handdator

Visa fullständig version : Går man miste om funktionell styrka genom knäböj i smith?


Barbastark
2012-06-07, 10:10
Hejhej

När jag kör knäböj så kör jag så gott som alltid i smithen (rak rörelsebana på stången). Men undrar om detta gör att man böjer i en smula annan vinkel vilket kanske gör att man går miste om den funktionella styrkan från knäböj.

Försöker alltid placera mig så likt fria knäböj som möjligt, dvs inget fötterna långt framför stången osv.

Pjotor
2012-06-07, 10:20
Ja, du blir funktionellt svagare i den mening att du inte blir lika stark i vanlig knäböj. Däremot tror jag inte att skillnaderna är särskilt stora. Det kan vara en balansfråga lika mycket som en styrkefråga.

Lychgate
2012-06-07, 10:22
Det blir inte samma aktivering för stabilisatorerna.

Barbastark
2012-06-07, 10:36
Ok. Men jag tänker mer i dagliga livet samt idrott när det kommer till aktiviteter där man tex tränar vanlig knäböj för att gynnas i.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 10:37
Barbastark

"Funktionell" är ett av världens luddigaste och bredaste uttryck. Man kan inte bara använda ordet utan att samtidigt definera betydelsen.

Om du blir starkare i musklerna som du tränar i smithmaskinen, kan det då inte vara funktionellt?

ARMSTARK
2012-06-07, 11:14
Vill du bli stark i knäböj ska du träna knäböj, men om du bara ska köra det som komplement till en annan idrott kommer du knappast märka någon skillnad. Antagligen är det explosiviteten i benen du eftersträvar när du böjer och den får du, det andra får du från idrotten du håller på med.

tantbrun
2012-06-07, 12:03
Smithmaskinen verkar inte vara något vidare. http://stronglifts.com/smith-machine-squats-power-rack-free-weights/

Control_61
2012-06-07, 12:07
Ja det gör man.

Likaså anser jag att skaderisken är högre för knäböj i smith jämfört med vanliga knäböj.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 13:04
Control_61

Var, när och hur har en korrekt utförd Smithböj högre skaderisk?

Commando1980
2012-06-07, 13:23
Smithböj kan vara en helt ok övning om man undviker extremvarianten där man placerar fötterna långt framför stången.

Dreas
2012-06-07, 13:26
Smithböj kan vara en helt ok övning om man undviker extremvarianten där man placerar fötterna långt framför stången.Why?

Fått den ordinerad pga. Problem att sitta bak samt få med stussen. Tycker att det hjälpt mig med båda, strechar också ljumskar bra.

Control_61
2012-06-07, 13:31
Control_61

Var, när och hur har en korrekt utförd Smithböj högre skaderisk?

En sanslöst perfekt utförd knäböj i smithmaskin har säkerligen inte en särskilt hög skaderisk, men ser ändå inte varför man skulle vilja göra den i smithen istället för fristående.

Problemet är väl att jag aldrig sett en korrekt utförd knäböj gjord i smithen. Kroppen hamnar i en onaturlig bana som styrs av ställningen istället för kroppen. Fotställningen är svår att få till bra etc.

Ge mig 1 argument till varför man skulle vilja böja i smithen istället för fristående? Att det skulle vara "säkrare" är hittepå.

Stoltz
2012-06-07, 13:33
En sanslöst perfekt utförd knäböj i smithmaskin har säkerligen inte en särskilt hög skaderisk, men ser ändå inte varför man skulle vilja göra den i smithen istället för fristående.

Problemet är väl att jag aldrig sett en korrekt utförd knäböj gjord i smithen. Kroppen hamnar i en onaturlig bana som styrs av ställningen istället för kroppen. Fotställningen är svår att få till bra etc.

Ge mig 1 argument till varför man skulle vilja böja i smithen istället för fristående? Att det skulle vara "säkrare" är hittepå.

Skador, rörelseförmåga eller helt enkelt att det känns generellt bättre.

rooz
2012-06-07, 13:38
Skador, rörelseförmåga eller helt enkelt att det känns generellt bättre.

Skador? kan du inte böja vanligt bör du inte kunna smith-böja.

Rörelseförmåga, i en styrd bana så bör fler kunna göra djupare böjar med fri stång än i en smith.

Känns bättre? Du sitter i den bana som smithen har. hur bekvämt är det?

Dreas
2012-06-07, 13:40
Känns bättre? Du sitter i den bana som smithen har. hur bekvämt är det?Obekvämt som fan men givande då iaf jag lyckas aktivera sen tidigare relativt oanvända muskler.

Control_61
2012-06-07, 13:41
Håller med Rooz.

Skadeargumentet håller verkligen inte.
Rörelseförmåga(?) vad menar du? Skulle rörelsen bli bättre och djupare i en styrd bana?

Jag tror det kan kännas bättre att köra i smithen om man är urusel på knäböj. Finns ju ingen skönare rörelse att göra än knäböj när man fått flyt på det.

rooz
2012-06-07, 13:43
Obekvämt som fan men givande då iaf jag lyckas aktivera sen tidigare relativt oanvända muskler.

Bekvämt var ett dåligt ordval, ofta är saker som är obekväma nyttigt bra för dig. Och dina smith-böjer är väl inte primärt för att göra dig stark i knäböj, utan som komplement för att ordna "problem"?

Stoltz
2012-06-07, 13:44
Skador? kan du inte böja vanligt bör du inte kunna smith-böja.

Det beror väl ändå mycket på vilken skada?


Rörelseförmåga, i en styrd bana så bör fler kunna göra djupare böjar med fri stång än i en smith.

Förstår inte hur du tänker där faktiskt. Jag ser definitivt hur den stabiliteten kan hjälpa till.


Känns bättre? Du sitter i den bana som smithen har. hur bekvämt är det?
Det är ju subjektiv åsikt, vad som är bekvämt eller inte. Anser någon att det är bekvämt, då är det bekvämt för den personen. Begrips? //allan

Stoltz
2012-06-07, 13:45
Håller med Rooz.

Skadeargumentet håller verkligen inte.
Rörelseförmåga(?) vad menar du? Skulle rörelsen bli bättre och djupare i en styrd bana?

Jag tror det kan kännas bättre att köra i smithen om man är urusel på knäböj. Finns ju ingen skönare rörelse att göra än knäböj när man fått flyt på det.

Varför håller inte skadeargumentet då?

Och ja, har man dålig rörlighet i fotlederna så kan ju en smith vara ett väldigt bra komplement.

Control_61
2012-06-07, 13:47
Varför håller inte skadeargumentet då?

Och ja, har man dålig rörlighet i fotlederna så kan ju en smith vara ett väldigt bra komplement.

Varför skulle skadeargumentet hålla? Vad i smithen gör övningen säkrare?

rooz
2012-06-07, 13:47
Varför håller inte skadeargumentet då?

Och ja, har man dålig rörlighet i fotlederna så kan ju en smith vara ett väldigt bra komplement.

Nej?

varför skulle smithen hjälpa dig med fotledsproblemet?

Stoltz
2012-06-07, 13:49
Jag menar om man är skadad. Inte att man skulle bli det. Till exempel;
Ostabil rygg som får hjälp med stabiliteten pga smithen = Underlättar utförandet.

Nej?

varför skulle smithen hjälpa dig med fotledsproblemet?

Du har aldrig sett en vinglig jävel som går upp på tå i knäböjen vid någerlunda djup och då knappt klarar av det? :D Kan iofs fixar med en bräda undertill, I'll give it that.

Dreas
2012-06-07, 13:53
Bekvämt var ett dåligt ordval, ofta är saker som är obekväma nyttigt bra för dig. Och dina smith-böjer är väl inte primärt för att göra dig stark i knäböj, utan som komplement för att ordna "problem"?Ja, smithböjen är till för att ordna problem som fixade ska resultera i en ökad böjstyrka.

rooz
2012-06-07, 14:12
Jag menar om man är skadad. Inte att man skulle bli det. Till exempel;
Ostabil rygg som får hjälp med stabiliteten pga smithen = Underlättar utförandet.



Du har aldrig sett en vinglig jävel som går upp på tå i knäböjen vid någerlunda djup och då knappt klarar av det? :D Kan iofs fixar med en bräda undertill, I'll give it that.

Min högst personliga och säkert helt förkastliga teori är följande. Spänner du inte upp kroppen, och stabiliserar så spelar det ingen roll ändå. Du kommer känna av ryggsnedheten (?) ändå.

Tro mig min gode stoltz. i've seen them all. Från knäböjsmonster som gjort 400, till just vad du beskrev.

Stoltz
2012-06-07, 14:16
Min högst personliga och säkert helt förkastliga teori är följande. Spänner du inte upp kroppen, och stabiliserar så spelar det ingen roll ändå. Du kommer känna av ryggsnedheten (?) ändå.

Tro mig min gode stoltz. i've seen them all. Från knäböjsmonster som gjort 400, till just vad du beskrev.

Känna av den ja - Att utesluta pga av den Nej.

Och om vi ska vara lite kvicka..;):

Tro mig min gode Rooz. I'm living it all. Från en 40-50kg knäböj med fri stång, som du beskrev, till 80-90 i smith.

Edit: Så att ingen kissar i byxan - Jag säger ju för sjutton inte att man inte ska köra med fri stång om man kan. Men att bete sig som om hin håle själv stigit upp ur helvetet så fort någon kör något annat är ju ändå sjukt.

Sparven från Minsk
2012-06-07, 14:21
Frågan är väl, i vilken idrottssituation eller livssituation är det du använder dig av en tung djup knäböjsrörelse?
Kan nog inte komma på någon idrott där du kör en böjliknande rörelse djupare än typ 60 grader i knäna...

hurril
2012-06-07, 14:21
Stoltz: min mascara rinner lite av att du kör Smith :/

hurril
2012-06-07, 14:22
Frågan är väl, i vilken idrottssituation eller livssituation är det du använder dig av en tung djup knäböjsrörelse?
Kan nog inte komma på någon idrott där du kör en böjliknande rörelse djupare än typ 60 grader i knäna...

I vilka sporter använder du dig av *någon* knäböjsrörelse?

EDIT: 60 grader i knäna är sedan en duktigt djup böj - givetvis beroende på hur pass långt bak du sitter.

Sparven från Minsk
2012-06-07, 14:24
I vilka sporter använder du dig av *någon* knäböjsrörelse?

EDIT: 60 grader i knäna är sedan en duktigt djup böj - givetvis beroende på hur pass långt bak du sitter.

Precis haha!
Hm...upphopp i basket och volleyboll typ, men där är det ju långt ifrån 60 grader, inte ens om de tar "sats".

rooz
2012-06-07, 14:24
Frågan är väl, i vilken idrottssituation eller livssituation är det du använder dig av en tung djup knäböjsrörelse?
Kan nog inte komma på någon idrott där du kör en böjliknande rörelse djupare än typ 60 grader i knäna...

Tyngdlyftning?

hurril
2012-06-07, 14:27
Precis haha!
Hm...upphopp i basket och volleyboll typ, men där är det ju långt ifrån 60 grader, inte ens om de tar "sats".

Jag tror inte du förstod mig. Ingen av dem har någon knäböj - däremot hoppar de med hjälp av (koordinerad) benstyrka. Frågan är vad som utvecklar sådan bäst.

Du menar sedan sannolikt en siffra större än 90 grader om det är någon form av halvböj du tänker dig.

mikaelj
2012-06-07, 14:27
http://bookzoompa.files.wordpress.com/2010/12/equillateral-triangle-60-degree-angles.jpg

Det är inte långt ifrån min maximala rörlighet.

Ne0phyte
2012-06-07, 14:28
I vilka sporter använder du dig av *någon* knäböjsrörelse?

EDIT: 60 grader i knäna är sedan en duktigt djup böj - givetvis beroende på hur pass långt bak du sitter.

Inom grappling. Men snarare då parallelldjup och inte 60 grader.

hurril
2012-06-07, 14:30
Inom grappling. Men snarare då parallelldjup och inte 60 grader.

Grappling innebär att man står i böjskor under en skivstång och böjer?

Sparven från Minsk
2012-06-07, 14:32
Tyngdlyftning?

Knappt ens där ;):laugh:

hurril
2012-06-07, 14:36
Knappt ens där ;):laugh:

Det är ytterst pinsamt att se någon som kan så pass lite om detta ge sig på att göra sig lustig på andras bekostnad.

Stoltz
2012-06-07, 14:38
Stoltz: min mascara rinner lite av att du kör Smith :/

Jag gör ju det rätt sällan numer faktiskt :)

Jag tycker att fri stång är överlägsen, men jag är inte blind för den nytta en smith kan ha. Att lyfta mer är för en del ett mål - För mig har knäböjen en helt annan funktion, så jag håller mig till min fria stång i 9 fall av 10 :)

Edit: Faktum är att jag utan knäböj i smith förmodligen inte ens hade kunnat göra knäböj med fri stång idag. Bara det understryker värdet, åtminstone för mig :)

Sparven från Minsk
2012-06-07, 14:41
Det är ytterst pinsamt att se någon som kan så pass lite om detta ge sig på att göra sig lustig på andras bekostnad.

Lustig? Pinsam kan du vara själv gubbe :laugh:

Sparven från Minsk
2012-06-07, 14:42
J
Edit: Faktum är att jag utan knäböj i smith förmodligen inte ens hade kunnat göra knäböj med fri stång idag. Bara det understryker värdet, åtminstone för mig :)

I smith är bättre än inget alls, så håller fullt med dig. Vem bryr sig om vad som är super dunder opti popti. Huvudsaken man har roligt och når sitt mål, vad det nu än må vara. :)

hurril
2012-06-07, 14:45
Lustig? Pinsam kan du vara själv gubbe :laugh:

Du skrattade åt Rooz för att han korrekt angav tyngdlyftning som exempel på en idrott där man böjer djupt - djupare än en halvböj. Det ironiska i det hela blir att 60 grader, siffran du anger, faktiskt är en rejält djup knäböj.

Rikard Jansson
2012-06-07, 14:47
Mäter vi bockningsvinkeln eller öppningsvinkeln i sammanhanget?

rooz
2012-06-07, 14:48
Jag förstod inte heller vad jag missade:(

King Grub
2012-06-07, 15:11
Folk vet inte ens att 60 grader är djupare än 90 grader...

svenbanan
2012-06-07, 15:27
När folk pratar om 90 grader så brukar de väl egentligen oftast mena parallellt (med golvet) vilket för de flesta är djupare än 90 grader.

Rikard Jansson
2012-06-07, 15:33
Här demonstrerar jag med mina eminenta paint-skills (u mirin', spartansk?:D) varför 60 grader kan vara både grunt eller djupt

http://img706.imageshack.us/img706/7339/grader.jpg

som synes finns två vinklar i sammanhanget, motsatta varandra där båda sammanlagda blir 180, och man kan därför prata om endera vinklarna i sammanhanget

att det automatiskt skulle handla om vinkeln mellan lår och vad, istället för lår och den osynliga linjen som fortsätter ifrån vaden, är inte fastslaget!

hurril
2012-06-07, 15:36
Var visar du att 60 grader är grunt?

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:38
Control_61

Det finns som sagt många bra argument till varför man kan välja Smithböj framför vanlig knäböj.
Hur många tror du egentligen kan köra knäböj av vanliga motionärer?

Smithböjen kan vara en progression mot fri böj, ifrån benpressmaskinen.

Rikard Jansson
2012-06-07, 15:39
Jag orkade inte rita mer, blev trött. Man kan hursomhelst rita upp det som en grund böj (så grund som du skulle kalla en 120-graders-böj) och kalla den för en 60gradersböj om man så vill :)

rooz
2012-06-07, 15:39
Control_61

Det finns som sagt många bra argument till varför man kan välja Smithböj framför vanlig knäböj.
Hur många tror du egentligen kan köra knäböj av vanliga motionärer?

Smithböjen kan vara en progression mot fri böj, ifrån benpressmaskinen.

När slutar man vara en motionär?

svenbanan
2012-06-07, 15:41
Var visar du att 60 grader är grunt?

Han menar väl att böjen är grund om den övre vinkeln är 60 grader. Inte för att jag nånsin hört talas om att någon skulle vara så bakvänd...

Rikard Jansson
2012-06-07, 15:43
När man utbildats inom kantbockning så får man en annan syn på vinklar :)

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:44
rooz

tja, när kan man kalla sig en byggare?

rooz
2012-06-07, 15:46
rooz

tja, när kan man kalla sig en byggare?

När din flickvän har broderline störningar, har kamphund, tränar alltid i gaspkläder, alltid i T-back linne och Hoodtröja över.

;)

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:47
rooz

Ok, då är vi alla motionärer :)

rooz
2012-06-07, 15:48
rooz

Ok, då är vi alla motionärer :)

Snälla, använd citera-knappen*gah!*

cero
2012-06-07, 17:03
Grappling innebär att man står i böjskor under en skivstång och böjer?

Under vissa situationer i grappling böjer man ju benen och rätar ut dem med motstånd (din motståndare). Vad är din poäng?

stromming
2012-06-07, 17:48
Jag orkade inte rita mer, blev trött. Man kan hursomhelst rita upp det som en grund böj (så grund som du skulle kalla en 120-graders-böj) och kalla den för en 60gradersböj om man så vill :)

Och jag kan kalla flygplan för katt. Det är väl ganska givet att vinkeln man pratar om är den i knäleden? Har iallafall inte hört någon som använder det tvärtom

Valek
2012-06-07, 17:55
Finns det någon forskning eller liknade som visar på att det är skadligare att köra knäböj i smith än vanlig.

Hade en diskussion med en person om detta för några dagar sen men hade inget konkret att peka på som bevisar det.

stridis
2012-06-07, 18:20
Och jag kan kalla flygplan för katt. Det är väl ganska givet att vinkeln man pratar om är den i knäleden? Har iallafall inte hört någon som använder det tvärtom

men nu diskuterar du med mäster kantbockare.;)

Röda Björnen
2012-06-07, 18:23
Jag orkade inte rita mer, blev trött.

Då kanske du borde ha skippat att lägga upp den, förstod poängen med den men fan inte vad du ritade :D

rooz

tja, när kan man kalla sig en byggare?

rooz

Ok, då är vi alla motionärer :)

Det beror väl på vilken sport du utövar samt varför personen ifråga skulle behöva utföra knäböj.
En vanlig motionär är väl en person som tränar men inte ska tävla, sen kan man ju vara en motionär på olika nivåer.

Man kan ju inte kalla sig bodybuilder om man inte har tävlat i bodybuildning eller om man slutat tävla i det, man man kan dock träna som en bodybuildare.

Control_61

Det finns som sagt många bra argument till varför man kan välja Smithböj framför vanlig knäböj.
Hur många tror du egentligen kan köra knäböj av vanliga motionärer?

Smithböjen kan vara en progression mot fri böj, ifrån benpressmaskinen.

Det finns många argument varför man kan välja friböj framför smithböj och det finns antagligen många motionärer som kan utföra en korrekt knäböj likaså finns det många som inte kan det

P.S. Majoriteten kan det antagligen inte utan lite hjälp.

MVH

Rikard Jansson
2012-06-07, 19:12
Och jag kan kalla flygplan för katt. Det är väl ganska givet att vinkeln man pratar om är den i knäleden? Har iallafall inte hört någon som använder det tvärtom

Det är väl inte givet någonstans. Att ta saker för givet när det gäller vilken vinkel man avser kan i vissa fall leda till att man blir arbetslös ^^

Barbastark
2012-06-07, 22:33
Lol, 61 inlägg och ca 90% OfT.

Jag själv gillar i alla fall knäböj i smith med rak rörelsebana grymt mycket just nu. Kommer "under" stången mycket bättre än i fri böj, och kan få ut mycket mer kraft.

Skulle gärna få till samma känsla i fri böj. Får la träna påt.

stromming
2012-06-07, 23:42
Det är väl inte givet någonstans. Att ta saker för givet när det gäller vilken vinkel man avser kan i vissa fall leda till att man blir arbetslös ^^

Men nu är vi varken snickare eller plåtarbetare. Det är som att en fysiker skulle komma in och klaga på vårt användande av ordet "Kraft" hela tiden. Irrelevant och snoffsigt

Control_61
2012-06-08, 07:21
Control_61

Det finns som sagt många bra argument till varför man kan välja Smithböj framför vanlig knäböj.
Hur många tror du egentligen kan köra knäböj av vanliga motionärer?

Smithböjen kan vara en progression mot fri böj, ifrån benpressmaskinen.

Ge mig några exempel på argument då?

Om man inte kan köra vanliga knäböj, varför skulle man då vilja belasta rörelsen innan man kan göra det? Det om något borde innefatta skaderisk.

rooz
2012-06-08, 07:31
Nu går det ju att köra knäböj utan belastning (eller tillochmed avlastning) till skillnad från Smith-maskinen.

mikaelj
2012-06-08, 07:33
Smithböjen kan vara en progression mot fri böj, ifrån benpressmaskinen.

Jag ser inte hur den skulle vara det. Det blir en ... annorlunda övning, snarare än progression.

Har inte sett någon göra en fristångsknäböjsliknande rörelse med en smithmaskin. Det är fascinerande hur många inte ens kan sätta sig på huk, utan stång, utan att trilla. Att börja där borde väl snarare vara lämpligast.

Stoltz
2012-06-08, 08:21
Ge mig några exempel på argument då?

Om man inte kan köra vanliga knäböj, varför skulle man då vilja belasta rörelsen innan man kan göra det? Det om något borde innefatta skaderisk.

Jag gillar att du får argument, kallar dem irrelevanta, och sedan ber om fler.

z_bumbi
2012-06-08, 08:32
Att kunna belasta rygg och lår så att de blir starkare kan innebär att man helt plötsligt kan köra böj med väldigt kort inskolning och det även där det tidigare inte har funkat överhuvudtaget*. Det funkar i alla fall med benpress, bänk och rodd mm så varför skulle inte smithböjar funka som en del i det? Inte för att det är mitt första val då de också kräver en hel del övervakning och det går antagligen precis lika gärna att köra andra övningar.

*Det är därför jag inte är så förtjust i de oövervakade programmen som mest bygger på böj för rena nybörjare då många nybörjare helt enkelt inte har muskelkontroll, styrka eller muskelmassa nog att bli stadiga i böj. Det kräver antingen skolning i kombination med annan träning eller att de tränar igenom kroppen ett tag för att börja veta att de har muskler lite överallt.

Control_61
2012-06-08, 08:52
Jag gillar att du får argument, kallar dem irrelevanta, och sedan ber om fler.


Det är väl inte så konstigt att man ber om fler argument när de man får är irrelevanta eller dåliga?


Googlade lite och hittade lite fler grejer:

Tony Gentilcore:
http://www.tonygentilcore.com/blog/squatmageddon/

Charles Poliquin:
http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/388/8_Stupid_Myths_about_Squatting.aspx

Arne Persson:
"Knäböj" i smithmaskinen har inget med en riktig knäböj att göra. Vid smithböjen står man framför lodlinjen vilket inte är fallet med riktig knäböj där det sker ett balanserat samspel mellan överkropp, säte och lår/underben. En smithböj kan närmast jämställas med en hacklift.

Styrkelabbet (kommer ej ihåg medlemmens namn):
http://www.styrkelabbet.se/hogre-muskelaktivitet-med-fria-vikter/

Axon:
Anledningen till att man måste stå framför stången när man kör i en smithmaskin är för att knäböj är konstruerad för att köra med fri stång och det rörelsemönstret kan du aldrig överföra till en maskin.

Stronglifts:
http://stronglifts.com/smith-machine-squats-power-rack-free-weights/

Stoltz
2012-06-08, 08:59
Det är väl inte så konstigt att man ber om fler argument när de man får är irrelevanta eller dåliga?


Efter att jag bett dig om en anledning till varför skadeargumentet inte skulle hålla:

Varför skulle skadeargumentet hålla? Vad i smithen gör övningen säkrare?

Jag menar om man är skadad. Inte att man skulle bli det. Till exempel;
Ostabil rygg som får hjälp med stabiliteten pga smithen = Underlättar utförandet.


Sen väljer du att inte kommentera det. Jag antar att det är för att skador är ett irrelevant fenomen inom träningen för dig.

Sedan gav jag även exempel på hur smith tog mig från att inte kunna göra några knäböj överhuvudtaget till att kunna börja utföra övningen. Än en gång, väljer du att inte kommentera det. Se även Z_bumbis post ovanför din för något mer än min personliga erfarenhet.

Jag försöker inte övertala dig till att smith är bättre än vanlig i alla lägen. Jag tycker dock inte man ska vara så fruktansvärt religiös att man vägrar se några som helst positiva fördelar med en övning, när där helt uppenbart är personer som fått det.

Det kan väl ändå inte svida så fatalt att medge att en övning har sina fördelar?

andeem
2012-06-08, 09:07
*Det är därför jag inte är så förtjust i de oövervakade programmen som mest bygger på böj för rena nybörjare då många nybörjare helt enkelt inte har muskelkontroll, styrka eller muskelmassa nog att bli stadiga i böj. Det kräver antingen skolning i kombination med annan träning eller att de tränar igenom kroppen ett tag för att börja veta att de har muskler lite överallt.Är inte Stronglifts ”Börja med stången”-mantra tillräckligt?

z_bumbi
2012-06-08, 10:43
Är inte Stronglifts ”Börja med stången”-mantra tillräckligt?

För en del funkar det men jag tycker mig ha märkt att andelen som det funkar för ökar om man helt enkelt kör allmän träning innan. Att veta hur det känns när man spänner muskler kan t ex bara det vara till god hjälp.
Har man en instruktör som kan styra träningen och ge instruktioner är det en annan fråga men då följer man antagligen inte heller det programmet då man vill ha in fler övningar för att personen snabbare ska bli starkare i huvudövningarna.

pezrulezhaakon
2012-06-08, 11:45
Control_61

Alla har inte samma förutsättningar för att kunna göra vanliga knäböj, pga en rad olika anledningar.

pezrulezhaakon
2012-06-08, 11:48
mikaelj

Jag ska förenkla det lite.

Benpress = Styrd rörelse - ingen balanskomponent
Smithböj = Styrd rörelse - balanskomponent
Vanlig böj = Ostyrd rörelse - stor balanskomponent.

Sedan finns en rad olika variationsmöjligheter i varje del, för att anpassa träningen för varje individ. Och köra progression allteftersom...