handdator

Visa fullständig version : Löparknä, fråga om stretch & smärta


Purren
2012-06-08, 13:03
Självdiagnoserat att jag har löparknä. Beskrivningarna jag läst på nätet stämmer bra överens med hur jag upplever det samt hur det uppkommit.

Har ett par frågor;

Ofta beskriver man smärtan som att den är på "utsidan av knät". Menar man att den är utsidan av knät som i "utsidan av benet"? Min smärta är på utsidan av knät, men på sidan som är närmst andra knät (dvs på innersidan av benet).

Min andra fråga är; försöker göra denna stretchövning som jag hört ska vara bra för att fixa löparknä.

http://www.exrx.net/Stretches/HipAbductors/StandingIliotibial.html

Är lite osäker på VAR det ska kännas. Just nu känner jag det på utsidan av sätesmuskeln, ungefär i anslutning till höften. Lite mer mot baksidan än framsidan av kroppen. Kan någon beskriva var stretchen ska kännas, eller ännu hellre, visa någon bra bild?

När jag gör stretchövningen ser jag definitivt inte lika graciös ut som killen ovan, utan jag får böja mig betydligt mer innan jag känner av det i ovanstående punkt.

Lite tips uppskattas! Har försökt att googla och kolla på YouTube-videor, men känns som att dom flesta källorna upprepar samma information.

Rickard
2012-06-08, 13:10
Du känner alltså smärta på insidan av knät. Alltså inte löparknä.

Stretchen kommer kännas i gluteus-området. För det är där som den stretchar. Lycka till att stretcha en av kroppens grövsta senor.

Purren
2012-06-08, 13:20
Du känner alltså smärta på insidan av knät. Alltså inte löparknä.

Någon idé om vad det kan vara?

Nog bäst att kontakta en naprapat.

Hur hittar man en duktig i Stockholmsområdet?

Nadreas
2012-06-08, 15:08
Din beskrivning är väldigt otydlig. Men jag tycker du skall söka dig till en sjukgymnast med kunskaper i Mulligan (en behandlingsmetod) och OMT. Det brukar stå på deras hemsida. Det är billigare och minst lika duktiga som naprapaterna.

Purren
2012-06-11, 20:10
Här kommer en bild på var smärtan sticker till. Mot insidan av benet, på övre sidan av knät.

Någon som har någon idé om vad det kan vara eller hur man kan förebygga det?

http://i47.tinypic.com/15cipnd.jpg

Nadreas
2012-06-11, 20:38
vanligt med smärta är pga utåtroterade underben och svaga utåtrotatorer i höften. Behövs oftast lite hjälp med träning av specifika muskler så sök dig till en duktig idrottssjukgymnast som har kunskaper i mulligan då de är duktiga på just utåtroterade underben. De kan du hitta på bland annat täby rehab.

pezrulezhaakon
2012-06-11, 22:08
Purren

Du har ett problem med vastus medialis. Det påverkar knäskålen och dess rörelse på lårbenet.
Det kan bero på att den muskeln inte aktiveras tillräckligt mycket, att den är för svag, eller så kan problemet bero på att du pronerar med fötterna för mycket.

Kör du knäböj och inte förhindrar att knäna faller inåt mitten så kan liknande problem uppstå.

Dessa problem avhjälps oftast med rörelseträning, styrketräning, triggerpunktsbehandling och stretch.

daloatf
2012-06-11, 22:29
Testa att stretcha framsida lår och kör excentriska enbensböj med 25 grader vinklad fot neråt. Fötterna ska ha en rak vinkel. Jag har hopparknä och har lite problem i det området med. Har hört att det ska hjälpa för detta med.