handdator

Visa fullständig version : Snabb hjälp till bulk?


Weak
2012-06-05, 16:58
Tjabba!
Tänkte att jag nu under sommaren skulle bulka då jag äntligen har tid till att äta tillräckligt för att min sjukt smalt byggda kropp ska få lite fett på sig.
Har däremot ingen koll alls på hur det fungerar när man ska bulka utan att behöva fylla kroppen med socker dygnet runt.
Jag är 190 +-1 cm och väger 75 kg dygnet runt.
Jag är 17 år (bor hemma) så jag har inte total kontroll över vad jag äter så främst frukost och mellanmål, vilka är de målen under dagen jag gör själv, skulle jag vilja ha lite tips på.
Sen det där med kaloriräkning...finns det någon sorts formel som baseras på längden för att veta ungefär hur mycket man ska äta under en optimal bulk?
För att inte göra något oklart så sätter jag ingen gräns för viktuppgången :)

Tack på förhand! :)

begt
2012-06-05, 17:09
Sikta på att gå upp med 200-300 kcal per dag eller ca 200-300 g per vecka.

Ät någorlunda proteinrik mat, totalt sett minst 1,5 g protein/kg kv så klarar du det fint. Har du svårt att få i dig tillräckligt med energi så satsa på att äta spannmålsprodukter; bröd, pasta, ris t.ex. Att tillsätta lite grädde i maten drygar ut mängden kalorier riktigt mycket och gör maten godare.

Om du sköter korten rätt och väger dig varje dag (och gör en viktkurva) så kan du bulka riktigt länge och lägga på dig minimalt med fett så du slipper en lång och dryg deff sedan.

Harris-Benedictekvationen ger en hyfsat bra fingervisning av vad du förbrukar. Den anger basalförbränningen i absolut vila, till det lägger du till en aktivitetsfaktor på minst 1,2 (motsvarar en lat dag framför datorn). Du får testa dig fram och se vilken energinivå som du ska ligga på. Det varierar från person till person så det finns inget bra svar som gäller för "alla".

vicarious
2012-06-05, 17:13
Tycker inte du ska räkna kalorier om du bor hemma och är 17 bast. Onödigt krångel. Och tycker inte heller du ska "äta allt du kommer över". Ett tu tre sitter du där och har gått upp en oönskad mängd fett som du sedan måste bli av med. Försök ät lite mer än vanligt bara.

andeem
2012-06-05, 17:43
Ett sätt att gå upp bra är att låta bli godis, snacks och alkohol (annat än undantagsvis) men satsa på att äta extra mycket av riktig mat. Och då menar jag väldigt mycket. Att räkna kalorier och sikta på några hundra kalorier i överskott kan leda till ingen viktuppgång alls, är min erfarenhet.

begt
2012-06-05, 17:47
Ett sätt att gå upp bra är att låta bli godis, snacks och alkohol (annat än undantagsvis) men satsa på att äta extra mycket av riktig mat. Och då menar jag väldigt mycket. Att räkna kalorier och sikta på några hundra kalorier i överskott kan leda till ingen viktuppgång alls, är min erfarenhet.

Äta väldigt mycket leder till onödigt fläsk.

Är 200-300 kcal för lite är det bara att öka till 300-400 osv.

z_bumbi
2012-06-05, 17:53
Är någon 190 lång, 17 år och väger 75 kg så ser jag inte direkt någon större risk att det skulle bli väldigt mycket fett om personen sköter träningen och inte överskottet helt plötsligt blir enormt.

En aktuell tråd
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184937

andeem
2012-06-05, 18:00
Är någon 190 lång, 17 år och väger 75 kg så ser jag inte direkt någon större risk att det skulle bli väldigt mycket fett om personen sköter träningen och inte överskottet helt plötsligt blir enormt.Precis. Och äter man någorlunda nyttigt begränsas matintaget naturligt.

Gabzteryo
2012-06-05, 19:07
Sträva inte efter att äta så mycket kalorier så mycket! Vikt kommer tro mig, du vill INTE bli tjock på din bulk. Ät somsagt riktigt mat, snabbmat osv går ju att äta nån gång i veckan, men bara för du ska bulka så ska du inte sitta och slicka på klubbor :P