handdator

Visa fullständig version : Hur tycker ni man skall träna cardio om man vill vara bäst på BIP testet?


Medusa
2004-01-27, 18:22
Nu ska vi snart ha BIP test om någon månad, och eftersom jag måste träna cardio i vilket fall så tänkte jag slå två flugor i en smäll :D

Hur tror ni man skall träna för att bli bäst på BIP:en?
Jag har funderat på korta, intensiva pass, och kanske något utthållighetspass.

Just nu är det ett HIIT (ca 20 min max) och ett uthållighetspass, ca 40-60 minuter, båda är löpning såklart :thumbup:

Så, vad tror ni?

z_bumbi
2004-01-27, 21:43
Inom vilken sport använder man sig fortfarande av BIP-test?

För att träna på det så kör några pass BIP i veckan men även några lite längre pass för grundkonditionen..

Jorgen
2004-01-27, 21:48
För mig som är oinvigd, BIP-test? :confused:

//Jörgen

Megatuttarna
2004-01-27, 21:53
BIP-test är ett test då du kutar fram och tillbaka i en minut per nivå, tror det är 15 m (?), alltså sträckan som man kutar. Du hör ett pip när du ska börja och sen ett pip när du ska ha nåt andra sidan.

För varje minut så ökar intensiteten, de första nivåerna är ganska lugna men sen minskar tiden mellan pipen och man måste, förutom, att vara otroligt snabbt på de sista nivåerna dessutom ha en sjuhelvetes ork att orka kuta fram och tillbaka.

Har fixat till nivå 13 som bäst!

Man har hört lite om att Håkan Mild är den enda som klarat av hela på 20 eller 24 rundor. Kommer inte riktigt ihåg.

Medusa
2004-01-27, 21:54
Z_bumbi: Vi skall ha det i skolan, dom mäter konditionen på det sättet.

Jorgen: Man mäter upp en bestämd sträcka mellan två punkter som vi skall springa mellan hela tiden.
Sedan sätter dom på ett ljudband, och där finns flera nivåer (jag vet inte hur många), och inom varje nivå finns det ytterliggare 10 olika nivåer. Det piper snabbare ju högre upp du kommer, dvs du måste hinna mellan de två punkterna innan eller precis när det piper. Alla pipen är lika långa på resp nivå (10 st), men tiden mellan kortas konstant ner ju högre upp du kommer.

Tricklev
2004-01-27, 22:01
Sträckan ska vara 20m även om en del gympalärare inte är för noga med den

Everest
2004-01-27, 22:10
Originally posted by Megatuttarna
Man har hört lite om att Håkan Mild är den enda som klarat av hela på 20 eller 24 rundor. Kommer inte riktigt ihåg.

Gunde Svan också:thumbup:

Dipshit
2004-01-27, 22:49
Du får väl helt enkelt göra ett eget beeptest! ;)
Mer "verkligt" kan det ju int' bli...

Player
2004-01-27, 22:51
Originally posted by Everest


Gunde Svan också:thumbup:

Gunde är en legend!