handdator

Visa fullständig version : Extrem mage!


Galatico
2012-06-06, 07:46
Japp det är min fråga, hur många sitsup klarar ni? Vad är bra siffra och vad är maxad siffra

Kör ni varje dag? Isåfall hur många och vilka övningar

Vissa har det i schemat andra inte, vissa tränar det varje dag och vissa varannan, vilket är rätt tycker ni?

RS.
2012-06-06, 07:52
Det här kommer bli en bra tråd. Misstänker att ingen här ägnar sig åt att maxa situps.

Zizou
2012-06-06, 07:58
Det här kommer bli en bra tråd. Misstänker att ingen här ägnar sig åt att maxa situps.

Och jag tror inte att det är så många som tycker att det är ett bra sätt att mäta styrka i magen på :)
Tycker själv att jag har en ganska stark mage, klarar iallafall 3 strikta dragonflags. Sit-ups har jag inte utfört på över ett år, så klarar nog inte alltför många. Dålig uthållighet :)

RS.
2012-06-06, 08:08
Ber om ursäkt om jag lät lite dryg, men att maxa situps är nog inget som förespråkas av särskilt många här då det inte ses som optimalt för att bygga magmuskler utan om nåt ger en uthållig mage.

Pretorian
2012-06-06, 08:27
Jag tränar magen varje dag utan vikter men med crunches och variationer på denna.

Galatico
2012-06-06, 10:06
Jag tränar magen varje dag utan vikter men med crunches och variationer på denna.

Hur många om dagen?

r1kkie
2012-06-06, 10:28
Situps är väll mer höftböjar som får jobba dynamiskt? Magen blir mer statisk träning eller?

Morty
2012-06-06, 10:39
Denna gör jag, fast fällkniv-style, 2ggr/vecka. 4 set, 8 reps, 22,5kg
http://i.imgur.com/TWBQe.gif

maxster
2012-06-06, 11:40
Väldigt länge sedan jag körde vanliga situps men brukar köra i en "situps-ställning(?)"

Då kör jag ca 40-50reps med en 20kgs vikt på bröstet, ingen aning om det är bra eller dåligt då jag inte direkt har något att jämföra med.

EeJay
2012-06-06, 11:43
5-6 stycken

Galatico
2012-06-06, 12:14
Denna gör jag, fast fällkniv-style, 2ggr/vecka. 4 set, 8 reps, 22,5kg
http://i.imgur.com/TWBQe.gif

För en amatör som mig lär de ta tid innan jag kan göra de haha, men tack för tipset :) lär väl göra de nån dag :D

Galatico
2012-06-06, 12:16
Väldigt länge sedan jag körde vanliga situps men brukar köra i en "situps-ställning(?)"

Då kör jag ca 40-50reps med en 20kgs vikt på bröstet, ingen aning om det är bra eller dåligt då jag inte direkt har något att jämföra med.

Sett folk göra de på gym ser jävligt maffigt ut... Jag kan väl börja med en 5kg om det räknas hehe :) tack för tipset

Jonny_88
2012-06-06, 12:25
Situps är väll mer höftböjar som får jobba dynamiskt? Magen blir mer statisk träning eller?
Beror på om man rullar magen eller ej, kräver lite teknik/styrka. Utförandet är ju intressant om man talar om Maxrep!

Denna gör jag, fast fällkniv-style, 2ggr/vecka. 4 set, 8 reps, 22,5kg
http://i.imgur.com/TWBQe.gif
Intressant, ska lätt prova nästa pass. Har tidigare hållt vikter framför halsen, men märkt att tyngdpunkten är lite för mycket framför, "inbillar" mig att allra översta rutorna och obliques inte får tillräckligt med pisk. Och Spartansk om du läser det här: jag vägrar tro det är genetiskt! Ska prova det här utförandet och utvärdera!

Fällkniv-style, rak i ryggen? Varför gör du så?

simper02
2012-06-06, 12:33
har gjort 150 på försvarsmaktens multitest. men då är det strikt utförande och en viss takt man ska följa. skulle jag maxa vanligt så kanske man skulle komma upp i 225.

jag tränar aldrig situps tycker det är en bedrövligt dålig övning. tror stenhårt på Stuart McGills teorier om situps.

Galatico
2012-06-06, 13:11
har gjort 150 på försvarsmaktens multitest. men då är det strikt utförande och en viss takt man ska följa. skulle jag maxa vanligt så kanske man skulle komma upp i 225.

jag tränar aldrig situps tycker det är en bedrövligt dålig övning. tror stenhårt på Stuart McGills teorier om situps.

Hur får man annars fram rutorna om det är inte för dessa övningarna?

Jonny_88
2012-06-06, 13:23
Hur får man annars fram rutorna om det är inte för dessa övningarna?
Finns väll fler övningar än situps (vilken typ situps stuart nu än nämner) för magen. Sen många har ju ett stort lager av isolering över magmusklerna och då måste man även gå ner i vikt!

Commando1980
2012-06-06, 13:23
Äta mindre och till viss del via vettig hypertrofiträning av magmusklerna.

pezrulezhaakon
2012-06-06, 13:24
Jonny_88

Du piskar alla rutor med crunches.

deadich
2012-06-06, 13:25
Vad tycker folket om stomach vacuum?

Commando1980
2012-06-06, 13:26
Vad tycker folket om stomach vacuum?

I vilket syfte?

simper02
2012-06-06, 13:42
Hur får man annars fram rutorna om det är inte för dessa övningarna?

finns ju oändligt med övningar för magen *gah!*

framför allt tyngre övningar som bygger muskler.

Jonny_88
2012-06-06, 13:42
Jonny_88

Du piskar alla rutor med crunches.
Ja tack, har funderat i dem banorna. Säger någon crunches tänker jag på att ligga ner och fokusera på att lyfta/höja bröstkorgen. Sen vill jag även sträcka ut i det läget och måste även få rätt belastning!

pezrulezhaakon
2012-06-06, 13:57
Jonny_88

Ja, man får hitta en variant där man kan ha så mycket nytta av belastningen hela ROMet som möjligt. Men oavsett crunchövning (bröstkorg mot höften) så belastas hela raka magmuskeln, men även de sneda.

Pretorian
2012-06-06, 14:25
Hur många om dagen?

Oj, räknar inte magen så noga, kanske 60-80 reps.

Morty
2012-06-06, 14:32
Beror på om man rullar magen eller ej, kräver lite teknik/styrka. Utförandet är ju intressant om man talar om Maxrep!


Intressant, ska lätt prova nästa pass. Har tidigare hållt vikter framför halsen, men märkt att tyngdpunkten är lite för mycket framför, "inbillar" mig att allra översta rutorna och obliques inte får tillräckligt med pisk. Och Spartansk om du läser det här: jag vägrar tro det är genetiskt! Ska prova det här utförandet och utvärdera!

Fällkniv-style, rak i ryggen? Varför gör du så?

Jag ligger på en vanlig bänk, gör en pullover med stången samtidigt som jag gör ett benlyft, därefter gör jag en crunch som på gif-bilden. Jag gör pullovern för att få supersträck i magen och benlyftet för att få bättre kontakt i magen, bättre balans i lyftet och lite träning av höftböjarna+ ett mål att lyfta stången mot (mina tår).

pwnyou
2012-06-06, 14:43
Hur får man annars fram rutorna om det är inte för dessa övningarna?Genom att gå ner tillräckligt mycket i fettprocent.

För att slippa behöva gå ner så mycket i vikt gäller det att bygga muskler. På hela kroppen. Har du 20kg mer muskler på kroppen så kan du ha magrutor på 90kg istället för på 70kg.

Förövrigt tränar jag typ aldrig mage och tycker inte det är snyggt heller med en stor mage. I know, I'm weird that way.

Jonny_88
2012-06-06, 15:20
Jonny_88

Ja, man får hitta en variant där man kan ha så mycket nytta av belastningen hela ROMet som möjligt. Men oavsett crunchövning (bröstkorg mot höften) så belastas hela raka magmuskeln, men även de sneda.
Japp. Jag tror även på att köra fler övningar såsom dragonflags, hängande benlyft och även inkludera twister för att komplett träna hela magmuskulaturen.
Något som inte är så accepterat på kolo är det där med att aktivera olika delar av raka magmuskeln mer intensivt än det andra. Jag tror att det finns en direkt koppling mellan var i ryggraden (från bröstet till pelvis) böjning sker och vilka rutor som blir intensivast belastat, pga av hur raka maguskeln samverkar med andra muskler vid denna rörelse.
Hade vi inte haft denna komplexa rörelse (böjning av hela bålen) och om endast raka bukmuskeln hade ansvarat att flytta från a till b hade en rakare muskel utan senavbrott evulotionärt sett varit vettigare.
Lätt att känna om man ligger på rygg och endast fokuserar på att med liten rörelse lyfta bröstkorgen hur övre rutor kontraherar mer än nedre. Lättare om man har synliga rutor!
Givetvis tränar man hela muskeln genom dess rom. Men jag tyckte ursprungligen att vikter framför nära magen och tyngdpunkt närmare pelvis, dvs fått större belastning vid böjande av ryggraden längre ner(mitten). Och tyckt se det praktiskt nu när rutorna blivit större, därför jag nu gör ändringar i utörandet belastnings- och rörlighetsmässigt! Men onödigt att dra upp en sådan här diskussion igen, tidigare har resulterat i oenighet huruvida resultaten skiljer sig.

Jonny_88
2012-06-06, 15:29
Jag ligger på en vanlig bänk, gör en pullover med stången samtidigt som jag gör ett benlyft, därefter gör jag en crunch som på gif-bilden. Jag gör pullovern för att få supersträck i magen och benlyftet för att få bättre kontakt i magen, bättre balans i lyftet och lite träning av höftböjarna+ ett mål att lyfta stången mot (mina tår).
Okej, tack låter som en bra övning!

pezrulezhaakon
2012-06-06, 16:21
Jonny_88

Tittar man på hur magen innerveras så ser man en liten skillnad, och det är inte alls konstigt eftersom när man endast står upp och håller balansen så finns det små skillnader i muskelaktivering.

Men när du avser att belasta magen hårt så blir det allt eller inget-principen då dessa små skillnader suddas ut.
Det du kan variera är ju var i ROMet du vill ha den största belastningen. Men några skillnader i synligt resultat kommer du inte få.

Skillnaderna är mer neuromuskulära och hjärnans förmåga att koordinera musklernas arbete emellan sig.

Nä, precis, övre och nedre magmuskler finns inte i praktiken om du avser att bygga musklerna större med tillräcklig belastning.

Jonny_88
2012-06-06, 17:35
Allt eller inget principen går att applicera på gummibandsprincipen. Som ej gäller här pga senstråken. Prova själv lyfta enbart bröstkorgen som jag skrev.

Större belastning är det jag kört. Att skillnaderna skulle suddas ut pga "allt eller inget" är samma som att säga att skillnaderna skulle suddas ut i triceps 3 huvuden pga belastning. Menar funktionen ändras ej. Muskelfibrer som stimuleras växer, må så vara neuromuskulära eller koordination.

Du får tro så! Men jag ska genom teknik(/övnings)ändrig träna övre magen/kalla det vad du vill.

pezrulezhaakon
2012-06-06, 17:55
Jonny_88

Om du gör vissa övningar i tron om at det tar övre magmuskulaturen så slösar du tid och fokus. Så enkelt är det.

Försök spänna övre delen på magen hårt utan att påverka undre delen.
Jag tror inte så, eftersom det är så magmuskulaturen funkar.

Jämförelsen med triceps haltar då raka bukmuskeln inte har samma flerledsfunktion.

Jonny_88
2012-06-06, 18:36
Jag kommer lägga till en ny övning i rotationen, kört för ensidigt förut.

Spännde precis rutorna framför en spegel. Går ej spänna övre utan påverka nedre, check!
Men jag spänner rutorna neutralt, genom att lyfta bröstkorg kan övre rutornas längd bli relativt (om nu nedre längd alls påverkas) större än nedre. Jag snackar om kontraktionstillstånd som kan skilja rutorna åt och därmed gäller ej gummibandsprincipen över hela raka bukmuskeln (hade det varit så hade rutorna alltid haft samma relativa kontraktionstillstånd). Om du fortfarande hänger med; spänner jag tillbaka till min neutrala spännposition kommer större del av rörelse ske genom övre rutorna.
Har du rutor själv kan du konfirmera detta!

Jämförelsen haltar ej då jag menar att raka bukmuskels funtion ej heller är så enkel!

pezrulezhaakon
2012-06-06, 19:40
Johnny_88, ja, jag är med på hur du tänker, men det förändrar inte vilket resultat du kommer få. Men om din uppfattning fungerar som placebo som gör att du tränar hårdare, och på så sätt får bättre resultat på hela muskulaturen så är det ju också bra. Sedan jag började få synliga rutor för ca 20 år sedan har jag experimenterat med olika övningsvarianter. Det som gett allra bäst resultat på HELA magen är vanliga belastade crunches.

Jonny_88
2012-06-06, 20:00
Ja jag tycker det låter logiskt och med även forskning som visar skillnader i aktivering. Resultatet återstår att se!

Ok ok, vanliga crunches säger du, det är nog det jag kör (men i mitt tycke med en bristande teknik). Och ja att komma åt hela magen är mitt mål.