handdator

Visa fullständig version : Puls vid konditionsträning


blaaargh
2012-06-07, 22:54
Hej

Jag letade runt lite men hittade inget direkt svar på just min fråga angående olika puls vid konditionsträning.

Häromveckan körde jag och en god vän lite uppvärmning på löpband och han sneglade på min pulsmätare och påpekade att han var i bättre skick än mig, då min puls låg på över 180 kontra hans på runt 150.

Det tåls att påpekas att jag pustade lätt medan han verkade plågas betydligt.

Frågan är då; har han rätt? Är han i bättre kondition än jag, trots den uppenbara yttre skillnaden?

Vill också passa på och be om ursäkt för min okunnighet.

svenbanan
2012-06-08, 00:44
Hej

Jag letade runt lite men hittade inget direkt svar på just min fråga angående olika puls vid konditionsträning.

Häromveckan körde jag och en god vän lite uppvärmning på löpband och han sneglade på min pulsmätare och påpekade att han var i bättre skick än mig, då min puls låg på över 180 kontra hans på runt 150.

Det tåls att påpekas att jag pustade lätt medan han verkade plågas betydligt.

Frågan är då; har han rätt? Är han i bättre kondition än jag, trots den uppenbara yttre skillnaden?

Vill också passa på och be om ursäkt för min okunnighet.

Nej, han hade nog tvärfel. I alla fall om han var betydligt mer andfådd än dig. Om man kan prata hela meningar utan att få andnöd så har man ganska säkert en puls som är lägre än "mjölksyratröskeln". Om man bara klarar av att få ur sig stötvisa ord, och måste ta nytt andetag för att bli klar med hela meningen så ligger man troligen över "mjölksyratröskeln".

Maxpulsen är ju inte samma hos alla. De där olika formlerna 220-ålder och liknande ger bara någon slags fingervisning och kanske stämmer den in på snittet av befolkningen, men knappast på individer. Om du ligger på 60% av din maxpuls och han ligger på 70% av sin maxpuls, kan ju du ha högre puls, men han anstränger sig mer.

En annan grej som är lite närbesläktad är att folk gärna tror, är att om man börjar toksvettas av att gå i några trappor e.dyl, så är man dåligt tränad. I själva verket så brukar man kunna få lättare att svettas mycket om man är bra tränad.

Fredron
2012-06-08, 01:37
Nej, han hade nog tvärfel. I alla fall om han var betydligt mer andfådd än dig. Om man kan prata hela meningar utan att få andnöd så har man ganska säkert en puls som är lägre än "mjölksyratröskeln". Om man bara klarar av att få ur sig stötvisa ord, och måste ta nytt andetag för att bli klar med hela meningen så ligger man troligen över "mjölksyratröskeln".

Maxpulsen är ju inte samma hos alla. De där olika formlerna 220-ålder och liknande ger bara någon slags fingervisning och kanske stämmer den in på snittet av befolkningen, men knappast på individer. Om du ligger på 60% av din maxpuls och han ligger på 70% av sin maxpuls, kan ju du ha högre puls, men han anstränger sig mer.

En annan grej som är lite närbesläktad är att folk gärna tror, är att om man börjar toksvettas av att gå i några trappor e.dyl, så är man dåligt tränad. I själva verket så brukar man kunna få lättare att svettas mycket om man är bra tränad.

Det stämmer, något som man kan tänka på är dock att en överviktig person eller någon som ligger på kaloriöverskott kommer vara varmare pga detta och därför oftare svettas.

Catstyle
2012-06-08, 06:44
Vad använde ni för verktyg för att avläsa pulsen?
180 i puls på uppvärmning låter mycket.

För övrigt ska du inte be om ursäkt för din eventuella okunnighet.
Det finns många saker man ska be om ursäkt för, men att sakligt och med trevlig ton ställa frågor i ett forum är inte en av dem.

Morty
2012-06-08, 09:14
Hej

Jag letade runt lite men hittade inget direkt svar på just min fråga angående olika puls vid konditionsträning.

Häromveckan körde jag och en god vän lite uppvärmning på löpband och han sneglade på min pulsmätare och påpekade att han var i bättre skick än mig, då min puls låg på över 180 kontra hans på runt 150.

Det tåls att påpekas att jag pustade lätt medan han verkade plågas betydligt.

Frågan är då; har han rätt? Är han i bättre kondition än jag, trots den uppenbara yttre skillnaden?

Vill också passa på och be om ursäkt för min okunnighet.

Pulsen är väldigt individuell. På 180 lider jag mer eller mindre, medans det är några slag under tjejens tröskel.

Tolkia
2012-06-08, 09:54
Man skall också komma ihåg att pulsen varierar en hel del med dagsformen. Hur mycket man har ätit, hur mycket man har sovit, hur stressad man är, hur mycket koffein man har i kroppen, om man har en infektion, för åtminstone vissa tjejer var i manscykeln de befinner sig etc. etc. i all oändlighet. Det är långt ifrån det superobjektiva och exakta mått som det ibland beskrivs som.

När det gälller uppvärmningspuls, så är det ofta så att pulsen är högre tidigt i uppvärmningen, när man s.a.s. är på väg upp i fart och kroppen inte har anpassat sig till de nya krav som ställs på den. Sedan sjunker den lite när stresspåslaget fått fullt genomslag och kroppen s.a.s. är i ny "jämvikt". Man kan ofta känna det här om man tar sin puls på halsen (jag tycker att det är lättare att känna det där än på handleden); hur den går från att vara snabbare och tunnare i början till att vara långsammare och fylligare, när slagvolymen ökar.

Jag var på en föreläsning igår där föreläsaren menade att pulsen var ganska dålig som ensam värdemätare för personer som var träningsvana, just för att den varierar så mycket beroende på andra faktorer (för nybörjare kan den vara bra just för att den ändå är enkelt mätbar och åskådlig). Hans rekommendation var att använda borgskalan och försöka koppla pulsen till olika grader på den.

Poxeman
2012-06-08, 09:57
Hans rekommendation var att använda borgskalan och försöka koppla pulsen till olika grader på den.

THIS!

Jag har nästan lagt ner pulstittandet under träning eftersom jag ändå vet med 5slags marginal vart jag ligger vid given ansträngning.

blaaargh
2012-06-08, 13:23
Tackar för samtliga svar!

För de som undrade så mättes pulsen med de där små handtagen som brukar sitta på konditionsmaskiner, så de är väl inte optimala mätare.

Och som någon nämnde så var det ganska tidigt in i uppvärmningen.

Jag har tidigare (när jag var yngre) tränat ganska hårda pass i stil med HIIT, kan det då även handla om en vanesak när det kommer till att hantera den stress som uppstår i samband med hastigt höjd puls? För jag kommer titt som tätt på mig själv med att inte riktigt uppfatta hur trött jag faktiskt är, och ofta då i förhållande till den jag tränar med.

EeJay
2012-06-09, 00:05
Om ni vill mäta produkt enbart baserat på pulsen så får ni gott ta en lågarbetspuls(typ promenad) och sen göra ett maxpulstest för att sen mäta tiden hur lång tid det tar för pulsen att sjunka från maxpulsen till nära lågarbetspulsen. Den pulsen sjunker snabbast på är bäst tränad.

JakeShaft
2012-06-09, 02:42
Jag kan komma upp i 205-210 i en lång backe medan en kvinna på jobbet som är fruktansvärt mycket bättre än mig i konditionssporter tar helt slut runt 167. Puls säger inte så mycket, maxpulsen är väl i princip helt genetisk? Det är möjligtvis % av maxpuls som är intressant kan jag tänka mig. Min maxpuls kommer vara runt 220(?) oavsett om jag tränar eller inte därmed måste det vara mycket lättare för mig att komma upp i en hög puls. Har man en lägre maxpuls blir det omöjligt.