handdator

Visa fullständig version : Vilovecka, redan grov ångest efter första dagen


Sayonara
2012-06-06, 00:08
Vad kan jag göra för att sluta tänka på gymmet ? jag vet det hjälper mig att ta en vilo vecka varje 10e vecka, varje gång jag gjort det har jag kommit tillbaka starkare, men har ändå svårt att tänka på annat än gymmet :( känner att jag kommer bli mindre och klenare ?

finns det någon som har liknande problem med att va iväg från gymmet ? och vad gör ni för att inte tänka på det ?

Pungis
2012-06-06, 00:11
Om du inte konditionstränar så kan du göra det några gånger denna vecka, och musklerna får fortfarande vila...

En bra kondis gör underverk för styrketräningen och återhämtningen


Jag vilar i samband med skada/överbelastning eller semester

begt
2012-06-06, 00:11
Finns det något du känner att du skulle vilja göra när du är på gymmet men som inte är gymrelaterat?

T.ex. gå på stan, ta en biltur, laga någon utrustning, läsa, se film.

Vad som helst som kan ta lite uppmärksamhet.

gratefuldead
2012-06-06, 01:40
Just därför jag tar vilovecka enbart när träningssuget är som sämst. Går inte annars för min del.

Nutrid
2012-06-06, 05:04
Förstår dig helt och hållet.

Men se det som att du tjänar på det istället och spendera tiden till något annat. Om du exempelvis brukar träna 4 gånger per vecka så bestämmer du redan innan nu vad du ska göra istället för dom timmarna.

chrille87
2012-06-06, 06:39
Varför ska man ta en vilovecka?

MrPowa
2012-06-06, 06:42
Varför ta en vilovecka om du inte är sjuk? Bättre att du går och tränar istället för mår "dåligt" för du inte tränar.

JohnVoid
2012-06-06, 06:44
Förstår dig helt och hållet.

Men se det som att du tjänar på det istället och spendera tiden till något annat. Om du exempelvis brukar träna 4 gånger per vecka så bestämmer du redan innan nu vad du ska göra istället för dom timmarna.


Precis. Du kan alltid lära dig något nytt under dessa timmarna, till exempel gitarr, språk, kost, biologi eller historia. Visst du blir inte en gud på 1 vecka men vem vet, du kanske hittar dig en passion? ;)

exor
2012-06-06, 06:49
Gå ner och kör några lätta teknikpass och lite explosiv träning. Låter som ett bättre alternativ än att vara ifrån gymmet för din del.

Tolkia
2012-06-06, 09:15
Får man på allvar ångest av att inte vara på gymmet varje dag är det definitivt dags att ta en vilovecka. Och definitivt inte läge att kompromissa genom att "träna bara lite" eller "träna bara teknikt".

Rikard Jansson
2012-06-06, 09:16
Får man på allvar ångest av att inte vara på gymmet varje dag är det definitivt dags att ta en vilovecka. Och definitivt inte läge att kompromissa genom att "träna bara lite" eller "träna bara teknikt".

Varför?

svenbanan
2012-06-06, 09:31
Varför?

För att då är man troligen såpass insnöad att man behöver tänka på nåt annat för att i förlängningen inte balla ur och klättra upp i ett klocktorn med ak5.

emi23j
2012-06-06, 09:33
Tanken med en vilovecka är ju inte att bara sitta still på en stol och inte göra något. Gå dit och träna lätt. Viloveckor kommer ändå automatiskt på något sätt som sjukdomar och resor. Så varför vill totalt om man inte behöver eller vill?
Jag blir grymt rastlös om jag inte tränar. Fungerar mycket bättre om jag tränar. har dock inprogrammerade deload veckor var 4e vecka.

dream_theater_
2012-06-06, 09:52
Om du behöver ta en vilovecka så tycker jag att du verkar träna fel. Lägg upp träningen så att du inte behöver ta en vilovecka utan kan köra vecka ut och vecka in. De viloveckorna som blir är om du åker på semester eller blir sjuk?

loadout
2012-06-06, 09:59
Får man på allvar ångest av att inte vara på gymmet varje dag är det definitivt dags att ta en vilovecka. Och definitivt inte läge att kompromissa genom att "träna bara lite" eller "träna bara teknikt".

Herregud.

hertzman
2012-06-06, 10:06
Lägg in en de-load vecka istället. Mindre volym, lättare vikter. Har du tränat ner dig rejält så kan det vara riktigt skönt och ett sätt att hitta formen igen.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Morty
2012-06-06, 10:11
Vad kan jag göra för att sluta tänka på gymmet ? jag vet det hjälper mig att ta en vilo vecka varje 10e vecka, varje gång jag gjort det har jag kommit tillbaka starkare, men har ändå svårt att tänka på annat än gymmet :( känner att jag kommer bli mindre och klenare ?

finns det någon som har liknande problem med att va iväg från gymmet ? och vad gör ni för att inte tänka på det ?

Halvera vikterna, , kör liknande repsintervall som tidigare. Dina muskler får jobba vilket är skönt, endorfinerna kommer, men leder och senor blir itne alls så hårt åsatta. Fokusera på teknik och genomförande. Träna lite kondition.

Lägg in en de-load vecka istället. Mindre volym, lättare vikter. Har du tränat ner dig rejält så kan det vara riktigt skönt och ett sätt att hitta formen igen.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

+1! Det är svårt att uppskatta deloadveckorna på 5/3/1, man vill träna, men efter en vecka deload är man sjukt mer peppad och helt redo för nästa cykel! Att ta fullständiga viloveckor då man bara glassar låter som highway to ångestland. Klart att man ska träna, jag håller samma frekvens under mina deloadveckor men som sagt lägre vikter och lite minskad volym.

dizzle
2012-06-06, 12:05
Herregud.

Har själv gått över till att träna 2 dagar och vila en istället för att "vila när det inte passar att träna" eftersom jag alltid såg till att träna ändå. Varningsklockan gick när jag hörde mig själv prata på en inspelning om hur jag anpassade livet efter träningen, inte träningen efter livet. Tänk om man skadar sig och aldrig kan träna mer, där kan man snacka ångest..
Anser dock inte att man behöver vila en vecka bara för att..

Tolkia
2012-06-06, 12:12
Varför?
Av samma anledning som det är smart att bryta andra fixeringar. Att skryta med att man får ångest av att vila, äta på ett sätt som avviker från ens "mat schema" eller på annat sätt göra avsteg från sin "dedikerade" livsföring på det sätt som ofta görs här inte på något sätt annorlunda när när fjortonåriga deprimerade emotjejer låser in sig på rummet och skär sig i sällskap av Berny Pålsson och Nine Inch Nails. Jag har personligen extremt lite till övers för att man koketterar med beteendestörningar, liksom med att man väljer att beskriva normala beteenden i störningstermer för att verka lite, lite mer "seriös".

Anton Fräs
2012-06-06, 12:24
Håller med Tolkia i allt hon säger. Mår man så dåligt av ett uppehåll är det något som är fel.

Pretorian
2012-06-06, 14:28
Varför ska du ha en vilovecka om du inte vill det!? Lika dumt som att deffa på tonfisk och kesella om man tycker det är äckligt. Du trollar.

cero
2012-06-06, 14:35
Får du "grov ångest" så tycker jag helt klart att det låter som en väldigt osund fixering (vilket iofs kan vara en förutsättningar för att ta sig långt inom olika saker som tex sport). Se till att du har lite annat i vardagen att se fram emot. Vad skulle hända om du skadar dig och inte kan träna på månader?