handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp med kost?


Ecaz
2012-06-05, 22:18
Hallå där!
Nu vill jag inte att ni ska tro att jag är (lite) dum men jag har lite frågor om kost som kan vara uppenbara för er.

Hursomhelst, jag är 17 år, 184cm lång (tror jag) och väger 82.2kg. Jag är inte fet men jag har fett runtom magen...
Jag är lite bekymrad över informationen som finns tillgänglig på Internet för det står helt olika saker på vissa sidor men Kolozzeum verkar som en väldig pålitlig källa när det kommer till träning och kost.

Lite info om hur jag tränar. Jag tränar en "muskelsektion" per dag.
---
Måndag: Biceps, triceps och underarmarna.
Tisdag: Ben.
Onsdag: Bröst eller axlar.
Torsdag: Bröst eller axlar uppenbarligen inte samma "sektion" som på Onsdagen.
Fredag: Rygg.
---
Mage har jag inget fast pass för, kör bara mage efter nåt av passen.
Jag har ingen fast tid för mina pass heller, ibland kör jag kl.12 ibland kl.20.
Varje morgon kör jag också 30min cykling i 20km/h, ibland kör jag cyklingen efter gympassen om jag inte orkar på morgonen...

Så förhoppningsvis kan ni svara på mina funderingar.
1) Är det sant att det hjälper att äta 6 gånger per dag för att tappa fett?
2) Hur dåliga är kolhydrater? T.ex. vitt bröd, pasta och ris?
3) Jag har lite problem med att äta grönt, vet inte varför men av nån anledning så klara jag bara inte av konsistensen av sallad, tomater, äpplen osv. Det är ju svårare att bli av med fett då antar jag men det är fortfarande "möjligt"?
4) Onyttiga saker... Självklart lättare att inte äta dem men en chipspåse varannan vecka eller så borde ju inte vara katastrofalt, eller?
5) Vad är egentligen det optimala för att tappa fett? Jag har hört mycket att det är bättre att gå i rask takt för att tappa fett istället för att springa.

Väldigt långt post, hoppas det inte gör något :/
Tack på förhand!

//Edit.
Jag inser att jag kan ha placerat det är i fel forum kategori. Det började som kost i mitt huvud men kom ut som något annat :/

begt
2012-06-05, 22:25
1. Nej. Många här äter sparsamt innan träning (men alltid lite protein) och äter ett bautamål med en massa kolhydrater och protein efteråt. Kolla gärna in leangains-tråden.
2. Inte alls dåliga. Kolhydrater är perfekt efter träning. Fett ökar fettförbränningen men fettinlagringen ökar något över tid jämfört med kolhydrater.
3. Självfallet är det möjligt. Testa att laga kålrot i ugn, blir lågkalorichips om man saltar skivorna.
4. Nej, allt handlar om kalorier. Kalorier in vs. ut, hur mycket du äter jämfört med vad du förbränner.
5. Du förbränner visserligen en högre andel fett när du går än när du springer, men kroppen justerar det där senare under dagen. Med andra ord är det irrelevant om du förbränner kolhydrater eller fett för den totala kaloribalansen. Däremot är det lättare att promenera under diet och s a s använda kolhydraterna vid styrketräning när de behövs som mest, för att du ska kunna stimulera musklerna så mycket som möjligt.

LilMack
2012-06-05, 23:03
Många frågor.

Börja med och se över vad du stoppar i dig en normal dag. Räkna ut kalorisumman.
Ett underskott på 500 kcal för din vikt, ålder och kön är en bra start.

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Läs mer om diet här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Pretorian
2012-06-05, 23:13
Innan du börjar med massa ekvationer tycker jag du ska prova att äta rejält med bra mat, kött, fågel, fisk med potatis och ris samt oändliga mängder sallad och grönsaker. Skippa allt onyttigt.

begt
2012-06-05, 23:18
Innan du börjar med massa ekvationer tycker jag du ska prova att äta rejält med bra mat, kött, fågel, fisk med potatis och ris samt oändliga mängder sallad och grönsaker. Skippa allt onyttigt.

Han har svårt med grönsaker men i övrigt så håller jag med om att skippa det onyttiga och äta riktig mat.

Nils.R
2012-06-05, 23:46
en wok med kyckling, wokgrönsaker etc kanske kan vara nåt du kan tycka om ifall du inte gillar grönsaker i vanliga fall?

Ecaz
2012-06-05, 23:49
Har inte aktivt tränat så länge, bara ett par dar; innan dess var det bara att jag for på gymmet lite då och då.

Jag har i alla fall ändrat min kost, istället för att äta bacon och falukorv så har jag nu gått över till kyckling, lax och panerad alaska pollock äter det med lite ris eller lite pasta. Inte ätit något speciellt onyttigt på ett bra tag, popcorn åt jag för inte så länge sen men det är ju allt för hemskt. Håller för övrigt på att bli av med min vana att äta vitt bröd sent på kvällen.

Wok har jag faktiskt inte testat, något jag måste göra snart då :)

begt
2012-06-06, 00:06
Har inte aktivt tränat så länge, bara ett par dar; innan dess var det bara att jag for på gymmet lite då och då.

Jag har i alla fall ändrat min kost, istället för att äta bacon och falukorv så har jag nu gått över till kyckling, lax och panerad alaska pollock äter det med lite ris eller lite pasta. Inte ätit något speciellt onyttigt på ett bra tag, popcorn åt jag för inte så länge sen men det är ju allt för hemskt. Håller för övrigt på att bli av med min vana att äta vitt bröd sent på kvällen.

Wok har jag faktiskt inte testat, något jag måste göra snart då :)

Om du ska äta wok så kan du krydda det ganska starkt så smakar det inte så mycket grönsaker. Kan vara värt att testa. Något som definitivt är värt att testa:

Kålrot i ugn: skala och skär typ 500 g i chipstunna skivor (eller så tunnt det går). Lägg på en plåt, salta dem, och värm i ugn i 5-7 minuter på 200 grader. Är ofattbart mättande med tanke på den låga energimängden 175 kcal per 500 g. Inte mycket sämre än riktiga chips om man gjort dem bra.

Popcorn är faktiskt ett ganska nyttigt "fredagsmys" med tanke på antioxidanter (om de nu är så bra). Men det innehåller ju en massa energi som sagt, men lite mindre än chips och större volym.

Om du verkligen gillar bröd så kan du äta äta en tunnbrödskiva (liten, typ 15 g)med ett stekt ägg på istället. Det blir mindre energi totalt sett än 2 mackor (t.om. utan pålägg) men mättar ungefär lika bra.

Ecaz
2012-06-06, 01:25
Kålrot i ugn: skala och skär typ 500 g i chipstunna skivor (eller så tunnt det går). Lägg på en plåt, salta dem, och värm i ugn i 5-7 minuter på 200 grader. Är ofattbart mättande med tanke på den låga energimängden 175 kcal per 500 g. Inte mycket sämre än riktiga chips om man gjort dem bra.

Det där ska jag verkligen testa!

LilMack
2012-06-06, 07:34
Har inte aktivt tränat så länge, bara ett par dar; innan dess var det bara att jag for på gymmet lite då och då.

Jag har i alla fall ändrat min kost, istället för att äta bacon och falukorv så har jag nu gått över till kyckling, lax och panerad alaska pollock äter det med lite ris eller lite pasta. Inte ätit något speciellt onyttigt på ett bra tag, popcorn åt jag för inte så länge sen men det är ju allt för hemskt. Håller för övrigt på att bli av med min vana att äta vitt bröd sent på kvällen.

Wok har jag faktiskt inte testat, något jag måste göra snart då :)

För många nya rutiner brukar vi människor få problem med. Föreslår att gå sakta framåt i utvecklingen till en nytänkande människa. Träning och kost går hand i hand glöm inte det.

Denna sida bör du läsa igenom. http://www.styrketraningsprogram.net/index.html