handdator

Visa fullständig version : Tips på frukost,lunch,middag 1500 kalorier


DansAnna83
2012-06-06, 19:31
Jag ska äta 1500 kalorier och få i mig 130 g proteiner.Nu undrar jag om ni kan tipsa om vad jag kan äta till frukost,lunch och middag?
Känner mig urdum men jag har noll koll :/

Fishtank
2012-06-06, 19:48
Vad du vill sålänge du fyller ditt proteinbehov?

Gurkyngel
2012-06-06, 19:48
Du får väl skaffa dig lite koll då, kunskap är makt vettu! Jag tror att de flesta som misslyckas med viktned- och uppgång gör det för att de inte vet vad/när/hur/varför de äter.

Läs på förpackningar och bilda dig en uppfattning om vad olika livsmedel innehåller. Kolla denna länk: http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedelsGrupper.aspx
Läs den här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Om du vill (absolut inte nödvändigt) börja väga din mat och räkna kalorier.

Skapa lite struktur och gör det enkelt för dig. Utgå från dig själv: är du en person som trivs med och klarar dig på 3 huvudmål om dagen? Dela upp dina 1500 kcal i tre ungefär lika stora delar. Vill du/behöver du äta mellanmål? Lägg t ex 400 kcal/huvudmål och sedan resten på mellis.

Så tänker jag och det funkar fint :)

agazza
2012-06-06, 20:22
på den kaloribudgeten får du leta kalorisnål mat.

En lyx jag rekommenderar är köp potatisgratäng. Förvånansvärt lågt kalorinnehåll i smakutbyte.

Men i övrigt är det väl kvarg som gäller för det mesta. Byta allt flytande som mjölk, dricka och juice mot vatten.

Och äta magra köttprodukter såsom kyckling och viltkött, tex älg.

Finns massor av deffmat ifall du söker lite

DansAnna83
2012-06-06, 21:46
Du får väl skaffa dig lite koll då, kunskap är makt vettu! Jag tror att de flesta som misslyckas med viktned- och uppgång gör det för att de inte vet vad/när/hur/varför de äter.

Läs på förpackningar och bilda dig en uppfattning om vad olika livsmedel innehåller. Kolla denna länk: http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedelsGrupper.aspx
Läs den här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Om du vill (absolut inte nödvändigt) börja väga din mat och räkna kalorier.

Skapa lite struktur och gör det enkelt för dig. Utgå från dig själv: är du en person som trivs med och klarar dig på 3 huvudmål om dagen? Dela upp dina 1500 kcal i tre ungefär lika stora delar. Vill du/behöver du äta mellanmål? Lägg t ex 400 kcal/huvudmål och sedan resten på mellis.

Så tänker jag och det funkar fint :)

Det är där mitt problem ligger! Jag kan inget och jag vet inte vart jag ska lära mig det! Jag vet inte ens vad jag ska leta efter typ :P Tack för länkarna :D

Pretorian
2012-06-07, 06:17
Exempel på middag.
Börja med att välja en proteinkälla du gillar, tex entrecote (kan vara fläskfilé eller what-ever).
Ta en rejäl bit, säg 400-500 gram.
Sen lägger du till en näve ris eller några potatisar (ta det du tycker är godast!).
Fyll sen ut med massor av sallad (du FÅR INTE väga salladen!) :-)

Nu var detta bara ett snabbt exempel men ät mat du tycker är gott. För mig är det en förutsättning för att dieten ska fungera och kunna pågå under längre tid.

Här är exempel på frukost som jag gjorde i veckan, omelett på några äggvitor, helt ägg, grädde (du får ta lite grädde även under deff), ost och skinka:

http://desmond.imageshack.us/Himg51/scaled.php?server=51&filename=photo20120606085643.jpg&res=landing

http://desmond.imageshack.us/Himg43/scaled.php?server=43&filename=photo20120606085717.jpg&res=landing

http://desmond.imageshack.us/Himg32/scaled.php?server=32&filename=photo20120606090218.jpg&res=landing

DansAnna83
2012-06-07, 09:27
Exempel på middag.
Börja med att välja en proteinkälla du gillar, tex entrecote (kan vara fläskfilé eller what-ever).
Ta en rejäl bit, säg 400-500 gram.
Sen lägger du till en näve ris eller några potatisar (ta det du tycker är godast!).
Fyll sen ut med massor av sallad (du FÅR INTE väga salladen!) :-)

Nu var detta bara ett snabbt exempel men ät mat du tycker är gott. För mig är det en förutsättning för att dieten ska fungera och kunna pågå under längre tid.

Här är exempel på frukost som jag gjorde i veckan, omelett på några äggvitor, helt ägg, grädde (du får ta lite grädde även under deff), ost och skinka:

http://desmond.imageshack.us/Himg51/scaled.php?server=51&filename=photo20120606085643.jpg&res=landing

http://desmond.imageshack.us/Himg43/scaled.php?server=43&filename=photo20120606085717.jpg&res=landing

http://desmond.imageshack.us/Himg32/scaled.php?server=32&filename=photo20120606090218.jpg&res=landing

Verkligen jättetack :) Nu känns det lite mindre vimsigt när jag har något att gå efter :) Hehe,jag ska inte väga salladen jag lovar :p

Tjulu
2012-06-07, 10:27
Exempel på middag.
Börja med att välja en proteinkälla du gillar, tex entrecote (kan vara fläskfilé eller what-ever).
Ta en rejäl bit, säg 400-500 gram.
Sen lägger du till en näve ris eller några potatisar (ta det du tycker är godast!).
Fyll sen ut med massor av sallad (du FÅR INTE väga salladen!) :-)

Nu var detta bara ett snabbt exempel men ät mat du tycker är gott. För mig är det en förutsättning för att dieten ska fungera och kunna pågå under längre tid.

Här är exempel på frukost som jag gjorde i veckan, omelett på några äggvitor, helt ägg, grädde (du får ta lite grädde även under deff), ost och skinka:

http://desmond.imageshack.us/Himg51/scaled.php?server=51&filename=photo20120606085643.jpg&res=landing

http://desmond.imageshack.us/Himg43/scaled.php?server=43&filename=photo20120606085717.jpg&res=landing

http://desmond.imageshack.us/Himg32/scaled.php?server=32&filename=photo20120606090218.jpg&res=landing

Shit det där så otroligt gott ut! :)

Lycka till med deffen nu TS! :)

DansAnna83
2012-06-07, 10:39
Shit det där så otroligt gott ut! :)

Lycka till med deffen nu TS! :)

JA,det ser riktigt gott ut :) Tack,det kommer att behövas :p

Amöban
2012-06-07, 16:10
Exempel på middag.
Börja med att välja en proteinkälla du gillar, tex entrecote (kan vara fläskfilé eller what-ever).
Ta en rejäl bit, säg 400-500 gram.
Sen lägger du till en näve ris eller några potatisar (ta det du tycker är godast!).
Fyll sen ut med massor av sallad (du FÅR INTE väga salladen!) :-)


Ett halvt kilo kött till en liten tjej på 65 kg? Några potatisar? Nää, det blir alldeles för mkt. Jag skulle säga max 150 g kött och två normalstora potatisar, sedan fyll ut med sallad. :) Möjligtvis lite mer om du tränar på hög nivå.

DansAnna83
2012-06-07, 16:48
Ett halvt kilo kött till en liten tjej på 65 kg? Några potatisar? Nää, det blir alldeles för mkt. Jag skulle säga max 150 g kött och två normalstora potatisar, sedan fyll ut med sallad. :) Möjligtvis lite mer om du tränar på hög nivå.

Hehe,liten? :) Jag tycker att jag är för stor! Hehe! Min lunch och min middag bestod idag av 478 g kassler och 80 g fullkornsbulgur och sallad :) Så idag har jag fått i mig än så länge 1179 kalorier,135 g protein,114 g kolhydrater och 25 gram fett!

Jag har även ätit en banan,blåbär och 2 koppar kaffe med mjölk och lite socker i :)

begt
2012-06-07, 16:52
Tänk på att kassler liksom andra charkprodukter innehåller konserveringsmedel E250 (nitrit) vilket bevisligen ökar risken för cancer. Så gör det helst inte till en vana att äta mycket kassler. Kyckling och fisk har inga såna cancerrisker.

http://traningslara.se/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/

DansAnna83
2012-06-07, 17:02
Jag kom ju på att jag hade 3 msk aioli på nu med så nu har jag kommit upp i mitt kcal behov.Fattas bara 21 kalorier. Men jag orkade inte äta upp hela portionen så jag får räkna bort en del.

Tisu
2012-06-07, 17:05
Jag kom ju på att jag hade 3 msk aioli på nu med så nu har jag kommit upp i mitt kcal behov.Fattas bara 21 kalorier. Men jag orkade inte äta upp hela portionen så jag får räkna bort en del.

Du slänger väl inte maten du inte äter upp? Spara och ät senare och det blir tok med kalorier/dag kolla hellre per vecka isf. Äter du mer en dag så kompenserar man genom att äta mindre en annan dag, så gör jag.

DansAnna83
2012-06-07, 17:23
Du slänger väl inte maten du inte äter upp? Spara och ät senare och det blir tok med kalorier/dag kolla hellre per vecka isf. Äter du mer en dag så kompenserar man genom att äta mindre en annan dag, så gör jag.

Jo,jag slängde det faktiskt :/ Men det va ett vettigt tips att kolla veckovis ist.Det ska jag nog göra :) Men det blir ingen mer aioli.Haha,massor med kalorier och fett :p

Commando1980
2012-06-07, 17:40
Kan inte hjälpa dig med exakta matscheman, det måste du knåpa ihop själv. Men proteinkällor + kolhydrater (inkl mkt frukt och grönt). Håll också ett öga på fettintaget så att det inte blir extremt lågt (vilket kan hända om du äter ensidigt och t ex begränsar dig till enbart väldigt magra proteinkällor). I grund och botten inte speciellt komplicerat. Givetvis bör du också gilla maten du äter.

Proteinkällor: kött/fisk/fågel/proteinpulver/mejeriprodukter(t ex mjölk/kvarg)/ägg osv osv.

DansAnna83
2012-06-07, 17:45
Kan inte hjälpa dig med exakta matscheman, det måste du knåpa ihop själv. Men proteinkällor + kolhydrater (inkl mkt frukt och grönt). Håll också ett öga på fettintaget så att det inte blir extremt lågt. I grund och botten inte speciellt komplicerat. Givetvis bör du också gilla maten du äter.

Proteinkällor: kött/fisk/fågel/proteinpulver/mejeriprodukter(t ex mjölk/kvarg)/ägg osv osv.

Jag tror att jag börjar förstå lite så det känns lättare att testa mig fram nu och jag lär mig av "misstagen" :p Fettet trodde jag att jag skulle få svårt med att hålla lågt men det är svårt att få i sig tillräckligt med fett faktiskt.

begt
2012-06-07, 17:48
Köttbullar innehåller skapligt med protein och fett så det kanske du kan äta då och då om du gillar det. Ost är ett bra alternativ också (istället för mjölk).

DansAnna83
2012-06-07, 17:50
Köttbullar innehåller skapligt med protein och fett så det kanske du kan äta då och då om du gillar det. Ost är ett bra alternativ också (istället för mjölk).

Jag älskar köttbullar.Men bara om dem är hemmagjorda.Jag brukar göra köttbullar på blandfärs med ett ägg i.Är det vettigt? :)

Commando1980
2012-06-07, 17:52
Jag älskar köttbullar.Men bara om dem är hemmagjorda.Jag brukar göra köttbullar på blandfärs med ett ägg i.Är det vettigt? :)

Absolut kan det vara det. Om du dietar så måste du dock ta mer hänsyn till kalorieutrymmet du har och då kanske det passar bättre med mager nötfärs.

Fastna inte i dålig vs bra mat tänket. Ät allsidigt och håll koll på totalt kalorieintag samt att du får i dig tillräckligt med protein.

DansAnna83
2012-06-07, 17:57
Absolut kan det vara det. Om du dietar så måste du dock ta mer hänsyn till kalorieutrymmet du har och då kanske det passar bättre med mager nötfärs.

Fastna inte i dålig vs bra mat tänket. Ät allsidigt och håll koll på totalt kalorieintag samt att du får i dig tillräckligt med protein.

1500 kalorier.Jag har haft lite svårt att komma upp i det hittills men jag antar att snart är det tvärtom?! :p Är det bättre att göra på nötfärsen?

Commando1980
2012-06-07, 18:00
1500 kalorier.Jag har haft lite svårt att komma upp i det hittills men jag antar att snart är det tvärtom?! :p Är det bättre att göra på nötfärsen?

Nej inte automatiskt. Det handlar som sagt om att äta tillräckligt med kalorier (protein/kolhydrater/fett) för ditt ändamål. Kombinera det med en allsidig kost.

DansAnna83
2012-06-07, 18:37
Nej inte automatiskt. Det handlar som sagt om att äta tillräckligt med kalorier (protein/kolhydrater/fett) för ditt ändamål. Kombinera det med en allsidig kost.

Aaah,ok men jag kör på på dem bra tipsen jag fått och hoppas att jag lyckas få ihop detta :) Och hoppas att min förkylning och halsont försvinner snart så att jag kan ta tag i träningen igen

Kentus
2012-06-07, 21:44
Jag käkar 1500 kcal per dag, postar de flesta dagar vad jag käkar (dock bara 2 måltider per dag). Se journallänk i signaturen.

Gillar själv kassler och bortser helt enkelt från e250 blir en kasslerjävel var 3e vecka eller så, räcker i 3 dagar =)

lurre86
2012-06-07, 21:47
Frukost 250 g kvarg med lite protte pulver i för godare smak. + 3 ägg ca 400 kcal.

Bra start på dagen enligt MIG!=)

Ponitus
2012-06-07, 23:01
Frukost:
4 ägg = 320kcal, 25g protein, 20g fett
250g kvarg = 225kcal, 35g protein, 8g kolhydrat

~550kcal
~60g protein
~8g kolhydrat
~20g fett


Pre-workout:
~44g vassle

~160kcal kcal
~35g protein


Post-workout:
11g EAA

~43kcal
~10g protein


Middag:
300g kyckling (Kronfågeln, kycklingfilé) = 360kcal, 69g protein, 9g fett
100g pasta (Kungsörnen, Fusilli) = 350kcal, 12g protein, 66g kolhydrater
3g Omega-3 = 12kcal
4 ägg = 320kcal, 25g protein, 20g fett

~1040kcal
~106g protein
~32g fett
~66g kolhydrat



|
v
Energi: ~1800kcal
Protein: 211g
Kolhydrat: 66g
Fett: 52g fett
^
|



Där har du matschemat jag gjorde till mig själv när jag deffade för första gången. Väldigt tråkig kost, ohja, men det var simpelt.
Dock åt jag skolmat med. Efter frukosten. Så det var där min variation i kosten låg.

Pretorian
2012-06-08, 06:30
Ett halvt kilo kött till en liten tjej på 65 kg? Några potatisar? Nää, det blir alldeles för mkt. Jag skulle säga max 150 g kött och två normalstora potatisar, sedan fyll ut med sallad. :) Möjligtvis lite mer om du tränar på hög nivå.

Du vet inte vad du pratar om! :smash:

Fast du la ju till en smiley så du skojar säkert.. 150 gram kött *gah!*

Pretorian
2012-06-08, 06:36
Jag älskar köttbullar.Men bara om dem är hemmagjorda.Jag brukar göra köttbullar på blandfärs med ett ägg i.Är det vettigt? :)

Jättevettigt. Gör som så att du testar under två veckor att äta REJÄLT med mat (som jag tjatar om jämt) och skippar:
Bröd
Pizza
Godis
Socker
Sötade drycker (sötningsmedel är ok)
Chips Plus lite fler självklara saker...

Prioritera proteinkälla, alltså köttet, fågeln eller fisken. Lägg till några potatisar eller en dl KOKT ris. Fyll ut med MASSOR med sallad, broccoli, ärter etc.

Gör du detta så tror jag inte du behöver bry dig ett skit om kalorier eller matvåg OCH du kommer gå ner i vikt.

Äter du något du inte gillar så sluta med det och gör om, justera med kryddor etc tills det blir gott eller byt till något helt annat.

lurre86
2012-06-08, 06:46
Jättevettigt. Gör som så att du testar under två veckor att äta REJÄLT med mat (som jag tjatar om jämt) och skippar:
Bröd
Pizza
Godis
Socker
Sötade drycker (sötningsmedel är ok)
Chips Plus lite fler självklara saker...

Prioritera proteinkälla, alltså köttet, fågeln eller fisken. Lägg till några potatisar eller en dl KOKT ris. Fyll ut med MASSOR med sallad, broccoli, ärter etc.

Gör du detta så tror jag inte du behöver bry dig ett skit om kalorier eller matvåg OCH du kommer gå ner i vikt.

Äter du något du inte gillar så sluta med det och gör om, justera med kryddor etc tills det blir g

ott eller byt till något helt annat.







Lyssna på honom. Bra råd.

nitz
2012-06-08, 13:07
Jättevettigt. Gör som så att du testar under två veckor att äta REJÄLT med mat (som jag tjatar om jämt) och skippar:
Bröd
Pizza
Godis
Socker
Sötade drycker (sötningsmedel är ok)
Chips Plus lite fler självklara saker...

Prioritera proteinkälla, alltså köttet, fågeln eller fisken. Lägg till några potatisar eller en dl KOKT ris. Fyll ut med MASSOR med sallad, broccoli, ärter etc.

Gör du detta så tror jag inte du behöver bry dig ett skit om kalorier eller matvåg OCH du kommer gå ner i vikt.

Äter du något du inte gillar så sluta med det och gör om, justera med kryddor etc tills det blir gott eller byt till något helt annat.

Håller med, riktigt bra sagt