handdator

Visa fullständig version : Vattenpump tjuter bil


LilMack
2012-06-06, 21:03
Tjenare,

Någon som haft problem med vattenpumpen i sin bil?
Har en gammal Seat Ibiza och nu tjuter det rejält och troligen är det vattenpumpen. Skall till verkstan imorrn och kolla. Hur mycket kan man köra med en defekt vattenpump innan den går sönder?

noob76
2012-06-06, 21:26
Beror ju helt på ! Är pumpen sönder i lagringen och tjuter kan den hålla allt från några timmar till veckor, ibland tjuter de någon timma och sedan fullkomligt pissar vattnet ut. Då är det inte kul att stå på E4:an en sen kväll... Men eftersom du inte ens vet om det är vattenpumpen så är det ju bara spekulationer. Häng av remmen och se om ljudet försvinner ! Du lär ju se på tempmätaren när pumpen slutar skicka runt kylvattnet :-) Fast har man otur så kan topplocket gå sönder (dyrt) om motorn går för varmt.

Arf Pingvin
2012-06-06, 21:29
Det beror på. Vissa vattenpumpar sitter på kamremmen. Man brukar byta vattenpumpen samtidig som remmen (eller varannan gång man byter rem). Om lagret till pumpen skär så kan du få ett större haveri då den tar med sig kamremmen.

På andra bilar kan det vara helt odramatiskt om vattenpumpen drivs på nåt annat sätt. Bilen kanske går varm i värsta fall eller att det börjar läcka. Inte hela världen.

noob76
2012-06-06, 22:35
NEJ !

Man "brukar" absolut inte byta vattenpump samtidigt som remmen och ej heller varannan gång som remmen byts.

Det är ett helt felaktigt påstående och de flesta bilar har ingen rekommenderad bytesintervall för vattenpumpar.

Tänk så helidiotiskt det skulle vara om jag på min bil som rullat 36 000 mil bytte vattenpump varje gång jag bytte multirem ! Bara kostnaden vore helt sjuk då det kostar ungefär 3500:- kronor att byta vattenpumpen. 0 gånger har jag bytt vattenpump på min bil.

Arf Pingvin : inte för att vara otrevlig, men varför sprider du sådana helt felaktiga påståenden ? Det sista du skriver om kamremmen är också helt felaktigt. Det du skriver om "bilen går varm" är ju också helt fel, moderna bilar har topplock av aluminium och där är det verkligen hela världen om toppen går varm. Det låter lite som om du pratar om Volvo 140 med gjutjärnsmotor där vattenpumparna köps från någon skrotgård ? :-)

LilMack
2012-06-06, 22:39
Beror ju helt på ! Är pumpen sönder i lagringen och tjuter kan den hålla allt från några timmar till veckor, ibland tjuter de någon timma och sedan fullkomligt pissar vattnet ut. Då är det inte kul att stå på E4:an en sen kväll... Men eftersom du inte ens vet om det är vattenpumpen så är det ju bara spekulationer. Häng av remmen och se om ljudet försvinner ! Du lär ju se på tempmätaren när pumpen slutar skicka runt kylvattnet :-) Fast har man otur så kan topplocket gå sönder (dyrt) om motorn går för varmt.

OK tack för det du skrev ett bra svar. Blir till att lämna in den på verkstaden. Om det nu är vattenpumpen som är på väg att gå sönder.

noob76
2012-06-06, 22:44
Har du tur är det bara en rem som slirar och behöver bytas = billigare än vattenpumpen !

Lillgrabben
2012-06-06, 23:09
Flera av VAG.s bilar har vattenpumpsbyte som en del av kamremsservicen, det hade iallafall min Octavia.

noob76
2012-06-07, 11:04
Ok, fast det borde höra till ovanligheterna. jag har också haft VW och där har det inte varit intervall på vattenpump. De lär ivf. hitta felet ganska snabbt när han lämnar in bilen på verkstaden.

Gnusram
2012-06-07, 13:15
Ok, fast det borde höra till ovanligheterna. jag har också haft VW och där har det inte varit intervall på vattenpump. De lär ivf. hitta felet ganska snabbt när han lämnar in bilen på verkstaden.

Det är nog ganska vanligt att man byter vattenpumpen samtidigt när man ändå har allt isärplockat. Vattenpumpen i sig kostar ju inte så mycket och man slipper göra jobbet två gånger. Och det omvända gäller alltid, byts vattenpumpen så ska kamremmen bytas. Iaf på VAG och Renault.

Arf Pingvin
2012-06-07, 14:08
Vi visste av erfarenhet på märkesvärkstaden där jag jobbade att det i längden blir billigare att byta vattenpumpen i samband med kamremmen än att vänta på att den ska gå sönder och laga den enkom (läckage kunde förkomma, jag var aldrig med om nån som skar helt). Merkostanden för vattenpumpsbyte låg kring 10%. En liten sidnot, kostnaden för kamremsbyte brukar väl anges till 5% av kostnaden av ett haveri. Pumpen är i princip gratis då.

Man kör väl inte omkring om motorn går varm när man vet att man har problem med pumpen, då stannar man i tid hoppas jag.

noob76
2012-06-07, 15:25
Ok ni verkar så säkra så jag kan bara säga :

noob76 <-- FUCKFACE SOM HAR FEL !

Jag är ju van att vattenpumpen håller minst 20 000 mil på BMW, har ju haft en del VW-TDi och där har också pumparna hållt runt 20 000. Kanske har jag haft tur ? Eller skiljer det mycket mellan olika VW ?

begt
2012-06-07, 15:51
http://img171.imageshack.us/img171/7632/pumpc.jpg

buten
2012-06-07, 19:11
Vi byter alltid pumpen på bilar som har vattenpumpen på kamremmen. Om dom drivs av spårkilremmen/multiremmen så byter man när dom börjar låta illa/läcka.

Däremot byter många verkstäder ej vattenpumpen vid kamremsbyte och då är folk ej medvetna om det och får ett billigare pris av dom. Det är ju inte en så dyr utgift med 500-1000 kronor mer för att byta vattenpumpen också samtidigt. Lite jobbigt när man bytt kamrem för 2000 mil sen och vattenpumpen rasar/börjar läcka. Bara plocka isär allting och du får betala över 3000 i arbetskostnad igen för att plocka ner det.

Eller om vattenpumpen rasar totalt och du gör ventilsallad då kan man snacka om dyrt! ;)

loadout
2012-06-07, 19:47
http://img171.imageshack.us/img171/7632/pumpc.jpg

:laugh:

LilMack
2012-06-07, 22:45
Kan meddela att det var inte vattenpumpen som krånglade enligt verkstan. Men det uppkom dock mer intressanta problem som han antydde, -Avgaströret kan ju rasa när som :)

Måste byta bromsskivor, belägg fram. Aldrig gjort något sådant tidigare själv. Hur svårt är det?

wo0ord
2013-02-28, 21:04
Har bytt kamrem och vattenpump för några veckor sedan. Nu är det så att jag har fått ett konstigt ljud som jag inte vet vart det kommer ifrån. (Låter ungefär som att bromsklossarna skulle vara slitna när man bromsar, vilket dom inte är) Kan det vara vattenpumpen som de nyligen bytt som låter så här? Eller nån som har en annan idé innan jag uppsöker verkstad?

wo0ord
2013-03-01, 13:04
Någon?