handdator

Visa fullständig version : HIIT igen


a_p
2004-01-27, 16:43
Okej fick inget svar när jag postade i ett annat forum så:

Någon som testat upplägget de föreslår på http://www.musclemedia.com/training/hiit.asp ?

Att ha en tid att arbeta mot känns mer som min melodi än att pressa sig till max varje gång. Men, tiderna på den där sidan såg lite väl tama ut. Men samtidigt så är det kanske lite bra att börja lätt?

En annan fråga är ju vad man gör efter vecka 8? Periodiserar man HIIT träning så man trappar ner igen eller strävar man bara efter att komma upp i så höga intervaller som möjligt?

Om man tränar på en motionscykel sänker man motståndet när man kör återhämtningsfasen eller försöker man hålla samma motstånd hela tiden och bara variera rpm?

Hur mycket uppvärmning brukar ni köra inför HIIT?

Sökte i forumet och tyckte inte jag hittade svar på ovanstående frågor. Fast iofs har jag aldrig varit så duktig på att söka. :D

Kreout
2004-01-27, 20:51
Jag skippade artikeln och kollade bara på schemat, men där såg jag inget som sade att man inte skulle anstränga sig max?? Så vitt jag förstår så är det ett vanligt HIIT-schema med 30/30 intervaller och i så fall ska man verkligen inte ta det lugnt i "sprint"-delen av intervallerna utan hålla det högsta tempo man klarar att upprätthålla i 30 sek.

Tiderna är absolut inte "tama" om upplägget stämmer med ovanstående, jag tycker snarare att deras beräknade förbättring på 8 veckor verkar ganska optimistisk, speciellt om man är otränad när man börjar.

När jag kör HIIT värmer jag upp tills jag inte känner mig stel, och dessutom har fått upp både puls och arbetstemperatur till lagom nivåer. För min del betyder det joggning c:a 5 minuter.

a_p
2004-01-27, 21:47
Jag skippade artikeln och kollade bara på schemat, men där såg jag inget som sade att man inte skulle anstränga sig max??

Vad jag menade var att det kommer bli svårt att köra slut på sig på 4min. Så dålig kondis har jag inte, nog borde jag klara en 7-8 min iaf. Det jag undrade var ifall jag skulle börja på 4min ändå.

Tack för svaret ändå.

Kreout
2004-01-27, 22:13
Ok, då förstår jag. Självklart kan du börja på den tid du klarar istället för 4 minuter. När man klarar 15 minuter kan man sluta öka antalet intervaller per tillfälle och istället satsa på högre intensitet / komma längre sträcka per intervall. Just 15 minuter är väl inte hugget i sten, men verkar vara en gräns där de flesta slutar öka tiden.

swiftin
2004-01-28, 07:38
Men ifall 4 minuter är så lätt kanske du ska testa köra 30/30 och ge 30 i MAXtempo och sen jogga/rask promenad (cykla) 30sek. Tycker iaf jag är tufft ;)

Kreout
2004-01-28, 07:45
swiftin: åh, en likasinnad :D. Jag orkar inte köra på 90% då det känns lite som fusk, så för mig gäller det max hela tiden... och rask promenad mellan de sista intervallerna då jag skulle dö av att jogga just då!