handdator

Visa fullständig version : Fotboll gör mig stel?! Eller gammal?


Vanish
2012-06-08, 10:07
Har återupptagit fotbollen med alla tillhörande skavanker, men tänkte höra mig för här om ni har några tips innan jag söker vidare hjälp/info.

Problem 1 är att jag får så sjukt ont i vänster ljumske, insidan mot pungen alltså. Nu är jag inte vänsterfotat men passar rätt mycket med den foten och jag tappar nästan all kraft i det benet ibland. Kunde inte slappna av benet igår när jag skulle sova för om foten föll åt sidan (så att det sträckte lite) så gjorde det sjukt ont.
Har fått höra något om att detta kan bero på stel röv, som gör att ljumsken får anstränga sig väldigt mycket och blir således överbelastad. Låter detta som en vettig anledning? Jag är även sjukt dålig på denna strech:
http://www.criticalbench.com/images/how-to-stretch3.jpg?w=300&h=300
Bild 12.

Problem 2 är ganska liknande problem 1 men inte helt samma, detta fick jag från innebandyn men känner inte alls av det lika mycket i fotbollen, dock finns det ändå där. Det sitter mer på utsidan, känns lite som en sena men jag tror det är uppe vid muskelfästet kanske (se bild)?
När jag strechar framsida lår så känns det helt klart som att vänsterbenet är stelare, och det är också det ben där jag har ont (i både problem 1 och 2). Känner mig även stelare i "svansen mellan benen"-strechen, för höftböjarna.

Problem 3 är ett problem jag haft ett tag och det är att jag får sjukt ont i svanken/ländryggen. Jag hade problem med detta genom marklyften från början, men har tränat upp en tillräckligt god teknik för att inte få det något mer. Men jag blir SJUKT stel efter främst en fotbollsträning. Jag vill uppleva det som att jag har lite onaturligt mycket svank, och detta kan väl tyda på korta baksidor? Det konstiga jag kan tycka isf är att talar inte det lite emot sig, eller kan man ha både korta framsidor och baksidor som skapar dessa problem?
Under vintern när jag åkte mycket skidor och va lite i parken så kan jag inte göra den vanligaste graben för att jag inte når skidan. Alltså att dra upp benet och ta tag i skidan, höger hand, höger ben (tex)...

Vet inte om jag ska ge massa mer info, då får ni gärna fråga! Som sagt så hoppas jag på att få lite hjälp men antar att jag kommer behöva söka vidare på detta. Jag skulle inte bli förvånad om alla problem är pga stelhet/dålig strech osv.
Så kom gärna med vad ni tror, vad ska jag strecha osv. Det vanliga vi kör i fotbollen är:
Framsida, baksida, vader, ljumskar, röv, ibland höftböj (dock har streching med den förra träningen inte existerat).

Tack på förhand!

Vanish
2012-06-10, 09:34
Ingen med några åsikter/tankar kring detta?