handdator

Visa fullständig version : Håll, denna förbannelse. Lösning?


Berrabingo
2012-06-07, 20:15
Jag har så länge jag kommit ihåg haft stora problem med håll vid träning och dessutom alltid på vänster sida. Brukar dyka upp efter ca 20 minuters träning och det går inte över såvida jag inte stannar och vilar i någon minut. Har det dock kommit en gång är det nästan omöjligt att bli kvitt det helt. Vad beror skiten på från början?

Kan tillägga att det i princip endast uppkommer om jag springer! Synd då springa är roligt och sjukt effektiv cardio-träning sett till tiden det tar.

Har alltid trott det beror på dålig kondition men i mitt fall börjar jag tvivla, jag springer just nu milen på runt 50 minuter och cyklar 8 mil på ca 2.40 (jag vet, absolut inga bra siffror men det bör vara medel åtminstone) och är just nu i ganska okej form rent allmänt.

Har märkt att dricka/äta innan träning har viss påverkan, helst ska jag inte äta eller dricka något på många timmar innan passet och inte ens då fungerar det helt. Dricker jag vatten innan är det kört på en gång.

Någon med liknande problem? Finns det någon lösning eller är jag bara hopplöst otränad och får komma igen när jag är i form? ;)

Pjotor
2012-06-07, 20:30
Hittade bra info på http://aktivtraning.se/lopning/loptraning/aldrig-mer-hall

I korthet: ät inte en hel måltid innan träningspasset, drick försiktigt, värm upp och börja i ett lägre tempo.

svenbanan
2012-06-07, 22:09
Håll är jävligt random! Förr om åren då jag var betydligt bättre tränad fick jag håll väldigt lätt, och försökte på alla sätt slippa det. Nuförtiden får jag aldrig håll, även om jag ger mig ut en halvtimme efter jag käkat.

Men lite mindre risk för håll är det nog ifall magsäcken inte är så full. Men om jag minns det rätt så var bästa knepet att plocka upp en sten stor som en kotte ungefär, och krama den hårt i handen. Har för mig att det brukade kännas lite mindre då. Men annars är det bara att bita ihop. Det släpper ju efter några kilometer, i alla fall gjorde det det för mig.