handdator

Visa fullständig version : Går det att bli stor utan SS?


koloo
2012-06-06, 12:21
Hej!
Har kollat runt en hel del och haft diskussioner med folk som jämt tjatar om SS/SL.
Finns massvis med trådar på diverse träningsforum där folk (som vill bli stora) gång på gång får rådet att köra SS/SL/liknande program för att bli starka och sedan växa (som om vanliga splittar går ut på att inte bli starkare).
Antagligen så har ju alla rätt, angående att dessa lågvolym-program funkar.

Jag personligen vill inte ge mig in på det då de verkar sjukt trist att utesluta alla roliga isolationsövningar men har kanske inget val snart.
Har ni någon koll på hur de stora killarna här på forumet har tränat? Förutom att de tränat länge såklart. Typ robbancoleman, squamata, Dackesson, lepras, baboom, Gober, Str, timme, AlbinE, Chrille87 etc.
Har dessa killar startat med SS/SL (och nej, orkar inte fråga varenda en så skriver här istället) eller vet ni hur dessa nått sin fysik?

Måste tillägga att jag inte säger emot alla SS/SL-entusiaster, jag vill bara veta om det är de bästa för att växa för en "nybörjare".

mikaelj
2012-06-06, 12:24
Det är ett nybörjarprogram för att lära sig basövningar, inget mer. Lägg 6 månader på det så har du lärt dig marklyft, knäböj och bänkpress, tre utomordentliga övningar och samtidigt blivit starkare och ökat i muskelmassa.

Sen kan du hitta på något annat.

(Alla program där du har en progressiv överbelastning "funkar".)

sinaui
2012-06-06, 12:35
Antagligen inte det bästa för att "bli stor". Däremot är det en av de enklaste sätten för nybörjare att planera progression och märka av den. Det är också ett bra sätt att inte lägga av efter 2 månader för att man får ont av att köra biceps 5 dagar i veckan osv. Ett bra nybörjarprogram för att få dig som tränar intresserad och för att få lite förståelse för din egen kropp.
SL5x5 hade i alla fall den effekten på mig, jag vet att den har det på många andra också.

deadich
2012-06-06, 12:37
Det bästa? Nej. Men det är praktiskt och enkelt att länka och innehåller progression. Skulle vara hemskt jobbigt att skriva ett optimalt schema för varenda nybörjare som undrar hur de ska träna.

exor
2012-06-06, 12:38
Är ett bra sätt att lära sig grunderna på och ha kontinutet och progression. Sen när man känner sin kropp kan man anpassa träningen mer.

earf
2012-06-06, 12:58
möjligt att SS/SL är bäst att starta med men jag har tränat i ca 3-4 månader nu. kör både bänk etc och isolationsövningar , kör på 3split och märker av stora ökningar både i styrka och volym. kör någorlunda samma övningar bara så du ser att du ökar

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Commando1980
2012-06-06, 13:11
Det är ingen självklarhet att den typen av upplägg är bra för nybörjare. Det beror mycket på om man har tillgång till ngn som kan visa hur man utför övningarna korrekt (att som nybörjare direkt börja med knäböj/mark/bänk är ingen självklarhet). Att vara för minimalistisk när det gäller övningsval är också problematiskt.

Talvathir
2012-06-06, 13:17
Jag följer SL ganska strikt mån-ons-fre sedan på lördag kör jag ett uppsamlingsheat med de roliga(-are) övningarna. Testa något sådant ett tag? Kan ju bara tala för mig själv men det funkar bra.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Commando1980
2012-06-06, 13:29
Jag följer SL ganska strikt mån-ons-fre sedan på lördag kör jag ett uppsamlingsheat med de roliga(-are) övningarna. Testa något sådant ett tag? Kan ju bara tala för mig själv men det funkar bra.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Vad innebär SL?

SL säger ju inte så mycket. Många verkar ju tro att SL-träning automatiskt handlar om väldigt avskalad bänk/mark/böj träning. Vilket absolut inte är sant. Sån träning är inte speciellt vettig för styrkelyftare (speciellt inte utan dunderhonug) och absolut inte som byggare.

Mycket av den här SS-hysterin verkar bygga på missförstånd och delvis felaktiga premisser.

Rusk
2012-06-06, 13:55
Vare sig du tränar med låga reps eller höga så vill du alltid sträva efter att slå ditt tidigare pass.
Och vill du vill bygga muskler så "måste" du variera, jag har aldrig hört talas om någon som kommit långt genom att bara träna med en intensitet.
Det är därför det rekommenderas att man kör några veckor inom 8-12 med kort setvila och några med 1-6 och lång setvila, mer av det ena beroende på ens mål imo.
Jag personligen tycker det är roligare och tror att man får ut mer av att köra 1 pass (1-6) och 1 pass (8-12) för varje muskel 2 gånger i veckan, eller både tungt och lätt på samma pass där man startar med en tung flerledsövning och runt 3-4 min setvila för att sedan gå på dom andra övningarna med högre reps och en vila runt 60-120s.
Och jag tycker som dig, ett pass endast inriktat på 1-6 reps är förjävla tråkigt då det spenderas majoriteten av tiden vilandes och dom har en tendens att bli väldigt långa.

koloo
2012-06-06, 14:02
Det är ett nybörjarprogram för att lära sig basövningar, inget mer. Lägg 6 månader på det så har du lärt dig marklyft, knäböj och bänkpress, tre utomordentliga övningar och samtidigt blivit starkare och ökat i muskelmassa.

Sen kan du hitta på något annat.

(Alla program där du har en progressiv överbelastning "funkar".)
Jag har tränat i 2,5 år men är inte särskilt stark, när jag nämner att jag bänkar 100kg och tar 130kg i marklyft så blir jag ofta direkt ombedd att börja med SS/SL. La upp mina visuella resultat i före/efter-tråden så är väl upp till andra om de anser att jag hade uppnått bättre dagsform av SS.
Trivs bra med mitt nuvarande upplägg, där jag strävar efter progression - men man blir ju eftertänksam ifall min simpla 3-split är bättre än de programmen i princip alla rekommenderar.
Jag tycker jag ökar "bra". Men sen är ju "bra" väldigt relativt.

MrPowa
2012-06-06, 14:12
Att du inte blir starkare kan ju vara att du inte tar i tillräckligt. Skaffa träningspartner som triggar dig att pressa dig så sköter sig allt om du redan har ett bra program som du följer.

Rakanichy
2012-06-06, 14:21
Man blir större om man inte kör ss..

Morty
2012-06-06, 14:29
Självklart går det att bli stor utan SS/SL5x5. Nästan alla som har fått bra resultat har gjort det utan de programmen, men det betyder ju verkligen inte att de inte är bra för nybörjare. Det härdar, lär en bra övningar, lär en att tänka att det är viktigt med progression och ger vana att hantera skivstången. Det har man igen på i det långa loppet om alternativet är att sitta och dra i diverse maskiner.

Rusk
2012-06-06, 14:44
Att du inte blir starkare kan ju vara att du inte tar i tillräckligt.

Eller så är det helt enkelt genetiskt.
Jag är inte stark för 5 öre, tränat i 3 år och 5 månader och mitt 1 rm är 106kg i bänkpress trots att jag legat på överskott ca 26 av dom 41 månaderna och verkligen kämpat för att bli just starkare i böj, bänk och mark med diverse träningsmetoder som tex 5/3/1.
Kosten har jag varit överdrivet noggrann med, inget påfrestande arbete, bra sömn och har alltid målet att på något sätt försöka slå mitt tidigare pass.
Och nej, jag tar inte i för lite och övertränar inte.
Jag startade dock som överviktig så det gör nog en hel del då man har sämre förutsättningar än en person som tidigare inte varit det.

50% eller mer av resultaten av styrketräning är gener. Resten är träning, kost, sömn, den mentala delen, osv.

MrPowa
2012-06-06, 14:55
Självklart kan det vara genetiskt, men de personer jag har mött personligt och sagt att de inte kan bli starka har ökat i vikterna när de tränat med mig.

Röda Björnen
2012-06-06, 16:44
Självklart kan det vara genetiskt, men de personer jag har mött personligt och sagt att de inte kan bli starka har ökat i vikterna när de tränat med mig.

Du kanske är bra motivationsgivare, jag vet att jag kan slå mitt PB upp till 10 kg med rätt träningssällskap bara för man är så taggad och för ofta tagit så mycket PWO att man har ultramegasupersonicpump.

SL är ett grymt program som sagt för att lära grunderna i styrketräning samt få en bra basstyrka, träna upp leder och för att lära känna din kropp.
Att börja med Jay Cutlers epic bodybuilding schedule när man är 17 år, väger 55 kg och bara spelat WoW alla år innan så kanske det är bra att få en grundförståelse.

Varför krångla till något så simpelt ?

MVH

mikaelj
2012-06-06, 16:46
Självklart kan det vara genetiskt, men de personer jag har mött personligt och sagt att de inte kan bli starka har ökat i vikterna när de tränat med mig.

Samma händer när folk börjar träna på atletklubb.

koloo
2012-06-06, 23:09
Självklart kan det vara genetiskt, men de personer jag har mött personligt och sagt att de inte kan bli starka har ökat i vikterna när de tränat med mig.

Haha, jag förstår precis vad du menar. Men jag är inte rädd för att öka, försöker till det yttersta hela tiden.

Men okej, om vi är överens att en vanlig 3 split och SS inte bygger olika utan att progressionen gör det, hur ser ni på hur pass mycket man ska träna? Blir ört rastlös och vill träna varje dag. Men tycker ni man ska köra 3 hårda pass i veckan eller mer? Skjuter man sig själv i foten genom att minimera antalet vilodagar?
Ett rygg/biceps pass ser ut såhär:
Chins (viktade) 4-7 set
Roddövning (stång/hantelrodd) 4 set
Latsdrag med v-handtag eller liknande 4 set
Pulldowns (ibland) 3 set
Stångcurl/hantelcurl 3 set

Så jag överdriver inte med 10 isolationsövningar liksom.
Ett bröst/tricepspass ser ofta ut såhär:
Hantelpress 4 set
Sne hantelpress/sne smith 4 set
Dips (viktade) 4-5 set
Pulldowns med stång/rep 3 set

Finito.
Synpunkter på detta? Vore verkligen guld om någon kunde ge lite feedback.

koloo
2012-06-06, 23:20
Glömde nämna att jag ofta undviker att köra samma övningar som de föregående passet. Men de sätter ju hinder för progressionen i min träning.
Funkar det att "låsa" vissa basövningar (tex chins, stångrodd) och köra de alla ryggpass ett par månader? Eller är det dåligt att inte variera på de sättet?

MrPowa
2012-06-07, 07:03
Det går jätte bra att träna dagligen, korta pass ca 30 min hade jag när jag tränade på gymmet.

mikaelj
2012-06-07, 07:05
Funkar det att "låsa" vissa basövningar (tex chins, stångrodd) och köra de alla ryggpass ett par månader? Eller är det dåligt att inte variera på de sättet?

Det finns egentligen ingen anledning till att ta bort/lägga till övningar överhuvudtaget i sitt program. Det man varierar är belastningen: vikt på stången, set, repetitioner, vila.

Talvathir
2012-06-07, 11:04
Vad innebär SL?

SL säger ju inte så mycket. Många verkar ju tro att SL-träning automatiskt handlar om väldigt avskalad bänk/mark/böj träning. Vilket absolut inte är sant. Sån träning är inte speciellt vettig för styrkelyftare (speciellt inte utan dunderhonug) och absolut inte som byggare.

Mycket av den här SS-hysterin verkar bygga på missförstånd och delvis felaktiga premisser.

Vad är det för fel i att som nybörjare göra det lätt för sig själv? Dessutom anser jag att man kommer ganska långt med bara de övningarna som används i SL.

hurril
2012-06-07, 11:08
Vanlig SS, lol? Vad är SS?

Morty
2012-06-07, 11:12
Vanlig SS, lol? Vad är SS?

Är du internetkompatibel?
Starting Strenght.

hurril
2012-06-07, 11:13
Är du internetkompatibel?
Starting Strenght.

Visa mig google-söksträngen som ger "Starting Strength" som svar på "SS".

Dennis93
2012-06-07, 11:26
Glömde nämna att jag ofta undviker att köra samma övningar som de föregående passet. Men de sätter ju hinder för progressionen i min träning.
Funkar det att "låsa" vissa basövningar (tex chins, stångrodd) och köra de alla ryggpass ett par månader? Eller är det dåligt att inte variera på de sättet?

Det blir väl snarare dåligt när du byter runt övningar så mycket då du redan vet att progression är viktigt och som du säger så blir det ju klart svårare att se någon slags progression om man köra olika övningar hela tiden. Så håll dig hällre till ett program en tid och utvärdera detta sedan.

Om du vill träna mer kan man ju köra halvkropp 4 ggr i veckan, ex:
mån: överkropp
tis: underkropp
ons: vila
tors:överkropp
fre:underkropp
lör-sön: vila.

Kalliban
2012-06-07, 11:41
Visa mig google-söksträngen som ger "Starting Strength" som svar på "SS".

https://www.google.com/search?btnG=1&pws=0&q=SS+weight+training (http://lmgtfy.com/?q=SS+weight+training) *hug*

Commando1980
2012-06-07, 12:26
Vad är det för fel i att som nybörjare göra det lätt för sig själv? Dessutom anser jag att man kommer ganska långt med bara de övningarna som används i SL.

Felet är att många inte vet vad de sysslar med och lär in en dålig teknik i basövningarna och sen eftersom träningen är minimalistisk inte har något som skapar en verklig träningseffekt. Då bygger du ingen bra grund.

Sen återigen, 'SL-träning' har på många sätt blivit en chimär.

Morty
2012-06-07, 12:44
Visa mig google-söksträngen som ger "Starting Strength" som svar på "SS".

https://www.google.se/search?ix=acb&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=SS+weight+training

Edit: Oh lol för sen.

Talvathir
2012-06-07, 13:04
Felet är att många inte vet vad de sysslar med och lär in en dålig teknik i basövningarna och sen eftersom träningen är minimalistisk inte har något som skapar en verklig träningseffekt. Då bygger du ingen bra grund.

Sen återigen, 'SL-träning' har på många sätt blivit en chimär.

Gör man fel så gör man fel, det blir väl inte mindre fel för att du missar i t.ex 7 övningar på en kväll istället för 3? Förstår inte vad en hög med isoleringsövningar skulle kunna bidra med i ett sånt fall?

Nu var det antagligen inte så du menade så förtydliga gärna, jag är här på Kolo för att lära (trots min antagonistiska ton ;))

Sen spelar det väl egentligen inte roll vad man kallar det. Jag kan lika gärna säga "jag kör bara basövningar". Det funkar för mig, jag har ökat i vikter och inte slitit av något i kroppen, vad mer kan man begära :).

Spartansk
2012-06-07, 13:08
Felet är att många inte vet vad de sysslar med och lär in en dålig teknik i basövningarna och sen eftersom träningen är minimalistisk inte har något som skapar en verklig träningseffekt. Då bygger du ingen bra grund.

Sen återigen, 'SL-träning' har på många sätt blivit en chimär.

Alltså, med SL tror jag de menar StrongLifts, inte styrkelyft.

Scoffan
2012-06-07, 13:36
Jag tycker personligen att de tre SL övningarna är skräp om du bara vill bli stor, tiden och energin det tar att få till tekniken hade kunnat användas till att bli större och starkare istället. Hade jag helt struntat i dessa övningar är jag helt övertygad om att jag hade varit mycket större och starkare idag.

mikaelj
2012-06-07, 14:24
Jag tycker personligen att de tre SL övningarna är skräp om du bara vill bli stor, tiden och energin det tar att få till tekniken hade kunnat användas till att bli större och starkare istället. Hade jag helt struntat i dessa övningar är jag helt övertygad om att jag hade varit mycket större och starkare idag.

Så mycket goja du pratar. Får man bara göra 3 reps när man gör knäböj?

Starkare: Va?

rooz
2012-06-07, 15:12
Jag tycker personligen att de tre SL övningarna är skräp om du bara vill bli stor, tiden och energin det tar att få till tekniken hade kunnat användas till att bli större och starkare istället. Hade jag helt struntat i dessa övningar är jag helt övertygad om att jag hade varit mycket större och starkare idag.

DI5bCcPQN1k

MrPowa
2012-06-07, 15:13
Gör man fel så gör man fel, det blir väl inte mindre fel för att du missar i t.ex 7 övningar på en kväll istället för 3? Förstår inte vad en hög med isoleringsövningar skulle kunna bidra med i ett sånt fall?

Nu var det antagligen inte så du menade så förtydliga gärna, jag är här på Kolo för att lära (trots min antagonistiska ton ;))

Sen spelar det väl egentligen inte roll vad man kallar det. Jag kan lika gärna säga "jag kör bara basövningar". Det funkar för mig, jag har ökat i vikter och inte slitit av något i kroppen, vad mer kan man begära :).

Gör man fel i marklyft kan de göra mer ondare än om du gör fel när du kör latsdrag.

Talvathir
2012-06-07, 15:37
Gör man fel i marklyft kan de göra mer ondare än om du gör fel när du kör latsdrag.

Utan tvekan, men någonstans måste man ju ändå lägga lite ansvar på den som tränar. Värma upp ordentligt och kanske inte lägga på 150kg direkt ingår ju i "folkvett" tycker jag. Att döma ut SL som nybörjarvänligt pga skaderisken verkar ändå fel IMHO.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Rusk
2012-06-07, 16:17
Jag tycker personligen att de tre SL övningarna är skräp om du bara vill bli stor, tiden och energin det tar att få till tekniken hade kunnat användas till att bli större och starkare istället. Hade jag helt struntat i dessa övningar är jag helt övertygad om att jag hade varit mycket större och starkare idag.

Skulle snarare säga att dom är grunden i ett bra upplägg (eller iaf rörelsemomenten), oavsett om målet är max styrka eller muskler.
Och så jävla komplicerade är dom inte att lära sig om man verkligen vill.
Men är du som 90% av dom jag ser på gymmet som är för viktkåta vilket resulterar i knappt en halv knäböj så är svaret ja, du skulle förmodligen fått ut mer av en övning där utförandet är korrekt.

Carcer
2012-06-07, 17:01
On topic: Ja det går att bli stor utan att träna programmet stronglifts. Däremot så tar det längre tid ifall man inte tränar bas övningar.

Commando1980
2012-06-07, 17:10
Gör man fel så gör man fel, det blir väl inte mindre fel för att du missar i t.ex 7 övningar på en kväll istället för 3? Förstår inte vad en hög med isoleringsövningar skulle kunna bidra med i ett sånt fall?

Nu var det antagligen inte så du menade så förtydliga gärna, jag är här på Kolo för att lära (trots min antagonistiska ton ;))

Sen spelar det väl egentligen inte roll vad man kallar det. Jag kan lika gärna säga "jag kör bara basövningar". Det funkar för mig, jag har ökat i vikter och inte slitit av något i kroppen, vad mer kan man begära :).


Typiskt antingen/eller tänk och inte det jag menade.

Dessutom så bör man som nybörjare få hjälp av någon kunnig så att man utför övningarna korrekt istället för att slösa år och dag på skitträning.

Det är inte heller ngn självklarhet att man överhuvudtaget bör träna just bänk/knäböj/vanliga marklyft om man är hobbybyggare.

Rusk
2012-06-07, 17:34
Däremot så tar det längre tid ifall man inte tränar bas övningar.

Skitsnack.
Träna en muskel med ett motstånd som du ständigt försöker öka eller klara av mer reps med så kommer din muskel att växa, oavsett övning.
Och ska man kolla på diverse tester som har gjorts så är muskelaktiveringen skapligt låg i tex bänk mot andra bröstövningar, har tom sett en där benspark låg över knäböj för quads.
När det kommer till ren kroppsbyggning så är ingen övning ett "måste" och du kan bygga ben lika snabbt i en benpress som i knäböj.

MrPowa
2012-06-07, 20:31
Utan tvekan, men någonstans måste man ju ändå lägga lite ansvar på den som tränar. Värma upp ordentligt och kanske inte lägga på 150kg direkt ingår ju i "folkvett" tycker jag. Att döma ut SL som nybörjarvänligt pga skaderisken verkar ändå fel IMHO.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jo men de flesta nybörjarna kan inte tekniken.
Klart att det är den tränades egna ansvar även om han får råd på Kolo eller nå annat forum/polare så ligger ju ansvaret på enskild individ.

Carcer
2012-06-07, 20:35
Skitsnack.
Träna en muskel med ett motstånd som du ständigt försöker öka eller klara av mer reps med så kommer din muskel att växa, oavsett övning.
Och ska man kolla på diverse tester som har gjorts så är muskelaktiveringen skapligt låg i tex bänk mot andra bröstövningar, har tom sett en där benspark låg över knäböj för quads.
När det kommer till ren kroppsbyggning så är ingen övning ett "måste" och du kan bygga ben lika snabbt i en benpress som i knäböj.

Den övning där man lyfter mest kommer att ge mest stimulans. Alltså är basövningarna överlägsna, då man kan hantera mer vikt i dom.

Jag sa inte att det inte går att öka utan dom däremot så tar det längre tid eftersom du kommer att få använda lägre belastning.

koloo
2012-06-07, 20:46
Skitsnack.
Träna en muskel med ett motstånd som du ständigt försöker öka eller klara av mer reps med så kommer din muskel att växa, oavsett övning.
Och ska man kolla på diverse tester som har gjorts så är muskelaktiveringen skapligt låg i tex bänk mot andra bröstövningar, har tom sett en där benspark låg över knäböj för quads.
När det kommer till ren kroppsbyggning så är ingen övning ett "måste" och du kan bygga ben lika snabbt i en benpress som i knäböj.

Okej, det känns ju ganska skönt. Jag kör ju alltid (har alltid gjort) primärt basövningar, men kör också isolationsövningar för att det är roligt. Träning ska vara roligt tycker jag.
Då är den mer relevanta frågan, hur dela upp kroppen? Jag trivs i min simpla 3-split, men det känns "fel" att köra den 2 ggr i veckan (även om jag ibland gör det) - känns som man "ska" vila nästan överdrivet mycket. Att känna efter med kroppen är lite svårt kan jag tycka, då min mentalitet ofta tar över och jag vill träna trots att kroppen är sliten.

Har nog ändrat uppfattning och känner att det låter sunt att köra SL/SS för nybörjare. Men jag har ändå tränat i mer än 2 år och kört basövningar från början, så att "lära" mig övningarna behövs inte. Skulle man spontant råda mig att köra sådana program ändå? Med tanke på min svaghet. (dock när mitt primära mål fortfarande är att bli stor)

Med andra ord, hur pass mkt går styrka och volym hand i hand? =)
Rooz; det klippet säger väl inte så mycket om colemans träning?

Spartansk
2012-06-07, 20:51
Den övning där man lyfter mest kommer att ge mest stimulans. Alltså är basövningarna överlägsna, då man kan hantera mer vikt i dom.

Tror du 2 cm djup böj med 150 kg är bättre än fulldjupa böjar på 80 kg?

Man lyfter ju bara mer i basövningarna pga vinklar och dylikt, inte för att musklen på något magiskt vis tar i mer då. Man är t ex svagare i flies än i hantelpress eftersom hantlarna är längre ut från kroppen i flies.

Carcer
2012-06-07, 20:55
Tror du 2 cm djup böj med 150 kg är bättre än fulldjupa böjar på 80 kg?

Man lyfter ju bara mer i basövningarna pga vinklar och dylikt, inte för att musklen på något magiskt vis tar i mer då. Man är t ex svagare i flies än i hantelpress eftersom hantlarna är längre ut från kroppen i flies.

Du lyfter mer i bas övningarna för att du använder mer muskelmassa i dom. Naturligtvis ska man använda full rom annars är det ju knappast en böj.

Ganska fånig jämnförelse.

mikaelj
2012-06-07, 21:01
Du lyfter mer i bas övningarna för att du använder mer muskelmassa i dom.

Motargument: Då använder du hela kroppen och bara knuffar upp vikter, utan att känna att du använder muskeln. Muskeln måste arbeta, annars använder du bara vinklar och nervsystem.

Motargument till motargument: Eh, så vaddå att du inte känner att du tränar /en/ specifik muskel? Ju fler muskler du kan stimulera med enda övning, där du kan lassa på rejält med vikt, desto bättre -- chansen är att du har stimulerat många intilliggande muskler, plus muskeln, till absolut max, jämfört med om du hade gjort en isolationsträning.

Rusk
2012-06-07, 21:01
Den övning där man lyfter mest kommer att ge mest stimulans. Alltså är basövningarna överlägsna, då man kan hantera mer vikt i dom.

Jag sa inte att det inte går att öka utan dom däremot så tar det längre tid eftersom du kommer att få använda lägre belastning.

Och varför tror du att mer vikt orkar lyftas? För att du involverar fler muskler samtidigt.
Isolerar du en muskel så kommer vikten bli lägre men stimulationen detsamma, om inte mer om man ska kolla på dom EMG tester som har gjorts.
Men eftersom du resonerar som du gör så antar jag att du tränar benpress före böj eftersom man klarar av dubbla vikten i den, eller?
Sen spelar även vinklar roll, i vissa klarar man mer belastning än andra.
Så nej, det kommer inte gå saktare att bygga muskler i andra övningar.

mikaelj
2012-06-07, 21:02
Damn I'm good.

Carcer
2012-06-07, 21:03
Och varför tror du att mer vikt orkar lyftas? För att du involverar fler muskler samtidigt.
Isolerar du en muskel så kommer vikten bli lägre men stimulationen detsamma, om inte mer om man ska kolla på dom EMG tester som har gjorts.
Men eftersom du resonerar som du gör så antar jag att du tränar benpress före böj eftersom man klarar av dubbla vikten i den, eller?
Sen spelar även vinklar roll, i vissa klarar man mer belastning än andra.

Benpress är en rehab övning när man inte kan böja. Fria vikter ska det vara.

Carcer
2012-06-07, 21:05
Motargument: Då använder du hela kroppen och bara knuffar upp vikter, utan att känna att du använder muskeln. Muskeln måste arbeta, annars använder du bara vinklar och nervsystem.

Motargument till motargument: Eh, så vaddå att du inte känner att du tränar /en/ specifik muskel? Ju fler muskler du kan stimulera med enda övning, där du kan lassa på rejält med vikt, desto bättre -- chansen är att du har stimulerat många intilliggande muskler, plus muskeln, till absolut max, jämfört med om du hade gjort en isolationsträning.

Virrigt inlägg :P Ja frågan är vilken triceps isolations övning som är bättre än en riktigt tung bänkpress ;D Jag tror ingen alls.

mikaelj
2012-06-07, 21:09
Virrigt inlägg :P

Först beskrev jag ett vanligt motargument (som Rusk direkt sedan kom med!) mot din ståndpunkt, för att förekomma argumentet.

Sedan gav jag ditt & mitt försvar mot det argumentet.

Ja frågan är vilken triceps isolations övning som är bättre än en riktigt tung bänkpress ;D Jag tror ingen alls.

Indeed. Men, även om det vore så: hur många har verkligen nytta av att träna alla muskler på kroppen isolerat, när de kan få träning av många olika muskler samtidigt? Ta en knäböj och frikoppla alla muskler som används. Isolationsträna dem. Det är sjukt ineffektivt, om ens möjligt.

krellik
2012-06-07, 21:16
Klart fan man kan bli stor på andra upplägg än olika 5x5 varianter.

Poängen är ju att lära nybörjare som gärna vill studsa runt som energizerbunnies i gymmet att lära sig att fokusera på att göra några saker bra istället för en jävla massa skit kasst. Sen kan man diskutera övningsurval, set, reps och alla andra parametrar men grundtanken tror jag nog kan vara bra för någon som är ny på gymmet.

Rusk
2012-06-07, 21:19
Benpress är en rehab övning när man inte kan böja. Fria vikter ska det vara.

Det där är ju bara hardcore snack och vad du tror, inte fakta.
Bro science i sitt esse.
Och som Mikaelj sa, flerledsövningar är bra för man slipper köra så sjukt många isolationsövningar då dom redan har fått en del.
Startar man ett bröst/axlar/triceps pass med bröstpressar så behövs inte längre lika mycket specifik träning för delts och triceps men att säga tex triceps och axlar tränas i samma grad eller mer i en bänkpress som dom gör i specifika övningar för dom bara för att man klarar mer vikt är väldigt fel.
Här är t-nations EMG test, aktiveringen i triceps i en bänkpress är nästan hälften mot en specifik övning för dom http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_chest_and_triceps_exercise s

Carcer
2012-06-07, 21:23
Först beskrev jag ett vanligt motargument (som Rusk direkt sedan kom med!) mot din ståndpunkt, för att förekomma argumentet.

Sedan gav jag ditt & mitt försvar mot det argumentet.



Indeed. Men, även om det vore så: hur många har verkligen nytta av att träna alla muskler på kroppen isolerat, när de kan få träning av många olika muskler samtidigt? Ta en knäböj och frikoppla alla muskler som används. Isolationsträna dem. Det är sjukt ineffektivt, om ens möjligt.

Vet du var isolations övningar kommer in? Jo kan användas för att träna muskler med högre frekvens då de inte tar ut kroppen lika mycket. Man kan också använda dom för så kallad återhämtningsträning ;)

Jag har börjar köra sl med Lessebostyrkeklubb föresten :D

Rusk
2012-06-07, 21:25
Vet du var isolations övningar kommer in? Jo kan användas för att träna muskler med högre frekvens då de inte tar ut kroppen lika mycket. Man kan också använda dom för så kallad återhämtningsträning ;)

Jag ger upp, som att försöka få en religiös person att ta till sig forskning och fakta.

Carcer
2012-06-07, 21:30
Jag ger upp, som att försöka predika forskning till en religiös person.

Betackar mig för arrtiklar från t-nation lite väl mycket hype i dom flesta känns det som.

Ifall man tränar ett par år och ser sig omkring lite grann i gymmet så brukar man fatta av sig självt, mest på internet där folk lyckas bli förvirrade.

lurre86
2012-06-07, 21:37
Benpress är en rehab övning när man inte kan böja. Fria vikter ska det vara.

hardcore snack!

Carcer
2012-06-07, 21:39
hardcore snack!

Ja vem fan vill mes träna? ;)

Rusk
2012-06-07, 21:39
mest på internet där folk lyckas bli förvirrade.

Det är du som är förvirrad och ignorerar fakta och ditt resonemang är chockerande.
Jag säger inte att flerledsövningar är dåliga, dom är grunden i ett program men att säga att en flerledsövning som bänk tränar triceps bättre än en specifik övning för triceps är absurt och det går emot varenda EMG test jag sett.
Jag kan länka från andra källor om du är emot just t-nation.
Men som jag skrev ovan, som att diskutera med en religiös individ.

Carcer
2012-06-07, 21:41
Det är du som är förvirrad och ignorerar fakta och ditt resonemang är chockerande.
Jag säger inte att flerledsövningar är dåliga, dom är grunden i ett program men att säga att en flerledsövning som bänk tränar triceps bättre än en specifik övning för triceps är absurt och det går emot varenda EMG test jag sett.
Jag kan länka från andra källor om du är emot just t-nation.
Men som jag skrev ovan, som att diskutera med en religiös individ.

Visst har man kört endel iso övningar ibland men upplever att det var när bänken gick över 100 som trickarna började komma. Empiri! :)

lurre86
2012-06-07, 21:45
Ja vem fan vill mes träna? ;)

du kan ju bygga riktigt feta ben i en benpress=)

Men visst de ser ju mkt hårdare ut att böja=)

Carcer
2012-06-07, 21:45
du kan ju bygga riktigt feta ben i en benpress=)

Men visst de ser ju mkt hårdare ut att böja=)

Aldrig sagt att det inte går, tror dock att det tar längre tid ;)

Röda Björnen
2012-06-07, 21:46
Aldrig sagt att det inte går, tror dock att det tar längre tid ;)

Tror du har fel.

MVH

lurre86
2012-06-07, 21:48
Aldrig sagt att det inte går, tror dock att det tar längre tid ;)

varför ska ta ta längre tid?

Tror du att dina muskler & muskelfibrer ser dig hur hardcore du är när du böjer?;)

Tänk vad skönt de hade varit om muskelfibrerna växte för hur hardcore man träna;) då skulle alla böjare va ännu större=)

Carcer
2012-06-07, 21:54
varför ska ta ta längre tid?

Tror du att dina muskler & muskelfibrer ser dig hur hardcore du är när du böjer?;)

Tänk vad skönt de hade varit om muskelfibrerna växte för hur hardcore man träna;) då skulle alla böjare va ännu större=)

Redan svarat på frågan.

Carcer
2012-06-07, 21:55
Tror du har fel.

MVH

Varför kör du bas övningar ifall dom nu inte är bättre än andra övningar då?

Rusk
2012-06-07, 21:55
varför ska ta ta längre tid?

Tror du att dina muskler & muskelfibrer ser dig hur hardcore du är när du böjer?;)

Tänk vad skönt de hade varit om muskelfibrerna växte för hur hardcore man träna;) då skulle alla böjare va ännu större=)

Ödsla inte tid, låt han "tro", han är som sagt religiös på sitt sätt.

lurre86
2012-06-07, 21:56
Ödsla inte tid, låt han "tro", han är som sagt religiös på sitt sätt.

thats true=)

lurre86
2012-06-07, 21:58
haha igår så gick filmen "allt flyter" en ganska dålig svensk film men skit samma.
Jonas Inde är med iden och där står han och ska impa på två transvestiter. Dom tycker han har en fin kropp. Då säger han bara "knäböj 3*10 100 kg ba, de är bara de ja gör, de har byggt min kropp"

Skrattade gott. De sa han med sin sköna röst.

Deceiver85
2012-06-07, 22:01
Jag tycker personligen att de tre SL övningarna är skräp om du bara vill bli stor, tiden och energin det tar att få till tekniken hade kunnat användas till att bli större och starkare istället. Hade jag helt struntat i dessa övningar är jag helt övertygad om att jag hade varit mycket större och starkare idag.

http://media.tumblr.com/tumblr_ly8dtsZh5o1r690fb.gif

Röda Björnen
2012-06-07, 22:14
Varför kör du bas övningar ifall dom nu inte är bättre än andra övningar då?

Jag baserar istortsett hela min träning på flerledsövningar.

Det beror helt på DINA mål med DIN träning samt vad DU tycker är bra träning.

Jag tror du har exakt noll kunskap och info bakom dig när du slänger ut din goja här utan det är något någon har sagt till dig och sen har du snappat upp det och förvandlat det till "såhär är det".

Lägg ner nu eller kom med något riktigt än att det är "hardcore". Herregud.

Sen något jag undrar över lite grann.

Förklara för mig hur benpress är en isolationsövning samt hur det är en mesövning ?
Det är en mesövning antagligen för du kör mesigt i den, benpress för mig är den tyngsta övning jag vet viktmässigt.

Dorian yates ska inte ha kört frivikts knäböj under sin karriär.

Ödsla inte tid, låt han "tro", han är som sagt religiös på sitt sätt.

Det går även att klappa de värsta på fingrarna :).

MVH

Carcer
2012-06-07, 22:17
Jag baserar istortsett hela min träning på flerledsövningar.

Det beror helt på DINA mål med DIN träning samt vad DU tycker är bra träning.

Jag tror du har exakt noll kunskap och info bakom dig när du slänger ut din goja här utan det är något någon har sagt till dig och sen har du snappat upp det och förvandlat det till "såhär är det".

Lägg ner nu eller kom med något riktigt än att det är "hardcore". Herregud.

Sen något jag undrar över lite grann.

Förklara för mig hur benpress är en isolationsövning samt hur det är en mesövning ?
Det är en mesövning antagligen för du kör mesigt i den, benpress för mig är den tyngsta övning jag vet viktmässigt.

Dorian yates ska inte ha kört frivikts knäböj under sin karriär.



Det går även att klappa de värsta på fingrarna :).

MVH

Jag sa aldrig att det var en mes övning, jag sa att man inte ville mes träna.

Var du tuff här på nätet du ;) Jag blir riktigt rädd och tar åt mig :P

Röda Björnen
2012-06-07, 22:23
Jag sa aldrig att det var en mes övning, jag sa att man inte ville mes träna.

Var du tuff här på nätet du ;) Jag blir riktigt rädd och tar åt mig :P

Jag försöker inte vara tuff eller göra så att du tar åt dig men jag tycker du är rätt larvig.

MVH

Carcer
2012-06-07, 22:25
Jag försöker inte vara tuff eller göra så att du tar åt dig men jag tycker du är rätt larvig.

MVH

Tack detsamma, men du är ju ung så det är väl förlåtligt.

Röda Björnen
2012-06-07, 22:27
Tack detsamma, men du är ju ung så det är väl förlåtligt.

suck,

nu är det hursom off-topic.

On Topic: Ja.

MVH

Latissimus Dorsi
2012-06-07, 22:33
Jag baserar istortsett hela min träning på flerledsövningar.

Det beror helt på DINA mål med DIN träning samt vad DU tycker är bra träning.

Jag tror du har exakt noll kunskap och info bakom dig när du slänger ut din goja här utan det är något någon har sagt till dig och sen har du snappat upp det och förvandlat det till "såhär är det".

Lägg ner nu eller kom med något riktigt än att det är "hardcore". Herregud.

Sen något jag undrar över lite grann.

Förklara för mig hur benpress är en isolationsövning samt hur det är en mesövning ?
Det är en mesövning antagligen för du kör mesigt i den, benpress för mig är den tyngsta övning jag vet viktmässigt.

Dorian yates ska inte ha kört frivikts knäböj under sin karriär.



Det går även att klappa de värsta på fingrarna :).

MVH

Måste hålla med här, benpress är absolut en riktigt riktigt vass kandidat till knäböj. Båda har dock sina för och nackdelar. Dorian Yates körde inte knäböj, för det passade honom helt enkelt inte så var det, allt handlar om personlig preferrens. Men självklart ska man ha prövat de båda för att bedöma vilket som är bäst. Om man bara kört knäböj, kan man inte döma ut folk som kör benpress och vice versa.

OnT: Självklart, men om du tänkt träna längre tid så kommer du förr eller senare börja köra de tre stora så att börja med dem och göra sig självsäker och komfortabel med dessa tre är en riktigt bra grund att stå på. SL 5x5 ger även en riktigt bra progression som är så himla viktigt för nybörjare, vilket jag fick lära mig den hårda vägen. Med det sagt fungerar en tresplit- fyrasplit fan-vet-jag-split med progression bra också. Dock är SS och sl 5x5 två riktigt bra ''nybörjar''scheman av ovanstående skäl så valet är ditt.

Spartansk
2012-06-07, 22:34
Du lyfter mer i bas övningarna för att du använder mer muskelmassa i dom. Naturligtvis ska man använda full rom annars är det ju knappast en böj.

Ganska fånig jämnförelse.

Du sa ingenting om full ROM, och dessutom har man inte maximal ROM överallt i basövningarna (flies har t ex större ROM för bröstet än bänkpress), så jag förstår inte varför jämförelsen är fånig.

Rusk har egentligen skrivit allt jag har att säga, så jag har inget mer att bidra med.

Carcer
2012-06-07, 22:38
Du sa ingenting om full ROM, och dessutom har man inte maximal ROM överallt i basövningarna (flies har t ex större ROM för bröstet än bänkpress), så jag förstår inte varför jämförelsen är fånig.

Rusk har egentligen skrivit allt jag har att säga, så jag har inget mer att bidra med.

Ganska självklart att man menar full rom ifall man skriver: Köra basövningar.

Jävligt konstigt ifall jag skulle menat halvrom, flyes är dessutom ingen basövning.

Spartansk
2012-06-07, 22:43
Ganska självklart att man menar full rom ifall man skriver: Köra basövningar.

Jävligt konstigt ifall jag skulle menat halvrom, flyes är dessutom ingen basövning.

Bänkpress har som sagt inte full ROM för bröstet, eller triceps heller för den delen. Markklyft har inte full ROM för någon muskel knappt. Medan massor med isolationsövningar har full ROM. Så full ROM kan inte vara argumentet för att man ska köra basövningar.

Med andra ord kan vi sluta oss till:
- Basövningar är inte bäst eftersom de tillåter en lyfta mer vikt (det motbevisade vi med halv-knäböj-argumentet), och
- Basövningar är inte bäst eftersom det ger mest ROM (det motbevisade vi med flies-argumentet).

Så varför är basövningar bäst?

Carcer
2012-06-07, 22:45
Bänkpress har som sagt inte full ROM för bröstet, eller triceps heller för den delen. Markklyft har inte full ROM för någon muskel knappt. Medan massor med isolationsövningar har full ROM. Så full ROM kan inte vara argumentet för att man ska köra basövningar.

Med andra ord kan vi sluta oss till:
- Basövningar är inte bäst eftersom de tillåter en lyfta mer vikt (det motbevisade vi med halv-knäböj-argumentet), och
- Basövningar är inte bäst eftersom det ger mest ROM (det motbevisade vi med flies-argumentet).

Så varför är basövningar bäst?

Du har inte motbevisat ett skit haha! Dom är fortfarande bäst för att dom tillåter dig att hantera mest vikt. Aldrig påstått något annat.

nattzor
2012-06-07, 22:46
Tycker Lyle säger det ganska bra om benpress vs böj;
"First and foremost, while I’m sure my answer will offend the hardcore/hardheaded lifters, there is no requirement to perform squats (back or front) to build big legs (or even build leg strength). I know that this contradicts everything that has ever been written on the Internet but the idea that someone must squat to get big is mainly a lot of macho nonsense."

och

"Quite simply, the only people who must squat are powerlifters, for whom it’s a competition lift (except in the push/pull meets where it’s not), and Olympic lifters where it’s a key assistance exercise (and there is even some theorizing that modern Olympic lifting will get rid of the back squat with only the front squat being used to support recovery from the clean)."

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/squat-versus-leg-press-for-big-legs.html

Spartansk
2012-06-07, 22:47
Du har inte motbevisat ett skit haha! Dom är fortfarande bäst för att dom tillåter dig att hantera mest vikt. Aldrig påstått något annat.

Nej, för då skulle halva böj varit bättre än hela böj. Kronlyft skulle varit bättre än marklyft. Och att pumpa upp en 2000 kilos bil med domkraft skulle vara bättre än hantelrodd.

Carcer
2012-06-07, 22:53
Men det är dom inte för där blir det för lite rom, flyes är dock inte bättre för att dom har mer rom för dom tillåter dig inte att hantera tillräckligt mycket vikt.

Spartansk
2012-06-07, 23:01
Men det är dom inte för där blir det för lite rom, flyes är dock inte bättre för att dom har mer rom för dom tillåter dig inte att hantera tillräckligt mycket vikt.

Menar du att det är kombinationen stor vikt+lång ROM som är det som gör basövningar så överlägsna?

koloo
2012-06-07, 23:20
Okej, det känns ju ganska skönt. Jag kör ju alltid (har alltid gjort) primärt basövningar, men kör också isolationsövningar för att det är roligt. Träning ska vara roligt tycker jag.
Då är den mer relevanta frågan, hur dela upp kroppen? Jag trivs i min simpla 3-split, men det känns "fel" att köra den 2 ggr i veckan (även om jag ibland gör det) - känns som man "ska" vila nästan överdrivet mycket. Att känna efter med kroppen är lite svårt kan jag tycka, då min mentalitet ofta tar över och jag vill träna trots att kroppen är sliten.

Har nog ändrat uppfattning och känner att det låter sunt att köra SL/SS för nybörjare. Men jag har ändå tränat i mer än 2 år och kört basövningar från början, så att "lära" mig övningarna behövs inte. Skulle man spontant råda mig att köra sådana program ändå? Med tanke på min svaghet. (dock när mitt primära mål fortfarande är att bli stor)

Med andra ord, hur pass mkt går styrka och volym hand i hand? =)
Rooz; det klippet säger väl inte så mycket om colemans träning?
Okej.
Bump :D lägger till lite info om min nuvarande styrka
Bänk 100x2
Mark 130x2
Chins kv+30kgx6
Dips kv+35kgx8

Rusk
2012-06-07, 23:25
Carcer kan du backa upp något av all den skit du sprider? Din inkompetens och bro science, om man ens kan kalla de det är skrämmande.
Får jag även fråga, om vikten nu den avgörande faktorn, varför tränar då inte kroppsbyggare med 1 RM och endast basövningar? I din logik så stimulerar det ju mer muskelfibrer, eller hur?
Har du läst någon studie eller tagit till dig något av den faktan som finns där ute?
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!

Carcer
2012-06-08, 00:47
Carcer kan du backa upp något av all den skit du sprider? Din inkompetens och bro science, om man ens kan kalla de det är skrämmande.
Får jag även fråga, om vikten nu den avgörande faktorn, varför tränar då inte kroppsbyggare med 1 RM och endast basövningar? I din logik så stimulerar det ju mer muskelfibrer, eller hur?
Har du läst någon studie eller tagit till dig något av den faktan som finns där ute?
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!

Mycket saker som jag ska ha sagt var då om jag får fråga ;)

Lugna ner dig, gå och lyft nått tungt istället.

exor
2012-06-08, 05:39
Carcer du svamlar ju otroligt mycket. Låter mest som en fjortis på fyllan. Snack om hardcore hit och dit.

Basövningar är riktigt skoj för man kan lassa på
Med vikt och det ger en bra allroundstimulans. Men du får inte någon volym alls av 1rm basövningar. Det är bra att köra tungt med du behöver komplitera med några övningar till för att få bra muskelutveckling.

Jag har höga 1rm, men det säger absolut ingenting om
min volym...

lurre86
2012-06-08, 06:40
Ganska självklart att man menar full rom ifall man skriver: Köra basövningar.

Jävligt konstigt ifall jag skulle menat halvrom, flyes är dessutom ingen basövning.


Jag kör benpress & får fortfarande ligga mer än dig. Thats hardcore baby!

mikaelj
2012-06-08, 07:19
Carcer kan du backa upp något av all den skit du sprider? Din inkompetens och bro science, om man ens kan kalla de det är skrämmande.
Får jag även fråga, om vikten nu den avgörande faktorn, varför tränar då inte kroppsbyggare med 1 RM och endast basövningar? I din logik så stimulerar det ju mer muskelfibrer, eller hur?

Vem säger att man bara ska träna efter 1RM som byggare? Jag har inte sett något i det i tråden. Bara någon som säger att de vore starkare utan att träna basövningar (vad det nu betyder) och att de därför är skräp.

Rusk
2012-06-08, 09:57
Vem säger att man bara ska träna efter 1RM som byggare? Jag har inte sett något i det i tråden. Bara någon som säger att de vore starkare utan att träna basövningar (vad det nu betyder) och att de därför är skräp.

Jag drog bara ett exempel på hur jag uppfattat hans resonerande.

Carcer
2012-06-08, 18:18
Jag drog bara ett exempel på hur jag uppfattat hans resonerande.

Jo att lägga ord i mun på folk är ju en bra debatt teknik.

Carcer
2012-06-08, 18:18
Carcer du svamlar ju otroligt mycket. Låter mest som en fjortis på fyllan. Snack om hardcore hit och dit.

Basövningar är riktigt skoj för man kan lassa på
Med vikt och det ger en bra allroundstimulans. Men du får inte någon volym alls av 1rm basövningar. Det är bra att köra tungt med du behöver komplitera med några övningar till för att få bra muskelutveckling.

Jag har höga 1rm, men det säger absolut ingenting om
min volym...

Var inte jag som sa hardcore först :P

Röda Björnen
2012-06-08, 20:01
Du har inte motbevisat ett skit haha! Dom är fortfarande bäst för att dom tillåter dig att hantera mest vikt. Aldrig påstått något annat.

Menar du att basövningar är bäst för styrkeutveckling eller bäst för hypertrofi för de individuella musklerna som är aktiva i en basövning ?

MVH

koloo
2012-06-09, 20:48
Okej, det känns ju ganska skönt. Jag kör ju alltid (har alltid gjort) primärt basövningar, men kör också isolationsövningar för att det är roligt. Träning ska vara roligt tycker jag.
Då är den mer relevanta frågan, hur dela upp kroppen? Jag trivs i min simpla 3-split, men det känns "fel" att köra den 2 ggr i veckan (även om jag ibland gör det) - känns som man "ska" vila nästan överdrivet mycket. Att känna efter med kroppen är lite svårt kan jag tycka, då min mentalitet ofta tar över och jag vill träna trots att kroppen är sliten.

Har nog ändrat uppfattning och känner att det låter sunt att köra SL/SS för nybörjare. Men jag har ändå tränat i mer än 2 år och kört basövningar från början, så att "lära" mig övningarna behövs inte. Skulle man spontant råda mig att köra sådana program ändå? Med tanke på min svaghet. (dock när mitt primära mål fortfarande är att bli stor)

Med andra ord, hur pass mkt går styrka och volym hand i hand? =)
Rooz; det klippet säger väl inte så mycket om colemans träning?

Bänk 100x2
Mark 130x2
Chins kv+30kgx6
Dips kv+35kgx8

Och så kör vi en till bump.

Röda Björnen
2012-06-09, 22:04
Och så kör vi en till bump.

Coleman baserade större delen av sin träning genom de bättre delarna av hans karriär på tunga basövningar och en del komplementringar.

Styrka och volym hänger ihop, ja. Hur mycket de går ihop är istortsett omöjligt att säga exakt men ett riktmärke jag lärt mig är att om önskan är volym så bör övningens utförande, användandet av rätt muskler, kontroll av vikten samt att man kan hålla en viss intensitet i sina pass gå före vikten på stången.

Personligen tycker jag dock man ska använda vissa övningar för styrka och vissa för volym, inte bara ha ett schema endast för styrka eller endast för volym. Men det är bara min personliga åsikt!

MVH

Rusk
2012-06-09, 22:39
Personligen tycker jag dock man ska använda vissa övningar för styrka och vissa för volym, inte bara ha ett schema endast för styrka eller endast för volym.
MVH

Indeed, båda typer måste tränas, dock mer av det ena beroende på ens mål.

Sniggel
2012-06-09, 22:55
tl;dr på tråden men:

Komiskt att det svängt så mycket att folk frågar om man kan växa på annat än SL/SS.

"SL-maffian"* har minsann lyckats ändra opinionen en hel del :D

* Givetvis är jag medveten om att en sådan grupp inte existerar på riktigt. Inte en organiserad sådan iaf

Erik_Hellström
2012-06-09, 23:55
Nedanstående text är citerad en f.d medlem här på forumet (kanske huserar med annat alias nuförtiden?) och är nog det bästa jag läst på detta, och något internetforum som har med träning att göra.

Min uppfattning om hur man ska träna är ganska stor och omfattande men handlar i grunden om två saker:

1) Att försöka lista ut vad man har för svagheter i förhållande till de mål man mer eller mindre detaljerat och mer eller mindre tydligt visualiserar.
2) Att använda verktyg man inte uppfinner själv för att komma till rätta med svagheterna.

Det finns vedertagen kunskap om vad som ger vad för effekt när det gäller träning. Effekt i det här sammanhanget är att en given egenskap eller förmåga går från att vara på en viss nivå till att vara på en något högre nivå. Exempelvis: din 1km-tid går från 5.10 till 5.02. Din bänkpress ökar från 125kg till 130kg. Ditt armmått ökar från 42 till 43.

Med armmåttet som exempel så finns det en sak som måste ske. Endast en sak. Det måste tillkomma kroppsmassa innanför måttbandet. Hur löser man det problemet? Det finns ett par alternativ:
- Bli större / fetare generellt. Kroppen fördelar massa relativt förutsägbart över kroppen så i sin absolut enklaste form sätter man sig och äter bara. Man blir fet och ökar sin muskelmassa något. Kanske inte det första man försöker.
- Bli större mer specifikt. Man nyttjar kroppens förmåga att öka muskelmassa av överätning, men man förfinar resultatet genom att samtidigt se till att träna för bästa möjliga hypertrofi för just armarna.
- Bli väldigt specifik. Man "lurar" kroppen till en mer anabol miljö än vad som är möjligt genom helt vanligt regelbundet ätande genom att använda perioder av fasta och tillskott av EAA (BCAA [leucin]) och exempelvis NO-tillskott, centralstimulerande och / eller kreatin för att ytterligare förmåga att träna riktigt intensivt.

Det sista alternativet går dessutom att maximera ännu mer genom att ta hänsyn till kroppens rent otroliga förmåga till anpassning. Man ser till att i olika omgångar "lura" kroppen ännu mer genom att omväxlande ställa krav på olika relaterade "system". Höjer man t ex maxstyrkan så följer även styrkan på lägre vikter med så högre träningsvikter i hypertrofi-intervallet uppnås. Mer hypertrofiskt orienterad träning ökar förmågan att toppa styrkan. Mer generellt kroppsarbete förbättrar kroppens förmåga att tillhandahålla rejält med resurser och att återhämta stor "skuld" som gör att hypertrofiträningen kan ske något något hårdare. I en intelligent följd får man kontinuerliga resultat.

Istället för att läsa Flex för att se vem som svarar på vad så ställer man några enkla frågor till några med något mer kunskap. Plötsligt vet man att maxstyrkan ökas av intensiteter över 90%, att man utvecklar mest kraft mellan 75 och 85%, att man når bäst hypertrofi (på bekostnad av annan egenskapsförbättring) runt (ja vad är det nu igen) 55-60% i set om 6-15 repetitioner.

Man tar sedan hänsyn till de studier som visar på att totalvikten man lyfter i samspelt med de andra reglerna som finns, även den har ett finger med i spelet när det gäller hypertrofi. Att man bör öka densamma för att kontinuerligt få mer hypertrofiska förändringar över tid.

Sen tittar man på studier om vad olika frekvens av träning ger för skillnad i resultat och konstruerar sitt program utifrån det. Vidare ger en större del excentriskt arbete större utveckling både med avseende på styrka och hypertrofi än träning helt fri från detsamma. Slutsatsen bör vara att man inte struntar i den excentriska fasen. Samt att man, om maximal muskeltillväxt är något man söker, kanske även tränar rent excentriska set.

Vilken volym man hamnar på blir mer en funktion av vad man går in med och hur lång tid man tränat sitt program. Hypertrofi drivs, tror man, bland annat av kortare setvila som ger mer intracellulära metaboliter - alltså vilar man något kortare. Man kan dock inte vila hur kort som helst utan att ramla ner på för lätta vikter så för ens förmåga hamnar man tillslut på en längd som är mest praktisk. För stunden!

För att kunna fortsätta utvecklas kontinuerligt behöver man även ha koll på var man står för stunden. Man bör hålla koll på vad ens rekord är i ett par olika moment, med några olika utföranden osv så att man sedan kan försöka förbättra dessa regelbundet. Det är trots allt så att det man försöker göra är att förbättra kroppen genom att tvinga den att anpassa sig på ett väldig specifikt vis. Den ska bygga mer muskler och den kommer inte att göra det om den aldrig utmanas.

Nu började detta vid just armträning men vad detta handlar om är att inte söka efter konstiga verktyg utan att helt enkelt bara lugna sig och förhålla sig på ett rimligt vis till de insikter vetenskapen nått fram till. Vägen till en bättre utgångspunkt går inte via snabbfixar eller via hemliga metoder som ingen mer än två personer känner till. Den går snarare via först och främst insikten om att det tar (lång) tid och att man måste se till att vara effektiv. Vilket leder in till nästa del.

Man behöver söka efter sina egna kött-och-potatis-övningar och man behöver även (försöka) lära sig de allmänt vedertagna ditona och sedan helt enkelt bara... sätta igång. Stoppa in tiden i det hela och gör jobbet.

koloo
2012-06-10, 21:38
Indeed, båda typer måste tränas, dock mer av det ena beroende på ens mål.
På samma pass? T.ex. rygg:
chins (tunga) ~6 reps
stångrodd (tunga) ~6 reps
pulldowns (lättare) ~12 reps
latsdrag v-handtag (lättare ~12 reps

ungefär så?

Nedanstående text är citerad en f.d medlem här på forumet (kanske huserar med annat alias nuförtiden?) och är nog det bästa jag läst på detta, och något internetforum som har med träning att göra.

Tack! det var läsvärt!

Rusk
2012-06-10, 21:43
På samma pass? T.ex. rygg:
chins (tunga) ~6 reps
stångrodd (tunga) ~6 reps
pulldowns (lättare) ~12 reps
latsdrag v-handtag (lättare ~12 reps

ungefär så?



Tack! det var läsvärt!

Det är så jag föredrar att köra istället för i vissa perioder som många gör.

Erik_Hellström
2012-06-11, 17:04
Tack! det var läsvärt!

Tycker detsamma, ofta komplicerar folk saker i onödan.
Och för att knyta an till trådtiteln "Går det att bli stor utan SS?" så är svaret givet, det är inte ett specifikt träningsupplägg som ger resultat (styrka och/eller storlek) utan dedikation, motivation, målmedvetenhet och progression.

Ytterligare ett läsvärt citat av Jwrzd:
Vem som helst förstår att om du springer milen på 48 minuter. Dvs en hyffsat ok tid. Den är inte dålig men den är heller inte bra i någon strikt mening. För att nå 47 minuter så måste du pressa dig hårdare än du gjorde för att nå 48 och ... du minns hur det smakade. Du måste alltså ta en djupare tugga ur den bruna, bita ihop lite mer, gilla läget något längre och acceptera ett större obehag och det även under fler än ett lopp. För att sedan kunna springa 48 UTAN samma obehag som sist och även att springa 47 med ungefär samma obehag som med 48 från början. Sammanfattat: För att 48 -> 47 så måste det smaka skit. Skitsmaken är inte primär men den är garanterad.

Samma sak gäller all träning som ska A -> B. Det finns delar i pilen som kommer att smaka just för att du pressar din kropp och då uppstår helt enkelt helt vanligt obehag.