handdator

Visa fullständig version : hur lång vila?


mikael99
2012-06-05, 13:30
hej. tänkte bara fråga några saker till er som vet.

hur länge ska man vila mellan gym passen?

min vecka ser just nu ut såhär

söndag - triceps biceps axlar

måndag - bröst

tisdag - (idag) kan jag köra biceps då å triceps axlar igen? eller RYGG?

har en sjuk tränings verk i bicepsen. är det dumt å träna med träningsverk?

Nexiuz
2012-06-05, 13:33
Jag upplever det som ett helvete om jag tränar bröst dagen efter jag kört axlar/triceps, tycker det är smartare då att köra bröst/axlar/triceps.
Kör du inge ben?

Latissimus Dorsi
2012-06-05, 13:43
Träna med träningsverk/värk är inga problem så länge du vilat minst 48timmar.

mikael99
2012-06-05, 13:44
ja det vart en väldigt konstig vecka, kör vanligtsvis

bröst/trics

axlar/bic

ben

rygg

men prövade på nå nytt denna vecka .

Dribinho
2012-06-05, 13:48
Inget är svart eller vitt. Vill du satsa på tex Bänkpress kan du gott träna bänk i olika former 3 gngr i veckan. Det gäller att anpassa träningen efter hur hårt och mycket du tränar. Men en bra grundregel som nybörjare är att lägga upp träningen så att du hinner köra igenom kroppen fler än 1gng/vecka. Sedan när du är starkare och kan ta ut dig mer kan det räcka med en gång per vecka.
Exempel om du vill träna en 3 split, 4gngr per vecka:
V1: Måndag: Ben/mage.. Tisdag: Bröst, axlar, triceps, Tors: Rygg/Biceps, Lördag: Ben/mage
V2: Måndag: Bröst, triceps, axlar.. Tisdag: Rygg/biceps, Torsdag: Ben/mage, Lördag: Bröst triceps, axlar osv...

mikaelj
2012-06-05, 14:00
Träna med träningsverk/värk är inga problem så länge du vilat minst 48timmar.

Du behöver inte vila minst 48 timmar, går utmärkt att träna med träningsvärk ändå.

Latissimus Dorsi
2012-06-05, 14:14
Du behöver inte vila minst 48 timmar, går utmärkt att träna med träningsvärk ändå.

Jojo självklart, menade för samma muskelgrupp. Om man t.e.x kört bröst på en måndag, och ska köra bröst igen på torsdag och fortfarande har träningsvärk så är det absolut inga problem.

mikaelj
2012-06-05, 14:31
Jojo självklart, menade för samma muskelgrupp.

Nä, vaddå? Jag bänkar och böjer både måndag (6x6) och tisdag (7x5).

Du kan utan problem träna varje dag, men du får anpassa träningen därefter.

Latissimus Dorsi
2012-06-05, 14:53
Nä, vaddå? Jag bänkar och böjer både måndag (6x6) och tisdag (7x5).

Du kan utan problem träna varje dag, men du får anpassa träningen därefter.

Jora människokroppen är en fascinerande konstruktion, det är mycket den kan klara av. Och med rätt kost, och som du nämner ett anpassat schema så är det riktigt mycket den är kapabel av att klara av.

LillisJ
2012-06-05, 15:50
Jag vilar 72 timmar mellan varje pass för specifik muskel. Tränar alla muskler 2 gånger i veckan förutom ben. Kan ju inte gå på en vecka efter ett rejält benpass. :D

mikaelj
2012-06-05, 15:53
Det är för att du tränar benen så sällan. Öka frekvensen så försvinner träningsvärken.
Postat via en mobil enhet

mikaelj
2012-06-05, 15:54
Jora människokroppen är en fascinerande konstruktion, det är mycket den kan klara av. Och med rätt kost, och som du nämner ett anpassat schema så är det riktigt mycket den är kapabel av att klara av.

....och ger bra utdelning på....
Postat via en mobil enhet

Pretorian
2012-06-05, 23:11
Jag trivs med att träna varje dag. Vet inte om jag får bättre resultat om jag vilar mer. Kommer nog aldrig våga testa det.