handdator

Visa fullständig version : Tekniktips OL


de_dave
2012-06-07, 10:32
Är komplett nybörjare på OL-lyften.

Skulle gärna vilja få lite grundläggande feedback på mina lyft som visas i filmen.

Tack!

SzB8Qu8Nd60&feature

wesaft
2012-06-07, 11:01
Kul med tyngdlyftning :)
Du lyfter för mycket med armarna och för lite kraft kommer från höft och ben.
Testa att lyfta från "hänget" = starta med stången vid mitten på låret. tänk att armarna är som rep som håller i stången.

I rycket håller du för smalt (man kan träna på det sättet med, fast bredare grepp är att rek. om du vill bli bra på lyftning.)

Gillar inte att tänka på att man ska hoppa när man lyfter, men testa att göra ett maximalt upphopp precis innan du lyfter, för att känna kraften från höft och ben.

de_dave
2012-06-07, 11:20
Kul med tyngdlyftning :)
Du lyfter för mycket med armarna och för lite kraft kommer från höft och ben.
Testa att lyfta från "hänget" = starta med stången vid mitten på låret. tänk att armarna är som rep som håller i stången.

I rycket håller du för smalt (man kan träna på det sättet med, fast bredare grepp är att rek. om du vill bli bra på lyftning.)

Gillar inte att tänka på att man ska hoppa när man lyfter, men testa att göra ett maximalt upphopp precis innan du lyfter, för att känna kraften från höft och ben.

Tack :)

Hur brett ska man hålla? Några riktmärken?

Skat testa "hänget" nästa gång

wesaft
2012-06-07, 14:36
Håll så brett att när du står helt rakt upp med stången så kan du lyfta ett knä utan att stången rör sig.
Stången i höftvecket när du böjer dig, ungefär vid pubisbenet.

Jag tränar på Mossebergs Ak, en tyngdlyftningsklubb, ta dig dit om du är seriös med lyftandet, eller så kan vi träna ihop någon gång kanske.

de_dave
2012-06-07, 18:01
Tack för erbjudandet, men ser OL som roligt komplement. Iaf i dagsläget :)

ceejay
2012-06-08, 21:38
Om du vill ha OL som ett komplement så skulle jag gärna se att du lärde dig det också :) Det där i filmen är inte OL utan dåligt utförda lyft av en skivstång. Det tar tid att lära sig det ordentligt.

jokem
2012-06-08, 21:47
Har aldrig förstått hur svårt det är att försöka jämföra sina egna lyft med bra lyft på youtube, då ser man rätt klart vad som är skillnaden. Behövs inga direkta tekniktips så länge man inte har hyfsad teknik! Kul att du OL-ar dock!

bubbe
2012-06-08, 21:56
Om du vill ha OL som ett komplement så skulle jag gärna se att du lärde dig det också :) Det där i filmen är inte OL utan dåligt utförda lyft av en skivstång. Det tar tid att lära sig det ordentligt.

Även om det var ganska hårt uttalande så måste jag nog dock hålla med. Hyfsat vanligt förekommande att tränande av alla sorter skall förbättra explosivitet, snabbhet, hopp el likn och sen kör någon sorts sega halvvändningar. Sök upp folk som vet vad de pysslar med och lär dig ordentligt. Såna lyft handlar inte om tekniktips, det är grundläggande lyftteknik som skall läras in.

Rickard
2012-06-08, 21:57
Om du vill ha tekniktips så får du ta att man är ärlig.
Du kommer få ut mer av att inte köra dina "frivändningar" och "ryck" än att köra dom.
Det är att jämföra med stångcurl med sving och någon konstig form utav press.
Som du kör nu kommer dom göra noll för explosivitet.
Som du kör nu kommer vanliga sega marklyft ge dig mer för explosivitet eller vad du nu vill uppnå med det du visar på filmen.

Så ta hjälp av någon som kan lära dig grundprincipen eller skit i det. Att linda in det i silke kan någon annan göra.

de_dave
2012-06-09, 10:26
Om du vill ha OL som ett komplement så skulle jag gärna se att du lärde dig det också :) Det där i filmen är inte OL utan dåligt utförda lyft av en skivstång. Det tar tid att lära sig det ordentligt.

Även om det var ganska hårt uttalande så måste jag nog dock hålla med. Hyfsat vanligt förekommande att tränande av alla sorter skall förbättra explosivitet, snabbhet, hopp el likn och sen kör någon sorts sega halvvändningar. Sök upp folk som vet vad de pysslar med och lär dig ordentligt. Såna lyft handlar inte om tekniktips, det är grundläggande lyftteknik som skall läras in.

Om du vill ha tekniktips så får du ta att man är ärlig.
Du kommer få ut mer av att inte köra dina "frivändningar" och "ryck" än att köra dom.
Det är att jämföra med stångcurl med sving och någon konstig form utav press.
Som du kör nu kommer dom göra noll för explosivitet.
Som du kör nu kommer vanliga sega marklyft ge dig mer för explosivitet eller vad du nu vill uppnå med det du visar på filmen.

Så ta hjälp av någon som kan lära dig grundprincipen eller skit i det. Att linda in det i silke kan någon annan göra.

Oj här var ni rörande överens :)

Känner ingen som tränar OL, får skicka ett gulligt PM till någon på Kolo (wesaft? *kissass*) som kanske har möjlighet att hjälpa mig någon gång

Tack för era kommentarer, gillar att ni är raka

de_dave
2012-06-09, 10:28
Har aldrig förstått hur svårt det är att försöka jämföra sina egna lyft med bra lyft på youtube, då ser man rätt klart vad som är skillnaden. Behövs inga direkta tekniktips så länge man inte har hyfsad teknik! Kul att du OL-ar dock!

Tror jag är för dålig för att direkt kunna se skillnaden mellan lyft. Jag kan ju se hur de håller och står exempelvis, men att direkt se vad jag gör för fel tycker jag är lite svårare.

Kommer nog med erfarenhet :)

Styrkebloggen
2012-06-12, 05:30
Här finns massor av bra information rörande olympiska lyft:
http://www.californiastrength.com/