handdator

Visa fullständig version : En dag endast för axlar.. nödvändigt?


AestheticBrah
2012-06-07, 21:15
Kom tänka på en sak... är verkligen en dag endast för axlar nödvändigt? Man tränar ju axlar både på sina bröst- och ryggpass. Det hade väl lika gärna varit bra att slänga in lite sidolyft, militärpressar osv på sina andra pass. Vad tycker ni? Är det verkligen nödvändigt?

lurre86
2012-06-07, 21:16
Ligger din axlar efter? Behöver dom komma ikapp? Har du fått bra resultat hittills?

Rikard Jansson
2012-06-07, 21:18
Svar JA. 45 minuter facepulls samt 45 minuter front-raise=90 min axlar

wcanka
2012-06-07, 21:20
Svar JA. 45 minuter facepulls samt 45 minuter front-raise=90 min axlar

hahahhahaah, rehab nästa? :)

krellik
2012-06-07, 21:20
Får du verkligen så mycket resultat av facepulls kanonkulan så att det motiverar hur mycket du tjötar om dem?

Seriös fråga alltså, jag lekte med dem härom veckan och träningsvärken i lägre trapsen, rhombsen och bakre deltsen var massiv men aldrig hört om någon som lagt på sig någon nämnvärd massa av övningen. I verkligheten alltså.

AestheticBrah
2012-06-07, 21:21
Ligger din axlar efter? Behöver dom komma ikapp? Har du fått bra resultat hittills?

Jag tycker själv att mina axlar inte ligger efter, men jag vill fokusera mer på andra kroppsdelar. Axlar är inget jag prioriterar, men jag har ändå en dag endast för axlar. Ville bara veta vad andra tycker. :)

lurre86
2012-06-07, 21:26
Jag tycker själv att mina axlar inte ligger efter, men jag vill fokusera mer på andra kroppsdelar. Axlar är inget jag prioriterar, men jag har ändå en dag endast för axlar. Ville bara veta vad andra tycker. :)

I såna fall så kanske du kan testa att lägga axlar med något annan grupp och kanske låta en annan muskelgrupp få ett eget pass om du nu vill det.

Rikard Jansson
2012-06-07, 21:27
Får du verkligen så mycket resultat av facepulls kanonkulan så att det motiverar hur mycket du tjötar om dem?

Seriös fråga alltså, jag lekte med dem härom veckan och träningsvärken i lägre trapsen, rhombsen och bakre deltsen var massiv men aldrig hört om någon som lagt på sig någon nämnvärd massa av övningen. I verkligheten alltså.

Jag gillar facepulls :)

lurre86
2012-06-07, 21:31
Jag gillar facepulls :)

låter som att facepulls är förspel för dig?:cool:

AestheticBrah
2012-06-07, 21:32
I såna fall så kanske du kan testa att lägga axlar med något annan grupp och kanske låta en annan muskelgrupp få ett eget pass om du nu vill det.

Aa, hade tänkt testa dela upp axlar på de andra passen jag har.. frågan är bara hur. :)

Latissimus Dorsi
2012-06-07, 21:34
Svar JA. 45 minuter facepulls samt 45 minuter front-raise=90 min axlar

Om jag fattat rätt så är det där två lite halvriskabla övningarna för axlarna, dock inte helt insatt.

lurre86
2012-06-07, 21:34
Aa, hade tänkt testa dela upp axlar på de andra passen jag har.. frågan är bara hur. :)

hur delar du din split nu?

Carcer
2012-06-07, 21:36
Om jag fattat rätt så är det där två lite halvriskabla övningarna för axlarna, dock inte helt insatt.

Facepulls är mest mysiga!

AestheticBrah
2012-06-07, 21:40
hur delar du din split nu?

Måndag Axlar Biceps
Tisdag Ben
Onsdag Bröst Triceps
Torsdag Rygg
Fredag Vila
Lördag Bröst Triceps
Söndag Rygg

Med tanke på att jag har skadat min armbåge och ej kan köra så hårt på alla "push"-övningar så hade jag tänkt att ändra om helt igen..

krellik
2012-06-07, 21:40
Jag gillar facepulls :)

Jo det har jag nog märkt. Men har du lagt på dig massa på övre rygg än så att du ser ut som en rakad gorilla eller är det mest att du får go pump?

Min poäng, om någon, istället för att ta ut segern i förskott, återkom om ett halvår med en bild på din köttiga rygg så kommer vi alla fatta grejen.

Jag -tror- att det är en övning som kan ge lite massa på bakre delts och som är bra för axelhälsan. Jag -tror- inte att den kommer ge en rygg som Yates.

Men jag kan ha fel.;)

lurre86
2012-06-07, 21:43
Måndag Axlar Biceps
Tisdag Ben
Onsdag Bröst Triceps
Torsdag Rygg
Fredag Vila
Lördag Bröst Triceps
Söndag Rygg

Med tanke på att jag har skadat min armbåge och ej kan köra så hårt på alla "push"-övningar så hade jag tänkt att ändra om helt igen..

Men som du kör nu så har ju ryggen 1 egen dag och de kan ju vara bra eftersom det är en stor del av kroppen.

AestheticBrah
2012-06-07, 21:47
Men som du kör nu så har ju ryggen 1 egen dag och de kan ju vara bra eftersom det är en stor del av kroppen.

Ja.. Sant.

lurre86
2012-06-07, 21:49
Ja.. Sant.

Så om du inte vill ha axlarna på en egen dag så är din split en bra lösning.

AestheticBrah
2012-06-07, 21:50
Så om du inte vill ha axlarna på en egen dag så är din split en bra lösning.

Aa.. löser nog det. :)

Dedication
2012-06-07, 21:51
Man kan aldrig få för stora axlar, typ. ;)

Rusk
2012-06-07, 21:58
Nej du behöver inte köra ett helt pass bara för axlar, du tränar ju flerledsövningar av en anledning, eller?
Skulle snarare säga att köra som du gör nu är sämre för axlarna beroende på vilken intensitet och volym du köttar dom med då dom inte tränas långt ifrån diverse bröstpressar.

AestheticBrah
2012-06-07, 22:07
Nej du behöver inte köra ett helt pass bara för axlar, du tränar ju flerledsövningar av en anledning, eller?
Skulle snarare säga att köra som du gör nu är sämre för axlarna beroende på vilken intensitet och volym du köttar dom med då dom inte tränas långt ifrån diverse bröstpressar.

Aa, men somsagt: Med tanke på att jag har skadat min armbåge och ej kan köra så hårt på alla "push"-övningar så hade jag tänkt att ändra om helt igen :)

luderlasse
2012-06-07, 23:39
Helpass för axlar är mysigt, men man kan gott slänga in lite triceps å trapz efterpå tycker jag, eller kanske lite ben eller nån annan muskelgrupp som släpar.

T.ex. axelpass:
militärpress 5-6 set
hantellyft åt sidan 5-6 set
shrugs med skivstång 5 set
liggande tricepsextension 4-5 set
triceps pushdown ss kabellyft åt sidan 4 set

Baksida axlar har jag på rygg passet då jag tycker det passar bättre där!

Jonny_88
2012-06-08, 00:50
Om jag fattat rätt så är det där två lite halvriskabla övningarna för axlarna, dock inte helt insatt.
Frontraises har jag iaf använt vid rehab pga bänk. Då jag var sjukt klen i den rörelsen!

Pretorian
2012-06-08, 06:17
Du verkar ju vara nöjd med dina axlar (de ligger inte efter) och du vill prioritera andra grupper så då tycker jag inte du ska ha en axeldag.

Jag kör axlar efter ryggen - Marklyft, Chin-ups och sen stående axelpress. Ibland lägger jag in en "vilodag" då jag gör lite sidolyft men mer än så är det inte.