handdator

Visa fullständig version : vad har muskelhypertrofi för syfte?


Nephelite
2012-06-06, 14:41
Hej folk! jag funderade lite över en sak, rent evolutionärt.

Varför i helvete vill våra muskler bli större? och kom inte dragandes med att dem blir starkare, varför blir dem isåfall (nästan överbevisligen) större av "hypertrofi-träning" och mer BB-style.

Varför blir musklerna större? har det något syfte ?

MVH!

Gärna seriösa svar.

mikaelj
2012-06-06, 14:43
Hej folk! jag funderade lite över en sak, rent evolutionärt.

Varför i helvete vill våra muskler bli större? och kom inte dragandes med att dem blir starkare,

Jo.

varför blir dem isåfall (nästan överbevisligen) större av "hypertrofi-träning" och mer BB-style.

...och lyfter man inte tyngre och tyngre vikter som byggare, menar du?

King Grub
2012-06-06, 14:44
För att klara den belastning dom utsätts för. Hårt arbete kräver större, starkare och uthålligare muskler. Evolutionärt innebär sådan belastning för att skaffa mat, arbete för att överleva, och då krävs en kropp som klarar av det arbetet. "Kroppsbyggarmuskler" har inget egentligt syfte, utan där får man väl nästan säga att man har lurat musklerna att bli så stora. :D

pwnyou
2012-06-06, 14:52
Man ser farligare/mäktigare ut.
Man blir ju faktiskt starkare av att bli stor.
Man blir lite bättre i fight och på att utföra tacklingar och sånt där.

Strand93
2012-06-07, 01:04
När man tränar så bryter man ju ner muskelvävnaden och kroppen överkompenserar när den reparerar skadan eftersom den inte vill utsättas för samma stress igen. Det är därför man måste öka belastningen successivt för att få resultat. Som du förstår är det ju fördelaktigt, men som Grub säger så finns det ju knappast något syfte med tex BB. Dom utnyttjar bara kroppens vilja att överkompensera ;)

Nephelite
2012-06-11, 19:54
oki, jag tror Grub förstod min fråga, nr1 answear du är ju bara dryg T_T
jag vet att muskler blir starkare av att bli större.
Tänkte om det fanns ngt mer smart.

TREX
2012-06-11, 20:14
Det är positivt inför parning då den största, starkaste hanen (Eftersom man slåss om honorna måste man vara starkaste för att "vinna") är oftast den som får betäcka honan, vilket i sin tur bidrar till avkomma och på så sätt ens egen överlevnad via sina barn.

sinaui
2012-06-11, 20:54
Just byggarträning bygger väl på att man tränar just den sortens träning som kräver störst muskler. Som jag förstår var väl det vad du menade? Är inte så kunnig men det är finns ju skillnader mellan de olika muskelfibrerna, den träning som leder till större andel sarkoplastisk hypertrofi kräver mer "bränsle" till musklerna och därför behöver dom också bli större.
Någon kan ju rätta mig på de punkter jag har fel. :)

Pjotor
2012-06-11, 21:06
Just byggarträning bygger väl på att man tränar just den sortens träning som kräver störst muskler. Som jag förstår var väl det vad du menade? Är inte så kunnig men det är finns ju skillnader mellan de olika muskelfibrerna, den träning som leder till större andel sarkoplastisk hypertrofi kräver mer "bränsle" till musklerna och därför behöver dom också bli större.
Någon kan ju rätta mig på de punkter jag har fel. :)

Det är också så jag har förstått det.

Ghoetic
2012-06-11, 21:09
Byggarträning med 30-40 set ftw!

Sniggel
2012-06-11, 21:19
"Byggarmuskler" om man får säga så, är ett svar på att kroppen utsätts för en typ av stimuli som kräver stora muskler.
Individen ställer stora krav på arbetskapacitet. Tunga grejer ska förflyttas och det ska göras ofta och med inte så mycket vila. Eftersom det kommer in ordentligt med näring (protein och tillräckligt med kalorier) kontinuerligt så "vågar" kroppen bygga på musklerna så mycket trots att de är dyra i drift. Individen verkar ju nämligen "ha råd att betala".

stromming
2012-06-11, 22:18
Att säga att något har ett "Syfte" i evolutionen blir knepigt. Som att påstå "fåglar utvecklade vingar för att kunna flyga" - det blir en liten missuppfattning om vad evolution egentligen är. De fixade inte vingar för att kunna flyga, de började flyga för att de hade vingar. Men jag förstår nog inte riktigt din fråga, så jag borde kanske vara tyst.

Edit: Min luddiga poäng är alltså att det inte behöver fylla ett syfte, det behöver bara vara bättre än att inte ha det. Oavsett om det är vingar, muskeltillväxt, etc.

Strand93
2012-06-12, 18:42
"Byggarmuskler" om man får säga så, är ett svar på att kroppen utsätts för en typ av stimuli som kräver stora muskler.
Individen ställer stora krav på arbetskapacitet. Tunga grejer ska förflyttas och det ska göras ofta och med inte så mycket vila. Eftersom det kommer in ordentligt med näring (protein och tillräckligt med kalorier) kontinuerligt så "vågar" kroppen bygga på musklerna så mycket trots att de är dyra i drift. Individen verkar ju nämligen "ha råd att betala".

japp, det var bra sagt

Höjapulsen
2012-06-12, 19:12
Det är positivt inför parning då den största, starkaste hanen (Eftersom man slåss om honorna måste man vara starkaste för att "vinna") är oftast den som får betäcka honan, vilket i sin tur bidrar till avkomma och på så sätt ens egen överlevnad via sina barn.

Detta måste helt klart ligga närmast sanningen.

okiol
2012-06-12, 20:33
Att säga att något har ett "Syfte" i evolutionen blir knepigt. Som att påstå "fåglar utvecklade vingar för att kunna flyga" - det blir en liten missuppfattning om vad evolution egentligen är. De fixade inte vingar för att kunna flyga, de började flyga för att de hade vingar. Men jag förstår nog inte riktigt din fråga, så jag borde kanske vara tyst.

Edit: Min luddiga poäng är alltså att det inte behöver fylla ett syfte, det behöver bara vara bättre än att inte ha det. Oavsett om det är vingar, muskeltillväxt, etc.

inte för att vara sån, men jag tror ärligt talat att alla som pratar om evolution förstår detta men väljer att förkorta hela det resonemanget varje gång man säger det för det tar bara lång tid och alla förstår ändå vad man menar? jag gör det i alla fall.