handdator

Visa fullständig version : Kvällskäk och funderingar


Trytter
2004-01-27, 18:40
Den senaste tiden har jag vaknat snorhungrig på natten och käkat en massa...
Har inte blivit fetare av det men jävligt mycket tröttare om man säger så.
Nu hade jag tänkt lösa det :thumbup:
Är det någon som har nån bra metod att räkna ut vad man kan käka om man går och lägger sig DIREKT efter man lagt sig.
Eller kanske någon som kan säga på rak arm vad en 185 cm lång snubbe på ca 74 kg kan käka som nattmat så han inte vaknar 2 tim senare och är vrålhungrig.. Vet att det nog inte är så lätt rekommederat, men men....

Kan lägga till att jag varken är på någon deff eller bulk för den delen.

Danke för uppmärksamheten....


:sleep: :sleep: :sleep:

King Grub
2004-01-27, 18:45
Pasta, kokt potatis, ris eller havregrynsgröt tycker jag mättar bra som bas direkt innan sänggåendet. Någon kött-, fågel-, fisk-, eller äggbaserad rätt till det. Så enkelt kan man göra det gör sig. Det finns ingen mat som passar bättre eller sämre bara för att klockans visare pekar på en viss siffra.

Trytter
2004-01-27, 18:54
Har ju bara hört/läst att för mycket kolisar eller FÖR mycket kcal i allmänhet icke är så rekommenderat om man slocknar 5 min efter, för man blir tjockelitjocksmock.
Samtidigt har jag även läst/hört att det är det samlade kcal intaget under dagen som avgör det.. :confused:
Hatar att vara förvirrad..
Men men, så länge det finns folk finns det åsikter så jag får väl prova mig fram antar jag..

Men alla åsikter erfarenheter/tankar/teorier är välkommna...:thumbup:

King Grub
2004-01-27, 18:59
Så länge du inte äter mer än du gör av med kan du inte gå upp ett gram.

Och vill du bygga muskelmassa finns det inga nackdelar med en komplett måltid på kvällen.

Dessutom blir insulinutsöndringen från en sådan måltid betydlig lägre än samma mängd energi från den så populära kesellan, som dessutom mättar ungefär lika länge som en mjukglass.

Trytter
2004-01-27, 19:04
Samtidigt gör man väl inte av med så många kolhydrater när man sover?? Om man inte är sömngångare vill säga..

King Grub
2004-01-27, 19:05
Originally posted by Trytter
Samtidigt gör man väl inte av med så många kolhydrater när man sover?? Om man inte är sömngångare vill säga..

Skulle inte nattens lägre förbränning vara medräknad i dygnets totala energiförbrukning menar du?

Trytter
2004-01-27, 19:09
mjoo det skulle den ju :em: .

hehe
jepp då blir det havregrynsgröt i kväll då!:cheers:
Får man hoppas att jag kan hålla mig till frukost imorgon hehehe.

Man tackar för hjälpen.

Ankarby
2004-01-27, 19:11
Räknade enligt någon tabell hur mycket man förbrukar/natt och kom fram till ungefär 800kcal. En hel del ändå men om det stämmer vet jag icke

pneumatic
2004-01-27, 19:30
Har aldrig hittat någon riktigt komplett SI-tabell (Satiety Index, Mättnadsindex). Men länken jag har innehåller dock en del basmat som kanske ger dig ett hum vad som kan vara bra att äta.
Desto högre siffra, desto större mättnad, med vitt bröd som referens.

Kombinera den med en GI-tabell som (oftast) går hand i hand med insulinet, så borde du stå dig ett tag och inte vara rädd för insulintoppar.

SI-Tabell
http://www.health-harvest.com.au/spirulina/slimming/satiety_index.html

GI-Tabell
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

/Henrik

kharon
2004-01-27, 20:21
Jag brukar klara mig rätt bra på ett gäng ägg och en burk tonfisk direkt innan jag slocknar för dagen.

Antingen som omelett, eller så kokar jag äggen och äter tonfisken direkt ur burken.

Du kan ju alltid testa och se om magen börjar skrika!
:thumbup:

gasoliner
2004-01-27, 20:39
Originally posted by Trytter

Är det någon som har nån bra metod att räkna ut vad man kan käka om man går och lägger sig DIREKT efter man lagt sig.


:confused:
jag lägger mig iofs bara en gång vanligtvis ,oftast just innan jag gått och lagt mig..:angel:

MVH //ordmärkaren:D

Trytter
2004-01-28, 12:43
Tack för alla svaren/tipsen!
Väldigt hjälpsamt forum det här:D .
Ägg brukar ju mätta ganska bra så någon havregrynsgröt/ägg kombo vore nått att satsa på..
Får testa på.
Tack once again för hjälpen.