handdator

Visa fullständig version : Vilken alkohol under deff?


Moogles
2012-06-06, 18:30
Har legat i deff nu i ca 4 ½ vecka och har legat relativt stadigt på runt -1kg i veckan. Oftast går det som smort på veckorna för att sedan få en liten kick-in-the-nads under helgen. Sedan brukar jag avsluta veckan, söndag vill säga, med en shakes-only och 1½h (normalt kör jag 45min) på gymmet för att kompensera lite.

Det fungerar som sagt, jag har ingen lust att skippa alkohol över sommarn. Som Visby-bo är sommaren verkligen det man väntar på 10 månader om året. Jag har mig själv att skylla som lägger deffen under sommaren.

Men! Min fråga är vilken alkohol som är optimalt att trycka i sig. Det vill säga, vilken alkohol (öl, vin rött/vitt, sprit) är mest "bang for the buck". Efter några snabba blickar så innehåller ju öl allra minst kalorier, men o andra sidan kommer man dricka betydligt mer öl än om man sög i sig sprit. Sprit innehåller ju andra sidan betydligt mycket mer kalorier än öl. *screwy*

Nu rabblar jag bara, men vad har ni för erfarenheter med alkohol och deffande?

InShape
2012-06-06, 18:33
Ren sprit, typ koskenkorva blandat med pepsi max/fanta zero bör väl vara bland det bästa isåfall. :)

Sheogorath
2012-06-06, 18:38
Har legat i deff nu i ca 4 ½ vecka och har legat relativt stadigt på runt -1kg i veckan. Oftast går det som smort på veckorna för att sedan få en liten kick-in-the-nads under helgen. Sedan brukar jag avsluta veckan, söndag vill säga, med en shakes-only och 1½h (normalt kör jag 45min) på gymmet för att kompensera lite.

Det fungerar som sagt, jag har ingen lust att skippa alkohol över sommarn. Som Visby-bo är sommaren verkligen det man väntar på 10 månader om året. Jag har mig själv att skylla som lägger deffen under sommaren.

Men! Min fråga är vilken alkohol som är optimalt att trycka i sig. Det vill säga, vilken alkohol (öl, vin rött/vitt, sprit) är mest "bang for the buck". Efter några snabba blickar så innehåller ju öl allra minst kalorier, men o andra sidan kommer man dricka betydligt mer öl än om man sög i sig sprit. Sprit innehåller ju andra sidan betydligt mycket mer kalorier än öl. *screwy*

Nu rabblar jag bara, men vad har ni för erfarenheter med alkohol och deffande?

Att det går förbannat mycket bättre om man inte festar varje helg, oavsett om man dricker när man festar eller inte. Det handlar om att upprätthålla rutiner för att ha koll på så många parametrar som möjligt så att man kan se till att man går ner tillräckligt långsamt för att inte förlora muskelmassa.

Det låter på dig som att du tycker att saker går bra för att du lyckats gå ner i vikt. Att gå ner i vikt är att banta. Att gå ner i FETT är att deffa och där har inte alkohol något vidare stort utrymme. Kanske två öl eller motsvarande alkoholmängd (högst salongsberusning) till helgen, EN AV DAGARNA I VECKAN, inom ramen för kaloribudget, that's it. Bästa är förstås att inte dricka alls. Om icke-supande gör livet så outhärdligt att man genast måste avbryta deffen för att få dricka sig full så kanske man ska fundera på annat än magrutor ett tag.

Med det sagt: det viktigaste i sammanhanget är att du dricker små mängder om du ska dricka, inte vad du dricker.

Kischen
2012-06-06, 19:08
Den här drogen tar verkligen plats i folks liv :)

vicarious
2012-06-06, 20:01
Starksprit med så låg sockerhalt som möjligt. Whisky, rom (kan variera), vodka m.fl. Drick rent eller grogga med lightläsk, mineralvatten, lightsafter m.m. Minttu, Jägermeister, Sambuca osv innehåller alla ganska mycket socker.

Torra viner med sockerhalt på <5g/l innehåller också ganska få "extrakalorier" utöver alkoholen. Öl och cider är det sista du ska dricka om du vill hålla nere kalorierna.

vicarious
2012-06-06, 20:06
Du är inte den första att ställa frågan :) http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=179000

aldoschadewitz
2012-06-06, 20:14
Vodkaredbull med sockerfri redbull

Moogles
2012-06-07, 12:56
Verkar vara ett känsligt ämne detta :)

Men ja, jag skulle påstå att jag är glad över att gått ner i vikt. Skulle även vilja påstå att det bör vara fett jag blivit av med då jag håller mig inom protein-kvoten och har inte tappat någon styrka eller ork.

Däremot erkänner jag att jag inte ligger i ett 110% deff-mode i nuläget, som skrivet valde jag en jävligt dålig tid på året att genomgå detta, så jag gör helt enkelt det bästa utav situationen.

Men tackar för svaren!

Xtreme
2012-06-10, 19:51
Ren sprit, typ koskenkorva blandat med pepsi max/fanta zero bör väl vara bland det bästa isåfall. :)

Bästa vore väl att helt skippa blandvattnet och bara kör ren starksprit rakt av ;-) Mindre mängd, färre kalorier och snabbare fylla ;-)

vicarious
2012-06-10, 19:52
Bästa vore väl att helt skippa blandvattnet och bara kör ren starksprit rakt av ;-) Mindre mängd, färre kalorier och snabbare fylla ;-)

Lightläsk innehåller i regel inga kalorier, eller extremt små mängder isåfall. Och det smakar garanterat godare med än utan.

Timme
2012-06-10, 23:05
Starksprit med så låg sockerhalt som möjligt. Whisky, rom (kan variera), vodka m.fl. Drick rent eller grogga med lightläsk, mineralvatten, lightsafter m.m. Minttu, Jägermeister, Sambuca osv innehåller alla ganska mycket socker.

Torra viner med sockerhalt på <5g/l innehåller också ganska få "extrakalorier" utöver alkoholen. Öl och cider är det sista du ska dricka om du vill hålla nere kalorierna.

Jäger innehåller 0% kolhydrat

vicarious
2012-06-11, 09:49
Jäger innehåller 0% kolhydrat

Nej :) 125g socker per liter.

Knatcharn
2012-06-11, 10:21
Om man verkligen vill veta så kan man söka på drycken på systembolagets hemsida.. Där står det antal gram socker per liter på alla produkter :)

Pretorian
2012-06-11, 10:36
Det bästa är alco-gel direkt efter gymmet så man får bort alla bakterier man fått från skivstänger etc... Tror inte det har någon negativ effekt på deffen heller men där saknar jag källor.

Andersk
2012-06-11, 13:49
Det bästa är alco-gel direkt efter gymmet så man får bort alla bakterier man fått från skivstänger etc... Tror inte det har någon negativ effekt på deffen heller men där saknar jag källor.


Drar ett väldigt stort "wtf-face"... ?

OT: Whiskey och pepsi max kör jag alltid med. Aldrig märkt av något negativt. Lätt och räkna på också =)

Pretorian
2012-06-11, 13:57
Aldrig märkt av något negativt.

Svårt att förstå ironi? ;)

Onigiri
2012-06-12, 08:41
Drick vad du vill, så länge du vet hur mycket kcal du dricker och det inte påverkar den totala träningen ska det väl inte påverka slutresultatet nämnvärt. Sheo är bara bitter för han inte kan hejda drickandet när det väl slår till ;)

Men visst, skall det optimeras till det yttersta så avstå helt. Själv tycker jag allt går mycket bättre som helhet när jag har alkohol-perioder (sommar) oavsett deff eller inte. Inte för att jag dricker som en sjuttonåring som beter sig som att det är den sista lördagen någonsin men något förbi salong åtminstone. Tränar nästan alltid förmiddagen därpå, riktigt bra pass dessutom.

Reaper123
2012-06-12, 10:27
Läsvärt:
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

I övrigt har jag än så länge inte lyckats hålla mig borta mer än 2-3 veckor under denna deff, och inte helt otippat är det då jag fått bäst resultat av deffen (och kunnat äta mer mat så jag inte trillat dit för diverse fällor)

Therealslimshady
2012-06-14, 00:07
Vodka, ramlösa och några skivor lime.


Den vanliga fjortisfyllan man vanligtsvis kör på, Hembränt, sprite zero och low carb monster.

Det smakar helvete men full blir man.

Sheogorath
2012-06-14, 05:11
Drick vad du vill, så länge du vet hur mycket kcal du dricker och det inte påverkar den totala träningen ska det väl inte påverka slutresultatet nämnvärt. Sheo är bara bitter för han inte kan hejda drickandet när det väl slår till ;)

Men visst, skall det optimeras till det yttersta så avstå helt. Själv tycker jag allt går mycket bättre som helhet när jag har alkohol-perioder (sommar) oavsett deff eller inte. Inte för att jag dricker som en sjuttonåring som beter sig som att det är den sista lördagen någonsin men något förbi salong åtminstone. Tränar nästan alltid förmiddagen därpå, riktigt bra pass dessutom.

Faktiskt inte. Jag dricker mig nästan aldrig full. Jag gillar inte berusningskänslan av etanol något vidare. Jag konstaterade bara att min träning går bättre när jag inte festar än när jag gör det. Men alkohol behöver inte ens vara med i bilden: det handlar om sena nätter, okontrollerad energiförbrukning, sämre sömn etc också.

dmoller
2014-03-07, 17:50
Drar ett väldigt stort "wtf-face"... ?

OT: Whiskey och pepsi max kör jag alltid med. Aldrig märkt av något negativt. Lätt och räkna på också =)

förstöra whiskey med pepsi var sanneligen något nytt

Sheogorath
2014-03-07, 17:52
förstöra whiskey med pepsi var sanneligen något nytt

Förstöra Pepsi med whisky kan vara värt det om det inte finns rom.