handdator

Visa fullständig version : Pushpress tips!


Nexiuz
2012-06-07, 20:29
Skulle gärna vilja ha några tips och åsikter om min pushpress.
XcqtEFkSyqc

DarcyGrahn
2012-06-07, 21:01
Det ser ganska bra ut =) Men det ser ut som stången inte vilar på axlarna utan du får lov att hålla hela stångens vikt i händerna. Sen hade jag personligen stått lite smalare för jag tror du får bättre tryck när pushar på med benen. Sen kom du lite långt bak med stången när du kommer ovanför huvudet på något reps och hade inte perfekt balans om man ska vara petnoga. Men är det bara nöta och träna på så kommer det bli jättebra =)

andnel
2012-06-07, 21:44
Håller med DarcyGrahn om det mesta. Försök att "dippa" rakt ned, så att du inte fäller kroppen åt något håll - såhär:

http://outlawcrossfitalx.files.wordpress.com/2012/05/img_2100.jpg?w=1024&h=1024

sen är det som Darcy säger.. försök att hamna med stången över mitten av foten, alltså inte för långt bak. Stången ska gå RAKT upp, därför måste huvudet undan för att sedan snabbt komma in under stången så fort det finns plats.

Nexiuz
2012-06-07, 22:03
Tackar, ska tänka på att stå lite smalare med fötterna och vila stången mer på axlarna och självklart att försöka få stånga att gå så rakt upp som möjligt :)

pezrulezhaakon
2012-06-07, 22:42
Nexiuz

Testa och lägg lite mer av stångens belastning på axlarna under ansatsen.
Annars är det en bra grundteknik.

Nexiuz
2012-06-07, 23:11
Tänkte att jag kunde lägga upp när jag faila också bara för att :p
VZe4u-kW82w
70kg

Qudatullah Jamal
2012-06-07, 23:50
Fan nu blev man faktiskt lite deprimerad av att se en 95:a köra på samma vikter som en själv...

Men om vi säger att man tränar för volym då.
Nån kunnig som kan säga vad i utförandet som skulle skilja sig rent generellt i så fall? Antar att det bara är TUT och inte stanna emellan och lite fler reps förstås, eller?

ceejay
2012-06-07, 23:56
Tekniken är inte bra
QB9B-tHIQ84
hgh1bcgUqMo

Nexiuz
2012-06-08, 00:00
Tekniken är inte bra


Känner du för att utveckla det där?

ceejay
2012-06-08, 00:21
Känner du för att utveckla det där?

Stången ska vila på axlarna och all kraft från benen ska gå genom axlarna till stången. I TS fall ligger stången helt i händerna.

Nexiuz
2012-06-08, 00:25
Stången ska vila på axlarna och all kraft från benen ska gå genom axlarna till stången. I TS fall ligger stången helt i händerna.

Tycker att det syns ganska tydligt att jag sänker ner stången hyfsat högt upp på bröstet, men som du säger ligger den inte på axlarna.

ceejay
2012-06-08, 00:26
håll smalare och upp med armbågarna, lägg stången så nära halsen som möjligt utan att det blir obekvämt. Du ser hur jon north håller armbågarna i videon jag länkade.

svenbanan
2012-06-08, 00:33
Hur ligger det till egentligen? Bör man vara starkare i pushpress eller (push)stöt eller går det inte att säga nåt om det? Jag är i alla fall mycket starkare i pushstöt. Men jag antar att anledningen till att det är förbjudet med efterpress i tyngdlyftning är att de som tävlar då skulle kunna få upp mer vikt.

ceejay
2012-06-08, 00:44
den vikt man skulle få upp mest vikt i är väl stöt med efterpress :]
därefter kommer stöt
sen pushpress

I en pushpress niger man inte för att ta emot stången längre ned.

svenbanan
2012-06-08, 00:49
Vad är skillnaden på stöt med efterpress och pushpress då?

EDIT: Snabb edit där...

bimpler
2012-06-08, 00:50
Stöt med efterpress blir en pushpress där du böjer för att fånga vikten, om jag inte förstått det hela fel.

svenbanan
2012-06-08, 00:51
Nä, det har du såklart rätt i. Det verkar vara för sent för mig att tänka nu.

svenbanan
2012-06-08, 00:52
Stöt med efterpress blir en pushpress där du fångar vikten med en böj, om jag inte förstått det hela fel.

Det där lät snurrigt. Jag är för trött, och tar tillbaks allt jag skrivit, och utgår från att jag har fel.

pezrulezhaakon
2012-06-08, 05:15
En pushpress är en vanlig militärpress med en liten kick med benen i början. Man möter inte stången igen.

andnel
2012-06-08, 07:41
Alltså:

Press: Strikt press från axlar till raka armar. Höften/benen hjälper inte till.
Pushpress: Man niger och exploderar i höften för att överföra kraften till pressen. Höften ska vara fullt utsträckt då pressen påbörjas.
Stöt: Man niger och exploderar för att dyka UNDER stången, låsa armbågarna och fånga den på raka armar. M.a.o. är det ingen press med armarna som gäller, utan snarare går man djupare med benen genom att vika in höftpartiet. Detta genom antingen en push jerk http://www.youtube.com/watch?v=iWrGYkA3YZc eller en split jerk http://www.youtube.com/watch?v=pLG72T-BFE8

z_bumbi
2012-06-08, 07:46
Men om vi säger att man tränar för volym då.
Nån kunnig som kan säga vad i utförandet som skulle skilja sig rent generellt i så fall? Antar att det bara är TUT och inte stanna emellan och lite fler reps förstås, eller?

Det blir ingen skillnad i utförandet.

Gnusram
2012-06-08, 11:58
Hur ligger det till egentligen? Bör man vara starkare i pushpress eller (push)stöt eller går det inte att säga nåt om det? Jag är i alla fall mycket starkare i pushstöt. Men jag antar att anledningen till att det är förbjudet med efterpress i tyngdlyftning är att de som tävlar då skulle kunna få upp mer vikt.

den vikt man skulle få upp mest vikt i är väl stöt med efterpress :]
därefter kommer stöt
sen pushpress

I en pushpress niger man inte för att ta emot stången längre ned.

Vad sjutton är en pushstöt?

Om det är så att man är starkare med efterpress så vill jag påstå att man i 9 fall av 10 helt enkelt är en dålig stötare. Man klarar helt enkelt att hålla högre vikter på raka armar än vad man kan pressa ut i de flesta fall.

Till TS så tycker jag att det är en okej grund men som andra sagt så ska stången mycket närmare halsen. Tänk mellan nyckelben och hals. Då får du med dig farten från höften på ett mycket bättre sätt.

svenbanan
2012-06-08, 12:26
Vad sjutton är en pushstöt?


En stöt där man står kvar med fötterna bredvid varandra och inte hoppar ut i ett utfall. Pushjerk på engelska. Kanske heter nåt annat på svenska...

DarcyGrahn
2012-06-08, 12:37
En stöt där man står kvar med fötterna bredvid varandra och inte hoppar ut i ett utfall. Pushjerk på engelska. Kanske heter nåt annat på svenska...

Kickstöt brukar jag säga =)

svenbanan
2012-06-08, 12:48
Om det är så att man är starkare med efterpress så vill jag påstå att man i 9 fall av 10 helt enkelt är en dålig stötare.
Man klarar helt enkelt att hålla högre vikter på raka armar än vad man kan pressa ut i de flesta fall.


Fast det verkar ju inte ovanligt att tyngdlyftare är starkare då de får efterpressa. Annars kunde de ju skippa regeln om efterpress... De har helt enkelt lättare att pressa en decimeter än att komma ner en decimeter till under stången. Att komma ner en decimeter till innebär ju att de kunde fånga stången på raka armar, antingen genom att knuffa upp stången högre eller att komma i ett djupare läge. Fångar man redan stången så djupt det går så är ju enda möjligheten att knuffa upp stången högre. Har man inte benstyrkan/explosiviteten till det så kan man omöjligen fånga stången på raka armar. Om man då råkar vara såpass stark i triceps att man kan pressa upp stången så gör väl det knappast att man skulle vara sämre på stöt än om man bara failade?

Det jag förvirrade mig på igår var nigningen man gör i pushstöt. Så att man är starkare vid en efterpress innebär såklart inte att man är starkare i pushpress än i pushstöt. Men det var det väl bara jag som fick för mig i ett svagt ögonblick...

svenbanan
2012-06-08, 12:49
Kickstöt brukar jag säga =)

Ja just det så heter det. Kände igen det nu. :em:

DarcyGrahn
2012-06-08, 13:05
Fast det verkar ju inte ovanligt att tyngdlyftare är starkare då de får efterpressa. Annars kunde de ju skippa regeln om efterpress... De har helt enkelt lättare att pressa en decimeter än att komma ner en decimeter till under stången. Att komma ner en decimeter till innebär ju att de kunde fånga stången på raka armar, antingen genom att knuffa upp stången högre eller att komma i ett djupare läge. Fångar man redan stången så djupt det går så är ju enda möjligheten att knuffa upp stången högre. Har man inte benstyrkan/explosiviteten till det så kan man omöjligen fånga stången på raka armar. Om man då råkar vara såpass stark i triceps att man kan pressa upp stången så gör väl det knappast att man skulle vara sämre på stöt än om man bara failade?

Det jag förvirrade mig på igår var nigningen man gör i pushstöt. Så att man är starkare vid en efterpress innebär såklart inte att man är starkare i pushpress än i pushstöt. Men det var det väl bara jag som fick för mig i ett svagt ögonblick...

Jag tycker det är mest bara tungviktare nästan som klarar av att efterpressa. Lättare lyftare smackar antingen upp den direkt på raka armar eller bommar för dom orkar inte pressa ut den. Fast visst brukar det kunna hända ibland dom orkar trycka ut den 1-2cm med ena armen eller så men att man skulle tjäna mer på att pressa 10cm sista biten tror jag inte alls på. Jag tror man la in efterpress som regel för man vill skilja pressmomentet och stötmomentet åt så det blir den tydligare skillnad mellan grenarna och även få ett mer flytande och finare lyft.

Rickard
2012-06-08, 13:05
Man är inte starkare med efterpress. Det är underkänt för att det är inte ett korrekt utförande.

pezrulezhaakon
2012-06-08, 13:11
DarcyGrahn

När pressmomentet var med som tävlingsgren i OL så fick inte benen användas som hjälp.

Rikard Jansson
2012-06-08, 13:12
Om man ändå inte är starkare med efterpress, varför förbjuda det?

DarcyGrahn
2012-06-08, 13:12
DarcyGrahn

När pressmomentet var med som tävlingsgren i OL så fick inte benen användas som hjälp.

Jag vet. Jag skrev inte att man fick använda benen.

Fast ibland börjar man undra över bedömningen ;)

MPA5AVUAOWA

Rickard
2012-06-08, 13:14
Om man ändå inte är starkare med efterpress, varför förbjuda det?

Ja du, det är lite som reglerna i styrkelyft med sänkning. Dom finns där men ingen förstår riktigt varför.

pezrulezhaakon
2012-06-08, 13:16
Rikard Jansson

Därför att ett godkänt lyft innebär en obruten bana från ansatsen till raka/låsta armar.
Efterpressen underkänns även om det bara är den minsta böjningen i armbågsleden som vittnar om att stången inte stötts upp helt.

Rickard
2012-06-08, 13:16
Jag vet. Jag skrev inte att man fick använda benen.

Fast ibland börjar man undra över bedömningen ;)

MPA5AVUAOWA
Det var ju därför man tog bort pressen. Tekniken blev så kreativ att den blev omöjlig att bedöma.

ceejay
2012-06-08, 13:16
starkare med efterpress är man väl garanterat men det är ju ett felaktigt lyft på alla sätt. Nu handlade dock tråden om pushpress :)

pezrulezhaakon
2012-06-08, 13:18
DarcyGrahn

Fast klippet visar en regelrätt stöt utan utfall.

I pressmomentet så underkändes allt då knäleden rörde sig i hjälpande funktion.

DarcyGrahn
2012-06-08, 13:19
Det var ju därför man tog bort pressen. Tekniken blev så kreativ att den blev omöjlig att bedöma.

Jo precis. Fast jag mena det där lyftet borde inte vara så svårt att bedöma ;)

Rikard Jansson
2012-06-08, 13:21
Ja du, det är lite som reglerna i styrkelyft med sänkning. Dom finns där men ingen förstår riktigt varför.

Jag tror sänkning är för att man inte ska skjutsa upp stången 5-10cm, sen släppa och studsa i bröstet igen. Kan tänka mig att någon, någon gång, har försökt sig på detta :D

Nexiuz
2012-06-08, 13:21
Nu har jag blivit lite lost här, så förklara gärna varför ni snackar om lyft enligt tävlings regler och efterpress m.m när jag inte ens skrivit att jag tävlar eller ens funderar på att tävla inom styrkelyft!

Rickard
2012-06-08, 13:23
Jo precis. Fast jag mena det där lyftet borde inte vara så svårt att bedöma ;)

Borde inte ha varit. Men med domare som var olika slappa på reglerna och olika över världen gjorde det hela till en redig soppa.

Sedan var det nog lite lockande att få ner tiden på tävlingarna och att då plocka bort pressen var inte ett speciellt svårt val.

DarcyGrahn
2012-06-08, 13:26
DarcyGrahn

Fast klippet visar en regelrätt stöt utan utfall.

I pressmomentet så underkändes allt då knäleden rörde sig i hjälpande funktion.

Aha blev lurad av titeln på filmen eftersom den hette "press". Konstigt att Rigert gjorde sån där stöt när han annars gör fina utfallsstötar.

Nej grejen var ju den allt inte underkändes. Det skulle underkännas egentligen men det gjordes inte det i många fall iaf. Vi tar ett nytt klipp på Vasily Alexeev då. Han använder enligt mig utan tvekan benen och kickar på där i starten.

7erVblY7aiU

Rickard
2012-06-08, 13:31
Aha blev lurad av titeln på filmen eftersom den hette "press". Konstigt att Rigert gjorde sån där stöt när han annars gör fina utfallsstötar.

Han har inte en aning om vad han pratar om. Det är en press. Som en stöt är den så underkänd den kan bli.

Nexiuz
2012-06-08, 13:32
Nog med snack om vad som är godkänt på tävlingar och inte nu.

pezrulezhaakon
2012-06-08, 13:33
DarcyGrahn

Jo, där är ungefär så mycket man kunde göra. + hur mutade domarna var mot en världsmästare :)

Annars fanns en del lyftare som dock inte använde benen, men de böjde sig bakåt så det nästan blev en stående bänkpress, för att sedan dra överkroppen uppåt.

Rikard Jansson
2012-06-08, 13:33
Nexiuz; jag tror inte du får bestämma vad vi får skriva och inte vad jag vet, så länge det inte är vansinnigt OT :)

pezrulezhaakon
2012-06-08, 13:34
Rickard

Den är godkänd som stöt!! Lär dig OL-regler.

Rikard Jansson
2012-06-08, 13:36
pez; du är medveten om att Rickard totalar typ 300+ i OL?

pezrulezhaakon
2012-06-08, 13:40
Rikard Jansson

Skrattretande att han inte läst regelboken då.

Aping
2012-06-08, 13:57
Rigert verkar fånga med utlåsta armar (men jag ser säkert inte nyanserna?) och då är det väl en godkänd stöt även om han använder sig av old school press-movet när han bryggar under? Eller finns det andra regler som gör att det inte är en godkänd stöt?

pezrulezhaakon
2012-06-08, 14:03
Aping

Det finns inget i stöt-regelverket som han bryter emot.

z_bumbi
2012-06-08, 14:18
Nu har jag blivit lite lost här, så förklara gärna varför ni snackar om lyft enligt tävlings regler och efterpress m.m när jag inte ens skrivit att jag tävlar eller ens funderar på att tävla inom styrkelyft!

Stöt är tyngdlyftning. :)

Du har redan fått tekniktips.

Men jag håller med om att jag inte har en aning om varför folk börjar lägga in filmer på stöt i en tråd om pushpressar? Det finns en tråd om tyngdlyftning så vill man diskutera det så gör det där.

Rickard
2012-06-08, 22:18
DarcyGrahn

Fast klippet visar en regelrätt stöt utan utfall.

I pressmomentet så underkändes allt då knäleden rörde sig i hjälpande funktion.
Det syns redan i frivändningen att Rigert ska pressa vikten. Han hade en annan frivändning då för att få rätt anspänning i kroppen. Det var så pressen såg ut i slutet. Det var därför man pressade nästan lika mycket som man stötte. Dessutom är det fel i titeln, han pressade men inte vikten som påstås. Rigert pressade aldrig så mycket.

Rickard

Den är godkänd som stöt!! Lär dig OL-regler.

Lyftet i sig hade kanske kunnat passera som en stöt, men flertalet domare hade dömt ut det på grund av all rörelse som sker i axlarna. Och att det kan tolkas som att armarna används för att få upp vikten.

Och ingen lyftare, speciellt inte Rigert, hade låtit bli att använda benen om möjlighet fanns. Så filmklippet visar en press. Och som jag sagt så togs pressen bort från tävling delvis på grund av detta.

pezrulezhaakon
2012-06-08, 23:52
Rickard

Domarna har ingen anledning att döma ut en sådan stöt, eftersom utförandet inte strider mot reglerna för stöt.
Han gör en helt regelrätt sittvändning, tar ansats med benen och skickar upp stången vertikalt direkt på raka armar. Det är grundreglerna.
Hur han sedan möter vikten spelar mindre roll om han tar ut rörelsen i knäna eller i höften

Han gör således inte någon press eller efterpress i lyftet. Stöten är en form av kickstöt som är fullt "laglig" att göra.

Nexiuz
2012-06-09, 14:16
Kan ni lägga ner att tävlings snack nu! Tack.

svenbanan
2012-06-09, 14:34
Kan ni lägga ner att tävlings snack nu! Tack.
Men kamma dig.
Du har väl redan fått svar. Äger du tråden eller?
Om det stör dig så mycket får du väl rapportera till moderator.

Nexiuz
2012-06-09, 14:39
Men kamma dig.
Du har väl redan fått svar. Äger du tråden eller?
Om det stör dig så mycket får du väl rapportera till moderator.

Jag har gjort det. Det finns en tråd om tyngdlyftning redan där denna diskussion hör hemma, inte här inne.

svenbanan
2012-06-09, 14:42
Jag har gjort det. Det finns en tråd om tyngdlyftning redan där denna diskussion hör hemma, inte här inne.

Då kan du ju låta moderatorerna bestäma då istället för hålla på och bossa runt här...

pezrulezhaakon
2012-06-09, 15:29
Nexiuz

Du har fått svar på din ursprungliga fråga, så tråden handlar om besläktade ämnen.

Jonny_88
2012-06-09, 15:39
Jag har gjort det. Det finns en tråd om tyngdlyftning redan där denna diskussion hör hemma, inte här inne.
Då stöt har endel med tyngdlyftning är det väll inte konstigt hur tråden utvecklar sig? Du har fått tekniksynpunkter, vill du styra vad som ska diskuteras får du komma med någon sorts input? Kanske lägga upp nya filmer med bättre teknik.
Är inte mod men tycker inte det är allt för offtopic då tex sista posten du kallar tävlingssnack handlar om ämnet stöt!