handdator

Visa fullständig version : Kroniska ledsjukdomar


Murderslayer
2012-06-08, 14:03
Hejhopp allihopa!
Jag undrar om det är några därute med allmänna ledsjukdomar och hur detta påverkar eran träning?
Psoriasis artrit är någonting som innebär att man får psoriasis på leder och muskelfästen. Detta gör alltså att jag får inflammationer på muskelfästen vid ansträngning och ledvärk.
Har en tidigare skada i höger axel som spökar också, och detta förvärrar även "förvärrningen" av "infestion" av sjukdomen.

Jag är sjukt begränsat i ländryggen som jag har konstant värk i, och måste bära bälte i all form av styrketräning. Mitt grepp är begränsat på grund av förvridna fingrar dessutom. Armbågarna är förvridna med, eller ja, jag kan inte "låsa ut dom" helt och hållet (föreställ er att ni sträcker ut armbågen allt ni kan, och att ni får stopp en bra bit från utlåsning).

Jag personligen får träna på detta sätt för att minimera mina smärtor.

Bröst / axlar / triceps:

Bänkpress med SL-utförande. Bänk fungerar tämligen bra, och min form är dessutom riktigt bra. Men klarar dock bara av en övning, så antingen är det bänk eller hantelpress jag utför på ett pass.
Smalbänk.
Drag till hakan.
Pushdowns.
Slutligen hantel-lyft åt sidan, låg vikt och under stor smärta, därav lägger jag övningen sist.

Kombination ben / rygg.
Djup atg-böj. Väldigt god form, djup atg för att minimera stress på knän. Sen klarar jag inte av mer benövningar.
Marklyft utesluten.
Roddar av alla slag, med utförande så jag har så lite påfrestning på ländryggen.
Chins, pullups och latsdrag utesluten för smärta i axlar.
Biceps.
Ländryggen börjar göra ont i slutet av passet, men jag tar det.

Över mina sju år har jag landat på detta, och känner mig komfortabel i det, och har minimerat min smärta avsevärt.

Så nu undrar jag, finns det fler där ute med liknande problem? Och hur har ni lagt upp er träning för att minimera era problem.

Blev en liten wall of text, men förhoppningsvis genomlider ni det. :)

Hejhopp! ^^