handdator

Visa fullständig version : Facepull och framåtroterad axel


exevision
2012-06-06, 10:45
Försöker få till det sista av min framåtroterade höger axel som även har tendens till "winged scapula".
Just nu försöker jag att undvika att dra på mig allt för många övningar eftersom passen blir ohållbart långa då.
Är facepull en bra övning för detta?
Eller är det en övning främst för att få med rotatorcuffen? (och är det en bra övning för cuffen?)

Vidare så sägs det ju en del om att latsdrag kan förvärra en framåtroterad axel, är det likadant med chins med supinerat grepp och bör man avstå helt från latsdrag/chins tills man fått bort framåtrotationen helt?

Just nu så fokuserar jag främst min axel och rygg träning på rodd, militärpress och marklyft.

Degpekka
2012-06-06, 11:06
Förstår inte riktigt... har du EN framåtroterad axel som du vill bli av med? Har svårt att se att någon ryggövning skulle förvärra det.

pezrulezhaakon
2012-06-06, 22:21
exevision

Om du vill få bukt med winged scapula så är det inte facepulls som kommer hjälpa särskilt mycket. Det hjälper heller inget vidare för framåtroterat axelparti.

Facepulls är en övning främst för rotatorcuffen, varvid belastningen bör anpassas därefter. Men i det abducerade läget överarmsbenet befinner sig så är övningen riskig för slitage på biceps långa sena och supraspinatus muskelsena.

Latsdrag förvärrar inte ett framåtroterat axelparti, men kan vara svårare att utföra då axelpartiet redan är framåtroterat.

Du bör fokusera på övningar som drar ner skulderbladet samt drar tillbaka axelpartiet. Alltså övningar för traps nedre del, mellersta del, samt romberna. Pec. minor får du med på köpet via depresionerna.
För Wing-problemet bör du fokusera på serratus anterior-träning, samt även kolla om du är stram i bröstmusklerna och rotatorcuffens inåtrotatorer.

wcanka
2012-06-06, 22:50
exevision


Facepulls är en övning främst för rotatorcuffen, varvid belastningen bör anpassas därefter. Men i det abducerade läget överarmsbenet befinner sig så är övningen riskig för slitage på biceps långa sena och supraspinatus muskelsena.




Va?
Facepulls tar väl på hela övre delen av ryggen? *rolleyes*

pezrulezhaakon
2012-06-06, 22:53
wcanka

Ja, det gör den. Men eftersom belastningen är anpassad efter rotatorcuffen så blir det ändå en pissbelastning för övre rygg som är många gånger starkare än lilla plutt-cuffen :)

Sedan är inte facepulls en öving som per automatik innebär att övre rygg dras tillbaka, den rörelsen måste utföras medvetet, och har personen från början svårt med att hitta de tillbakadragande musklerna så blir inte övningen rätt ändå.

wcanka
2012-06-06, 23:00
Om ditt schema såg ut såhär, skulle du då kört den som ryggövning eller cuffövning, bör tilläggas att jag körde innåt + utåt rotation idag och i måndags :)

Latsdrag 3x12,10,8
Hantelrodd 3x12,10,8
Sittande Rodd 3x12,10,8
Omvända hantelflies 2x12
Face Pulls 2x12

stromming
2012-06-06, 23:04
Om ditt schema såg ut såhär, skulle du då kört den som ryggövning eller cuffövning, bör tilläggas att jag körde innåt + utåt rotation idag och i måndags :)

Latsdrag 3x12,10,8
Hantelrodd 3x12,10,8
Sittande Rodd 3x12,10,8
Omvända hantelflies 2x12
Face Pulls 2x12

Som han sa ovan, belastningen i face pulls är låg. Det kommer aldrig ta bra på övre rygg. Och i det där passet har du ju ändå 9 set som är helt dedikerade till just övre rygg.

pezrulezhaakon
2012-06-06, 23:07
wcanka

Jag skulle inte köra den alls om jag fick välja. Det finns andra varianter som är minst lika effektiva, men som är snällare för axelleden.

Det är en cuffövning och ingen ryggövning, pga den låga belastningen, även att infraspinatus och teres minor sitter på ryggsidan.

Vanliga in/utrotationer är fullt tillräckliga.

dizzle
2012-06-06, 23:20
Är den helt förkastlig som övning för baksida axel eller?

pezrulezhaakon
2012-06-06, 23:52
dizzle

Definera förkastlig...

dizzle
2012-06-07, 01:03
dizzle

Definera förkastlig...

Eftersom du skriver att det är en övning för cuffen främst? Om jag vill träna tex framsida axlar så vill jag ju inte träna en övning som främst är till för bröst även om det sker en aktivering av främre axeln

pezrulezhaakon
2012-06-07, 05:13
dizzle, nej, om du avser att träna ryggen så är inte facepulls väl förvaltad tid.

exevision
2012-06-07, 06:21
Facepulls är en övning främst för rotatorcuffen, varvid belastningen bör anpassas därefter. Men i det abducerade läget överarmsbenet befinner sig så är övningen riskig för slitage på biceps långa sena och supraspinatus muskelsena.

Du bör fokusera på övningar som drar ner skulderbladet samt drar tillbaka axelpartiet. Alltså övningar för traps nedre del, mellersta del, samt romberna. Pec. minor får du med på köpet via depresionerna.
För Wing-problemet bör du fokusera på serratus anterior-träning, samt även kolla om du är stram i bröstmusklerna och rotatorcuffens inåtrotatorer.

Jaha, och face pull som ska vara så bra och hälsosamt för axlarna.
Speciellt enligt denna sida: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/pushups_face_pulls_and_shrugs

Scoffan
2012-06-07, 06:52
Är den helt förkastlig som övning för baksida axel eller?

Facepulls är en utmärkt övning för baksida axlar, för mellersta trapsen också för den delen beror hur du utför den.

Håll isär skulderbladen och bara "vinkla" back axlarna utan att dra med armarna för att träna axlarna.

Drar du inte med armarna, och i princip bara klämmer med trapsen utan att släppa fram axlarna så isolerar det dem rätt bra också och därför krävs inte allt för hög belastning för att det skall ge bra träning.

Rikard Jansson
2012-06-07, 07:05
Facepulls är godmode för baksida axlar!

dizzle
2012-06-07, 07:29
dizzle, nej, om du avser att träna ryggen så är inte facepulls väl förvaltad tid.

Fast det var ju inte ryggen jag ville träna men tack ändå..

dizzle
2012-06-07, 07:32
Facepulls är en utmärkt övning för baksida axlar, för mellersta trapsen också för den delen beror hur du utför den.

Håll isär skulderbladen och bara "vinkla" back axlarna utan att dra med armarna för att träna axlarna.

Drar du inte med armarna, och i princip bara klämmer med trapsen utan att släppa fram axlarna så isolerar det dem rätt bra också och därför krävs inte allt för hög belastning för att det skall ge bra träning.

Tack för beskrivningen, det är så jag utför den:)

wcanka
2012-06-07, 07:53
wcanka

Jag skulle inte köra den alls om jag fick välja. Det finns andra varianter som är minst lika effektiva, men som är snällare för axelleden.

Det är en cuffövning och ingen ryggövning, pga den låga belastningen, även att infraspinatus och teres minor sitter på ryggsidan.

Vanliga in/utrotationer är fullt tillräckliga.

Okej, hur ofta kan man köra specifik cuff-träning.
Just nu kör jag det på Lördagar & Tisdagar som uppvärmning.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 10:23
wcanka

Hur ofta du bör köra cuffövningar beror ju på ditt övriga schema. Du kan ju självklart köra uppvärmning för cuffarna före varje pass då du har press, drag eller flyesövningar. Men ren styrketräning av cuffen bör appliceras som för vilken annan muskelträning som helst, så de får tillräcklig vila innan nästa press/drag/flyes-pass.

wcanka
2012-06-07, 10:32
Jag kör ju inte bara uppvärmning på de dagarna, kör ju så tungt jag kan på innåt & utåtrotationer :)

så då kanske jag inte behöver facepulls på ryggdagen?

pezrulezhaakon
2012-06-07, 10:39
wcanka

Du behöver inte facepulls öht. :)

Määng
2012-06-07, 12:16
Brukar släppa fram axlarna och sträcka ut lite i "vändningen" när jag kör facepulls. Man ska alltså fårsöka hålla ihop typ skulderbladen under hela övningen istället eller har jag fattat fel?

wcanka
2012-06-07, 13:44
Om jag inte minns fel så har Bumbi lagt in facepulls i 3 dagarsprogrammet, vad är syftet med den?

Dribinho
2012-06-07, 13:59
Om jag inte minns fel så har Bumbi lagt in facepulls i 3 dagarsprogrammet, vad är syftet med den?

Kan inte svara för Bumbi men i mitt tycke är det en bra övning för att träffa baksida axlar, rhombs och även till viss del nedre traps. Känns som ett klockrent komplement till tex stångrodd och körs med fördel i hyfsat höga repsintervaller (12-20 st).
Har du tur kommer Cannonball inflygandes och hypar övningen ännu mer.

exevision
2012-06-07, 14:02
Men i det abducerade läget överarmsbenet befinner sig så är övningen riskig för slitage på biceps långa sena och supraspinatus muskelsena.


Skulle vilja ha en mer detaljerad förklaring på detta. Väldigt många ser ju face pull som en bra övning för axlarna. Även i rehab syfte.

wcanka
2012-06-07, 14:10
Kan inte svara för Bumbi men i mitt tycke är det en bra övning för att träffa baksida axlar, rhombs och även till viss del nedre traps. Känns som ett klockrent komplement till tex stångrodd och körs med fördel i hyfsat höga repsintervaller (12-20 st).
Har du tur kommer Cannonball inflygandes och hypar övningen ännu mer.

Jo den är ju förjävla skön, speciellt när man tar stöd med foten mot maskinen och kör 10reppare med nästan all vikt i maskinen :)

Men menar du att den ska utföras så att man träffar baksida axlar utan att koppla in skulderbladen?

Rikard Jansson
2012-06-07, 14:41
exempel på person som inte tränar facepulls
https://encrypted-tbn2.google.com/images?q=tbn:ANd9GcRgaiKZpwfKdgE0wfK3DR7GKTHsv7AFI ttkcdo2QabvafgOcTum

personer som sannolikt har tränat facepulls
https://encrypted-tbn2.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTsa68TGDlmFaTs-dZX-4OGbFtn-FCwRrGuG0hlWzUr2ZGnTZUL5Q

Facepulls.

Morty
2012-06-07, 14:44
Japp, man blir bronto av facepulls!

wcanka
2012-06-07, 14:50
Rikard, Morty:

Tycker ni man ska dra med hela ryggen eller bara rear delts? :)

Rikard Jansson
2012-06-07, 14:53
Rikard, Morty:

Tycker ni man ska dra med hela ryggen eller bara rear delts? :)

Bara rear delts! med squueeeeezee i slutdraget!

wcanka
2012-06-07, 14:56
Bara rear delts! med squueeeeezee i slutdraget!

Men om man "squeeeze;ar" så jobbar väl trapz också? :D

pezrulezhaakon
2012-06-07, 14:56
exevision

Som rehab för att få tillbaka en viss funktion finns det fördelar med övningen, men då används belastningar som är mycket lätta.

När man inte har de problemen så ser jag föga nytta med övningen då den inte fungerar speciellt bra jämfört med andra övningar för samma muskler som har lägre risker.

Det är svårt att förklara med text vad det är som händer i axelleden. Det kräver ganska ingående kunskap om axelledens konstruktion, och hur det spelar roll i den positionen/rörelsen överarmen befinner sig i.
Man skapar onödig friktion mellan acromion, supraspinatus muskelsena, biceps långa muskelsena, samt bursan under skulderbladets ben. Utåtrotationer vid 90 grader abducerad överarm är inte snäll vid axelleden. Vill man göra utåtrotationer där så finns det andra bättre val.

Då olika människor har olika mycket plats mellan dessa strukturer så skiljer sig skaderisken något. Men den finns där i allra högsta grad.

Övningen är besläktad i risk med upright row och giljotinbänk.

Sedan måste man fråga sig varför man gör övningen. Det är ingen tillräcklig belastning för ryggen, traps, romber, eller baksida delta, så man lär inte bli starkare eller större av den belastningen. Dessutom stämmer belastningsriktningen dåligt med de aktiva musklernas dragriktning och träningsbara ROM. Och om man har en anpassad vikt efter ryggens muskler, så är belastningen på tok för hög för rotatorcuffen.
Belastningen är eller bör isf vara anpassad efter rotatorcuffen.
Och är den det så har man ändå den onödiga risken att betala som man inte kommer ifrån, jämfört med andra övningar som är effektivare till lägre skaderisk.

Knatcharn
2012-06-07, 14:56
Facepulls är bra skit för trapzzzz och baksida axlar. Varför dissa denna övning? Kör ni "facepulls" aka höga roddar eller?

Morty
2012-06-07, 14:57
Men om man "squeeeze;ar" så jobbar väl trapz också? :D

Jo, men belastningen är för låg för att göra något bra av det. Bakre delts är däremot svagare och får kämpa en del! Långsamt kan man dra också, riktigt gött.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:02
Rikard Jansson

Vilken utomordentligt kass jämförelse med bilder.

wcanka
2012-06-07, 15:03
pezrulezhaakon:

Med risk för att låta otrevlig,
Men alla övningar verkar ha hög skaderisk enligt dig.

Rikard Jansson
2012-06-07, 15:04
Rikard Jansson

Vilken utomordentligt kass jämförelse med bilder.

Facepulls.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:04
Knatcharn

Om du har en tillräckligt hög belastning för traps i facepulls, så kan du omöjligtvis utföra övningen öht. eller så är du superklen i traps..

mikaelj
2012-06-07, 15:04
Och är den det så har man ändå den onödiga risken att betala som man inte kommer ifrån, jämfört med andra övningar som är effektivare till lägre skaderisk.

Vad rekommenderas?

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:04
Rikard Jansson

Du kunde lika gärna skrivit AAS.

Rikard Jansson
2012-06-07, 15:05
Rikard Jansson

Du kunde lika gärna skrivit AAS.

Nej :) face


pulls

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:07
mikaelj

Det finns en del övningsvarianter vid 90 graders abduktion där man avlastar överarmen. De har lägre risker för cuffen.

Det går även att laborera mycket med infallsvinkeln av belastningsriktningen i förhållande till var i rörelsen man befinner sig. Så det går att variera sig mycket mer än vad de flesta tror.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:11
wcanka

Nej absolut INTE. Det finns MASSOR av övningar som har ett bra förhållande mellan träningseffekt och skaderisk.
Jag förstår bara inte varför folk ska envisas med att köra övningar som har högre risker än effekt.
Då kanske det inte är så konstigt att folk klagar på uteblivna resultat och skadeproblematik.

Det hela är mycket enkelt:
Gör man saker med kroppen och belastar den på ett sätt som den inte är konstruerad att göra, så får man problem.

ALL träning har skaderisker. Och det är helt acceptabelt sålänge träningseffekten är större. Denna balansgång mellan skaderisk och effekt kommer man ALDRIG ifrån. Men man kan lära sig tillräckligt mycket om kroppen för att göra bättre val i sin träning.

Rikard Jansson
2012-06-07, 15:14
Jag har skadat mig 0 gånger i facepulls

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:16
Rikard Jansson

Vad roligt för dig. Men tänk all tid du slösat på den övningen, i syfte på resultat du snabbare skulle få med annan träning.

Men du slösar så mycket du vill med din tid. Inget jag bryr mig om.

Knatcharn
2012-06-07, 15:16
Knatcharn

Om du har en tillräckligt hög belastning för traps i facepulls, så kan du omöjligtvis utföra övningen öht. eller så är du superklen i traps..

Jadu det stämmer väl att jag är klen i traps eftersom att jag utför den för att stärka traps.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:18
Knatcharn

Då min vän så finns det andra enklare övningar för ditt mål som är långt mer effektivare, och tidssparande, till lägre risker.

mikaelj
2012-06-07, 15:18
Frivändningar borde vara bättre för traps.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:19
mikaelj

+ 1...... minst :)

Rikard Jansson
2012-06-07, 15:19
Frivändningar borde vara bättre för traps.

Benny, världens starkaste marklyftare, drog av sin ena biceps i en vändning. Mig veterligen har ingen dragit av någon biceps i facepulls!

Knatcharn
2012-06-07, 15:21
Knatcharn

Då min vän så finns det andra enklare övningar för ditt mål som är långt mer effektivare, och tidssparande, till lägre risker.

Jag syftar iaf på nedre trapz, övre är inte direkt svår att träna.. Men dela gärna med dig av din visdom :)

mikaelj
2012-06-07, 15:21
Benny, världens starkaste marklyftare, drog av sin ena biceps i en vändning. Mig veterligen har ingen dragit av någon biceps i facepulls!

Nu trollar du iofs bara, men jag förstår inte ens hur det är anatomiskt möjligt att slita av biceps med överhandsgrepp och raka armar.

Såvida killen inte var sjukt stel/kort i biceps?

Morty
2012-06-07, 15:24
Nu trollar du iofs bara, men jag förstår inte ens hur det är anatomiskt möjligt att slita av biceps med överhandsgrepp och raka armar.

Såvida killen inte var sjukt stel/kort i biceps?

Öh, personen drog nog omedvetet lite med armarna. Inte direkt ovanligt.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:28
Knatcharn

Nedre traps tränar du inte ens med belastningen från facepulls öht.

Nedre traps tränar du enklast i latsdraget då du drar ner axelpartiet utan att böja armbågarna. Alltså en skulderbladsdepression.

Sedan finns många andra övningar men då är muskeln mer integrerad i stabilisering.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:29
Rikard Jansson

Ta och gör en liten undersökning av alla de som har axelproblem (impingement) som dragit på sig det på gymmet, och se om facepulls finns bland de uppräknade övningarna :)

Silveta
2012-06-07, 15:32
Som micke fråga tidigare, vilken övniing utöver rodd rekommenderar du för posterior delts?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Rikard Jansson
2012-06-07, 15:35
Antal axlar jag har pajat: 1

Antal axlar jag pajat i >Bänkpress<: 1
Antal axlar jag pajat i >Facepulls<: 0

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:39
Rikard Jansson

En person är inte statistiskt signifikant.

Rikard Jansson
2012-06-07, 15:40
Hehe, okej, ett ögonblick :)

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:40
Silveta

Korrekt utförd flyes i CC för baksida delta. Både stående och liggande har sina fördelar.

Knatcharn
2012-06-07, 15:45
Som micke fråga tidigare, vilken övniing utöver rodd rekommenderar du för posterior delts?

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRearLateralRaise.html

Går även att sätta sig på en bänk och luta sig framåt.


Knatcharn

Nedre traps tränar du inte ens med belastningen från facepulls öht.

Nedre traps tränar du enklast i latsdraget då du drar ner axelpartiet utan att böja armbågarna. Alltså en skulderbladsdepression.

Sedan finns många andra övningar men då är muskeln mer integrerad i stabilisering.

Konstigt att jag känner i nedre trapz då..? Samt att övningen brukar rekommenderas för de musklerna.. Den tar ju knappast bara på baksida axlar. Jag gör rörelsen du talar om när jag kör latsdrag till bröstet men känner ingenting i trapz i den medans jag känner en hel del i slutet av mina facepull-set.. Märkligt? Menar du på att jag har helt fel teknik då eller?

Matsa
2012-06-07, 15:46
Facepull kan vara en övning för rotatorcuff eller en bra övning för baksida axlar beroende på utförande. Här testade man med EMG och fick ganska bra aktivering av både bakre och mittersta deltoideus av facepull. Varianten med band gav tydligen större aktivering på bägge än någon annan övning, måste nog testa den någon gång...

Band pull-aparts är annars en trevlig övning att reppa loss i för bakre axlar.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:49
Matsa

Japp band pull-apart är däremot en trevlig variant då den saknar utåtrotationsrörelsen av överarmen i det abducerade läget :)

pezrulezhaakon
2012-06-07, 15:51
Knatcharn

Du måste skilja på stabiliserande muskelarbete och ansvarigt arbete för en rörelse i belastningsriktningen.
Att du spänner en muskel är inte detsamma som att du tränar den för ditt syfte.

Du har sannolikt inte hittat rörelsen i latsdraget.
Eller så kör du facepulls med trissan ovanför ditt huvud (och neråt).

Knatcharn
2012-06-07, 15:57
Knatcharn

Du måste skilja på stabiliserande muskelarbete och ansvarigt arbete för en rörelse i belastningsriktningen.
Att du spänner en muskel är inte detsamma som att du tränar den för ditt syfte.

Du har sannolikt inte hittat rörelsen i latsdraget.
Eller så kör du facepulls med trissan ovanför ditt huvud (och neråt).

I latsdraget gör jag garanterat rätt men i början av övningen gör jag en "skulderbladsdepression".. Fick tipset av någon erfaren grabb som hjälpte mig komma igång för länge sedan.

Facepulls gör jag lite uppåt.. Om jag drar mer uppåt (mot pannan) känner jag mer i trapz än om jag drar mot hakan.. Brukar dock variera lite. Jag förstår att nedre trapz kanske inte är den mest arbetande muskeln i övningen men det känns iallafall som att den får arbeta mer där än i någon annan övning så jag är nöjd med övningen.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 16:03
Knatcharn

Ja, om du nöjer dig med det stabiliserande arbetet från nedre delen så är det ju ok, men dock är det på bekostnad av axelleden i den övningen.

Kort och gott så vinner du inget med den övningen som du inte kan få med andra övningar, om du ändå inte behöver rehaba din axel av nån anledning.

Matsa
2012-06-07, 16:07
Matsa

Japp band pull-apart är däremot en trevlig variant då den saknar utåtrotationsrörelsen av överarmen i det abducerade läget :)

Om man ändå leker med gummiband är den klockren, nästan så att det är värt att köpa band enbart för den övningen. :)

Jag kan komma på tre olika utföranden på facepulls som alla tar olika och tillåter olika mycket vikt. Min favorit är en variant där jag inte går lika långt bak men fokuserar mycket på att dra isär repen, jag har inga vidare anatomikunskaper att stödja mig emot (började visserligen läsa sjukgymnastik för ett antal år sedan men det minns jag inte mycket av nu) men jag tycker att den verkar bra för bakre axlar. Jag värmer ofta upp med den variant som tränar cuffarna lite mer och sedan byter jag till den andra på arbetsseten. Ibland blir jag viktkåt och använder en tredje variant men den känns inte lika bra, skillnaden i vikt mellan utförandena är väl ca 30kg.

Vilken variant som är den "riktiga" definitionen av facepull har jag faktiskt ingen aning om. Jag tycker det här är en övning som faktiskt lämpar sig för kontaktsökeri, man känner sig för och väljer det utförande som "tar" bäst och som axlarna knakar minst utav.
;)

Scoffan
2012-06-07, 16:08
pezrulezhaakon allt ditt vetenskapliga snack hit och dit kan bara appliceras på folk som inte använder sig av huvudet när dom tränar...

Varför skulle omvända flyes vara bättre en facepulls när rörelsen är densamma. Drar man för att träna baksida axlar så tränar de baksida axlar alldeles utmärkt. En människa fungerar inte som en maskin som endast kan göra på ett sett, kanske bör du ägna en tanke åt detta när du spammar forumet med dina teorier hela tiden.

Dreas
2012-06-07, 16:10
pezrulezhaakon allt ditt vetenskapliga snack hit och dit kan bara appliceras på folk som inte använder sig av huvudet när dom tränar...

Varför skulle omvända flyes vara bättre en facepulls när rörelsen är densamma. Drar man för att träna baksida axlar så tränar de baksida axlar alldeles utmärkt. En människa fungerar inte som en maskin som endast kan göra på ett sett, kanske bör du ägna en tanke åt detta när du spammar forumet med dina teorier hela tiden.Vem är du och vad kan du? :confused:

Scoffan
2012-06-07, 16:11
Vem är du och vad kan du? :confused:

Jag tränar på gym och vet vilka muskler som aktiveras när jag gör detta.

Frågor på de?

pezrulezhaakon
2012-06-07, 16:12
Scoffan

Nej rörelsen är inte alls densamma plus att det är fruktansvärd skillnad på var belastningen kommer ifrån i förhållande till kroppens konstruktion.

Sen ett tips till dig i all välmening:

Se till att lära dig mer innan du andas för mycket luft :)

Scoffan
2012-06-07, 16:15
Scoffan

Nej rörelsen är inte alls densamma plus att det är fruktansvärd skillnad på var belastningen kommer ifrån i förhållande till kroppens konstruktion.

Sen ett tips till dig i all välmening:

Se till att lära dig mer innan du andas för mycket luft :)

Det beror som sagt på hur övningarna utförs, dock var mitt inlägg något drygt och det ber jag om ursäkt för.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 16:20
Matsa

Alltså, problemet med facepulls är att den i sitt tänkta originalutförande ha två (tre beroende på hur man ser på det) rörelsekomponenter i sig.

Själva extensionen av axelleden och adduktionen/retraktionen av skulderbladen, är egentligen inga problem med.
Det är när utåtrotationen läggs till i det abducerade läget som det hela blir mer komplicerat.

Lite som att diskarna i kotpelaren är bra på att hantera belastning, böjning eller vridning, men inte är särskilt bra på kombinationen.

Visst kan man justera/anpassa övningen, men problemet med just facepulls är att ska man justera bort de största skaderiskerna, och samtidigt hitta en bättre effekt/verkningsgrad för de arbetande musklerna så har man justerat övningen så långt att det blir en annan övning.

pezrulezhaakon
2012-06-07, 16:22
Scoffan

Ja, det är en fördel om du ökar på dina kunskaper.

Nu gav du exempel på två väldigt olika övningar, och hävdade att de hade samma rörelsemönster.

wcanka
2012-06-07, 19:21
Efter att ha kört facepulls så måste jag säga att den inte är så skön som jag kommer ihåg den, fick mest ont i underarma, men det är ju bara jag :)

exevision
2012-06-08, 06:47
pezrulezhaakon

Först och främst ett tack för svaren.
Tycker du att höga roddar (drar till just under axeln) är bra och säkra för baksida axlar?

pezrulezhaakon
2012-06-08, 09:40
exevision, ja det är en helt ok övning. Håll gärna "bänkpressfattning" på en stång.

Aping
2012-06-08, 12:07
(pezrulezhaakon: Jag tycker att det är kul att du har som standard att skriva namn på den du skriver till i en egen rad medan 99% andra skriver på samma rad. När sen exevision skriver som du gör byter du till "kolonormen", wtf ?! :-) Sry för OT TS!)

pezrulezhaakon
2012-06-08, 12:09
Aping

Det beror på att min mobiltelefons radbytarfunktion inte förstår websidan. :)

exevision
2012-06-08, 12:23
Tycker du då att man ändå bör köra "vanliga" rodd eller räcker det med den högre?

pezrulezhaakon
2012-06-08, 12:26
exevision

Båda kompletterar varandra då de betonar olika delar på ryggen olika mycket.

SteelPulse
2014-07-22, 10:07
Jäklar. För mig känns det som just facepulls tillåter högre belastning på baksida axlar än tex omvända hantelflyes. Känns som hela övre rygg, inkl övre och mellersta traps, kopplas in fint. Jag kör med trissan i höjd med bröstet och drar svagt snett uppåt mot ansiktet och kroppen lätt lutad bakåt.

krubkungen
2014-07-22, 10:25
Jäklar. För mig känns det som just facepulls tillåter högre belastning på baksida axlar än tex omvända hantelflyes. Känns som hela övre rygg, inkl övre och mellersta traps, kopplas in fint. Jag kör med trissan i höjd med bröstet och drar svagt snett uppåt mot ansiktet och kroppen lätt lutad bakåt.


Alltid undrat vad skillnaden blir mellan att utföra övningen med trissan längst upp jämfört med i bröst nivå. Någon skillnad i muskelaktivitet? Jag brukar också köra i bröst nivå, och dra till halsen/hakan.


Sent from my iPhone using Tapatalk

SteelPulse
2014-07-22, 11:12
Alltid undrat vad skillnaden blir mellan att utföra övningen med trissan längst upp jämfört med i bröst nivå. Någon skillnad i muskelaktivitet? Jag brukar också köra i bröst nivå, och dra till halsen/hakan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tycker det känns som om jag är starkast i det läget tillsammans med att det träffar bakre axel bra då.

pezrulezhaakon
2014-07-22, 12:05
Alltid undrat vad skillnaden blir mellan att utföra övningen med trissan längst upp jämfört med i bröst nivå. Någon skillnad i muskelaktivitet? Jag brukar också köra i bröst nivå, och dra till halsen/hakan.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skillnaden beror på överarmens rörelse. Att ha trissan högre främjar lättare ett visst latsarbete. Men man måste se rörelsen innan man kan säga nåt mer precist om muskelaktiveringen. Fler faktorer spelar roll än bara trissans höjd.