handdator

Visa fullständig version : Hur noga är det att tänka på Tempo, Rom osv när man tränar?


wcanka
2012-06-08, 10:47
Läste lite på träninslära.se och kom in på några artiklar om hypertofi:
http://traningslara.se/hypertrofi/

Bör man lägga upp sitt träningsschema med hjälp av artiklarna?
hur stor inverkan har detta på muskeluppbyggandet?

Tar mitt benpass som exempel, bör jag tänka på nått speciellt i dessa övningar för maximal muskeltillväxt, eller är det mer för de som tränat länge?

Benspark 3x12
Benpress 4x10,8,8,6 - Lätt, tyngre, max
Bencurl 3x8
Hyperextansions med rak rygg och blicken framåt 3x12
Stående vadpress 3xFail (endast 15s vila mellan set)

mvH

mikaelj
2012-06-08, 10:49
Tar mitt benpass som exempel, bör jag tänka på nått speciellt i dessa övningar för maximal muskeltillväxt

Nej.

wcanka
2012-06-08, 10:52
Nej.

Okej, så jag kommer växa genom att bara lyfta vikter?

Kan ju själv klart tänka på att köra strikt å långsamt i den negativa fasen om det ger nått mer :)

Pepz
2012-06-08, 10:54
tänk på att ta i

Pretorian
2012-06-08, 10:56
Tänk på att hålla dig till ett schema och inte ändra så mycket. Sen är det bara att lyfta så kontrollerat så du inte skadar dig.

wcanka
2012-06-08, 10:57
Tack för snabba svar :)
Vart lite nojjig när jag läste artiklarna.

Men jag kommer få resultat även fast jag kör lite tyngre men kanske lite snabbare repetitioner? :)


Det är ger alltså resultat bara jag lyfter tungt?

ceejay
2012-06-08, 11:00
tunga vikter och lyft så fort du kan=results

rooz
2012-06-08, 11:01
Jag tror du kommer öka som fan när du sluta tänka.

wcanka
2012-06-08, 11:02
tunga vikter och lyft så fort du kan=results

Gäller även mer isolerande övningar?

Såhär tränar jag just nu.

Kontrollerad excentrisk & explosiv koncentrisk :)

tror jag placerade orden rätt nu :D

wcanka
2012-06-08, 11:03
Jag tror du kommer öka som fan när du sluta tänka.

jag vet att jag nojjar för mycket, men varje gång jag läser något så som nu, så tror jag att det är ett måste... :(

yEk
2012-06-08, 11:04
Lyft, ät, sov.

Määng
2012-06-08, 11:06
jag vet att jag nojjar för mycket, men varje gång jag läser något så som nu, så tror jag att det är ett måste... :(

Då gör du nog dig själv en tjänst om du slutar läsa ett tag och tränar istället.

stromming
2012-06-08, 11:09
Då gör du nog dig själv en tjänst om du slutar läsa ett tag och tränar istället.

Detta. Verkar ju som att din träning går framåt än så länge. Fortsätt så tills den inte gör det längre.

Pretorian
2012-06-08, 11:27
Ta en paus från forumet ett år och kom tillbaka större och starkare än någonsin.

wcanka
2012-06-08, 11:33
Ta en paus från forumet ett år och kom tillbaka större och starkare än någonsin.

haha jo precis, fast vad skulle jag då göra på dagarna ;)

Men då kör jag som jag gör nu.

nu ska jag till gymmet, hej!

Fredriiik
2012-06-08, 11:42
Gäller även mer isolerande övningar?

Såhär tränar jag just nu.

Kontrollerad excentrisk & explosiv koncentrisk :)

tror jag placerade orden rätt nu :D

fortsätt med det

r1kkie
2012-06-08, 13:25
haha jo precis, fast vad skulle jag då göra på dagarna ;)

Men då kör jag som jag gör nu.

nu ska jag till gymmet, hej!

Träna, ät, vila mer :D

Birkharju
2012-06-08, 13:31
Du skapar lite drygt 2 trådar om dagen om frågor som tas upp...dagligen. Du börjar i fel ände, tänker för mycket. Ät mycket mat, träna basövningar tungt och frekvent. Låt det ta tid så kommer resultaten.

lurre86
2012-06-08, 13:34
Du nojjar mkt. Håll dig borta från kolo i 3 månader och träna på hårt och ät å vila bra.

De kommer göra dig gott=)

InShape
2012-06-08, 15:55
Du nojjar sönder. Läs på allmänt om träning, och sluta posta nya trådar HELA tiden. Jag har svårt att tro, att du tycker det är roligt att träna. Du ställer massa "måsten" i ditt huvud hela tiden.

wcanka
2012-06-08, 16:04
Du nojjar sönder. Läs på allmänt om träning, och sluta posta nya trådar HELA tiden. Jag har svårt att tro, att du tycker det är roligt att träna. Du ställer massa "måsten" i ditt huvud hela tiden.

Då tror du fel, jag tycker det är jätteroligt att träna men för det kan man väl träna "bättre" med hjälp av nya kunskaper :)

King Grub
2012-06-08, 16:11
och sluta posta nya trådar HELA tiden

Sluta lek moderator. Vi har ingen begränsning av hur många trådar man får starta per vecka. Inte heller av hur ung och entusiastisk man får vara (eller nojig för den delen), även om det uppenbarligen sticker i ögonen på somliga.

InShape
2012-06-08, 16:23
Då tror du fel, jag tycker det är jätteroligt att träna men för det kan man väl träna "bättre" med hjälp av nya kunskaper :)
Får se hur länge det varar då, eftersom nya tankar och nojj kommer uppstå när du får motgångar i din träning. Ett tips är alltså som föregående skrivit, ta en paus, och ta åt dig de tips du redan fått. Sedan tänk inte så mycket, utan kör på och sikta på att höja vikten tills nästa pass, går inte detta, har du antingen vilat eller ätit för dåligt. :)

Sluta lek moderator. Vi har ingen begränsning av hur många trådar man får starta per vecka. Inte heller av hur ung och entusiastisk man får vara (eller nojig för den delen), även om det uppenbarligen sticker i ögonen på somliga.
ok

cero
2012-06-08, 16:31
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"

I grunden är styrketräning något som är väldigt enkelt, även om man kan få för sig att det är extremt invecklat genom att läsa för mycket på olika forum osv.

AronP
2012-06-08, 16:39
Hur får ni att träna hårt och vara intresserad av den teoretiska biten till ett oxymoron?

TS i grunden handlar det om att ta i, när man fått den rätt så kan man börja experimentera med olika rom, hastighet mm för att hålla liv i träningen. Den träning som är bäst är den träning där du tränar som hårdast, för att träna hårt ska du vara motiverad. Alltså ska du träna på det sätt du tycker är kul.