handdator

Visa fullständig version : Fråga angående bulk.


PerM
2012-06-06, 18:40
Hej!
Jag undrar bara ifall om jag gymmar dag 1, men vilar dag 2, är det då lönt att ligga på överskott dag 2? *popcorn*

Edit: Korkad formulering av frågan.
Förkortat: Är det lönt att ligga på överskott under vilodagar när man bulkar?

krubkungen
2012-06-06, 19:25
Hej!
Jag undrar bara ifall om jag gymmar dag 1, men vilar dag 2, är det då lönt att ligga på överskott dag 2? *popcorn*

Edit: Korkad formulering av frågan.
Förkortat: Är det lönt att ligga på överskott under vilodagar när man bulkar?

Jovisst, musklerna växer ju i vila. Du behöver ju inte gå berzerk och ligga på 700kcal + på vilodagar men sikta på balans/ 200kcal +.

Sheogorath
2012-06-06, 19:30
Muskelproteinsyntesen är alltid kaloriberoende så är det någon gång man ska ligga på överskott under bulk så är det på vilodagarna (när man har sämre, eller ingen, tillgång till styrketräningens "uppreglerande" effekt på MPS). Naturligtvis är det en fördel att ligga på överskott på träningsdagarna också men uppregleringen av muskelproteinsyntesen efter styrketräning är aminosyraberoende varför näringstimingen blir av högsta vikt.

Det är av den här anledningen som jag aldrig köpt resonemanget om att ligga på underskott eller balans på vilodagarna. Under diet har jag hellre ett mindre underskott på vilodagarna än styrketräningsdagarna, och under uppbyggnad ser jag till att åtminstone ha ett överskott.

PerM
2012-06-06, 20:11
Göttans, då kan jag gå med gott samvete efter att ha ätit sju korv med bröd :)