handdator

Visa fullständig version : Varför detta hat mot folk som inte tränar ben?


Strand93
2012-06-05, 15:21
Jag har tänkt på att så fort någon nämner att dom inte vill träna ben så mycket eller kanske inte ens överhuvudtaget så får dom oftast svar om att dom ska tänka om, att dom är discogymmare, pajas osv. Varför är det ett sådant tabu mot att inte träna ben?

Sure, meningen med träning är ju att stärka hela kroppen och så, men samtidigt så ska ju träningen vara rolig. Och vill man inte träna ben så ska man väl kunna skippa det utan att någon ska komma och säga vad som är rätt och fel?

Jag har inte tränat så länge och har således inte varit i "träningsvärlden" särskilt många år. Men varför finns detta "hat"? Har det alltid varit så, och varför är det ens så från början? Nästan så att man blir bränd på bål bara för att man skiter i benen ju

ChrisA
2012-06-05, 15:25
Dels är det ju som du säger att det är för att man ska ha symmetri osv. Personligen tycker jag att man ska träna dem men sen är det ju givetvis så att målet man har avgör hur och vad man tränar.

Många av de som hetsar såhär om benträning gör nog det därför att de håller på med grenar som naturligt kräver mycket benträning t.ex. knäböj och marklyft och för dem är det helt naturligt att man ska köra mycket ben (bara antaganden just nu) och när man då inte kör mycket ben så reagerar dem för det bryter mot vad de anser vara normalt.

Träna ben men om inte det på något sätt är en prioritet för dig så behöver du inte köra dem 2-3 ggr i veckan. Anser jag!

rooz
2012-06-05, 15:27
Bygg dig en rejäl överkropp, wså kommer du också skratta åt dina otränade ben*hug*

Frantic
2012-06-05, 15:30
Det finns många här inne som har tränat väldigt länge och bland dem har de flesta som skippat benträningen i början av sin karriär ångrat sig rejält. Hade jag kunnat säga till mitt 18-åriga jag att ta tag i benträningen från början hade jag gjort det. Med en örfil om det så hade krävts. Att ha en muskulärt välutvecklad överkropp och ett par riktigt taniga ben är inte snyggt.



Sen ska man även ha klart för sig att många av dem som "hatar" helt enkelt är idioter.

Latissimus Dorsi
2012-06-05, 15:32
För att förr eller senare, antingen om du vill det eller inte så kommer dina ben slacka något enormt. Och det är då man kommer till insikten att man faktiskt måste börja träna ben. Alla har vi en gång varit discobyggare(eller kanske inte 130kg finsk sisu då) men vi har ändå till slut förstått att det inte är riktigt hållbart i längden.

Men om man bara vill träna i estetiskt syfte, och bara vill ha större överkropp med pinnsmala ben, Fine det är personens egna beslut inte annat folks. Han får strossa omkring med sin osymetriska kropp :D

wcanka
2012-06-05, 15:36
Sen är det ju så jobbigt när man tar ett stort kliv i trappan & shortsen åker upp och fastnar sedan runt låret.. happens everytime :(

Nej men det är väl såhär att när någon lägger upp sitt schema utan benträning här så finns det säkert massor med medlemmar som gjort samma misstag.. vilket resulterar i att dessa personer kanske låter lite otrevliga men de vill nog bara väl :)

Holabandola
2012-06-05, 15:37
När du deffar så kommer dina ben se ut som pinnar, platt rumpa och byxorna bara hänga och din överkropp stor.

Folk kommer garva åt dej, för det kommer se så fel ut!

Det är därför, gör inte det misstaget.

Så länge man har hull på kroppen så syns inte skillnaden så mycket, men går du nedåt i BF så kommer osymetrin bli så löjeväckande att det kommer dra folks blickar till sig :-)

..en gång i veckan räcker, ben och rumpa växer lätt (dock inte vader)

lurre86
2012-06-05, 15:37
Jag tror inte det ät hat. Jag tror mer de är att många har gjort det
Misstaget och vill förmedla det vidare.

Strand93
2012-06-05, 15:38
Alltså folk jag tränar redan ben. Jag pratar mer allmänt om denna syn. Det handlar inte om mig och att jag inte vill träna ben, för det vill och gör jag redan. Jag är bara nyfiken på varför det är så liksom

Latissimus Dorsi
2012-06-05, 15:43
Alltså folk jag tränar redan ben. Jag pratar mer allmänt om denna syn. Det handlar inte om mig och att jag inte vill träna ben, för det vill och gör jag redan. Jag är bara nyfiken på varför det är så liksom

Som dom flesta sagt, folk här har redan gjort misstaget. Dom vill inte att andra ska göra det. Sen är det väldigt festligt att hata, och även trycka ner noobs och t.e.x starkpöjk95 som har ett 6dagarschema utan ben någonstans.

Wormzie
2012-06-05, 15:44
Alltså folk jag tränar redan ben. Jag pratar mer allmänt om denna syn. Det handlar inte om mig och att jag inte vill träna ben, för det vill och gör jag redan. Jag är bara nyfiken på varför det är så liksom

Du tycker inte att du fått några svar på det än?

Jag tror som dom andra att många har egen erfarenhet av att ha slarvat med benträningen sen kommit fram till att man har en asymmetrisk kropp då benens storlek halkat efter. Det går förstås att ordna i efterhand men jag tror många, inkl. jag själv hellre hade tagit tag i benträningen från början, då den är nödvändig för en symmetrisk fysik och dessutom väldigt rolig.

Maatteess
2012-06-05, 15:49
Jag tror inte det ät hat. Jag tror mer de är att många har gjort det
Misstaget och vill förmedla det vidare.
1+, skulle också tro att det kan vara så.

exor
2012-06-05, 16:18
Tränade inte ben på 8 år. Inget jag har ångest för direkt men hade kunnat träna dom några gånger i alla fall.

deadich
2012-06-05, 16:29
Orsaken är att inte träna ben är något folk gör när de är 14 år gamla och precis börjat.

Control_61
2012-06-05, 16:32
Knäböjshetsen tycker jag är förfärligt rolig!

Man kan få hela sin existens sågad bara för man springer istället för att träna ben.
Älskar't

Johanss0n
2012-06-05, 16:48
För att förr eller senare, antingen om du vill det eller inte så kommer dina ben slacka något enormt. Och det är då man kommer till insikten att man faktiskt måste börja träna ben. Alla har vi en gång varit discobyggare(eller kanske inte 130kg finsk sisu då) men vi har ändå till slut förstått att det inte är riktigt hållbart i längden.

Men om man bara vill träna i estetiskt syfte, och bara vill ha större överkropp med pinnsmala ben, Fine det är personens egna beslut inte annat folks. Han får strossa omkring med sin osymetriska kropp :D

What? Han är väl ändå discobyggarnas discobyggare, tränar nästan bara bänk varje dag i flera timmar och lägger upp bilder på sig själv endast iförd rosa underkläder.

Springer
2012-06-05, 16:49
Man kan få hela sin existens sågad bara för man springer istället för att träna ben.


Ja, exempelvis "vadå, tävlar du i löpning eller?". När jag svarade "ja" var det inte lika roligt längre. :cool:

Symmetri är väl bra om man bara vill se fin ut på bild, annars beror benträningens vara eller inte vara kanske på vad man skall ha kroppen till?

Och ifall någon undrar, det är rätt jobbigt att kombinera marklyft/knäböj med en satsning på löpning. Även om det säkert är någon som gör det, så springer jag hellre lite mer.

leo1
2012-06-05, 17:47
Knäböjshetsen tycker jag är förfärligt rolig!

Man kan få hela sin existens sågad bara för man springer istället för att träna ben.
Älskar't

Jajamen! Jag har börjat träna löpning 1 gång i veckan och racketsport 2 gånger i veckan. Finns helt enkelt inte plats att mörda benen i knäböj. Därför har jag tänkt prova köra överkroppen 2 gånger i veckan.

Slutsquatat för min del!

mattilainen
2012-06-05, 17:50
Jajamen! Jag har börjat träna löpning 1 gång i veckan och racketsport 2 gånger i veckan. Finns helt enkelt inte plats att mörda benen i knäböj. Därför har jag tänkt prova köra överkroppen 2 gånger i veckan.

Slutsquatat för min del!

Att det inte går att få in benträningen är bara skitsnack. Man lär sig och kroppen anpassar sig. Du kommer ångra dig den dagen dina ben är det som gör att du inte kan utvecklas så mycket mer. Du kommer någon gång (om din karriär går så långt) att du kommer behöva stärka benen mer för att klara av en högre dos träning eller mer intensiv träning etc.

Wormzie
2012-06-05, 17:51
Knäböjshetsen tycker jag är förfärligt rolig!

Man kan få hela sin existens sågad bara för man springer istället för att träna ben.
Älskar't

Den enda situationen då springa>knäböj på kolo är ifall man benämner sitt träningspass "knäböjsfest" ;)

Leo1:
Att det inte finns plats köper jag inte som ett argument, då du lätt skulle kunna få in ett böjpass trots 3 st konditionspass. Att du väljer att strunta i det är dock helt upp till dig :)

Brick
2012-06-05, 18:34
Jag kan väl erkänna att jag ibland ser ner på folk som inte tränar ben, just för att det nog är många av dom som inte gör det för att det är så pass ansträngande, mentalt krävande osv. Benträningen skiljer män från pojkar.

Folk får göra som dom vill, men jag tycker inte det känns riktigt som samma sport om man inte tränar ben. Ett undantag är dock om dom lyckas hålla en bra symmetri ändå.

Springer
2012-06-05, 18:44
Hur många kombinerar kondition och styrka för ben här egentligen? Och då menar jag 3 tuffa pass vardera per vecka och inte bara promenader och lite tåhäv.

spoon
2012-06-05, 18:47
Hur många kombinerar kondition och styrka för ben här egentligen? Och då menar jag 3 tuffa pass vardera per vecka och inte bara promenader och lite tåhäv.

På rak arm. Pexerman, Everest, Brinkhof, Morty.

Själv klarar jag det inte och har valt bort löpningen.

Tolf
2012-06-05, 18:48
Som många säger så är det väl upp till var och en, men personligen så får jag dåligt samvete när jag inte tränar ben, blev utmanad att springa sthlm marathon i sommar så då var det bara att prioritera;)

Gabzteryo
2012-06-05, 18:58
Oftast är det väl så att när man börja träna så får man massor med värk i bena och kan nästan inte gå. Och då går det inte att springa osv.. sen har man det i huvudet hela tiden och skippar att springa, men sanningen är att kroppen blir van OM man börjar springa huvudtaget...

leo1
2012-06-05, 19:05
Alltså...Det bästa måste jättebra att ha en grym styrka i grunden för att det tar så mycket längre tid att bygga styrka än kondition.

Jag körde stronglift 5*5 ett tag och fick teknisk fail på böjen på 75 kilo. Sedan började jag jogga för 6 veckor sedan efter ett långt uppehåll och kan redan nu springa 15 kilometer i kuperad terräng i 5 minuters-tempo.

Lika lätt som jag har för att jogga, lika usel är jag i gymmet. Nu funderar jag på att köra 5*5 två gånger i veckan men ta bort böjen men ha kvar marklyftet. Den bygger ju lite röv iaf.

Jag har försökt att bara köra på 50 kilo i böjen men det dödar mina ben i ett par dagar. Jag är 197/88 och har smala ben.

Jag kände igen mig i det här:

Det är många andra den inte fungerat för heller, x6 Mr Olympia vinnaren Dorian Yates är ett exempel.

"Some people's joints articulate in a manner that allows them to benefit greatly from squats; others may not benefit at all. If you're not too tall and have short limbs, it may be the best exercise for you, but if you're tall with long legs, it might be both ineffective and dangerous.I was stubbornly faithful to squats for years until I finally realized they were not well-suited for my body structure. After I switched tomore muscle-intensive movements, my gains in leg size were astounding."--Dorian Yates

Men nu handlade tråden inte om att inte träna knäböj egentligen utan om att inte träna ben överhuvudtaget.

emi23j
2012-06-05, 19:13
Inget hat från min sida. Hatar dock om någon tar upp power racken utan att köra knäböj.

Morty
2012-06-05, 19:47
För att folk är jävla krystade och gillar att lägga sig i andras träning. Jag med.

Jag älskar dock att träna ben och vill att alla ska få känna känslan efter en riktig BÖJFEST.

Silveta
2012-06-05, 19:51
För att folk är jävla krystade och gillar att lägga sig i andras träning. Jag med.

Jag älskar dock att träna ben och vill att alla ska få känna känslan efter en riktig BÖJFEST.

Knäböj gör man för att det får skägget att växa och testot att spruta. Svårare än så är det inte.

Har discogymmat i princip varenda period jag tränat fram tills jag kom igång i höstas, nu kör jag knäböj två gånger i veckan och har bättre kontinuitet än nånsin.

Springer
2012-06-05, 19:54
Knäböj gör man för att det får skägget att växa och testot att spruta. Svårare än så är det inte.

Tur att jag slutat då, får alltid skäll att jag skall raka av mig håret på bröstet hela tiden. Kanske håret på huvet stannar lite längre om jag slutar böja också? ;)

Silveta
2012-06-05, 19:58
Tur att jag slutat då, får alltid skäll att jag skall raka av mig håret på bröstet hela tiden. Kanske håret på huvet stannar lite längre om jag slutar böja också? ;)

Tom selleck vrider sig i sina sidenlakan av besvikelse.

http://wetmen.provocateuse.com/images/photos/tom_selleck_01.jpg

mikaelj
2012-06-05, 19:59
Alltså...Det bästa måste jättebra att ha en grym styrka i grunden för att det tar så mycket längre tid att bygga styrka än kondition.

Nej, det beror på hur du är skapt.

Jag körde stronglift 5*5 ett tag och fick teknisk fail på böjen på 75 kilo. Sedan började jag jogga för 6 veckor sedan efter ett långt uppehåll och kan redan nu springa 15 kilometer i kuperad terräng i 5 minuters-tempo.

Jag bommade på 120x5x5 men jag kunde inte springa 15 km i 5-tempo trots en hel sommar med träning.

exor
2012-06-05, 20:01
Jajamen! Jag har börjat träna löpning 1 gång i veckan och racketsport 2 gånger i veckan. Finns helt enkelt inte plats att mörda benen i knäböj. Därför har jag tänkt prova köra överkroppen 2 gånger i veckan.

Slutsquatat för min del!

Jag arbetar med benen ca 40 timmar i veckan och dom försörjer mig. Finns ändå plats för 1-2 pass benträning i veckan om man så vill.

Barbastark
2012-06-05, 20:23
Nån har antagligen redan sagt detta, men en anledning är ju av välvilja, dvs för att man annars kommer se osymetrisk ut = icke snyggt.

Andra anledningen är för att det oftast är mycket jobbigare att träna ben än övriga muskelgrupper vilket gör att det lätt kan ses som "mesigt" att hoppa över den jobbigaste träningen.

Spetälsk
2012-06-05, 20:37
Hur många kombinerar kondition och styrka för ben här egentligen? Och då menar jag 3 tuffa pass vardera per vecka och inte bara promenader och lite tåhäv.6 "kvalitetspass" i veckan är det nog ingen/inte många som klarar. Tänk att springa tusingar dagen efter en mortyansk böjfest. det skulle vara nåt.

Nutrid
2012-06-05, 20:43
Samma sorgliga personer som går runt och stör sig på om andra tränar ben eller inte är också dem som kallar alla tonåringar för discogymmare. Dessa personer gillar även att dra kommentarer om folk som tränar bicepscurls och som exempelvis har träningshandskar.

Det är bara att acceptera att det finns folk med för mycket fritid och för lite självkänsla. Dom har något slags "måste" att se sig själva lite större och bättre än andra att de söker saker att klaga på.

Frågan man kan ställa sig, även om jag själv personligen aldrig skulle skippa ben är: Varför i helvette bryr ni er?

Doctor Snuggles
2012-06-05, 20:45
Nån har antagligen redan sagt detta, men en anledning är ju av välvilja, dvs för att man annars kommer se osymetrisk ut = icke snyggt.

Andra anledningen är för att det oftast är mycket jobbigare att träna ben än övriga muskelgrupper vilket gör att det lätt kan ses som "mesigt" att hoppa över den jobbigaste träningen.

Det ser inte särskilt symmetriskt ut med stora ben. Om man inte är tjej.
Många som tränar är nog helt enkelt lite bb-skadade.
Själv så hatar jag träna ben. Inte för att det är jobbigt, utan för att det suger att ha träningsvärk och vara trött i förflyttningsextremiteterna.

Barbastark
2012-06-05, 20:59
Det ser inte särskilt symmetriskt ut med stora ben. Om man inte är tjej.

Symmetri innebär ju per definition att detta problem inte uppstår.

Supermicke
2012-06-05, 21:02
Jag arbetar med benen ca 40 timmar i veckan och dom försörjer mig. Finns ändå plats för 1-2 pass benträning i veckan om man så vill.

vad jobbar du med? lät drygt eller är det stå/gå :P

leo1
2012-06-05, 21:05
vad jobbar du med? lät drygt eller är det stå/gå :P

Cykelbud eller gigolo som ligger och skjuter ifrån i sänggaveln var det första som ploppade upp i mitt huvud:D

Deceiver85
2012-06-05, 21:18
Det enda jag ångrar med min träning är att jag inte tränade ben ordentligt från första början...

krubkungen
2012-06-05, 21:21
Tränat seriöst 1 år och jag är verkligen "reversed disco" :D

Benen är min bästa muskelgrupp.

OT: Jag får inte hat men jag tycker det är löjligt, varför inte träna ben? För att det är jobbigt, tråkigt?
Kommer bara bli osymmetriskt ifall man ej gör det och köttar bara överkropp.

Springer
2012-06-05, 21:36
6 "kvalitetspass" i veckan är det nog ingen/inte många som klarar. Tänk att springa tusingar dagen efter en mortyansk böjfest. det skulle vara nåt.

Det är ju det. Eller att springa ett 2h långpass. Möjligen en lätt distans på 10-15 km, men hur många sådana "off-dagar" kan man ta?

Sen är jag tveksam till att det går att böja ordentligt dagen efter 15 km snabbdistans.

Springer
2012-06-05, 21:39
Var har ni lärt er hur symmetrin "skall" vara mellan ben och överkropp? Mellan vänster och höger kan jag förstå att det finns en naturlig bakgrund (men ingen är 100% symmetrisk), men förhållandet överkropp/ben måste ju helt kalrt vara inlärt.

Wormzie
2012-06-05, 21:39
För att folk är jävla krystade och gillar att lägga sig i andras träning. Jag med.

Jag älskar dock att träna ben och vill att alla ska få känna känslan efter en riktig BÖJFEST.

Sa du BÖJFEST? ;)

sinaui
2012-06-05, 21:57
Det ger om inte annat ett väldigt oseriöst intryck att inte träna en viss muskelgrupp för att man använder den någon annan gång.. ibland..
Sen är det ju inte allas dröm heller att bli Pro-BB så symmetri är väl kanske inte med på top-10 listan av livsmålen.
Sen är det också kanske det största nybörjarmisstaget om man vill "bli stor" så det finns ju fog för allas vår "knäböjsrage".
Med det sagt så kan man ju välja bort ben av vilket skäl man vill, men att säga att man inte skulle få plats med det är bara att ljuga för sig själv.

Doctor Snuggles
2012-06-05, 22:04
Symmetri innebär ju per definition att detta problem inte uppstår.

Jag talar om vad för ratio mellan överkropp till underkropp som anses vara symmetrisk. En bb-ratio tycker jag inte är symmetrisk. Torde väl vara rätt uppenbart.

add3
2012-06-05, 22:05
När du deffar så kommer dina ben se ut som pinnar, platt rumpa och byxorna bara hänga och din överkropp stor.

Folk kommer garva åt dej, för det kommer se så fel ut!

Det är därför, gör inte det misstaget.

Så länge man har hull på kroppen så syns inte skillnaden så mycket, men går du nedåt i BF så kommer osymetrin bli så löjeväckande att det kommer dra folks blickar till sig :-)

..en gång i veckan räcker, ben och rumpa växer lätt (dock inte vader)

This! Vadå skratta? Vem är det som kommer att skratta?.. kanske nån osäker lirare som mår bättre själv genom att göra ner andra.

Problemet ligger i att de som tränar ben inte känner att de får respekt och att deras vältränade ben inte betyder något, så de trycker ner andra. Är väl upp till den som tränar vilka kroppsdelar som gäller, symmetri osv. Visst. Men vem är du/ni som skrattar? Finns ingen anledning att trycka ned på andras träning, det är upp till den som hör att lyssna. Pinsamt tema!

Spartansk
2012-06-05, 22:06
Går inte allt det här med symmetri att räkna ut med gyllene snittet?

feedhurley
2012-06-05, 22:40
Det känns som att d flesta utgår ifrån att alla som tränar och alla som skriver på forumet både har som målsättning och verkligen kommer nöta vikter i flera års tid. De flesta har nog varken den målsättningen eller tar det så långt och dessa "oproportionerliga" former kommer det då inte vara någon fråga om.

Förövrigt så tycker jag det är lustigt när man snackar om proportioner i muskelbyggning när kroppsbyggares huvuden ser ut som en ärta i kontrast till deras övriga kropp, lika så händerna... Människans rätta kroppsproportioner är allt annat än rätta när man blir muskulös.

sinaui
2012-06-05, 23:10
Det känns som att d flesta utgår ifrån att alla som tränar och alla som skriver på forumet både har som målsättning och verkligen kommer nöta vikter i flera års tid. De flesta har nog varken den målsättningen eller tar det så långt och dessa "oproportionerliga" former kommer det då inte vara någon fråga om.

Förövrigt så tycker jag det är lustigt när man snackar om proportioner i muskelbyggning när kroppsbyggares huvuden ser ut som en ärta i kontrast till deras övriga kropp, lika så händerna... Människans rätta kroppsproportioner är allt annat än rätta när man blir muskulös.

När man ser ut som Mr. Olympia*

deadich
2012-06-05, 23:12
Jag kan väl erkänna att jag ibland ser ner på folk som inte tränar ben, just för att det nog är många av dom som inte gör det för att det är så pass ansträngande, mentalt krävande osv. Benträningen skiljer män från pojkar.

Folk får göra som dom vill, men jag tycker inte det känns riktigt som samma sport om man inte tränar ben. Ett undantag är dock om dom lyckas hålla en bra symmetri ändå.
Detta håller jag definitivt med om. Bröstpass är skitenkelt. Rygg (främst pga problem med smärta i händer och trött grepp) och ben är mycket mycket jobbigare pass att köra stenhårt på.

Genin
2012-06-05, 23:31
... ingen som tänker på den anaboliska effekten?

Att utföra tunga övningar som använder större muskelgrupper bidrar ju till att kroppen utsöndrar mer testosteron, och om om jag inte är helt ute och cyklar så är benen en rätt stor muskelgrupp, varav flera av dess lämpliga övningar även targetar flera andra stora muskelgrupper.

Summa summarum bidrar benträning till större biceps.

Ni får gärna rätta mig.

feedhurley
2012-06-05, 23:38
... ingen som tänker på den anaboliska effekten?

Att utföra tunga övningar som använder större muskelgrupper bidrar ju till att kroppen utsöndrar mer testosteron, och om om jag inte är helt ute och cyklar så är benen en rätt stor muskelgrupp, varav flera av dess lämpliga övningar även targetar flera andra stora muskelgrupper.

Summa summarum bidrar benträning till större biceps.

Ni får gärna rätta mig.

Har hört något liknande förut om det stämmer eller inte vet jag inte. Om det skulle stämma så kan man ju dock fråga sig om tiden man lägger på benen för att få extra testosteron är värt tiden man skulle kunna lägga ner på mer träning av de muskelgrupper man hellre vill öka i.
Antar att testosteron förhöjningarna är ytterst marginella...

Nu låter det som jag förespråkar benfria träningsupplägg eller att jag inte själv tränar dem, men men.. ni får ta det som ni vill

Akada
2012-06-05, 23:46
Har hört något liknande förut om det stämmer eller inte vet jag inte. Om det skulle stämma så kan man ju dock fråga sig om tiden man lägger på benen för att få extra testosteron är värt tiden man skulle kunna lägga ner på mer träning av de muskelgrupper man hellre vill öka i.
Antar att testosteron förhöjningarna är ytterst marginella...

Nu låter det som jag förespråkar benfria träningsupplägg eller att jag inte själv tränar dem, men men.. ni får ta det som ni vill
Dock kan du ju inte träna överkroppen hur mycket eller hur ofta som helst, så det är inte riktigt så att någon tid behöver gå förlorad.

feedhurley
2012-06-05, 23:51
Dock kan du ju inte träna överkroppen hur mycket eller hur ofta som helst, så det är inte riktigt så att någon tid behöver gå förlorad.

Du kan nog lägga ner väldigt många timmar på överkroppen per vecka. Kolla på en professionell kroppsbyggares upplägg för de kroppsdelar på överkroppen.

Qudatullah Jamal
2012-06-05, 23:56
Summa summarum bidrar benträning till större biceps.

Ni får gärna rätta mig.

Nja, minimal fördel typ.
http://traningslara.se/hojning-av-anabola-hormon-genom-styrketraning/
http://traningslara.se/trana-benen-fore-armarna-for-battre-resultat/

MackeJuve
2012-06-05, 23:56
Finns nog 2 läger. De som vill väl och har gjort misstaget att inte träna ben och behövt jobba ifatt på den punkten och de som tycker de är balla som knäböjer och klankar ner på ALLA som inte tränar ben och även tipsar i varenda jävla tråd som handlar om magträning om hur överlägsen knäböjande och marklyft är för magmusklerna. Knäböjsdiskussionen kommer alltid vara både underhållande och irriterande!

Akada
2012-06-06, 00:05
Du kan nog lägga ner väldigt många timmar på överkroppen per vecka. Kolla på en professionell kroppsbyggares upplägg för de kroppsdelar på överkroppen.
Jag förstår. Du kan fortsätta köra biceps, bröst och mage på rullande schema då. ;)

MrPowa
2012-06-06, 06:38
+1 på MackeJuve

Känns som inaveln blir större på kolo, då man bara ska träna som vissa oavsett anledning så är SL5*5 bäst på alla kategorier även om du rehabtränar från en skada.

exor
2012-06-06, 06:59
vad jobbar du med? lät drygt eller är det stå/gå :P

Cykelbud eller gigolo som ligger och skjuter ifrån i sänggaveln var det första som ploppade upp i mitt huvud:D

Flytt med inriktning tunghantering. Dvs bära kassaskåp, pianon, hissmotorer, flyglar, säkerhetsdörrar, ventilationsutrustning, gymmaskiner i trappor oftast.

Supermicke
2012-06-06, 12:25
bygger bra ben? :D

exor
2012-06-06, 12:31
bygger bra ben? :D

Nej det skulle jag inte påstå. För hög volym för det, men du får en grym styrka och bra "teknik".

Springer
2012-06-06, 12:40
Med det sagt så kan man ju välja bort ben av vilket skäl man vill, men att säga att man inte skulle få plats med det är bara att ljuga för sig själv.

Att tro att benträning inte inkräktar på seriös konditionsträning är att ljuga för sig själv.

Springer
2012-06-06, 12:43
Går inte allt det här med symmetri att räkna ut med gyllene snittet?

Gör gärna ett försök. :-)

Commando1980
2012-06-06, 13:39
Vill man inte träna ben så tränar man inte ben. Oavsett anledning. Är det ingen tävlingssatsning man sysslar med så finns det inga måsten. Sen vad som är snyggt eller inte är ju upp till var och en att tycka.

sinaui
2012-06-06, 13:46
Att tro att benträning inte inkräktar på seriös konditionsträning är att ljuga för sig själv.

Handlar om prioriteringar. Antagligen inkräktar överkroppsträning på seriös långdistans-konditionsträning också? Handlar mest om någon sorts förhållning gentemot benträning IMO.

cero
2012-06-06, 13:50
Kroppen ska ha rätt proportioner. Stor överkropp och sugrör till ben ser inte bra ut. Stora ben och en spinkig överkropp ser inte bra ut. Därför tränar man alla muskler.

Commando1980
2012-06-06, 13:55
Kroppen ska ha rätt proportioner. Stor överkropp och sugrör till ben ser inte bra ut. Stora ben och en spinkig överkropp ser inte bra ut. Därför tränar man alla muskler.

Det bestämmer ju inte du.

cero
2012-06-06, 14:12
Det bestämmer ju inte du.

Jag bestämmer min personliga åsikt.

Eddie Vedder
2012-06-06, 14:15
Jag bestämmer min personliga åsikt.

Om du tittar i citatet så finns ju dock inget som begränsar till din åsikt. Så det kan ju bara tolkas som att du menar att "så här är det".

cero
2012-06-06, 14:17
Om du tittar i citatet så finns ju dock inget som begränsar till din åsikt. Så det kan ju bara tolkas som att du menar att "så här är det".

Är inte det underförstått mtp att det handlar om utseende? Självklart skulle jag kunnat omformulerat inlägget och kastat in lite "jag tycker", "och därför anser jag", men det ska inte behövas.

Eddie Vedder
2012-06-06, 14:19
...men det ska inte behövas.

Beror ju på om man vill bli förstådd. Vill man det så är det ju jätteviktigt.

cero
2012-06-06, 14:21
Beror ju på om man vill bli förstådd. Vill man det så är det ju jätteviktigt.

Skriver man en akademisk artikel är det ju viktigt att skilja på objektiva/subjektiva saker, men i sociala sammanhang eller på ett diskussionsforum är det inte lika viktigt för att bli förstådd (inte fakta).

Eddie Vedder
2012-06-06, 14:27
Skriver man en akademisk artikel är det ju viktigt att skilja på objektiva/subjektiva saker, men i sociala sammanhang eller på ett diskussionsforum är det inte lika viktigt för att bli förstådd (inte fakta).

Jag säger inte emot. Jag menar ju bara att du får räkna med att bli missförstådd när du uttrycker dig på ett sätt som inte alls uttrycker det du menar. Skriver du att dina svarta skor är vita kommer folk utgå från att du har vita skor. Om det spelar roll för dig är ju en annan sak.

feedhurley
2012-06-06, 15:31
Om du tittar i citatet så finns ju dock inget som begränsar till din åsikt. Så det kan ju bara tolkas som att du menar att "så här är det".

Jag säger inte emot. Jag menar ju bara att du får räkna med att bli missförstådd när du uttrycker dig på ett sätt som inte alls uttrycker det du menar. Skriver du att dina svarta skor är vita kommer folk utgå från att du har vita skor. Om det spelar roll för dig är ju en annan sak.

Jösses... du får nog ta det lite lugnt med besserwisserheten.

Eddie Vedder
2012-06-06, 16:02
Jösses... du får nog ta det lite lugnt med besserwisserheten.

Men snacka om att folk lyckas missuppfatta allt. *gah!* Han påstod A, och Commander svarade på A. Men uppenbarligen menade han B fast det var ju omöjligt för Commander att veta. Inget konstigare i det.

lanzal
2012-06-06, 16:44
För att det är samma personer som på facebook ska ta posebilder och gå och spänna sig med sin förvisso snygga överkropp på stranden men inte fan har de tränat benen, och det är fusk för jag har lagt ner tid på att träna mina ben men inte du!
Typ så resonerar jag :P, tränar man inte benen är man inte seriös så efter ett par år försvinner samma personer så w/e egentligen.

martikainen
2012-06-06, 16:57
Tidigare tränade jag inte ben så ofta just för att jag var otroligt missnöjd med mina redan stora ben, men efter ett par år när resten av kroppen kommit ikapp och jag tappat en del fett så kom motivationen fram, och nu ångrar jag att jag inte började tidigare.

Spetälsk
2012-06-06, 20:49
Att tro att benträning inte inkräktar på seriös konditionsträning är att ljuga för sig själv.

Handlar om prioriteringar. Antagligen inkräktar överkroppsträning på seriös långdistans-konditionsträning också? Handlar mest om någon sorts förhållning gentemot benträning IMO.Handlar om att klara av det. att inte gå sönder. benen belastas enormt av löpträningen. Springer skriver inte om jogging. antingen är du extremt duktig löpare eller så förstår du inte vad tuffa kvalitetslöppass gör med benen därför att du aldrig provat. man ska aldrig säga aldrig, men ett hårt kvalitetspass dagen före eller efter ett tungt böjpass är inget man skojar om.

JakeShaft
2012-06-06, 21:41
Handlar om att klara av det. att inte gå sönder. benen belastas enormt av löpträningen. Springer skriver inte om jogging. antingen är du extremt duktig löpare eller så förstår du inte vad tuffa kvalitetslöppass gör med benen därför att du aldrig provat. man ska aldrig säga aldrig, men ett hårt kvalitetspass dagen före eller efter ett tungt böjpass är inget man skojar om.

Måste det vara ett tungt benpass och måste det följas av högintensiv löpning dagen efter? Beror givetvis på hur mycket tid man har. Men någon form av styrketräning av ben borde många löpare syssla med? Jag tycker man kan få till ett rätt bra benpass och springa lugnare dagen efter. Men om man absolut skall köra benpass och löpning för kung och fosterland varje tillfälle blir det givetvis svårt.

Jag har dock aldrig sprungit en enda tävling.

Doctor Snuggles
2012-06-06, 21:43
För att det är samma personer som på facebook ska ta posebilder och gå och spänna sig med sin förvisso snygga överkropp på stranden men inte fan har de tränat benen, och det är fusk för jag har lagt ner tid på att träna mina ben men inte du!
Typ så resonerar jag :P, tränar man inte benen är man inte seriös så efter ett par år försvinner samma personer så w/e egentligen.

Jag tränar typ aldrig ben, förutom intervall i backe ibland.
Har tränat mer eller mindre konsekvent i ganska många år, fler än vad du har.
Hur står det till med din hypotes nu?

lanzal
2012-06-06, 21:52
Jag tränar typ aldrig ben, förutom intervall i backe ibland.
Har tränat mer eller mindre konsekvent i ganska många år, fler än vad du har.
Hur står det till med din hypotes nu?
Och hur weird ser inte din kropp ut nu då? Förutsatt att du ökat på bra i överkroppen?

Henchman
2012-06-06, 22:03
Men snacka om att folk lyckas missuppfatta allt. *gah!* Han påstod A, och Commander svarade på A. Men uppenbarligen menade han B fast det var ju omöjligt för Commander att veta. Inget konstigare i det.

Frågan är hur du kunde tolka cero's post som något annat än hans egna åsikt, det var en fråga om utseende och inte om A eller B, eller ADH och D.

sinaui
2012-06-06, 22:45
Lite av min poäng med det jag skrev var att - om du tränar riktigt långdistans, varför lägga på sig onödig muskelmassa någonstans på kroppen?
Om du tränar sprint - eller snarlikt - då borde kanske benen vara det viktigaste att träna?

svenbanan
2012-06-06, 22:57
Frågan är hur du kunde tolka cero's post som något annat än hans egna åsikt, det var en fråga om utseende och inte om A eller B, eller ADH och D.

Ja hur kan man tolka nedanstående som att författaren anser att han lägger upp facit? Jättekonstigt, det fullkomligt dryper ju av ödmjukhet. Man ser ju direkt att han menar att det inte alls skulle vara en objektiv sanning, utan bara hans personliga åsikt.

Kroppen ska ha rätt proportioner. Stor överkropp och sugrör till ben ser inte bra ut. Stora ben och en spinkig överkropp ser inte bra ut. Därför tränar man alla muskler

Gick det förresten att tolka det jag skrev ovan? Bara så ni vet så var jag inte ironisk. Eller var jag?

Det kan löna sig att vara tydlig...

Aping
2012-06-06, 23:35
Jag tror att det "hat" mot folk som inte tränar ben som du upplever mest är ett resultat av att många seriöst tränande här ser det som sin uppgift att ge en annan bild av manlig fysik än den som kommer fram i media. Med det menar jag den överdrivna fokuseringen på tvättbräda ("shredded abs" för er som är yngre ā propos en nyligen skapad tråd) och stora biceps. För att balansera ut den bilden tror jag många tar i lite extra när de pratar om vikten av benträning plus att hälften av de inläggen är djupt ironiska och driver med den egna benkulten.

(feedhurley, Henchmen: -1)

Mala
2012-06-07, 02:33
Hur hade du (ni andra) sett på det hela ifall någon endast tränade vänster överkropp? Ex, vänster arm, axel etc och skitit i resten. Sjukt idiotiskt och fult va? Jag vill ha en helhet. Bortsett ifrån helheten så vet många om att om man tränar benen så gynnar det många andra muskelgrupper i andra övningar som ex marklyft. Alltså är helheten i både utseendet och styrkan två viktiga faktorer för mig.

Den enda ärliga ursäkten är att tjejer inte dras till benmuskler som muskler på andra delar av kroppen, vilket folk skäms för att nämna. Hade det varit tvärtom hade varenda jävel i gymmet kört knäböj alla dagar i veckan ihop om att tjejer ska dö för deras ben. Trött på folk som säger att de redan får med det pga deras löpning eller något annat, vet inte om det är en ursäkt eller om de verkligen tror att löpning kompenserar styrketräningen. Självklart finns det olika mål också och där kanske några enstaka procent inte behöver träna benen i lika stor utsträckning som andra. Men enligt min erfarenhet och runt min omgivning vet jag att det är som jag beskriver det...

MrPowa
2012-06-07, 06:59
Är väll inte sjukt att bara träna vänster arm? Armbytare brukar göra det, har jobbat ihop med en kvinnlig armbryterska och det funkade för henne.

leo1
2012-06-07, 07:01
Enligt många så verkar det som största anledningen till att vi klev upp ur sjöarna var för att träna knäböj. Många säger nog att man ska träna ben för att dom själva inte orkar röra på sig utanför powerracket. Det är ju självklart om man är en bjässe som lyfter 150+ i det mesta så lägger man sitt krut där.

Sen tycker jag det är coolt med tyngdlyftare som är allround. Lyfter mycket men kan röra på påkarna också.

Hur många atleter finns det på dom klubbar som kallar sig atletklubbar?

soulie
2012-06-07, 08:21
har inte läst så mkt av svaren men jag har inget emot folk som inte tränar ben, dock är det svårt att inte undra hur det kommer sig att dem med den snyggt tränade överkroppen inte själva ser hur fånigt det ser ut med små pinnar till ben?

detta är ju min egna åsikt och annat folk kanske inte bryr sig, att man sedan får styrka i andra övningar borde ju inte vara något minus heller? (:

ARMSTARK
2012-06-07, 08:22
Det är inte hat mot discobyggare, det är bara obegripligt varför man bara skulle träna halva kroppen. :confused:

Den allra största anlendningen är nog att nybörjare inte pallar smärtan, det är plågsamt att träna ben. Sen kommer "Jag vill inte ha för stora ben" :laugh: som om de skulle svälla upp som ballonger. Det är först senare när de försöker träna ikapp sina storkben som de inser vad som krävs för att få grova ben.

Kalliban
2012-06-07, 08:35
Jag tycker det är svinbra att folk inte vill träna ben. Det gör ju att jag slipper vänta för att få tillgång till squatracken :D

Eddie Vedder
2012-06-07, 08:41
Frågan är hur du kunde tolka cero's post som något annat än hans egna åsikt, det var en fråga om utseende och inte om A eller B, eller ADH och D.

Jag har inte gjort någon tolkning. Vilket du ju ser om du bemödade dig att läsa. Jag förklarade däremot varför Commander missförstod. Och feedhurley fick spel för att jag inte proppade inlägget fullt av smilies.

Spetälsk
2012-06-07, 11:11
Måste det vara ett tungt benpass och måste det följas av högintensiv löpning dagen efter? Beror givetvis på hur mycket tid man har. Men någon form av styrketräning av ben borde många löpare syssla med? Jag tycker man kan få till ett rätt bra benpass och springa lugnare dagen efter. Men om man absolut skall köra benpass och löpning för kung och fosterland varje tillfälle blir det givetvis svårt.

Jag har dock aldrig sprungit en enda tävling.Helt rätt det du skriver. jag springer själv några mil/v, och tränar ben. men diskussionen jag är inne i gäller seriös distansträning och i sådan ligger slitsamma kvalitetspass. det är kvalitetspassen som är svåra att förena med "benträning" i en vettig styrketräningsmening. man kan nog göra det en kort period men att göra det vecka efter vecka låter som rent vanvett och ett säkert sätt att dra på sig skador som gör det svårt att träna öht. benen måste få vila de klarar inte att tränas på hög intensitet för ofta.

Spetälsk
2012-06-07, 11:14
Lite av min poäng med det jag skrev var att - om du tränar riktigt långdistans, varför lägga på sig onödig muskelmassa någonstans på kroppen?muskelmassa är av ondo i distanslöpning, död vikt. men en stark bål är bra.

Everest
2012-06-07, 11:19
På rak arm. Pexerman, Everest, Brinkhof, Morty.

Själv klarar jag det inte och har valt bort löpningen.

Knäböj, jag? nop. På sin höjd bicepscurl nångång varannan vecka. :D


Och de som säger att "det visst går att få in" har ju ingen aning om vad hård konditionsträning innebär eller ställer för krav på kroppen

ChuckTesta
2012-06-07, 12:13
Och de som säger att "det visst går att få in" har ju ingen aning om vad hård konditionsträning innebär eller ställer för krav på kroppen

Nej, dom som säger att det inte går är lata och klena. Sluta vara så jävla mesiga. Det går hur bra som helst att träna knäböj och konditionsträning.

Everest
2012-06-07, 12:25
Nej, dom som säger att det inte går är lata och klena. Sluta vara så jävla mesiga. Det går hur bra som helst att träna knäböj och konditionsträning.

Ja, på en nivå då konditionsträningen är relativt begränsad. Vad är din erfarenhet av hård konditionsträning och samtidigt köra benstyrka?

ChuckTesta
2012-06-07, 12:28
Ja, på en nivå då konditionsträningen är relativt begränsad. Vad är din erfarenhet av hård konditionsträning och samtidigt köra benstyrka?

Vadå hård konditionsträning? Det kan man dra hur långt som helst, vad är din erfarenhet av att gå 36 dagar i öknen och köra tunga böj 3 gånger i veckan samtidigt?

Självklart tränar man inte heller "hård konditionsträning" och knäböj samma dag, då förstår väl vem som helst att någon av dom blir lidande. Till och med mitt cyklande till stan blir lidande av mina knäböjspass.

Everest
2012-06-07, 12:34
Vadå hård konditionsträning? Det kan man dra hur långt som helst, vad är din erfarenhet av att gå 36 dagar i öknen och köra tunga böj 3 gånger i veckan samtidigt?

Självklart tränar man inte heller "hård konditionsträning" och knäböj samma dag, då förstår väl vem som helst att någon av dom blir lidande. Till och med mitt cyklande till stan blir lidande av mina knäböjspass.

Varför dra det hur långt som helst när det i ditt exempel räcker att med ett konditionspass om dagen för att det inte ska gå att kombinera...

Spetälsk
2012-06-07, 12:37
Vadå hård konditionsträning?.det behöver man inte fråga om man gjort det nån gång. vet man inte så är en ödmjuk ton klädsam.

Commando1980
2012-06-07, 12:51
Många i träningsvärlden ser sig som förmer eftersom de styrketränar, äter nyttigt (ofta tveksamt) jmfrt med de som inte gör det. 'Oj de skulle bara veta hur bra jag är eftersom jag äter kyckling och ris 6ggr per dag och knäböjer så att näsblodet sprutar'.

På samma sätt kan man inte komma in i machosfären om man har andra målsättningar med träningen. Andra perspektiv och målbilder accepteras inte.

svenbanan
2012-06-07, 13:15
Nej, dom som säger att det inte går är lata och klena. Sluta vara så jävla mesiga. Det går hur bra som helst att träna knäböj och konditionsträning.

Har du ens läst vad Sprtansk, Everest och Springer skrivit? Klart det går att träna kondition och benstyrka samma veckor. Poängen är att man inte kan träna löpning lika hårt/effektivt (och få lika bra resultat av det) som man skulle kunnat göra om man tog det lugnare med knäböjen. Ska man köra böjfest 3ggr/v så blir det till att köra lugna distanspass, knappast man kör tuffa fyrhundringar dagen efter man mördat benen på gymet.

Morty
2012-06-07, 13:32
Word, svenbanan. Det är jävligt att köra kvalitetspass efter knäböj. Pulsen blir för hög. Benen är tunga och svarar inte som man vill och man drar på sig syra för snabbt.

Därför kör jag mest distansträning. Exempelvis Everest's volym (och intensitet) skulle vara omöjlig för mig att hålla eftersom jag konstant är lite sliten i benen. Cyklingen är absolut värst, löpningen går bättre. Kanske för att jag är (mycket) bättre cykelform än löpform. Visst att jag får pass då jag känner mig jävla fräsch, men då är jag sliten dagen efter istället för att jag drog på extra på det passet och så upprepar sig cirkeln.

Så självklart går det att köra både och. Men vill man bli riktigt bra på både och så har man en lång och kämpig resa framför sig. Då menar jag typ 2xKV i böj och en 3h-mara. Men med idogt arbete så är jag nog där en vacker dag :)

svenbanan
2012-06-07, 19:57
Cyklingen är absolut värst, löpningen går bättre.

Woot!?! Jag skulle lätt ha tippat att cyklingen skulle vara lättare. Men jag har å andra sidan inte cyklat många meter i träningssyfte... Tänkte en gång i tiden börja med triatlon och köpte cykel och allt. Men cykeln blev stulen innan jag han göra nåt vettigt med den. Det var väl lika bra det kanske. Cykla verkar jobbigt! ;)

Morty
2012-06-07, 20:05
Woot!?! Jag skulle lätt ha tippat att cyklingen skulle vara lättare. Men jag har å andra sidan inte cyklat många meter i träningssyfte... Tänkte en gång i tiden börja med triatlon och köpte cykel och allt. Men cykeln blev stulen innan jag han göra nåt vettigt med den. Det var väl lika bra det kanske. Cykla verkar jobbigt! ;)

Det kan ju som sagt vara för att jag har nått en högre nivå på cyklingen än löpningen (pga två löparknän). Men jag upplever att ben som är trötta från styrketräning springer bättre än de cyklar.

Springer
2012-06-07, 20:43
Självklart tränar man inte heller "hård konditionsträning" och knäböj samma dag, då förstår väl vem som helst att någon av dom blir lidande. Till och med mitt cyklande till stan blir lidande av mina knäböjspass.

Du ser, till slut insåg du själv. Att köra 3 pass/vecka är inte seriös konditionsträning.

Springer
2012-06-07, 20:45
har inte läst så mkt av svaren men jag har inget emot folk som inte tränar ben, dock är det svårt att inte undra hur det kommer sig att dem med den snyggt tränade överkroppen inte själva ser hur fånigt det ser ut med små pinnar till ben?

Var har du lärt dig vad som är en lagom fördelning mellan tränade ben och tränad överkropp?