handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kost och träning för minskad fettvikt!


nush
2012-06-05, 09:50
Hej.

Jag kämpar just nu med att gå ner i vikt. Har hittils lyckats gå ner ca 7kg, men har minst 10kvar (ev 15).

En dag kan se ut såhär.
-Frukost: Bröd (Polarbröd Extrem) med ägg eller typ mjukost på, eller en omelett med kalkon i.
-Lunch: Kyckling/Lax/köttfärs med mindre kolhydrater i form av bulgur, potatis eller fullkornsris. Gör ofta sås av kesella.
-Middag: Samma som lunch.

Utöver detta äter jag ibland mellanmål, då i form av keso, kesella eller en proteindryck, ibland några nötter & frukt.

Just nu har jag otroligt svårt att ta mig till gymmet då jag är mitt i en flytt och när jag inte har tillgång till bil tar det mig 2 timmar dit. Har jag tur hinner jag iallafall med 2 styrkepass på gymmet i veckan, och brukar då köra antingen igenom hela kroppen eller över/underkropp. Vad är att föredra?

Annars går jag dagligen minst 1h promenad, och har börjat försöka gå ut o springa någon gång i veckan..

Vad kan jag göra för att "snabba" på detta? Bör jag undvika brödet på morgonen, minska kolhydraterna? Jag har otroligt svårt att få i mig grönsaker så kan inte direkt fylla talriken med detta... Har räknat ut mitt kaloribehov till ca 1800 kcal per dag, och äter nu max 1300 per dag, ofta mindre.

Försöker även få i mig mycket vatten, men då jag har svårt med vatten dricker jag ofta funlight, är det ok? Får ju i mig vatten oavsett då?

wajjo
2012-06-05, 10:24
Väldigt viktigt att ta reda på hur mycket du käkar av varje sak, speciellt kolhydraterna.
Om det betyder att du behöver använda dlmått som jag kör på det.

2 dl kokt ris/pasta till lunch och middag är helt rimligt, kolhydrater är inte allt men det enklaste att skära på för att minska kcal intaget.

Maod
2012-06-05, 10:30
Ett kaloribehov på 1800 kcal? Det låter som du bara tagit BMR utan att räkna på några aktiviteter. Vad väger du och vad gör du normalt en dag?

nush
2012-06-12, 10:57
Jag brukar väga, och käka ca 70 gram kolisar till lunch o middag.

Just nu så rör jag inte väldigt mycket på mig. Är stillasttande mycket under dagen, men går en del promenader (minst 1,5h/dag) och försöker få till nått styrkepass och springer ibland..

Bör jag ta några tillskott? Tar just nu endast multivitamin och omega3..

Dashivas
2012-06-12, 16:52
Jag brukar väga, och käka ca 70 gram kolisar till lunch o middag.

Just nu så rör jag inte väldigt mycket på mig. Är stillasttande mycket under dagen, men går en del promenader (minst 1,5h/dag) och försöker få till nått styrkepass och springer ibland..

Bör jag ta några tillskott? Tar just nu endast multivitamin och omega3..

Räkna ut vad du äter per dag.
Sen kollar du vågen går du ner så ligger du bra till står du still så ta bort lite mat.

Kort och gott är detta vad som krävs.