handdator

Visa fullständig version : Fettprocent + bälte?


SeWs
2004-01-27, 17:39
Hej, jag har två små frågor som jag skulle bli glad om nån vänlig skäl kunde svara på..

Första då, hur hög fettprocent ska man ha, mätte min idag, två ggr, maskinen verka funka, den låg på 6%, tycker detta verkar ganska lågt? Är det normalt eller jag tycker inte jag är så smal, men det kanske mest är muskler som gömmer sig under röven :confused: .

Sen hade jag tänkt köra lite marklyft och mer rygg i allmänhet och har då fått rådet att införskaffa ett sk bälte, behövs det och var kan man köpa ett bra för en billig peng, är bara en fattig liten student.

Väger 70kg(68 för ca en månad sen men nu äter jag mer :eating: mat för att öka mer i muskler, undrar vad procenten låg på då) och är 174 lång.

Mindek
2004-01-27, 17:45
6% är väl ungefär vad en bodybuilder i tävlingsform brukar ha... Vad använde du för mätmetod?

SeWs
2004-01-27, 17:50
ehh var nån elektronisk apparat men höll i på nautilus, testade två gånger, min kompis (90kg, 195cm) som är lite fet testade också han hade 20%, två nadra fick också troliga resultat, men tanten som jobbar där vart lite förvånad, kände på mig och sa kanske typ...
Jag typ inte mycket runt armar och så bara lite på magen och röven, man kan se lite rutor men inget extremt, men det kanske är olika för olika personer som sagt?

johnblaze
2004-01-27, 17:51
Originally posted by SeWs
Hej, jag har två små frågor som jag skulle bli glad om nån vänlig skäl kunde svara på..

Första då, hur hög fettprocent ska man ha, mätte min idag, två ggr, maskinen verka funka, den låg på 6%, tycker detta verkar ganska lågt? Är det normalt eller jag tycker inte jag är så smal, men det kanske mest är muskler som gömmer sig under röven :confused:

Sen hade jag tänkt köra lite marklyft och mer rygg i allmänhet och har då fått rådet att införskaffa ett sk bälte, behövs det och var kan man köpa ett bra för en billig peng, är bara en fattig liten student..

6% stämmer aldrig, det är för lågt. Inte en chans. Mät igen. Det är svårt att mäta fettprocent, även om du har ett kvalitetsinstrument. Du kanske borde gå till ett proffs? Hör med en PT, de ska kunna det där.


Ett bälte behövs absolut, speciellt om du ska börja köra lite tyngre marklyft. Det finns lite olika modeller. Neoprenvarianten är billigast och minst stabil, ca 300 kr. Sedan finns det två olika sorters läderbälten: 1: bodybuildingbältet som smalnar av framtill för ökat rörelseomfång. 2: styrkelyftbältet som är lika brett runt om för maximalt stöd. Ett bra bälte kostar 400-500 kr. Har du tur kan du alltid hitta det på annons. Kolla in anslagstavlorna på ditt gym.

Lycka till med träningen!

Budo & Fitness Webshop: http://www.aztec.se/budo/

SeWs
2004-01-27, 17:54
hmm jag hitta ett på stadium som såg ok ut, kosta 350 verkade va ett bodybuildingbälte cascall tror jag märket var, kanske ska köra på det då..
Hmm mjo det verkar tämligen lågt men vad mebar du med pt, får väl testa igen imorn.
Hmm tränar ju på nautilus :em: så det finns nog inga annonser där..

Mindek
2004-01-27, 17:55
Börja inte med bälte innan du lärt dig ordentligt utan. Ser dessutom så jävla löjligt ut med små räkor på gymmet med bälte, handskar och dragremmar som lyfter discovikter...

Herkulez
2004-01-27, 17:57
Originally posted by Mindek
Börja inte med bälte innan du lärt dig ordentligt utan. Ser dessutom så jävla löjligt ut med små räkor på gymmet med bälte, handskar och dragremmar som lyfter discovikter...

är det därför du aldrig använder bälte, hanskar och dragremmar på gymmet:confused:



:D :notme:

SeWs
2004-01-27, 17:57
Jag vill bara inte skada mig, jag må va en räka men jag ska bli en stark en :), nä men allvarligt, vill vara va på den säkra sidan, då behövs ett eller,? det kan väl inte förstöra?
Jag har kört förut men det var ett tag sen.

Mindek
2004-01-27, 18:02
Kör du med ett bälte som stabiliserar så tränas inte den muskulatur som normalt skulle ge detta stöd. Meningen med basövningar är just detta, så skippa bältet.


Herkulez: :thefinger

SeWs
2004-01-27, 18:07
hmm okej, men då behöver man ju aldrig ha bälte, men jag börjar uta då, är ju inga 200kg jag ska lyft precis, men inte lär det bli världenflugvikt iaf, måste få upp ryggen till lumpen bara, blir ju typ 60kg packning då :(.

Mindek
2004-01-27, 18:12
Ja, om du dessutom behöver funktionell styrka (lumpen) så ska du inte ha något bälte på träningen. Fast du kanske tänkte ta med det när du rycker in sen...

Visst kan man ha bälte sen när man lärt sig lyfta ordentligt och kommit upp på lite rejäla vikter (har inte gjort endera själv så jag kör utan :cryout: )

SeWs
2004-01-27, 21:07
Ok men då kör jag utan då, billigare ju:hbang: .

Men fettprocenten då, kan verkligen manicken va:smash: , i så fall var kan jag testa min fettprocent lite säkrare, blev ju sugen nu ju :).