eller Anja 54 varken bekräftar eller dementerar någonting.

Lagom verkar vara bäst även vid träning. Om man vill maximera livslängden.

Eddie Vedder
2012-06-12, 07:31
Det är svårt att helt separera faktorn "mycket träning" med faktorn "extrem person" och de sistnämnda tenderar nog att leva kortare på grund av att det är ett allmänt slitage på kroppen som inte enbart kommer från träning. Högpresterande människor med stora krav på sig själva, ångest, inget social liv etc.

Ta nu inte detta som anklagelser någon! Men i en stor grupp av extremidrottare hittar vi nog många med de hör egenskaperna tror jag. Lite av samma anledning som absolutister lever kortare kanske. Inte brist på den livsviktiga alkoholen utan en fråga om hur absolutister som grupp kanske i högre grad lever jämfört med gruppen som tar ett glas vin då och då.

svenbanan
2012-06-12, 10:00
jp_zviTtIQk

http://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196%2812%2900473-9/fulltext

Intressant.

Mats J
2012-06-12, 10:16
Jag tror det beror på att trots vad alla andra säger, så är hälsa eller frånvaro av hälsa inte en speciellt viktig faktor i hur länge man lever. Jag har jobbat på diverse instutitioner, och många av de jag sett som blir riktigt gamla är inte friska pigga hälsosamma människor. Friskusar dör vid första hjärtkänning i bastun efter joggingrundan något år efter pension eller innan.

Jag tror stenhårt på fetma, rökning (gärna med KOL), livslångt medicinerande, mycket alkohol, oförmögenhet att arbeta och psykisk ohälsa, samt vara instutionaliserad för att uppleva sin 95-års dag. Gärna åka direkt ifrån fosterhemsplaceringen till psyket till äldrevården utan att passera "livet" emellan.

Skulle gissa att det gemensamma för dessa personer är att de skiter i det mesta. Personer som sköter sin hälsa tror jag också är personer som oftare är måna om andra saker i livet, bra jobb, familj, barn och även bryr sig om andra saker som miljö, andra människor etc. Vilket ger extremt mycket mer stress än att inte bry sig om nått.

Guddi
2012-06-12, 10:47
Jag tror det beror på att trots vad alla andra säger, så är hälsa eller frånvaro av hälsa inte en speciellt viktig faktor i hur länge man lever. Jag har jobbat på diverse instutitioner, och många av de jag sett som blir riktigt gamla är inte friska pigga hälsosamma människor. Friskusar dör vid första hjärtkänning i bastun efter joggingrundan något år efter pension eller innan.

Jag tror stenhårt på fetma, rökning (gärna med KOL), livslångt medicinerande, mycket alkohol, oförmögenhet att arbeta och psykisk ohälsa, samt vara instutionaliserad för att uppleva sin 95-års dag. Gärna åka direkt ifrån fosterhemsplaceringen till psyket till äldrevården utan att passera "livet" emellan.De som är på "instutitioner" är där av en anledning. Samtidigt som du ser många 80-90 åringar som levt ett väldigt hårt liv där så finns det fler lika gamla som bor hemma och i princip klarar sig helt själva.

Det finns massor av forskning som visat att de som är aktiva och lever hälsosamt oftast lever längre. De är ingen garanti men man förbättrar oddsen.

Macroman
2012-06-12, 13:40
Jag tror det beror på att trots vad alla andra säger, så är hälsa eller frånvaro av hälsa inte en speciellt viktig faktor i hur länge man lever. Jag har jobbat på diverse instutitioner, och många av de jag sett som blir riktigt gamla är inte friska pigga hälsosamma människor. Friskusar dör vid första hjärtkänning i bastun efter joggingrundan något år efter pension eller innan.

Jag tror stenhårt på fetma, rökning (gärna med KOL), livslångt medicinerande, mycket alkohol, oförmögenhet att arbeta och psykisk ohälsa, samt vara instutionaliserad för att uppleva sin 95-års dag. Gärna åka direkt ifrån fosterhemsplaceringen till psyket till äldrevården utan att passera "livet" emellan.

Helt ointressant rent statistiskt med dina personliga erfarenheter. Stämmer garanterat inte på ett stort urval dessutom.

filmjölk
2012-06-12, 13:55
Det finns massor av forskning som visat att de som är aktiva och lever hälsosamt oftast lever längre. De är ingen garanti men man förbättrar oddsen.

Jag är fullt medveten om det. Men efter vad jag personligen sett så stämmer det inte, utan förhåller sig alldeles för ofta tvärtom. Andra faktorer som jag också tror spelar in baserat på personlig erfarenhet, som ger ett långt liv är barnlöshet, få sociala kontakter, ingen närvarande familj eller släkt, egocentrisk personlighet, extrem lathet/bekvämlighet, låg utbildning och väldigt liten arbetslivserfarenhet.

Doctor Snuggles
2012-06-12, 15:27
Selection-bias galore, återigen.
I alla de ovanstående fallen så handlar det snarare om gener.
Finns exempel på "centenarians" som levt på en stadig diet av varmkorv, läsk och cigaretter.
Finns däremot betydligt fler exempel på det motsatta + lite extra.
Det enda man egentligen kan säga är att man bör bo i vissa regioner av världen, och anamma deras sedvänjor och matkultur.