handdator

Visa fullständig version : Knäproblem?


Sandra81
2012-06-05, 16:51
Mitt knä har börjat strula.. har aldrig haft problem med dom förutom att ena knastrar väldigt när ja tex sitter på huk å reser mig men ingen smärta eller svullnad.

Nu senaste dagarna har de knät som knastrar börjat strula när jag rör på mig ute (promenerar). särskilt nedförsbackar. det lixom knixar/hugger till vid utsidan om knät och de känns som något flyttar på sig och åker tillbaka?? Det gör inte vrålont men hugger till varje gång "när de känns som de flyttar sig". inget är svullet.

Hade jätteproblem idag att gå min vanliga runda då jag fick halta fram i mellan åt då de gjorde så ont och var väldigt obehagligt. :(

Någon som vet vad det kan vara och vad ska man göra åt det? haft så här i några dagar nu.

pezrulezhaakon
2012-06-05, 19:52
Sandra81

I grund och botten brukar dessa problem bero på sämre benstyrka och kontroll. Då är knäproblem ett vanligt resultat.

Meniskproblem, eller korsbandsproblem låter det som.

Jag tycker du bör kolla upp knäna.

Sandra81
2012-06-05, 22:11
Sandra81

I grund och botten brukar dessa problem bero på sämre benstyrka och kontroll. Då är knäproblem ett vanligt resultat.

Meniskproblem, eller korsbandsproblem låter det som.

Jag tycker du bör kolla upp knäna.

hittade denna bild i en gammal tråd och det området jag har problem med hette "ateral collateral ligament injuty" tycker dock problemet sitter lite närmare knäskålen och alltså på utsidan av knät.

men sen om det är skada vet jag ju inte eftersom det inte är svullet.. men finns de nått jag själv kan göra? linda det tex när jag går ute nu så att det inte blir värre?

http://img356.imageshack.us/img356/2561/kneerc9.jpg

pezrulezhaakon
2012-06-05, 23:56
Sandra81

Så smärtan känns mest ytlig?

Oavsett så bör du i första hand uppsöka naprapat eller sjukgymnast om problemet inte vill ge med sig snarast.

Nästa steg kommer mest troligen bli rörelseträning och styrketräning för dina benmuskler. Enbensövningar för att lära hjärnan stabilisera knäleden, men även höft och fotled.
Det kan bero på stram sätesmuskulatur (gluteus maximus).

Nadreas
2012-06-06, 09:39
Löpar knä troligen... Absolut inte ett korsband och väldigt liten chans att det är en menisk skada. Om det inte är löparknä och smärtan sitter närmare knäskålen så är det troligen lateralföring av patella (knäskålen drar utåt). Vanligen är dock svullnad kopplat till det, även om det bara är lite. Smärtar eftersom patella då trycks mot lårbenets kant/fossa.
Hitta någon idrottsinriktad sjukgymnast som kan hjälpa dig.