handdator

Visa fullständig version : Nya kostråd


Springer
2012-06-05, 15:04
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fettsnalt-nordiskt-rad

Vet inte om de har speciella rekommendationer för vi som tränar lite mer. Jag köper att man skall dra ner på smör, men varför margarin? Trodde inte det var bra fett i margarin, men det är kanske bättre än smör?

Äter fettsnålt själv, men gärna massa protein och kolhydrater.

King Grub
2012-06-05, 15:19
"Ja till margarin" står det.

Eddie Vedder
2012-06-05, 15:23
Trodde inte det var bra fett i margarin, men det är kanske bättre än smör?

Det är fortfarande den rådande rekommendationen. Du tänker nog på transfettsyror från delvis härdat fett men det finns knappt i margarinerna längre. Bara spår finns i det vanliga bordsmargarinet. Storhushållsmargarinet är dock inte lika kontrollerat vilket naturligtvis är skandalöst dåligt.

Ogdoo
2012-06-05, 15:44
Det går alltså lika bra att steka sin kyckling i flytande margarin som rapsolja utan allt för stora skillnader? Hatar när det stänker om oljan, därför väljer jag oftast margarin. Vet inte varför dock , men har alltid förknippat margarin som att det är ett litet sämre alternativ till fetkälla, och samma gäller för majonäs. Hur ligger det till egentligen och vad ska man kolla efter? (Obs ber om ursäkt ifall det blev OT)

Springer
2012-06-05, 15:45
"Ja till margarin" står det.

Ja, jag skrev otydlgt. Det jag menade var "varför magarin istället".

Springer
2012-06-05, 15:52
Det är fortfarande den rådande rekommendationen. Du tänker nog på transfettsyror från delvis härdat fett men det finns knappt i margarinerna längre. Bara spår finns i det vanliga bordsmargarinet.

Jag vet inte särskilt mycket om margarin, skall jag erkänna. Har jag lyssnat för mycket på opinionen mot "onaturligt" margarin?

Använder varken smör eller margarin på mackorna, raps-/olivolja när jag steker. Annars smör i bakverk och mat.

Inte lätt att förstå sig på detta. :-)

Eddie Vedder
2012-06-05, 15:52
Det går alltså lika bra att steka sin kyckling i flytande margarin som rapsolja utan allt för stora skillnader? Hatar när det stänker om oljan, därför väljer jag oftast margarin. Vet inte varför dock , men har alltid förknippat margarin som att det är ett litet sämre alternativ till fetkälla, och samma gäller för majonäs. Hur ligger det till egentligen och vad ska man kolla efter? (Obs ber om ursäkt ifall det blev OT)

Majonnäs ÄR ju olja. Skillnaden är att den vispats upp med en äggula och något syrligt. Ska och ska, godast är ju smör och det har ju bäst matlagningsegenskaper också.

Ja, jag skrev otydlgt. Det jag menade var "varför magarin istället".

Omättat fett som fortfarande anses vara det som ska utgöra basen i fettintaget. Det är inget som har ändrats. Vad som har nyanserats är bilden av mättat fett som jättedåligt. Och kom även ihåg att allmänna råd är mycket mer försiktiga än individuella.

Jag vet inte särskilt mycket om margarin, skall jag erkänna. Har jag lyssnat för mycket på opinionen mot "onaturligt" margarin?

Använder varken smör eller margarin på mackorna, raps-/olivolja när jag steker. Annars smör i bakverk och mat.

Inte lätt att förstå sig på detta. :-)

Oavsett vilket så ser jag margarin som kass mat helt enkelt. En skitprodukt vars marknadsföring jag blir väldigt förbannad på och därför undviker jag det. Att det skulle vara farligt är en slutsats som ännu saknar belägg.

Läs lite här:

http://traningslara.se/fleromattat-fett-vs-mattat-fett-tva-svenska-interventionsstudier/

Springer
2012-06-05, 16:00
Läste lite på den här länken och följde vidare:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/

Kan inte säga att allt var glasklart. ;)

Spetälsk
2012-06-05, 16:17
Oavsett vilket så ser jag margarin som kass mat helt enkelt. En skitprodukt vars marknadsföring jag blir väldigt förbannad på och därför undviker jag det.Varför det? är det inte bättre än det smör det ersätter? använder själv raps och olivolja i matlagning.

Springer
2012-06-05, 16:39
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/Rekommendationer-om-kost-och-motion/Smor-eller-margarin--en-fraga-om-fettkvalitet-och-blodfetter/

SLV:s syn på det hela i alla fall.

Eddie Vedder
2012-06-05, 21:26
är det inte bättre än det smör det ersätter?

Nej inte för mig i alla fall.